Muzete mi, prosim uvest alespon jednu vyhodu eSIPA oproti placeni veskerych plateb a inkas pres ucet spravovany pomoci Internetu. Mozna jsem to nepochopil, ale vazne nevidim jediny duvod. Maximalne bych usetril par korun, ale zase bych nemel takovy prehled.
Hoci nepatrím k autorom projektu, myslím si, že neostane len u jednoduchého billingového centra - to by skutočne nemalo veľký zmysel oproti súčasnému stavu. eSIPO by podľa mňa malo priniesť naviac služby pre klienta (platcu účtov), ktoré by mu umožnili "spravovanie svojich financií". To síce môžete robiť aj dnes, ale musíte na to používať nejaký iný program, do ktorého si prenesiete dáta zo svojho internet bankového systému - v eSIPO by to mohlo byť všetko na jednom mieste.
A samozrejme nutné budú aj služby pre "inkasantov", ale to je iná téma.
Samozrejme mate pravdu. Ale pokud si nyni spravuji ucet pres Internet, mam dokonaly prehled o pohybech mych financi na jednom miste. To bych timto ztratil a mel bych ty same informace na 2 mistech. Osobne si myslim, ze banky nebudou moc ochtne na tomto stavu nic menit, protoze maji z prevodu spoustu penez. Spise bych uvital moznost elektronicke komunikace s energetikou a dalsimi, aby se zbytecne nespotrebovaval papir a neplatilo se Ceske poste za doruceni nepotrebnych papiru. Nevidim duvod, proc by mi nemohla domu dorzit elektronicky podepsana faktura za elektrinu a ja ji bud prikazem nebo inkasem zaplatil. Spis to vypada, ze nejaky dalsi prostrednik bude mit k dispozici na nejaky cas pomerne velke mnozstvi penez.
jako vyhodu vidim, ze narozdil od automatickeho inkasa kontroluji sve cash flow jako pri manualnim prikazu k prevodu, ale pritom nemusim zadavat a vyplnovat variabilni symboly a jine udaje pro prevod, proste jen jednduse potvrdim(autorizuji) platbu dosle elektronicke slozenky, a navic predpokladam, ze budu mit na jednom miste vsechny dosle faktury a slozenky pro pripadnou kontrolu v budoucnu . (papirove vetsinou nemuzu najit)
eBilling není o placení, ten je především o distribuci a zpracování účtů. Pokud by to fungovalo stejně jako např. u CheckFree, na současných platebních metodách by se nic nezměnilo!
eBilling je navíc backendové řešení, které uživatelé nevidí; naopak si m;6ou myslet, že jim je nabízí nap5. banka. Zmiňovaný CheckFree jak Billové centrum nabízí aplikaci bankám či portálům, takže pro uživatele to znamená, že v jeho internet bankingu mu přibude 1 položka "Bills", pod kterou má přehled o všech účtech a jejich platbách.
eBilling je stejně více pro billery (vydavatele) než koncové klienty. Ale na otázku, co to přinese mně jako uživateli:
Budu mít přehled o všech účtech přes Internet spojené s automatickým placením - nebude mít narvanou schránku 10 různými účty za telefony, elektřinu měsíčně - které se mi navíc pravidelně ztrácí a pak se divím, že mi odpojí elektriku.
Mate pravdu. Bohuzel, jak pisi nize, nase banky o necem jako IFX nebo OFX (protokoly pouzivane pro billing) neslysely. Zajimavost eSIPA by mohla vzrust jeste v tomto roce - az bude volna volba operatora, tak bude kazdy z nich uctovat sve hovory zvlast. A pokud mesicne prijde telefoni ucet od 5ti provideru...
Ano, ale ne podle normy. IPB je u OFX pouze inspirovala a pouziva jej jako format predavane zpravy. Nad tim resi otazky digitalniho podpisu a fyzickeho prenosu zpravy. Kdyby se jednalo o spravnou implementaci OFX, tak s IPB muzete komunikovat treba z MS Money.
Souhlasim, to mate pravdu. IPB implementovala OFX verze 1.x a ta predepisuje jako transportni protokol HTTP. Bohuzel, OFX je pomerne spatne navrzena co se tyce bezpecnostniho hlediska - podivate-li se na kapitolu 4.1.5 specifikace (verze 1.6) pak zjistite, ze predstava o bezpecnosti spociva v channel-level zabezpeceni (ktere je zajisteno PKCS klici), nicmene samotna transakce je autorizovana pouze heslem. To neni vubec dost dobry model. OFX v teto podobe nesplnuje moc dobre bezpecnostni potreby - a tak chapu, ze IPB pouzila modifikaci. To samozrejme nic nemeni na tom, ze mate pravdu a IPB OFX v normove podobe nepouziva.
Mám dojem, že do všech bank mohu poslat platební příkaz telefounem nebo I-netem. Dokonce i tak kdysi zaostalá bamka jako je Spořitelna to zatím umožňuje (než to za měsíc zruší). Tak leda že bych vyúčtování SIPO dostával mailem a ne do snail-schránky. Jiný smysl mi prozatím uniká.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).