Vlákno názorů k článku Bude stát od ledna 1000 impresí tisíc korun?! od Daniel Dočekal - Možná by jmenované servery měly přemýšlet o tom...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 11. 2000 11:11

    Daniel Dočekal (neregistrovaný)
    Možná by jmenované servery měly přemýšlet o tom jak výrazně zvýšit návštěvnost - je snadné vyprodat server s malou návštěvností, je těžké dobře zaplnit servery s velkou návštěvností.

    Finance.cz a další podobné servery nikdy velkou návštěvností neoplývaly - tam je chyba. A určitě není cestou zdražit zcela nesmyslně sazbu za 1000 impresí....
  • 6. 11. 2000 11:33

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    To je právě ono... výrobci luxusního zboží řeší podobný problém: jak vyrábět co nejvíc, aniž by výrobky ztratily nádech exklusivity. Pierre Cardin to přehnal... a správný snob by si od něj už v životě nic nekoupil. V konečném důsedku mu "masovost" moc nepomohla.
    Uvedené servery (a teď se nebavím o financích.cz, které jsou přece jen "níž" než třeba Patria a iHNed) mohou nasadit vysokou cenu právě proto, že k nim chodí JEN úzce vyprofilovaná atraktivní klientela. Která je na českém netu holt malá. Masivní podpora návštěvnosti (a la Patria a její reklama na homepage Seznamu) hrozí rozředěním atraktivní čtenářské obce.
    Podobně mají Hospodářské noviny asi třetinové až poloviční příjmy z inzerce než MF Dnes při zhruba šestinové čtenosti (Mediaprojekt) - inzerenti oceňují právě zacílení.
    V podnikání jde přeci o zisk, ne o návštěvnost (čtenost). Omlouvám se citlivým čtenářům za upřímnost :-).
  • 6. 11. 2000 12:35

    Sustek (neregistrovaný)
    Pokud vám jde opravdu o zisk, nemůžete se zaměřit na exkluzívní skupinu, musíte se snažit právě o tu masovost. Fiat bude mít vždycky větší zisky než Ferrari. A i ve vašem příkladu má MFD větší zisk než HN. Na netu budou mít v budoucnu největší zisky servery, na nichž bude možné inzerovat jogurty a prací prášky. Myslím, že jste se špatně vyjádřil. Nejde vám o zisk, jde vám o to dělat něco, co vás baví (dělat luxus).
  • 6. 11. 2000 13:32

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Dost mozna, ze kdyz fincentrum bude prodavat za 1000 Kc 1000 impresi (aspon to byl asi ucel clanku - sdelit, ze fincetrum bude mit tuto cenu a tim ovlivnit ostatni servery v segmentu, aby nasadily neco podobneho), ze to i proda. Nebude to ale kvuli tomu, ze by to bylo hospodarne. Pokud by agentury ve spolupraci se servery dokazaly inteligentneji cilit reklamu, mohou zasahnout svou cilovku, aniz by klienti musel klopit prachy za nehorazne predrazene servery.
    Priklad: zde na Lupe vidim inzerci zamerenou na technicky orientovane lidi, ale pokud prejdu napr. na server pro zeny, budou mi vnucovany bannery orientovane na ponekud jinou skupinu. Napriklad ale pro MIA by melo byt proveditelne sledovat jednotlive UZIVATELE, a bombardovat je bannery nezavisle na tom, co zrovna ctou, pouze na zaklade nejakeho jejich agregatniho profilu. (Je jasne, ze by to bylo technicky narocne, ale pokud by se cast zateze prenesla na klienta, urcite by to bylo realizovatelne).
  • 6. 11. 2000 15:30

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    Ne, fincentrum nebude zdrazovat - nejsme server, ktery by si to mohl v tomto okamziku dovolit. Od toho jsou tady jine, ktere se k tomu chystaji. Fincentrum nebude (zatim :-) rozhodne "leader", ale pozici "follower" se vubec branit nebudeme...
    Cileni dle uzivatelu je jednoznacny trend ve svetovych reklamnich sitich, a je jen otazkou kratke doby, nez se s nim setkame i zde. Technicky to zase az tak narocne neni.
  • 6. 11. 2000 15:37

