Ještě teda příklad k té "vesnici" mimo trasu, aby si někdo nemyslel, že píšu o samotách hluboko v lesích: řidič pojede Praha-Liberec. Cestující Mladá Boleslav-Turnov. Je to po trase. Jak a jestli je to spojí (mělo by, jinak těch úspěšných jízd bude minimum) nevím, když řidič prozvoní třeba 45 min před MB (v Pha). Ale dejme tomu. Řidič nikdy v MB nebyl a neví, kde je autobusák, v navigaci to nemá a cestující to neumí pořádně vysvětlit. Řidič se tam nějak doštrachá, ztratí 0,5l benzínu. U Turnova nemůže vyhodit cestujícího na dálnici, musí zase zajet do města, další 0,5l a spolu s nakládkou a vším 1/2h času. Protože Brno-Pha (200 km) byl příspěvek 100 kč (0,5kč/km), tak na uvedené 30 km trase dostane řidič 15 kč?! A jak už jsem psal, projel litr navíc a ztratil půlhodinu.
Tohle mě přesně mě taky napadlo. Tvůrci se tak zoufale snažili vymyslet způsob, kdy by uživatelé nemuseli používat internet a dokonce ani platit za SMS, že jim z toho vyšel takovýto paskvil. Potíž totiž je, že prozvoněním nejde sdělit v podstatě žádná informace. Echo řidiče 5 minut před jízdou dává spolehlivost někde na úrovni stopování. Nějaké rádoby inteligentní automatické párování trasy řidiče a cestujícího způsobí zběsilé a zoufalé dohledávání pasažéra.
Já si myslím, že to nebude fungovat. Pokud vezmu jasnou trasu, např. Brno-Praha a řidič prozvání 5 min před odjezdem, aby ho cestující nezdržoval, už musí stát někde venku v pozoru. Pokud nikdo nepojede, musí mít plán B, tzn. budou to jen lidi, kteří stojí na busu do Pha, nekoupili si místenku a zkouší, jestli by nemohli jet levněji. V jinou dobu než před odjezdem busu tedy nemá smysl pro řidiče vyjíždět. Brno-Pha to možná jezdí co hodinu celý den, ale na jiných trasách může být toto vhodné okno jen 2x denně. Navíc řidič nemusí mít nástupní místo zrovna po trase (a cestující se nemá čas přesunout, když řidič hned vyjíždí) a zajet někam mimo může ve vetším městě znamenat 1/2h v kolonách.
Když bude nabírání lidí probíhat po cestě, už vidím, jak někdo vysvětluje, kde stojí v nějaké vesnici, pokud to není opravdu přímo na trase, ale trošku bokem. Znamená to BT sadu do auta a operovat za jízdy s navigací, zdržení, benzín navíc a protože to bude kousek, řidič dostane 30kč, což nebude ani na benzín, co probloudí navíc. Vůbec si už neumím představit tel. čísla pro všechny možné trasy a jak v tom ten člověk bez smartphone bude hledat, to bude muset na web, ono to zas tak jednoduché nebude. Navíc i mezi dvěma městy mohou být trasy naprosto odlišné, takže tras by mělo být mnohem více, než jen kolik je propojení měst. Uvidíme.
No vždyť jo.. Ale podívejte se, jaké dává autor příklady: Kladno-Praha (30km), Rokycany-Plzeň (20km).
Pokud vezmu reálnější Brno-Praha, tak než tohle, je pro všechny strany jednodušší a výhodnější, když 10 min před odjezdem busu dojedu na zastávku, řeknu že vezmu 3 lidi do Pha po 100kč a jedu.