Podíval bych se do Ruska, tam carsharing funguje velmi dobře. Tu je proč:
– obvykle 2–3 carsharingové firmy na město/oblast (ačkoliv globálně je jich v Rusku vícero)
– carsharingová firma má odpovídající počet vozidel poblíž, takže normálně je vozidlo max. 5, příp. 10 minut od Vás (v Rusku není parkování takové problémové jako v Česku, města jsou prostorná)
– nemusíte chodit na žádnou přiblblou pobočku, aby jste si založili účet
– platíte kartou/Google Pay/ap., nemusíte nic nabíjet jako v pravěku
– můžete obvykle vrátit auto kdekoliv ve stejném městě (čili, jako byste mohli auto vrátit kdekoliv v okrese na české poměry), občas, např. UraMobil, můžete auto vrátit i v jiném městě (tj. jedete z Čeljabinsku do Jekatěrinburgu, není problém)
– půjčujete si auto buď na chvíli, nebo i na den
– auto můžete rezervovat
– auto odemykáte obvykle přes smartphone (a v autě je nabíječka) – jako u nás koloběžky
– slušné rádio v autě
– asi toho bude víc...
Maršrutky jsou super, ale to by tady nemohlo fungovat s křižovatkou/prahem/něčím každých 5 m. V býv. SSSR to funguje, protože tam je méně cest (tedy méně křížení, jednodušší zelená vlna...), ale zato jsou širší (vesměs jsou ty města postaveny po 2. sv. válce znova od základů, proto to tak je)
A hlavně spousta věcí jako, že dveře se otvírají/zavírají okamžitě, ne půl minuty jako v českém MHD (asi aby to někoho neskříplo?) a hlavně se to děje už před zastavení / až při rozjetí :-) A tak by šlo pokračovat.
Taky je tam Yandex.taxi místo toho přiblblého Uberu nebo Liftaga, takže tam taxi celkem frčí, protože to stojí rozumně díky jejich dražebnímu systému kmceny...