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Technicky narocne je drzet vsechna data o uzivatelich centralne na serveru. Staci si uvedomit, ze velky reklamni system musi bez problemu servirovat desitky banneru za sekundu, takze je trochu problem pouzivat nejake komplexnejsi algoritmy pro vytvareni uzivatelskych profilu a pro generovani banneru na zaklade techto profilu. Resenim pochopitelne muze byt presun casti dat na klienta, presto cely problem technicky narocny nepochybne je. V okamziku, kdy to ovsem bude takhle fungovat, tak se ponekud setrou rozdily v cenach, tj. dojde k presne opacnemu trendu, nez vykresluje ten clanek.
  • 6. 11. 2000 20:30

    Marek Pavlov (neregistrovaný)
    Musím souhlasit s Danem Dočekalem. Zvyšování cen k vetšímu zisku nejspíše nepovede.

    Je zcela jasné, že pokud se zvýší CPT, tak nastane určitý odliv zákazníků. V případě, že to bude oněch neuvěřitelných 1000 CPT je na pováženou kolik zákazníků serveru zůstane.

    Příklad hovoříci za vše:

    malý a drahý server udělá 1000 impresí za den - 1000 Kč*1 = 1000 Kč

    velký levný server udělá 10000 impresí za den - 400 Kč*10 = 4000 Kč

    Cesta k většímu zisku vede přes zvýšení návštěvnosti a nikoliv cestou zvyšování poplatků za reklamu až k takřka astronomickým částkám, které stejně zaplatí jen málokdo.

    A pokud někdo tvrdí, že musí zdražovat jelikož je zaplněn tvrdí nesmysly. Místo zdražení nechť zkusí zvýšit počet čtenárů (je to sice pomalejší než odradit polovinu zákazníků, ale o maličko praktičtější). Jinak si za chvilku bude stěžovat, že mu reklamní systém zeje prázdnotou a zapadá prachem.

    Nicméně osobně doufám, že se některý server k dramatickému zvýšení odhodlá. Určitě potom nejenom já budu se zájmem sledovat jeho případný (ne)úspěch.
  • 6. 11. 2000 21:11

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    Zdá se, že český Internet trpí utkvělou představou (nemocí?), že "to je" o návštěvnosti. Myslím, že nemusí. Opět opakuji, že to je primárně o zisku a návštěvnost může být cestou (portály, seznamky apod), ale nemusí. Z hlediska inzerenta pak o zacílení. Pokusím se také o jeden příklad:

    Chci oslovit co nejvíce lidí se zájmem o investice, mám rozpočet 1000 Kč. Pro zjednodušení řekněme, že na jeden zásah "vyplácám" 1 banner.

    malý, drahý, ale úzce profilovaný investiční server - 1000 Kč CPM = 1000 IMP, 100% cílení: zásah 1000 lidí, cena 1 Kč/zásah

    velký, levný, ale necílený portál - 200 Kč CPM = 5000 IMP, 5% cílení (to bych ještě nadsadil): zásah 250 lidí, cena 4 Kč/zásah

    Ano, portál může mít vyšší absolutní zisk, ale pokud chcete jít touto cestou, tak Vám přeji hodně úspěchů.

    Je to o ceně za zásah - sám vidíte, že pro stejnou cenu se buď 20% návštěvníků Seznamu musí intenzivně zajímat o investice nebo... cena na portálech klesne (p. Lukačovič něco výše už naznačil :-) nebo na specializovaných musí jít ještě výš :-). Jenže 100% zásah je také jen pomůcka, přesto doufám, že příklad trochu naznačil směr mého uvažování.

