Znáte to. Přestože jste renesanční člověk, bankovní účet vedete u eBanky, pevnou telefonní linku jste řízením prozřetelnosti již dávno zrušili a vaše „papírová“ korespondence se takřka výhradně omezuje na vlezlé nabídky Reader's Digest – Výběr, jednoho krásného dne vás všudypřítomná byrokracie stejně dostihne. Při pomyšlení na návštěvu místní filiálky České pošty vám vyrazí na zádech studený pot, protože si sami sebe představíte, jak vyplňujete tajemně vyhlížející formulář složenky, který od vaší poslední návštěvy přinejmenším dvakrát změnili a vidíte sami sebe stát v nekonečné frontě funících a zpocených lidí. Pozorujete, jak se váš našponovaný odpolední program hroutí a nemůžete dělat vůbec NIC.
Jedno z řešení, které by vás v dohledné době mohlo podobných traumatických zážitků zbavit, včera představila společnost Villusion, provozovatel mikroplatebního systému I Like Q. Nese jméno eSIPO, tj. elektronické SIPO (Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva – služba České pošty). Vydaná tisková zpráva k tomu uvádí: „Systém eSIPO, česká varianta ebillingu, usnadní placení účtů telekomunikacím, poskytovatelům veřejných služeb, bankám a jejich zákazníkům tím, že převede doposud převážně papírové složenky, faktury a výpisy z účtů na jedno místo.“ Jinými slovy to znamená, že vám přestanou zamořovat poštovní schránku, ale budou se koncentrovat a platit v elektronické podobě na jednom místě.
Zatímco v současné době vám každá společnost – v první fázi by se eSIPO mělo týkat především finančních služeb (pojištění, hypoték, leasingu), telekomunikací a utilit (elektřiny, plynu, vody) – vystavuje vlastní účet a často vám ještě odděleně chodí platební doklad, v budoucnu by veškeré údaje měly kumulovat v tzv. „ebillingovém centru“. Existuje několik rolí, kterých se ebillingové centrum může ve vztahu zákazník – společnost zhostit (viz zde); eSIPO počítá s řešením na bázi tzv. „tlustého klienta“, kdy se všechna data v elektronické podobě soustřeďují v ebillingovém centru, tj. uživateli stačí komunikovat pouze s ebillingovým centrem na základě kupříkladu webového rozhranní.
První otázka, která zřejmě každého bezprostředně napadne, je, zda tímto způsobem eSIPO nedostává do konfliktu se zákonem o České národní bance, protože Villusion jen těžko získá licenci na provozování bankovních služeb a kvůli právnímu statutu I Like Q se na toto téma popsaly stohy papíru… Odpověď je však v tomto případě negativní, protože fungování eSIPO je založeno na zcela odlišném principu. ebillingové centrum dělá pouze to, že v elektronické podobě soustřeďuje účty od vydavatelů. Peněžní transakce je následně provedena na základě smlouvy mezi ebillingovým centrem a uživatelovou bankou vydáním příkazu k úhradě, takže finanční toky ebillingové centrum zcela míjí.
Logickým myšlenkovým krokem je, že by takové ebillingové centrum mohla začít provozovat nějaká banka (v zahraničí zejména Citibank), relativně důvěryhodná a regulovaná instituce, takže eSIPO by ostrouhal. Paradoxní však je, že právě z této strany zřejmě konkurence nehrozí. Proslýchá se, že podobný nápad dostala nedávno Komerční banka a nabídla řešení ebillingového centra velkým vydavatelům, jenže vše ztroskotalo na tom, že ebillingové centrum by pak mohli využívat jen klienti Komerční banky, což je o něco více než 1/5 průměrného koláče zákazníků. Někteří z těchto vydavatelů následně iniciovali vznik eSIPO jako nezávislého řešení.
Spíše než řešením je tedy eSIPO iniciativou (či deštníkem), protože Villusion by takový projekt sama provozovat nemohla (svěřil by Český Telecom svá data Villusion?). Jeho cílem je sdružit zákazníky k provedení analýzy ebillingu v českém prostředí – dosud jsou k dispozici pouze zahraniční trendy – a rozběhnout pilotní projekt, jenž bude založen na jádře I Like Q. Villusion sice tvrdí, že si neklade nárok na to, aby ebillingové centrum ve finále provozovala, ale určitě počítá s tím, že se na jeho provozu bude podílet (proč by také jinak eSIPO vzniklo, že?). V současnosti probíhají jednání z šesti subjekty z oblasti finančních služeb, telekomunikací a utilit, které by projekt zaštítily. Výsledky budou známy v řádu týdnů.
Přínos pro vydavatele je zde zřejmý: snížení nákladů (podle McKinsey & Comp. lze na 100 dolarovém účtu ušetřit 1,90 dolarů na transakci – to však samozřejmě není údaj relevantní pro Českou republiku), získání nových marketingových příležitostí a vytvoření lepších vztahů se zákazníky. Na druhou stranu není jasné, zda má ebilling v České republice dostatečný uživatelský potenciál. Pokud tomu tak nebude, mohla by podle Nikoly Rafaje, předsedy představenstva Villusion, nastoupit kompromisní Varianta Brod, kdy by se sice všechna data kumulovala v ebillingovém centru, avšak zákazníkovi by byl zasílán jeden „papírový“ účet s výhledem do budoucna.
A jak by ebillingové centrum vypadalo z pohledu běžného uživatele? Zřejmě nijak, protože by mělo sloužit výhradně jako jakýsi „backend“, o jehož existenci by zákazníci měli pouze mlhavou představu. Používáno by zřejmě bylo řešení s distribuovaným interfacem tak, jak to dělá například služba úspěšná CheckFree v rámci Yahoo! Bill Pay. Tj. Atlas, Centrum, Seznam apod. by mohly uživatelům nabídnout (samozřejmě za peníze) možnost elektronického placení účtů. Stejně by mohla učinit eBanka v rámci svého elektronického bankovnictví apod. Zatím bude tedy především otázkou diplomacie, na kolik se eSIPO podaří či nepodaří prosadit.
Uvítali byste možnost placení účtů elektronickou cestou?