Osobne si myslím že spolujazda je dobrá a rýchla preprava, ktorá prináša zdieľanú jazdu. Poznám kvalitnú a jednoduchú spolujazdu na http://www.zippercar.com/ .
Víceméně po vyzkoušení jízdy jsem pochopil, že jde udělat domluvu na spolujízdu i velmi rychle. To je super, ale ze začátku jsem z toho byl celkem zmatený. Představoval bych si na to kraťoučké, ale výstižné video, třeba podobné jako od zuno na autopilota :-) http://www.youtube.com/watch?v=y0otoneHBDw&feature=g-user-p&list=PLKMD_7O9OPOyiYdwVV4wHmI8gT-m1HpyQ
Spíš než jízdomat jako konkurence ... vy nemáte konkurenci kromě stopařů nebo mhd.
Nejlepší donutit lidi si uložit patřičné telefonní číslo do mobilu, pak už to půjde velmi rychle!
Tohle je oblíbená fáma odpůrců spolujízdy.
Spolujezdec je ale pojištěný z povinného ručení řidiče. Při nehodě způsobené vinou řidiče hradí řidič z povinného ručení škody na zdraví všem účastníkům nehody nezávisle na tom, ve kterém autě seděli. Povinné ručení se nevztahuje jenom na sedadlo řidiče, který nehodu zavinil. Tam jedině má smysl připojištění sedaček, ale skoro lepší je řešit to přes úrazové pojištění. Můžeme se bavit o limitech pojistného plnění (bývá kolem 10 milionů). Ale zjišťuješ u všech aut, která potkáš na silnici a mohou Tě zranit, jaký mají limit povinného ručení?
Chtěl jsem Danovi odpovědět v podobném duchu, ale pak jsem si řekl, že na takový blábol nemá smysl reagovat. Až začne pracovat a konečně si koupí auto, tak sám uvidí, kolik km bude ochotný projezdit a času ztratit pro něco dobrého na zub. Navíc je to zodpovědnost+možné problémy, člověk si v autě nemůže vyřizovat soukromé hovory atd. Ty komerční dopravce už jsem vůbec nepochopil, asi nikdy neviděl ceník.
Cece, proberte se ... pamatuju casy, kdy student agency jezdila Pha Liberec za dvacku - v dobe, kdy sto jinejch firem na stejnou vzdalenost jezdilo za +- kilo. Samo, jakmile s tim konkurence sekla, zacli jezdit za kilo pade, takze se bohate zahojili.
Predstavy malyho decka ... realny naklady na kilak autem sou 6+Kc => 100km za zhruba 600Kc je naprosto minimalni nakladova cena (auto za max 1/2M spotreba kolem 6l).
Vetsina ridicu naklady vubec neresi a jde jim jen a pouze o pokryti paliva. Takze pokud vemou na tech 100k 3 lidi po kile, tak sice jedou "zadarmo", ale jen v pripade, ze jim auto kupuje pravidelne hodny strycek.
Taxi ktery pojede za 6Kc bych chtel videt ... a ty prava a sluzby taky, on vam to taxikar vysvetli az vas vykopne nekde uprostred poli ...
To nejsou "dumpingové ceny", ale normální. Na stejné kilometry vychází vlak levněji než spolujízdy!!
Levnější spolujízda je jenom třeba Praha >> Brno, protože vlakové koleje nevedou přímo jako D1, takže je to autem o půlku kratší a proto to může být levnější i když cena za km je vyšší.
Je to především NENAŽRANOSTÍ řidičů. Když se na to dívám, tak oni chtějí jako "příspěvek" tolik, že veškeré náklady za cestu zaplatí spolujezdci.
Tady se prostě opět ukazuje česká povaha... Jelikož se jedná o SPOLUJIZDU, tak řidič tam stejně jede a v čas jaký chce on, ať s sebou poveze prázdné auto nebo třeba nacpané. Takže i příspěvek 50 Kč nebo třeba něco dobrého na zub, je stále super.
Ale Čeští řidiči mají cenu za km velice podobnou jako komereční dopravci. A to mi moc normální u spolujízdy nepřijde, protože pak už opravdu mohu jet s dopravcem a samozřejmě v čas, jaký si vyberu a s různými právy, službami navíc atd.
