Názory k článku České Triobo se pokouší o převrat v publikování pro tablety

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 2. 2013 11:53

    Salom

    Akademickým rozhovorům právě odzvonilo. 100 + 1 právě vyšlo, jestli jsem to dobře postřehl tak jako první, právě na Triobu. Je tam ukázkové číslo na kterém si každý může na vlastní "kůži" vyzkoušet, jaký je to rozdíl oproti pdf verzi. Řeknu to jedním slovem - nebetyčný. Zároveň gratuluji týmu z Trioba a držím palce!

  • 12. 2. 2013 13:55

    bez přezdívky

    Milý Marku,
    a) Auditování digitálních verzí e-časopisů u ABC ČR připravujeme. Činíme tak na žádost vydavatelů.

    b) Myšleno v časových nákladech na dodání interaktivity nad rámec tiskového PDF/textového vstupu ze strany vydavatele. Jednoduše - čas grafika a jeho znalosti - nutné pro dodání multimediality do Publero či Triobo nástrojů pro digitální distribuci. Velmi rádi si vyslechneme Vaše zhodnocení náročnosti přípravy e-časopisu v Triobu či jakémkoliv jiném dalším nástroji. Uvítáme i čtenářské reakce na interaktivní tituly.
    c) Mnoha uživatelům podle našich zkušeností vadí každý MB navíc. 500 je možná nadsázka, plná interaktivita dle našich dat ale prostě vyžaduje větší stahování dat, což může být problém. Může ale nemusí, to je otázka času.

    Jak již bylo řečeno, balancujeme mezi vydavateli a jejich možnostmi, mnoha požadavky čtenářů i rozvojem technologií. Je vidět, že HTML 5 opravdu JE pro rok 2013 zajímavé téma.

    PS: Další dotazy uvítáme na mailu nebo třeba vše můžem probrat osobně v našem sídle v Brně.

    Zdraví Tým Publero

  • 12. 2. 2013 13:30

    Marek Novotný (neregistrovaný)

    Dobrý den,

    tak já vám nevím. Taky to vezmu postupně:

    a) audit: rozumím tedy, že prodané výtisky přes Publero jsou součástí tohoto? http://www.abccr.cz/overovana-data/periodicky-tisk-1/?filterYear=2012&filterMonth=12¬Verified=1 Pokud ano, kde to najdu? Buď jsem slepý, nebo čeříte vodu.
    Navíc debata o HTML5 čtenáře nezajímá, stejně jako uživatele mobilu nezajímá, jestli má vevnitř displej od Samsungu nebo od LG. Důležité je, jak funguje. Takže problém auditu není v HTML5, to může být jen a pouze interní vnitřní formát dat a pro čtenáře je to blackbox. Auditu (jestli jde, viz odstavec výše) nic nebrání.

    b) "Vývoj celého časopisu je aktuálně natolik časově a finančně náročný, že do něj lze jen stěží z pozice vydavatele investovat čas potřebný pro plně interaktivní titul."
    ??? promiňte, asi nerozumím, o čem tu debatujeme. Netušil jsem, že jde o debatu "vývoj zakázkového řešení" vs. "hurá, vyřešíme to přes Publero". Interaktivní časopis si můžu udělat s rozumnými náklady v Adobe nebo jinde, pravděpodobně ještě lépe v dnes zveřejněném Triobo. O tom je tu dnes článek, nebo ne? Náklady za technické řešení nejsou smrtící - pokud jsem normálně fungující vydavatel.

    c) Stahování 25 MB nebo 500 MB: to už je ryzí demagogie. Udělat profi digitální časopis, interaktivní, s fotkami v retině, s animacemi atd. lze díky HTML5 udělat v řádu desítek megabajtů. Nikoli stovek megabajtů, jak se snažíte lidem namlouvat. Programoval jsem už pár aplikací, vím o čem mluvím

    Zveřejnit čísla prodaných kusů v Publeru není problém neexistujícího auditu - klidně a velmi rád (opravdu) si přečtu vaše čísla i bez auditu, budu vám věřit. Ono by se vám totiž špatně lhalo, kdyby si to přečetli vydavatelé, kterým určitě reportujete.

    Zveřejníte svá čísla a doložíte tím svá slova? Lupo, udělej super článek, srovnejte čísla prodaných kusů z vlastní čtečky vs. z řešení typu Publero, kdy "čtenáři nechtějí interaktivitu".