    Minimálně jeden ze serverů se k něčemu takovému chystá (náš to není). Rád se s Vámi vsadím, že mu to vyjde - ať Vás to sledování víc baví. Návrh na předmět sázky mi můžete zaslat mailem. Mám třeba rád červená francouzská vína :-)
  • 6. 11. 2000 22:27

    Marek Pavlov (neregistrovaný)
    Ja samozřejmě nepopírám, že banner na úzce specializovaném serveru bude mít vetší CR (click rate), ale je myslím jasné, že pokud jde o portál či server vysoce navštěvovaný nelze cenu navýšit, jelikož si svých 1000 Kč "vyplácnete" za 5 minut. :)

    Je také zcela jasné, že vysoká cena odradí určitou skupinu klientů (a pokud není klient není zisk). Touto skupinou myslím např.: méně movité klienty, klienty, kteří tzv. propagují značku (nejde jim ani tak o CR jako spíše o "vrytí" do paměti)...

    V neposlední řadě zde vznikne propastní rozdíl mezi servery - zákazník má dnes (díky bohu) na výběr. Takže pokud zde existují dva podobné servery, kdy jeden nabídne CPT za 1000 a druhý za 500,600,900 je myslím zcela jasné, kterým směrem se zákazník vydá. Tím se snažím naznačit, že cílení je VELMI důležité, ale pokud mohu cílit levněji - udělám to.

    Váš příklad je samozřejmě správný (jen to CR je trošičku nad/podsazené), ale v tomto případě je myslím zcela na místě začít se zajímat o další druh prodeje reklamy - a to: CTR - click-trought-ratio. Takto by na úzce specializovaném serveru mohlo stát kliknutí klidně i 5-6 Kč (tím by byl zisk z Vašeho příkladu vyšší :).

    Navyšovat ceny reklamy plošně - tzn. velké servery si řeknou, že to zvýší - pokládám za chybu. Osobně se domnívám, že ČR na tak velký skok zatím připravena není (opět mluvím obecně - na specializovaných serverech je situace odlišná). Vznikne tu jakýsi "monopol" velkých a specializovaných, což opět odnese zákazník.

    Ještě jednou se pokusím zdůraznit, že NIKDO se zdravým rozumem nezaplatí např. na iDNES, SnM, Mobil Serveru 1000 CPT neboť ví, že 1000 Kč je v "trapu" za pár minut.

    Jinak ještě malou "šťouravou" poznámečku k Vašemu příkladu: pokud má banner na fincentrum.cz 100% úspěšnost, tak Vás lituji. Znamená to totiž, že čtenář po otevření webu okamžitě kliká/odchází. :)

    P.S. S tím sledováním jsem to nemyslel ironicky. Profesně mě to velice zajímá a šance vidím 50 na 50. Nevím o který server jde a určitě nebudeme mít ani já ani Vy přístup ke všem statistikám, ale klidně se vsadím, že server vydělá méně než pokud by prodával reklamu za "rozumnou" cenu. A ač víno (a alkohol) nepiji, rád Vaší sázku přijmu hned jak bude jasné o který server půjde a až domluvíme podrobnosti.

  • 7. 11. 2000 0:23

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    Já jsem zarytý nepřítel interpretace "úspěšnost" = CR (nebo CTR)... tomuto tématu jsem se tento rok hodně věnoval, viz mé přdchozí články na lupě. Když píšu 100% zásah, tak nemyslím 100% úspěšnost, ale to, že návštěvníci, kteří banner shlédli, byli ze 100% z dané cílové skupiny (pro šťouraly: aby se to dobře počítalo, zjednodušil jsem to, jsem si vědom rozdílu ad request vs. impression atd, atd). Proto čísla nejsou nadsazená, protože se nejedná o CR, ale o zásah ve smyslu "normálního" (=offline) mediálního plánování (které snad na net také brzy dorazí).
    V článku výslovně uvádím, že s touto strategií má šanci uspět jen několik málo serverů. Určitě ne ty, které jmenujete. Celý článek je o specializovaných serverech.
    Modele prodej přes CTR je na ústupu, protože server je hodnocen podle kreativy inzerenta a to je trochu schizofrenní. Bannery na fincentru mají běžnou Click Rate, úspěšnost nevím - to by chtělo hodně drahý kvalitativní výzkum.
    Myslím, že dokážu zajistit nestranné vyjádření provozovatele serveru. Beru Vás za slovo, příští týden dohodneme detaily.
  • 7. 11. 2000 6:48

