Dost často jezdím trasu Praha >> Olomouc a Olomouc >> Praha. A většinou mě dokonce vlak vychází LEVNĚJI než veškeré "spolujízdy".
Mimošpičkovými vlaky mě tam doveze RegioJet nebo LeoExpress za 105 Kč, standardními vlaky to stojí 186 Kč (když nepočítám špičky, které jsou dražší) a to dostanu zdarma ještě čaj, vodu, noviny a časopisy. Mám k dispozici elektrickou zásuvku pro notebook, Internet přes WiFi a WC kdykoliv si usmyslím.
Jenže když se podívám na různé "jízdomaty" a podobné servery, tak platba za svezení se pohybuje okolo 200 Kč (a většinou mírně víc), takže to bych byl naprostý šílenec, abych tohle platil za jízdu jako spolujezdec, kde samozřejmě nemám nic a na záchod jdu tehdy, kdy mi to dovolí řidič...
Takže opět česká vychcanost a nenažranost. Jinak si opravdu nemohu vysvětlit jak je možné, že komereční firma, která se tím živí a má to vyloženě na kšeft mě vozí lépe a LEVNĚJI než když chci jet jenom jako spolujezdec-stopař domluvený z netu.
Já osobně jsem právě z důvodu ceny nikdy spolujízdu nezkoušel, protože jestli mám dát stejné peníze za pohodlí moderních vlaků a nebo se někomu přizpůsobovat, tak to opravdu nepotřebuje přiliš rozhodování.
To nejsou "dumpingové ceny", ale normální. Na stejné kilometry vychází vlak levněji než spolujízdy!!
Levnější spolujízda je jenom třeba Praha >> Brno, protože vlakové koleje nevedou přímo jako D1, takže je to autem o půlku kratší a proto to může být levnější i když cena za km je vyšší.
Je to především NENAŽRANOSTÍ řidičů. Když se na to dívám, tak oni chtějí jako "příspěvek" tolik, že veškeré náklady za cestu zaplatí spolujezdci.
Tady se prostě opět ukazuje česká povaha... Jelikož se jedná o SPOLUJIZDU, tak řidič tam stejně jede a v čas jaký chce on, ať s sebou poveze prázdné auto nebo třeba nacpané. Takže i příspěvek 50 Kč nebo třeba něco dobrého na zub, je stále super.
Ale Čeští řidiči mají cenu za km velice podobnou jako komereční dopravci. A to mi moc normální u spolujízdy nepřijde, protože pak už opravdu mohu jet s dopravcem a samozřejmě v čas, jaký si vyberu a s různými právy, službami navíc atd.
Cece, proberte se ... pamatuju casy, kdy student agency jezdila Pha Liberec za dvacku - v dobe, kdy sto jinejch firem na stejnou vzdalenost jezdilo za +- kilo. Samo, jakmile s tim konkurence sekla, zacli jezdit za kilo pade, takze se bohate zahojili.
Predstavy malyho decka ... realny naklady na kilak autem sou 6+Kc => 100km za zhruba 600Kc je naprosto minimalni nakladova cena (auto za max 1/2M spotreba kolem 6l).
Vetsina ridicu naklady vubec neresi a jde jim jen a pouze o pokryti paliva. Takze pokud vemou na tech 100k 3 lidi po kile, tak sice jedou "zadarmo", ale jen v pripade, ze jim auto kupuje pravidelne hodny strycek.
Taxi ktery pojede za 6Kc bych chtel videt ... a ty prava a sluzby taky, on vam to taxikar vysvetli az vas vykopne nekde uprostred poli ...
Chtěl jsem Danovi odpovědět v podobném duchu, ale pak jsem si řekl, že na takový blábol nemá smysl reagovat. Až začne pracovat a konečně si koupí auto, tak sám uvidí, kolik km bude ochotný projezdit a času ztratit pro něco dobrého na zub. Navíc je to zodpovědnost+možné problémy, člověk si v autě nemůže vyřizovat soukromé hovory atd. Ty komerční dopravce už jsem vůbec nepochopil, asi nikdy neviděl ceník.