Česká obchodní inspekce dnes zveřejnila závěrečnou zprávu o nakupování přes internet v roce 2011. Celou zprávu si můžete stáhnout na stránkách inspekce, my z ní vybíráme nejzajímavější údaje:
- inspektoři loni prověřili 1021 internetových obchodů, bez ztráty květinky prošel kontrolou jen každý čtvrtý
- v 73,4 procentech kontrola objevila porušení některého z právních předpisů
- se stížnostmi na internetové obchodníky se na ČOI obrátilo 2 500 lidí, jejich stížnosti se však ukázaly být oprávněné jen v 18 procentech případů
- inspektoři kontrolovali také prodejce výrobků porušujících práva k duševnímu vlastnictví, například dealery pokoutně dovážených mobilních telefonů
- inspektoři uložili 620 pokut, celkem za 2 328 700 korun
- nejvyšší pokuta obnášela 30 tisíc korun, nejnižší „několik set korun“
- nejčastějším prohřeškem (564 zjištění) byly nekalé obchodní praktiky: provozovatelé e-shopů uváděli zákazníky v omyl tím, že je nedostatečně nebo záměrně mylně infomovali o sobě, o obchodních podmínkách nebo o tom, jak mohou zákazníci uplatnit svá práva
- druhým nejčastějším problémem (341 zjištění) byly nejasné informace o poskytované záruce
- na třetím místě (73 případů) je pak nepřijetí zákonem garantované reklamace nebo překročení lhůty k jejímu vyřízení
ČOI v závěrečné zprávě varuje, že on-line nakupování je „stále vysoce rizikové“, protože internet láká podnikavce, kteří zneužívají nezkušenosti a důvěřivosti některých uživatelů.