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    Omyl, model prodeje CTR je opet na vzestupu, prave z duvodu stoupajicich cen za imprese se zaroven vyrazne klesajicim CTR. Inzerenti za velke penize dostavaji velmi malo muziky a zacinaji si uvedomovat, ze reklama na internetu neni az tak super zalezitost jak jim majitele sajtu predkladaji. Model platby za imprese je zcestny, protoze je vyhodny jen pro majitele reklamniho prostoru. Staci rozdelit jeden dlouhy clanek na pet casti a hle, dalsi imprese jsou na svete, atd. Konec koncu, presne tak to bohuzel u velke casti sajtu momentalne funguje...
  • 7. 11. 2000 23:24

    Marek Pavlov (neregistrovaný)
    Ja s celým (skoro) článkem naprosto souhlasím. Je zcela normální, že úzce zaměřené servery budou mít dražší ceny reklamy, nicméně hranice 1000 CPT o které se tu tak často mluví je absurdní i pro ně.

    Nereagoval jsem ani tak na článek jako spíše na příspěvky k němu a na "řeči", které se šíří mezi provozovateli serverů. Cílem bylo (původně) vyjádřit skepsi nad tím, že by server, který zvýší CPT na 1000 Kč byl výrazně ziskovější než doposud.

    Vaše pojetí "úspěšnosti" jsem nepochopil. :) Nejspíše proto, že jsem si Vaše předchozí články přečetl až teď. Nicméně nic není 100%.

    V článku výslovně uvádím, že s touto strategií má šanci uspět jen několik málo serverů. - to je to co jsem měl na mysli. Jen bych možná dodal, že jich nejspíše bude méně než "několik málo". :)

    Jinak se těším na to víno. Jen bych rád něco sladšího (to víte - my abstinenti :)
  • 7. 11. 2000 13:50

    Olda Bajer (neregistrovaný)
    Dobry den,
    ve Vasem pripade ale pocitate s tim, ze na portalech neni reklama cilena. To samozrejme neni pravda. Napr. na centru muzete cilit na konkretni vyprofilovane sluzby - v tomto pripade na finance.centrum.cz nebo na kategorie v katalogu souvisejici s financemi a v neposledni rade muzete vyuzit reklamu zobrazujici se na urcita klicova slova. Timto cilenim zasahnete presne lidi zajimajici se o finance. Portaly tedy nejsou pouze servery s obrovskou navstevnosti, ale v rade pripadu jsou to servery, na kterych muzete zasahnout uzkou cilovou skupinu efektivneji nez na malych specializovanych webech.
  • 7. 11. 2000 15:26

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    Dobry den,
    mate pravdu, taky jsem dnes na centru zadal vysoce cilenou kampan :-). Jenze... sam vite, kolik takovych cilenych impresi zobrazite. Napriklad koren KW invest* se na vsech trech velkych portalech (S,A,C) vyhledava ani ne 1000x do mesice. Akcie 2500x. "Fond*" 70x atd, atd. Coz na velkou kampan moc neni. Navic tim oslovujete primarne novacky. A specializovany profik se nechodi divat na kurzy akcii na finance.centrum.cz, protoze je tam nema on-line. Cilit lze i na portalu, ale ma to sve limity, coz vime oba. Uzkou cilovou skupinu na portalu efektivneji nezasahnete.
  • 7. 11. 2000 18:03

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Portal ma vyhodu v tom, ze umoznuje zasahnout velke mnozstvi ruznych cilovych skupin, pokud ovsem provozujete financni server, zasahnete prave jen manazery, studenty VSE apod. Jste tedy na pomerne uzkem segmentu trhu, kdezto portal je rozkrocen pres trh cely a muze snadno reagovat na menici se poptavku. Navic jaka cast navstevniku specializovaneho serveru je podle vas ta spravna cilovka? Ja osobne treba pravidelne navstevuju radu webu, kde urcite nepatrim k tem, ktere tam reklamni agentury doufaji zasahnout.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).