Myslím, že co na článku vyvolává u některých čtenářů dojem podporování SL je to, že celý článek je vlastně o tom, jak si firmy přítomnost v SL vychvalují a teprve na konci je krátké kritické vyjádření jednoho člověka (mám na mysli pana Haase). Tento nepoměr mi osobně taky trochu vadí a když rozbor, uvítal bych vyjádření více odborníků. Jinak ale snahu napsat článek na toto téma oceňuji. Minimálně prostor pro diskuzi článek otevírá.
Ono o Second Life mluví kde kdo, ale málo kdo o něm něco opravdu ví (Třeba i takový Martin Dvořák, který o SL ví kulový, tu teplou vodu prodává těm firmám fakt skvěle - jen čekám, až ho nakonec všechny zažalujou, protože těch lží, co jim napovídal nebylo zrovna málo) Prožil jsem v SL téměř dva roky života a když říkám prožil, tak tím myslím opravdu prožil a propodnikal a to někdy i 16 hodin denně a nestačím se divit těm kravinám, které o něm kde kdo říká... SL je především platforma - něco jako síťový 3D operační systém. Jeho potenciál není ani tak obchodní, jako technologický a nejde o to, jestli si tam hrajete na maminky a tatínky ale o to, že jednou místo na přednášky v kamenejch barácích universit, si budete chodit sednout do virtuální učebny, místo do kanceláře do virtuálního sídla firmy a na nákup místo na roh do sámošky, skočíte do virtuálního krámku. A výoda? Místo, aby se vyhazovali peníze za zbytečnou dopravu lidí z místa na místo a do megalomanskejch staveb atd, bude možné pracovat z kteréhokoliv místa na planetě. Nebude už záležet na tom, jestli jste Číňan nebo Afričan, pokud budete mít notebook a díky kybernetice budete na dálku ovládat svoje avatary v reálném světě. Budou se tu projíždět roboti řízení lidmi přes internet a místo aby jste do Říma museli letět a kvůli vám přibyl zase další oxid uhličitý do atmosféry, uvidíte všechno z pohledu pohyblivé kamery.. Časem budete na návštěvu ke známým na druhém konci světa chodit ve formě pohybujícího se hologramu... O tom to je.. Nebude záležet na tom, jestli jste důchodce a kde žijete... Budete mít práci a zábavu odkudkoliv, bez nutnosti trávit část života v zácpách na silnicích nebo v tlačenici v autobusech a vlacích...A když vyjdete z kanceláře, budete se svými dětmi a za domem místo přetížené dálnice bude zelená louka a pár vznášedel sem tam proletí okolo když někdo zrovna ještě bude cestovat klasicky - třeba vaše děti k babičce...
- měří firmy účast v Second Life (neměří)
- jak to vnímají a jaké mají plány do budoucna (vesměs to berou jako experiment, některé nehodlají do budoucna dělat už nic dalšího)
- kolik za to utrácí (desítky tisíc)
- koho oslovují (pár desítek českých a slovenských uživatelů)
- vyplatí se to? (jen z hlediska publicity)
Nedávno například vyšel na iDNES článek, kde si Policie České republiky pochvalovala vstup do Second Life. Nebyl v něm ani náznak podobné snahy zjistit si fakta o návštěvnosti. Na Novinky.cz byl také rozjásaný článek o Second Life; opět chyběly přínosy a nevýhody. Proto jsem se rozhodl blíže Second Life rozebrat.
Pan Peňaška s naší společností v roce 2007 několik týdnů spolupracoval. Spolupráce byla z naší strany ukončena a od té doby je naše jméno vláčeno desítkami internetových diskuzí a jsme obviňováni ze lží a podvodů. Všechna tato obvinění jsou křivá a jsou motivována pouze osobním zviditelněním se pana Peňašky na úkor úspěšných aktivit naší společnosti. Hledáme veškeré právní cesty, jak se tomuto internetovému pronásledování bránit. Aktuální stav tohoto "sporu" zveřejňujeme na adrese http://secondlife.cz/jaroslav-penaska.
Omlouváme se všem čtenářům za obtěžování. Martin Dvořák, za tým společností BENETA.cz, s.r.o. a beVirtual, s.r.o.
