Dobry den,
mate pravdu, H.264 je vzdycky AVC nebo MPEG-4 Part 10 (vse oznacuje tutez technologii) - coz je kodek.
Motani komprese a kontejneru je sice "bezna vec", asi jsem se stale nesmiril s tim, ze clanky na lupe maji stejnou uroven jako clanky v beznych periodikach (napriklad na technetu).
S omluvou
M
V podstate napisu to, co vyse petr_p. Tohle je casta terminologicka chyba. Z Wikipedie:
> The word codec is a portmanteau of "compressor-decompressor" or, more commonly, "coder-decoder". A codec (the program) should not be confused with a coding or compression format or standard – a format is a document (the standard), a way of storing data, while a codec is a program (an implementation) which can read or write such files.
Ogg (podobne jako Avi) je format kontejneru, Theora a Vorbis jsou formaty video a audio datastreamu.
Myslim, ze se na tom neshodneme.
Ogg je format/kontejner. Theora a Vorbis jsou kodeky. Libvorbis a libavcoded jsou konkretni implementace kodeku.
Nicmene nic si z te neshody nedelejte, az se k diskusi pripoji nejaky clovek od videokonferenci, bude nam tvrdit, ze kodek je "ta bedna od Polycomu, co maj v zasedacce" :-)
Vidite a ja mel doted za to, ze format videostreamu se jmenuje OGG. Theora je dle meho nejlepsiho vedomi a svedomi kodek (podobne je to v audiu s kodekem Vorbis).
MPEG-4 Part 10, MPEG-4 AVC nebo H.264 jsou nazvy kodeku. Do formatu MPEG-4 muzete zabalit kodeku vice (napriklad MPEG-4 Part 2). H.264 muzete klidne zabalit do jineho formatu.
Slovem standard bych neplytval, standardem je ledacos. Jako kodeky, tak formaty (kontejnery).
Samozrejme pro "obycejneho uzivatele" (c) Jiri Paroubek je ten rozdil ponekud subtilni, nicmene prave proto je vhodne byt v terminologii presny a nebo ji hned na zacatku vymezit :-)
... a za sebe rikam, ze se pokusim komentovat clanky az pote, co se zcela probudim.
Theora je jmeno jak pro format video datastreamu, tak pro referencni (a obvykle pouzivany) kodek (software, ktery kodovani/dekodovani datastreamu implementuje).
Jak MPEG-4 (AVC), tak H.264 jsou jmena standardu (a tedy specifikaci formatu), v prvnim pripade od ISO, v druhem od ITU-T. Mozna existuji i referencni implementace (kodeky) se stejnym jmenem, ale ja znam akorat jine kodeky tohoto formatu (treba x264).
k AVC uz se vyjadril Jan Forman vyse (MPEG-4 AVC je v podstate to same co H.264).
jiri radeji se na hriste plne cizich termitu nepoustejte :-)
Treba OGG Theora neni format, ale kodek.
Pokud pisete o H.264 radeji rovnou o H.264 avc (a zde jde take o kodek), v pripade formatu radeji pouzivejte zkratku MPEG-4.
Jinak MPEG-4 (vcetne H.264 AVC) je take otevreny format. A pro distribuci na Internetu je dokonce royalty free. Dalsi vyhodou je, ze je (i pro distribuci dalsimi medii) podporovan audiovizualnim prumyslem. Pocitam s tim, ze to neberete jako tak silny argument, aby byl zminen vedle blogu vyvojare Mozilly :-)
Potiz s DRM je takova, ze kazdy z DRM vyvojaru se snazi vystavet all-in-one reseni, do ktereho neni videt - cilem je samozrejme maximalne ztizit pripadne prolomeni ochrany. To neni vec MPEG-4.
A anketa, kde pouzivate vyjadreni vyvojare, sefa oddeleni a tiskovou mluvci a davate je do kontextu ...
Nastesti Vam vysledek jakz takz vysel ... ovsem je to stejne jako kdyz se lupa probudi po puldennim vypadku - vsichni si oddechou, ze to mame za sebou a jdou celitnovym vyzvam :-)