  • 12. 2. 2013 13:13

    Jan Dvořák (neregistrovaný)

    Dobrý den,

    čtečky pro Windows 8 a Android máme momentálně v betaverzi a ladíme poslední drobnosti. Nicméně: zda konkrétní vydavatel zveřejní svůj digitální časopis také na těchto platformách, to vždy bude záležet jen na něm.
    Triobo.com

  • 12. 2. 2013 13:11

    bez přezdívky

    Milý Marku,
    berme to postupně.
    "Ale otázka zní, jestli je po "vkládání PDF" poptávka i od čtenářů".

    Možná byste se divil, ale od uživatelů existuje i poptávka po možnosti tisknout si e-časopisy (křížovky, recepty, návody) nebo je dokonce i v pdf stahovat. V čtečkách se ale rozhodně nenachází klasické pdf!

    Dovolte mi ještě jednou odbočku jak Publero funguje: Vydavatel může vložit do systému Publero prakticky cokoliv. Nad konverzním postupem je nepřetržitý dohled, přičemž náš konverzní operátor umí zajistit nastavení konverzního procesu z téměř jakéhokoliv vstupu. Nejčastěji vydavatelé nahrávají do Publera časopisy ve formátu PDF, který u nás následně prochází náročnou konverzí. Po konverzi lze tituly obohatit o audio, video, flash, interní a externí odkazy. Hlavní výhody a smysl konverzí jsou především: ochrana obsahu před zneužitím, optimalizace velikosti souborů pro online i offline čtení a optimalizace grafiky pro elektronické čtení. Soubory procházejí také druhotnou konverzí, která je optimalizuje pro zobrazení na mobilních zařízeních. A teď ta důležitá informace: Výstupem — uvnitř čtečky Publero — je formát v kombinaci PDF/Flash/Bit­mapového souboru. Tento balík je navíc dostatečně šifrován (DRM).

    "Určitě by to byl velmi zajímavý článek i pro Lupu, pokud by navíc dokázali dostat alternativní čísla od vydavatelů, kteří jedou interaktivní obsah ve své čtečce, třeba ona Mladá Fronta. Prodá se přes Publero stejně, více nebo méně než přes vlastní čtečku s interaktivním obsahem?"

    To by jistě byl. Problém je ale s auditováním e-verzí i platforem, ověřená data ze všech stran v tuto chvílu nejsou dostupná.
    Pro vydavatele je v tuhle chvíli také důležité monitorování ABC, takže - ANO - čárka je pro vydavatele za digitální distribuci je životně důležitá. Prozatím není jakákoliv HTML5 verze ze strany ABC akceptovatelná.
    Vývoj celého časopisu je aktuálně natolik časově a finančně náročný, že do něj lze jen stěží z pozice vydavatele investovat čas potřebný pro plně interaktivní titul.

    Co se týče našich průzkumů, tak pod pojmem multimediální časopis si čtenáři dovedou zatím představit pouze video .

    Samotné HTML5 a náročnost přípravy podkladů pak budou baštou především pro zadavatele reklamy, kteří celou operaci pravděpodobně finančně pokryjí. Multimediálnost a datová náročnost bude postavena na reklamách, protože papírový vydavatel v tuhle chvíli nemá jednoduše prostor na vytváření videa, animací atd.

    Mimojiné, když se čtenářů zeptáme, jestli chce uživatel stahovat 25MB nebo 500MB pak volí spíše těch 25MB.

    Hezké odpoledne přeje Tým Publero

  • 12. 2. 2013 12:47

    Marek Novotný (neregistrovaný)

    Dobrý den,

    vy jste mi utekla z námětu - nabídky - výzvy: můžete zveřejnit ta čísla, která prokážou, že skutečně v České republice jde pořád jen o sen? Nemyslím si to, ale nemám pro to žádné podklady, jen intuici. Vy ta čísla máte, tak se pochlapte (pardon :-) a ukažte, že se pletu.

    Ad interaktivita: nejde o konkrétní titul. Každý titul může přinést rozšířený zážitek v porovnání s nudným PDF. I kdyby šlo jen o detaily. Srovnejte třeba pohodlí ovládání iPhone a jeho konkurenty v době vydání iPhone. Obojí byl telefon a šlo s ním dělat podobné věci, ale iPhone přinesl tu špičkovou kvalitu, pocit z UI, byl sexy, cool a in. A proto ho lidi kupovali - telefonovat přitom mohli s čímkoli. Analogie je věřím jasná.

    Interaktivita nemusí nutně znamenat hýření efekty. Je to jako koření.... průměrný kuchař udělá poživatelné, ale nudné jídlo. Teprve kuchař, který si s jídlem dá skutečně práci, bude mít plnou hospodu a nadšené konzumenty.