Musíms epřiznat, že mě tenhle článek na Lupě také překvapil. Second Life je dávno za zenitem. Jeho marketingový potenciál firmy brutálně přeceňují. Ty zahraniční si nepoměr mezi náklady a přínosy prezentace v SL začínají uvědomovat, ale českým nejspíš ještě nedošlo, že pár desítek "hráčů" denně není dostatečně široká "cílovka".
Popularitě SL mezi firmami napomohla velká vlna mediálního zájmu v loňském roce, ta už ale dávno opadla, i proot vážně nechápu tenhle článek. Ale možná prostě nebylo o čem psát.
Hasaliku, co to meles za nesmysly? Ty cisla sis cucal z prstu, co se tyce penez, ne? :) Zjevne na tebe firmy kaslou ti neco rikat, tak delas tajemnyho, ale vis kulovy, a co nevis, tak si ty cisla vymyslis, co? :)
"Zákon totiž zakazuje prodávat tímto způsobem bankovní produkty" - dalsi blabol do pranice. Ci zakon, kterej zakon, komu co zakazuje? Samotny Linden Lab, provozovatel Second Life, nezakazuje bankam provozovat bankovni sluzby, zakazuje to tem, co nemaji bankovni licenci.
Nebo cesky zakon zakazuje prodavat bankam bankovni produkty v Cesku? V US? O cem je tady rec? :)
Nez napises clanek o necem, cemu nerozumis, tak si aspon precti volne dostupne podminky pro pouzivani produktu, ktery takhle "recenzujes" . Ses fakt pro smich, ty a tvoje "odborny" clanky:)
Tak se tem hloupym smej a provozovatelum to prej. je to zajimavy projekt, to snad uzna kazdy, relativne normalne uvazujici jedinec. V co se to zvrhne, je jen na lidech.. ;-)
Je skoda, ze sa na Lupe pise iba o Second Life a nepise sa nic o novej konkurencii v podobe "lively.com" od Google. Je sice v plienkach v porovnani so secondlife, ale na druhej strane sami dobre pozname potencial Google. Uz len to, ze mozno v buducnosti prepojit Lively s Google Earth, resp. maps + uz fungujucu podporu youtube a picassa. A na rozdiel od Secondlife, je to zasa relativne "zadarmo".
Článek je hlavně o působení českých firem v Second Life. Pokud by tam bylo více odborníků, článek by byl příliš dlouhý. Úvodní srovnání návštěvnosti dává odpověď na otázku, zda se virtuální svět vyplatí.
Na toto téma lze napsat článek do budoucna, kde by bylo možné srovnat přítomnost českých a zahraničních firem v Second Life; konkrétní přínosy i zkušenosti.
Firmy většinou odpovídaly neurčitě, ale některé částky prozradily. Těžko si mohu vymýšlet čísla. Když nemám informaci, napíšu to do článku.
"Zákon totiž zakazuje prodávat tímto způsobem bankovní produkty" - dalsi blabol do pranice."
To je nepřímá citace vyjádření tiskového mluvčího banky. Nebylo cílem článku zkoumat, zda to je nebo není možné. Cílem článku bylo představit působení firem v Second Life.
"Nez napises clanek o necem, cemu nerozumis, tak si aspon precti volne dostupne podminky pro pouzivani produktu"
V Second Life jsem strávil velmi mnoho hodin, abych tento virtuální svět poznal. Nemyslím si, že by čtení podmínek služby nějakým způsobem článek vylepšilo. V každém případě provozovatel Second Life už poměrně nedávno zpřísnil podmínky pro působení virtuálních bank.
PS: příště zkuste méně názor bez osobních narážek. Diskutovat spolu můžeme na trochu lepší úrovni.
Vidite, treba me by takovy clanek docela zajimal. Sice hraju vyhradne First Live, ale Second Live a podobne projekty me zajimaji z technologiceho hlediska. Virtualni realita podle me potencial ma. Kdo hral nejakou hru, ktera ho opravdu chytla, vi, o cem mluvim. Me napadaji treba starsi legendy jako Deus Ex, Pharaoh, Half-Life atp. To vsechno je preci take VR, jen bez takovych svobod, ktere nabizi SL. Navic VR muze slouzit treba ke vzdelavani nebo vedeckym simulacim. Myslim, ze v Linden Labs vytvorili technologii, ktera sveho uplatneni teprv dojde.