mohl bych pozadat autora, aby mi vysvetlil, jak muze Seznam, prestoze v absolutnich cislech roste nejrychleji, ztracet podil na trhu na ukor Atlasu a Centra, ktere rostou relativne rychleji???
Hypoteticky priklad: firma A ma zisk 2,- a zvysi svuj zisk o 50% - na 3,- ... naproti tomu firma B ma zisk 10,-, ale svuj zisk zvysi o "pouhych" 30%, tedy na 13,- ... firma A ma tedy ted vyssi podil na ziskovem kolaci?? To sotva ... spis je to naopak - tyto veci je nutno pocitat pres podil z celku (tj. Seznam + Centrum + Atlas, ne "Seznam roste o x%, Centrum roste o (x+30)% - Centrum se rozrusta na trhu na ukor Seznamu) ... zkratka dulezita jsou absolutni cisla, ne relativni prisrustky vzhledem k predchozim udajum ...
Obávám se, že nemáte pravdu. Vyjdu z Vašeho příkladu - ptáte se, zda má po tom přírůstku firma A vyšší podíl na koláči než původně a hned si odpovídáte, že ne. To ale nemáte pravdu: zatímco původně měla 16,7 % z celku, po tom přírůstku má 18,8 %. Ačkoliv tedy firma B v absolutních číslech vyrostla o 3 a A jen o 1, podíl na trhu ztrácí a A naopak získává.
Ono je to vlastně hrozně jednoduché: pokud máte na celkovém přírůstku menší podíl než v celku, váš podíl na trhu klesá. Seznam má dnes řekněme 50 procent, ale v přírůstku ani ne třetinu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).