Musis stihnout pred tunelem zakempit. CD budou poskytovat overlay mapku s odpocitavanim, kolik casu zbyva do dalsiho tunelu =)
Akční hry se budou přes satelitní spojení hrát ve vlaku skvěle, obzvlášť na tratích, na kterých jsou tunely. Což jsou všechny...
2. 7. 2025, 07:06 editováno autorem komentáře
Jen cca 150 Mbit/s downloadu pro celou soupravu? To by měli hodně přidat, protože tohle hravě vysosne pár studentů s Youtubem nebo jinými on-line video službami. :-) I ti mobilní operátoři (zejména O2) nabízí na mnoha místech na koridorech vyšší stovky Mbit/s (jeden operátor, při spojení dvou pak ještě víc), což právě na střeše vozů (kde je dobrá viditelnost na BTS) nebývá problém. Takže jestli je toto řešení pro spolehlivý a kapacitní internet ve vlacích, uvidíme.
Na jakých "mnoha" místech? Konkrétně když jedu z poslední obydlené zatáčky před Vídní do metra v poli, většinou nemám slušný signál ani v placce okolo města perníku.
Vzhledem k tomu ze konektivita ve vlaku neni narokovana ani garantovana sluzba na tom napadu neni nic spatneho. Minimalne do doby nez se vykryji koridory z pozemnich BTS.
Ptákoviny to jim jde, ale aby jezdili na čas a neustále nezdražovali jízdenky, tak to už jim nejde. Za jakou dobu přejedete republiku od východu na západ a zpět? A po tuto dobu se bez netu myslím každý obejde.
No jo, leštění prdu je vždy marketingově více vděčné, než dodržet sliby v jízdním řádu. Taky se modlím, jakmile mám aspoň jeden přestup, abych vůbec dojel před setměním.
Tak ono kdyby jsme si nehrali na "komercni soutezeni" a nepretezovali koridorove trate... tak by to take vypadalo jinak. Ale holt kdyz musi jet hromada kratkych vlaku jednim smerem, protoze si holt hrajeme na soutez dopravcu... tak pak jakekoliv drobne zpozdeni se propisuje na vlaky vsude okolo. To neni o CD, zpozdeny jezdi i Regiojet nebo Leo - to je o cele infrastrukture - ono kdyz z ni chcete vytriskat maximum stylem, ze se misty jezdi i na 170% optimalnich kapacit, tak to svoje dopady holt mit bude.
Pro zacatek by stacilo aby do soupravy byl skutecne zarazen vuz 1 tridy a fungovala klimatizace. Nebo aspon vetrani.
Ne ze prijede dobytcak s druhou tridou, nefunkcni klimou a ani nejdou otevrit okna. Ono ani nemusi dojet s klimou. Ale stacila by vymena vzduchu.
Jizdu na cas moc neovlivni. To je zalezitost SZDC.
2. 7. 2025, 12:46 editováno autorem komentáře
Zajímavé, že název toho souboru je v kódování Windows-1250 místo UTF-8. S tím už jsem se léta nesetkal.
Na mnoha místech neznamená všude. :-) Jinak bavíme o dostupnosti signálu na střeše soupravy, kde je přijímací anténa, nikoliv uvnitř vozů. Blíže viz mapa měření koridorů od ČTÚ - https://vportal.ctu.gov.cz/mobile/mapa?x=15.8075264&y=49.9056997&z=8&o=2&t=4&f=0&m=ko&r=ra&v=avg&e=c&k=ko&a=z&c=sec&mp=0_100&ma=0_90&ed=0_100&ea=1_100&ba=0_90&bp=0_100&ca=1_40&am=1_50&bgt=0_80_d&bg=1_20_b - dá se z ní vyčíst hodně zajímavých informací, stačí chtít. :-)
Mozna jde o to vypsat soutez jen na realne kapacity a ne planovat takovy overcommiting. K monopolnimu dopravci bych se nechtel v zadnem pripade vracet. I kdyz jsou i staty kde jim to funguje. Upadek Ceskych drah si jasne pamatuji jeste po prelomu milenia. Nikdo pricetny mel-li moznost necestoval vlakem pokud byla alternativa.
Nebyt zmen a konkurence jezdili bychom stare dobytcaky s kozenkovymi sedackami, skakajicimi na nekvalitnim svrsku a dieselovymi lokomotivami jejichz kour by byl od parnich lokomotiv k nerozeznani.
Tak alespon jezdime dobytcaky "z bazaru" kde se uz da nejak cestovat na urovni.
To popisuješ RegioJet? Kdykoli jsem s ním jel, tak to tak bylo. Na internetu najdeš hodně kritických recenzí na RegioJet.
Pokud jde o ČD, tak ten se za ty roky docela posunul a žádný dobytčák už to není. Na lokálkách se čím dál více prosazuji moderní Pantery, které jsou čisté a klimatizované. Na dálkových jsem málokdy potkal s tím, že by něco nefungovalo.
Tak starlink RTT je minimalne na levelu DSL/LTE. Nekdy i o drobet lepsi. Kolem 25-40ms S tim se neco omezene uz da hrat.