To zpracování podle mě nic neřeší. Sám, ač do toho moc nevidím, bych především řešil spolujízdy pravidelné, kde může vydělat řidič a ušetřit cestující. K tomu by bohatě stačila "plánovací" aplikace s nějakou aplikací pro smart zařízení. Jako další pilíř pak nahodilé spolujízdy - smart zařízení, GPS? (nevím, do jaké míry by šlo využít), telefonní kontakt. Jsem v pohybu, přihlásím se do aplikace, zadám odkud a kam, cca v kolik... Jen rychlá myšlenka, ale to co je výše, to mě vůbec nezaujalo.
Dost často jezdím trasu Praha >> Olomouc a Olomouc >> Praha. A většinou mě dokonce vlak vychází LEVNĚJI než veškeré "spolujízdy".
Mimošpičkovými vlaky mě tam doveze RegioJet nebo LeoExpress za 105 Kč, standardními vlaky to stojí 186 Kč (když nepočítám špičky, které jsou dražší) a to dostanu zdarma ještě čaj, vodu, noviny a časopisy. Mám k dispozici elektrickou zásuvku pro notebook, Internet přes WiFi a WC kdykoliv si usmyslím.
Jenže když se podívám na různé "jízdomaty" a podobné servery, tak platba za svezení se pohybuje okolo 200 Kč (a většinou mírně víc), takže to bych byl naprostý šílenec, abych tohle platil za jízdu jako spolujezdec, kde samozřejmě nemám nic a na záchod jdu tehdy, kdy mi to dovolí řidič...
Takže opět česká vychcanost a nenažranost. Jinak si opravdu nemohu vysvětlit jak je možné, že komereční firma, která se tím živí a má to vyloženě na kšeft mě vozí lépe a LEVNĚJI než když chci jet jenom jako spolujezdec-stopař domluvený z netu.
Já osobně jsem právě z důvodu ceny nikdy spolujízdu nezkoušel, protože jestli mám dát stejné peníze za pohodlí moderních vlaků a nebo se někomu přizpůsobovat, tak to opravdu nepotřebuje přiliš rozhodování.
Tak možná lepší Cestík, než kdyby tomu dali název třeba: JizdoMatík nebo Spolujezdík :-)
Na jméně domény ani tak moc nezáleží a klidně by to mohlo být něco úplně mimo smyl (v duchu Google) - Jedoo, Spoloo,... JEN by to muselo být smysluplné a využitelné. Prozvánět něco a myslet si, že někdo bude na nějakém místě za 5 min?!?
Tohle mě přesně mě taky napadlo. Tvůrci se tak zoufale snažili vymyslet způsob, kdy by uživatelé nemuseli používat internet a dokonce ani platit za SMS, že jim z toho vyšel takovýto paskvil. Potíž totiž je, že prozvoněním nejde sdělit v podstatě žádná informace. Echo řidiče 5 minut před jízdou dává spolehlivost někde na úrovni stopování. Nějaké rádoby inteligentní automatické párování trasy řidiče a cestujícího způsobí zběsilé a zoufalé dohledávání pasažéra.
Vydelecne by to bylo, kdyby na tom ridic vydelal, tohle funguje prevazne na spolucasti na nakladech. Pojistovna s tim problem mit nebude nejspis zadny - ridic bud pojisteno ma nebo nema. Tech cca 50Kc rocne co me stojej sedacky na pojisteni, me vazne zily netrha (samo, nejsou to zadny stamiliony).
To ze v pripade zavineni ridicem ma ridic problem je asi jasny. Jenze to by sme nemohli delat vubec nic ...
BTW: Rocne na silnicich umre cca 2M lidi ... tedy radove vic, nez ve vsech valkach.
No vždyť jo.. Ale podívejte se, jaké dává autor příklady: Kladno-Praha (30km), Rokycany-Plzeň (20km).
Pokud vezmu reálnější Brno-Praha, tak než tohle, je pro všechny strany jednodušší a výhodnější, když 10 min před odjezdem busu dojedu na zastávku, řeknu že vezmu 3 lidi do Pha po 100kč a jedu.
Všechny tyhle spojízdní systémy jsou úžasné, ale jen do chvíle, kdy se něco stane.
Kolik z vás si platí pojištění sedaček v autě?
A i když třeba někdo ano, jak se na to bude dívat pojišťovna, až zjistí, že jste vzali peníze za odvoz? Protože to už není náhodné svezení, to už je nějaký způsob výdělečné přepravy!
Protože jak dojde k bouračce, tak se může stát, že budete platit tomu svezenému do konce života.