  • 12. 2. 2013 12:41

    bez přezdívky

    Dobré poledne Marku,
    "Rozumný vydavatel chce PRODÁVAT, a to že musí začít i digitálně (se všemi benefity), to je realita zítřejšího dne". Souhlas, z naší strany sen, v ČR bohužel taková realita zatím není. Doufáme že se to realitou stane a připravujeme nástroje, které by to umožnily.
    Co se týče poptávky čtenářů po interaktivitě - u některých titulů je, u některých není. Jak jsme psali u National Geographic dávají multimédia smysl, u klasických novin možná ne. Interaktivita je pouze jedna z mnoha, poptávka (od uživatelů) je po aplikaci pro Windows 8, technologii "text to speech" atd. Zkrátka: balancujeme mezi možnostmi vydavatelů a sny čtenářů a snažíme se vše skloubit:) Proto ono "zvažování HTML5" i dalších technologiích.
    Mimochodem - u jakého titulu by se vám interaktivita líbila nejvíc a u jakého by podle vás byla "nad rámec"?
    Tým Publero

  • 12. 2. 2013 12:29

    Marek Novotný (neregistrovaný)

    Mluvíte o poptávce po vkládání PDF: bodejď by ne, vždyť je to pro vydavatele (u vás) myslím zadarmo a berete si jen provize. Proto je "po tom poptávka". Ale otázka zní, jestli je po "vkládání PDF" poptávka i od čtenářů. Upřímně o tom dost pochybuji, taky jsem čtenář :-) a PDF bych ocenil snad jen v případě, kdy bych pracoval v Chicagu a neměl se jak dostat k nějaké Ženě a život :-). Ale u nás bych si raději koupil papír, PDF nic navíc nepřináší.

    Dokážete zveřejnit nějaká čísla, která by podložila tu "poptávku PDF" od __čtenářů__? Určitě by to byl velmi zajímavý článek i pro Lupu, pokud by navíc dokázali dostat alternativní čísla od vydavatelů, kteří jedou interaktivní obsah ve své čtečce, třeba ona Mladá Fronta. Prodá se přes Publero stejně, více nebo méně než přes vlastní čtečku s interaktivním obsahem?

    Jenom slepý vydavatel si chce udělat "jenom čárku", že chce distribuovat digitálně. Rozumný vydavatel chce PRODÁVAT, a to že musí začít i digitálně (se všemi benefity), to je realita zítřejšího dne.

    Ad bezpečnost: ukrást se dá všechno včetně Publera, to není argument. I HTML5 lze zabezpečit, v tom opravdu, ale opravdu není problém, mám-li si vypůjčit slova našeho VK.

  • 12. 2. 2013 12:17

    bez přezdívky

    Zdravíme Marku,
    1. Jsme rádi že čtete náš blog. Naleznete v něm řadu názorů z Čech i zahraničí.Vámi zmiňovaný článek je "kuchařkou" z Agility blogu pro vydavatele s chutí a sílou vrhnout se do digitální digitální distribuce po hlavě. Jedná se o inspiraci, která je pro stav v ČR zatím spíše futuristickou vizí.

    2. Digitální distribuce je relativně novou službou. Vydavatelé si ji již oťukali a teprve teď někteří někteří z nich začínají pátrat po dalších možnostech publikování, než jen skrze konverzi tiskového PDF. Jsme za to rádi a jdeme jim vstříc, ale je jich opravdu velmi malý podíl.

    3. Ad HTML5: Princip celého cloudu Publero je v tom, že umí distribuovat jakýkoliv obsah, jen se musí správně zobrazit, což je právě základem naší strategie. Publero má fungovat tak, že by nemělo vydavateli definovat formát, ve kterém chce své publikace vyvíjet. Jsme tedy novým technologiím určitě otevřeni. Poptávka je ale zatím pedevším po vkládání PDF.

    HTML5 - je zde ještě jedna dimenze a to bezpečnost HTML5. Ve webových prohlížečích a na platformě Android je to zapeklitý oříšek, proto jeho zavedení opravdu potřebuje patřičné zvážení. Bezpečnost obsahu je mimo jiné pro vydavatele, kteří u nás digitálně distribuují velmi důležitý aspekt digitální distribuce.

    V tuto chvíli zvažujeme, zda v případě formátu HTML5 budeme vyvíjet vlastní aplikace či zda využijeme nějaké externí řešení. Dodavatele externích řešení v současnosti testujeme a intenzivně s nimi jednáme o případné spolupráci. Pro konkrétní systém jsme se zatím nerozhodli.