Jenomze tady je naprosto mylny predpoklad ze budu na te wifi sam :-P . Spis bych videl problem se sdilenou konektivitou a wifi. Half-duplex, sdilene medium, omezene prostredky na QoS.
Bohuzel pro radu spatne naprogramovanych akcich her uz dnes musite za sebou stejne tahat opticky kabel :-/
Jenomze ja tem informacim neverim protoze tim koridorem casto vlakem jezdim :-) Respektive jsou jen jednim byt vyznamnym dilkem do skladacky. Pokryti se zlepsilo. O tom zadna. Ale pracovat muzu porad tezko. Voice only meeting na trase (tunely nepocitaje) je scifi. Pripadne pro pouzite technologie ve vlacich CD nejsou zrejme udaje moc relevantni.
Dalsi veci je projizdeni pretizenymi useky ci momentalni pretizeni site v miste kde souprava nejen jede ale i stoji. Kdy signal sice mate ale jste rad za chatovani a cekani na nacteni webu.
Nejsem inzenyr z Prahy abych soudil jen od stolu a od tuzky ze :-)
Souteze na realne kapacity jsou uz nejaky patek a rozhodne je uz davno nevyhrava jen statni dopravce. Ale to neznamena, ze v nekterych (lukrativnich) smerech nezatouzi vyjet i ten soukromnik na sve komercni riziko...
A ze by u soukromniku bylo vse slunickove bych taky netvrdil :-) Nektere soupravy jsou dnes naopak horsi nez to, s cim jezdi CD.
No porad se najdou ramena, kde jsou k potkani puvodni povozy z Waggonbau Bautzen. Pochopitelne souteze ten stav postupne zlepsuji, takze se ty postarsi vozitka odsouvaji na relace, ktere byly vypsane "historicky" (casto jeste bez souteze, bo ta moznost tu byla vcelku dlouho).
F pohodě, nějaké chytré QOS a nikdo by neměl výrazně trpět na úkor druhých. Smutné je že je blíž internet z 550km výšky než z pár km případného vzdáleného sajtu operátora. ČTU se mohlo odvázat daleko víc a do podmínek k prodloužení frekvenčních přídělů nasáčkovat i pokrývání koridorů. Náklady by se dělily třema, nemusela by to být až taková bolest. Nabízí se opět scénář umístění na stožárech kde je drážní GSM-R... No a do toho nějaká aktivita něco kolem více propustných oken ve vlacích... v součtu to bude jako solidní sumička za tyhle kejkle...
Zatim jsem nezazil Regiojet kde by nebyla prvni trida. Ale jezdim s nim jenom hlavni trasy koridory. Nejezdim s nim trasy kde funguje jako smluvni dopravce v ramci kraje. Tam dava smysl ze na pendl pro lidi dojizdejici za zamestnanim/do skoly proste prvni tridu neda vubec.
Muj prispevek byl k pripadum kdy koupim listek na 1 tridu vc. mistenky, vlak by mel mit vagony prvni tridy ale ty neprijedou. To se mi stava hodne casto.
Duvod treba proc volim 1 tridu nebo aspon tiche vozy je moznost pracovat, vyhnout se hluku od neukaznenych turistu,opilcu a hlavne matkam s rozmazlenymi decky ktere rvou celou cestu. Protoze proti tomu nepomahaji ani poradna NS sluchatka.
Jak muzou na lokalkach jsou Regiopantery dost omezene pri tak nizke elektrifikaci kterou ma CR (afaik 34%). Vzdyt dokonce ani na nekterych tratich prochazejicich Prahou nejsou troleje - je nekdo doma v zapadni casti prahy? Dokonce ani trasa planovane trate na letiste a na kladno neni elektrifikovana.
Chapu. Jeste jste nepochopil ze v CR nejsme schopni vyrobit komponenty pro spickove telekomunikacni site a zatim ani vypustit vlastni konstelaci pro takovou infrastrukturu ( v tomto pripade zalozni reseni pro pozemni trasy). Vzdy budem na nekom zavisli kdo muze potencialne zmacknout tlacitko.
Kde mate tedy hranice toho co ma byt a nema byt zajisteno zahranicnimi partnery? Takze kdo by to tedy mel zajistovat? Astra,Inmarsat, Eutelsat,Iridium ci jine? Je vubec pro vas i jina firma treba z Evropy spolehlivy partner?
QoS nevyresi congestion uz ucpaneho pasma. A to za predpokladu ze QoS je spravne nastaveno na vsech castech site. Pokud bychom tedy hovorili o Wifi a ne treba o 4/5G.
U koridoru je technicky tez problem stredni mile. U 5G uz potrebujete mit poradny opticky backhaul. Tam mate podel koridoru prakticky monopol -> CDT. To neni jak na GSM kde stacil nejake radio na 2Mbit a to se jeste treba delil o kapacitu s jinymi sajty.
A pak tu mame blokovani vystavby optickych siti privatnich firem ze:
https://ekonomickydenik.cz/brzy-budeme-zeleznici-jezdit-rychleji-problemy-se-odradit-nenechame-rika-generalni-reditel-spravy-zeleznic-jiri-svoboda-nabidku-optickou-sit-od-privatni-firmy-odmitl/