Divím se, že systémy spolujízdy tohle neřeší. I kdyby mělo jít o nějaký právně neprůstřelný dokument "zbavení se zodpovědnosti", který se před odjezdem podepíše :)
IMO nanic ... predne tady par takovych webu uz je. Druhak, kdyz budu chtit jako ridic nekoho nabrat, tak si sam naplanuju ze vyrazim +- jako bus, a stavim se na nadrazi, kde ty 2-3 lidi za cenu busu ale s polovicim casem dojezdu naberu. A v pripade jizdy smerem do praglu pak navic vetsina z nich oceni, ze budou vyklopeni na prvni stanici krtka, a nebudou se muset dopravovat pres ucpany centrum.
BTW: "nevyhodne" ujedu trasu 100km za cca o 1/3 nizsi cenu (pouze palivo) nez vlakem ... (ano, vim, ze bych mel kalkulovat i dalsi naklady, ale ty budu platit at uz jezdim nebo ne)
Ještě teda příklad k té "vesnici" mimo trasu, aby si někdo nemyslel, že píšu o samotách hluboko v lesích: řidič pojede Praha-Liberec. Cestující Mladá Boleslav-Turnov. Je to po trase. Jak a jestli je to spojí (mělo by, jinak těch úspěšných jízd bude minimum) nevím, když řidič prozvoní třeba 45 min před MB (v Pha). Ale dejme tomu. Řidič nikdy v MB nebyl a neví, kde je autobusák, v navigaci to nemá a cestující to neumí pořádně vysvětlit. Řidič se tam nějak doštrachá, ztratí 0,5l benzínu. U Turnova nemůže vyhodit cestujícího na dálnici, musí zase zajet do města, další 0,5l a spolu s nakládkou a vším 1/2h času. Protože Brno-Pha (200 km) byl příspěvek 100 kč (0,5kč/km), tak na uvedené 30 km trase dostane řidič 15 kč?! A jak už jsem psal, projel litr navíc a ztratil půlhodinu.
Já si myslím, že to nebude fungovat. Pokud vezmu jasnou trasu, např. Brno-Praha a řidič prozvání 5 min před odjezdem, aby ho cestující nezdržoval, už musí stát někde venku v pozoru. Pokud nikdo nepojede, musí mít plán B, tzn. budou to jen lidi, kteří stojí na busu do Pha, nekoupili si místenku a zkouší, jestli by nemohli jet levněji. V jinou dobu než před odjezdem busu tedy nemá smysl pro řidiče vyjíždět. Brno-Pha to možná jezdí co hodinu celý den, ale na jiných trasách může být toto vhodné okno jen 2x denně. Navíc řidič nemusí mít nástupní místo zrovna po trase (a cestující se nemá čas přesunout, když řidič hned vyjíždí) a zajet někam mimo může ve vetším městě znamenat 1/2h v kolonách.
Když bude nabírání lidí probíhat po cestě, už vidím, jak někdo vysvětluje, kde stojí v nějaké vesnici, pokud to není opravdu přímo na trase, ale trošku bokem. Znamená to BT sadu do auta a operovat za jízdy s navigací, zdržení, benzín navíc a protože to bude kousek, řidič dostane 30kč, což nebude ani na benzín, co probloudí navíc. Vůbec si už neumím představit tel. čísla pro všechny možné trasy a jak v tom ten člověk bez smartphone bude hledat, to bude muset na web, ono to zas tak jednoduché nebude. Navíc i mezi dvěma městy mohou být trasy naprosto odlišné, takže tras by mělo být mnohem více, než jen kolik je propojení měst. Uvidíme.
mám obavy, aby aplikaci nezahubil právě poplatek. Není sice vysoký, ale při neochotě lidí za cokoliv platit, bych se toho obával. To, co nejvíc aplikace potřebuje je to, aby jí začlo využívat co nejvíc lidí a s nějakým poplatkem bych osobně počkal až na dobu, kdy bude mít alespoň řádově stovky uživatelů.
dlhy clanok, ale osobne som z prvych odstavcov nepochopil filozofiu sluzby a jej jedinecnost. Tie dalsie som uz len preletel a stale netusim preco cestika vyuzivat.
Snazil som sa najst aktualne dostupne odvozy a ani to sa mi nepodarilo.
z tohoto pohladu su pre mna pouzitelnejsie spolujazdy http://www.jizdomat.cz a http://www.somvprahe.sk/spolujazda