    Zdraví Tým Publero

  • 12. 2. 2013 11:56

    Marek Novotný (neregistrovaný)

    Tak vy sami (Publero) sami a velmi správně říkáte, že by vydavatelé měli do titulů dodávat nadstandardní věci v porovnání s printem: viz https://cs.publero.com/blog/10-nejvetsich-chyb-digitalnich-vydavatelu
    A pokud vydavatelé chtějí skutečně obsah PRODÁVAT a nejen DISTRIBUOVAT :-), tak určitou práci a náklady taky musí přinést.

    To je jako byste před X lety říkali, že nemá smysl tisknout barevné časopisy, že to vydavatele bude stát víc peněz na nákladech, vždyť přece stačí černobílá klasika.

    HTML5 naopak přináší proti jiným technologiím menší datový objem právě u interaktivních titulů. Blbě udělaný digitální "statický" časopis (text jako obrázky, statická PDF) bude ___stejně velký___, jako chytře udělaný INTERAKTIVNÍ časopis v HTML5.

    (jsem programátor mobilních aplikací)

  • 12. 2. 2013 11:42

    bez přezdívky

    Salome,
    určitě jsou tituly, pro které je samozřejmě interaktivní obsah vhodnější než pro jiné. Aktuálně nabízíme National Geographic s video prvky i odkazy a právě u tohoto titulu dává multimediální nadstavba smysl.

    HTML5/interaktivita je velmi strategická otázka ve směřování digitální distribuce obecně.HTML5 přináší novou dimenzi interaktivity a multimediálnosti do doposud poskytovaného obsahu. Otázkou však je, zda budou vydavatelé schopni využívat možnosti interaktivity v HTML5 a aktivně je implementovat do svých titulů. V současnosti je totiž "vkládání" prvků navíc do titulů pro vydavatele náklad a práce navíc.
    Neznámou též je, jak by případně na interaktivní tituly reagovali čtenáři (např. v souvislosti s datovou náročností na stahování interaktivních titulů).
    Pro uživatele mohou být některé časopisy publikované v technologii HTML5 určitě zajímavější, na druhou stranu však HTML5 není vhodné pro všechny typy časopisů. Důležitější než HTML5 je však jiný přístup k vazbě grafiky a textu. HTML5, případně XML, přinášejí strukturované textové informace. To je podle nás pro budoucnost digitální distribuce mnohem důležitější než samotná multimediálnost a interaktivita.
    Věřte, že všechny trendy sledujeme, ba dokonce s nimi experimentujeme.
    Zdraví Tým Publero

  • 12. 2. 2013 11:25

    Salom (neregistrovaný)

    Moc se mi libi cela idea i koncepce. Sami jsme si nechali vyvinout aplikaci pro publikovani digitalnich katalogu, protoze licencni model Adobe byl neakceptovatelny. A z pozice ctenare doufam, ze by to mohl byt i impuls pro ceska periodika, zacit poskytovat elektronicky obsah jinak nez jako pdf v Publeru. Je tu rozhodne par titulu, ktere by si to zaslouzily.

  • 12. 2. 2013 9:04

    bez přezdívky

    Procenta ze zisku jsou míněna procenta z příjmů od Applu (resp. Google, Microsoft). K těmto datům smluvně vyžadujeme přístup. Např. Apple si v českých podmínkách vezme 39 %. My požadujeme provizi až z těch zbývajících 61 %.

    Důvod je ten, že nám to připadne spravedlivější, než si účtovat konstantní částku za každý stažený "kus". Při takovém způsobu se totiž pro vydavatele velmi prodražuje distribuce časopisů zdarma (např. reklamní přílohy běžných časopisů). A také se nikdy nestane, že by nám vydavatel platil za dodání jednoho "kusu" více, než inkasuje od čtenáře (což se při konstantních platbách může stát snadno, pokud je například předplatné nastaveno velmi výhodně).

  • 12. 2. 2013 8:31

    bez přezdívky

    Zajimavy napad. Drzim palce...

    Jen by me zajimalo, jak tvurci prisli na model, kde si berou procenta ze zisku misto z obratu. Podle ceho asi zjisti, jaky ma prodejce zisk? A nejde jen o to, jak to zjistit (i to, jaky zisk generovala prave ta nebo ta publikace), ale i o to, ze pri takovemto modelu je pro vydavatele jednoduche si udelat ucetnictvi tak, ze zisk proste bude 0.

    Pokud tuto otazku cte nekdo z Triobo, muzu poprosit o odpoved? Je to nezvykly model a rad bych vedel co vas k nemu vedlo a jak to chcete resit v praxi...

  • 12. 2. 2013 8:29

    pimaho (neregistrovaný)

    Na poli digitálního publikování rozhodně stojí za vyzkoušení AppStudio od Quarku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).