Černý pátek Alzy.cz začal o půlnoci mezi čtvrtkem a pátkem (28. června). A podle rozčílených komentářů na Facebooku skončil vždy také několik sekund poté co bylo uvolněno určité zboží k prodeji – u řady položek, zejména těch lukrativnějších, se v e-shopu okamžitě objevilo vyprodáno.
Kupujícím se nepodařilo nakoupit ani pomocí expresního nákupu (takřka jedno-klikového). Stejná situace se potom podle stížností zákazníků opakovala v průběhu dne u dalších položek, které Alza.cz pouštěla do prodeje postupně:
Michal Kubec: To si fakt delate z lidi srandu ? Nechat to během 1–4 sukund vyprodat ?
Tatiana Štrbíková: to nemate nijak osetrene aby to nekupovali roboti? 10:30:04 a ramecek vyprodany.. neverim ze 150 lidi to koupilo behem 4 sekund..
Ondra Košťál: Celé je to jen podvod, aby nalákali lidi, kteří by nakupovali u nich. Slevy 75 % táhnou. Jak jinak si vysvětlit zmizení 160 kusů během půl vteřiny po začátku? To je prostě technicky nemožné.
Marek Ulbrich: soundbar vyprodan za jednu vterinu to smrdi fejkem… Hned po 00:0:00 jsem dal koupit expres a bylo vyprodano… Minule to par vterin trvalo tentokrat hned napis vyprodano… Sorry ale tohle se mi fakt nezda..
Připomíná to poměrně známý případ z roku 2011, kdy Seznam.cz spouštěl svůj slevový server. Na slevovém Seznam Tipu se o Fábie utkali roboti a Škoda Fabia za 25 Kč tak zmizela doslova během několika sekund po spuštění akce.
Seznam tehdy ve vyjádření uvedl, že se tři tehdy rozdávané vozy dostaly do rukou skutečným lidem, ale pochybnosti zcela nevyvrátil.
Alza.cz se stížnostem fanoušků na Facebooku nijak nevěnuje. Má navíc zakázané psaní příspěvků na stránku, takže nespokojení lidé mohou názory psát pouze pod příspěvky stránky. Vypnuté má dokonce i přímé psaní zpráv.
Vyjádření společnosti Alza.cz
Alza.cz žádné pochybnosti o průběhu akce nepřipouští. Firma nám poskytla následující vyjádření, které lze shrnout do jedné věty: jejich naprosto vychytaná akce funguje skvěle a stěžující si lidé pouze nepochopili jejich systém a je jich drtivá menšina:
Naše marketingová akce Black Friday je u zákazníků velmi oblíbená a jak vidno, vybíráme do ní zajímavé produkty s ještě zajímavějšími slevami. Produkty jsou vybírány s dostatečným počtem kusů, který je předem deklarován a zároveň v takovém množství, které přesahuje běžné denní objednávky daného produktu.
Jedná se o náš 6. Černý pátek, který je naprosto vychytaný a náš systém dává zákazníkovi jistotu, že po vložení do košíku, mu nikdo zboží „neuzme“. Poté má dalších 10 minut na dokončení objednávky a nebo může zboží zas z košíku vyhodit – jako když jdete nakupovat do samoobsluhy. Pokud poptávka převyšuje nabídku, je jasné, že se zboží tváří vyprodaně, ovšem pokud někdo objednávku nedokončí, zboží se vrací zpět a zobrazí se u něj příslušný počet kusů.
Při první akci Černý pátek nám spadl web, protože zájem zákazníků byl opravdu veliký. Naše firewally to dokonce vyhodnotili jako DDoS útoky, čili jsme museli posílit webové stránky. Dnes je náš systém Černého pátku vychytaný a díky postupnému uvolňování zboží je i velmi spravedlivý pro všechny naše zákazníky. Ovšem stále platí staré dobré „Kdo dřív přijde…“
Nebereme 8 negativních komentářů nějak zásadně, zřejmě šlo o nepochopení našeho systému a je to naprosto drtivá menšina. Důležitých je dalších 3 000 spokojených zákazníků, kteří v akci nakoupili.
Karel Drda