Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Chcete vědět, kde bydlí zákazníci Tiscali? od Aleš Miklík - "Novinar je podle meho nazoru clovek, ktery se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 3. 2006 17:27

    Aleš Miklík
    "Novinar je podle meho nazoru clovek, ktery se psanim zivi."

    Ouha, ted se dovidam, ze jako sefredaktor nejsem novinar, protoze se bohuzel nezivim psanim :) Nu, co se da delat, snad to zachrani fakt, ze nejakou glosu nebo clanek napisu aspon obcas a krome Lupy pisu i do sveho osobniho blogu. Bily dum totiz uz dava novinarske akreditace i blogerum, takze prinejmensim tam povazuji blogery za novinare.

    S definicemi to v socialnich vedach zkratka neni tak jednoduche jako v tech technickych :) Z tohoto hlediska by dokonce mohl padnout navrh, abyste ve svem popisku ono tvrzeni "Autor neni novinar" upravil na "Autor se nezivi psanim" :)
  • 25. 3. 2006 17:36

    Aleš Miklík
    Clanek mel za ukol upozornit na rozpory mezi 1) obecnym ocekavanim a znalostmi beznych uzivatelu o ochrane osobnich udaju a pravidly RIPE a 2) pravidly RIPE a zakony CR o ochrane osobnich udaju. To se mu myslim temer bezchybne podarilo, pricemz za dulezite opomenuti lze povazovat absenci porovnani praxe u jinych ISP nez jen Tiscali.

    Rozvedeni dalsich okolnosti v diskusi myslim neni hanbou autora ani clanku, naopak pro tyto ucely snad diskuse pod clanky jsou (a ctenari je ze stejnych duvodu i ctou). Jestlize pak z novych informaci v diskusi vyplyne potreba upravy clanku ci napsani dalsiho, je to prece lepsi, nez kdyby tema nikoho nezaujalo a clanek zapadl. Korekci sve prace se rozhodne nebranime a ukaze-li se tema obsaznejsi vice nez na prvni pohled, radi se k nemu vratime.
  • 25. 3. 2006 9:50

    Danny (neregistrovaný)
    Spis bych se zamyslel nad tim, jak hloupy je obcas zakaznik, kdyz podepisuje nejakou smlouvu, aniz by se seznamil dukladne s tim, co vlastne podepisuje. A to je vec, ktera ma ponekud hlubsi dopad, nez jen telekomunikace...

    Jen pro ujasneni, reklama je kratky blok informaci, ktery ma za ucel propagovat nejaky produkt, nikoliv seznamovat potencionalniho zakaznika s ruznymi detaily o nem. Reklama ma za ucel zakaznika minimalne zaujmout, ne jej odradit uz v prvopocatku - a pokud zaujme, obecne se predpoklada, ze Zakaznik se seznami s dalsimi detaily.

    Toto neni specificky "problem" telekomunikaci a operatoru, to je problematika dotykaji se prakticky vsech odvetvi kolem nas. Zadna reklama na cokoliv neobsahuje ty mene ferove pasaze, ktere se nachazi ve smlouvach ci pribalovych letacich atd. Prectete si pozorne treba smlouvy od pojistovny (zejmena pasaze drobnejsim pismem) a zjistite, ze smluvni podminky casto nejsou tak ruzove, jak nam lici reklama; propagovane leky take mohou mit vedlejsi ucinky, praci prasek muze v nekterych pripadech pradlo poskodit, automobily nejsou tak dokonale, jak nam obrazky lici... prikladu se najdou kolem tuny.

    Clanek dokonale predvedl jedine - ze autor, stejne jako spousta dalsich lidi bezmyslenkovite podepisuje neco, aniz by vedel co presne podepisuje. A teprve dodatecne zjistuje, co vlastne podepsal... to ale preci neni chyba toho, kdo neco nabizi - nebo ano?

    Uvadet ve smluvnich dokumentech detaily o vsem je nerealne, smlouvy by byly jeste obsahlejsi nez jsou dnes (a pak teprv by to nikdo necetl). Informace obsazene a zjistitelne jinde neni duvod opisovat, staci se na ne odkazat. Je to stejny nesmysl, jako kdyby se do kupni smlouvy k automobilu muselo psat, ze do nadrze musim natankovat pohonne hmoty, abych vubec odjel - a pripadne se snazit reklamovat rozbite auto a prito mit prazdnou nadrz. Zda se to absurdni? To me tenhle clanek taky :-)

    Dostavame se k hlavnimu: Proc si vlastne autor smluvni dokumenty detailne neprostudoval a na veci, ktere v nich z nejakeho duvodu nepochopil a neznalse proste neinformoval? Me takovy pristup prijde prirozeny... Vam ne?


    A jen poznamka pod carou: RIPE publikuje stranky a veskere dokumenty v anglictine... takze nechapu, co tu vy huhlate o holandstine. Smernice EU (zavazne i pro holandany) v anglickem jazyce jsou dostupne take. Jestli je neznate, je to Vas problem. Neznalost zakona prece neomlouva :)
  • 26. 3. 2006 21:26

    Aleš Miklík
    Rad bych pripomnel, ze spolecnost Tiscali nijak nereagovala na nase opakove snahy o vysvetleni situace. Prostor pro vyjadreni a korekci vysledneho vyzneni clanku v jeji neprospech tak nechala nevyuzity. Ze jsme se v clanku zabyvali jen jednim ISP je mozne vnimat jako chybu, avsak nikoliv na ukor Tiscali jako spis ve prospech ostatnich poskytovatelu. Tu jsme ochotni napravit, jak naznacil Jan Kalal, pokud ziskame vychozi informace o zverejnovani IP adres temito ISP.
  • 27. 3. 2006 20:22

    Aleš Miklík
    "Nevim, proc Tiscali na Vase zadosti nereagovala. Ale je to celkem jedno. Podobnych clanku jsou v Blesku mraky, ale doufam, ze LUPA na uroven Blesku jeste neklesla."

    Jakych clanku jsou v Blesku mraky? Ty, na ktere Tiscali nereagovala? Souhlasim, takovych je tam bezesporu plno :)

    "Vnimam jako zavazny problem osoceni jedne spolecnosti, nicmene jako stejne zavazny vidim neprofesionalitu zpracovani tematu."

    Osoceni? Chcete rict, ze autor nekde v clanku tvrdil nepravdu, ci jak tomu mam rozumet?

    "Je to skutecne tak, ze LUPA bere kohokoliv, kdo dokaze napsat 4 kila souvisleho textu?"

    Jiste ze neni, ale je myslim zbytecne snazit se Vam to vysvetlit. Vy se na to totiz neptate, ale jste o tom presvedcen. Nevadi mi to, preji Vam to. Alespon neco tak mate jednodussi :)
  • 25. 3. 2006 10:21

    bez přezdívky
    Toto neni specificky "problem" telekomunikaci a operatoru, to je problematika dotykaji se prakticky vsech odvetvi kolem nas. Zadna reklama na cokoliv neobsahuje ty mene ferove pasaze, ktere se nachazi ve smlouvach ci pribalovych letacich atd. To, ze to neni specificky problem telekomunikaci, neznamena, ze bychom nad tim meli mavnout rukou.
  • 26. 3. 2006 21:40

    Michal Krsek
    Nevim, proc Tiscali na Vase zadosti nereagovala. Ale je to celkem jedno. Podobnych clanku jsou v Blesku mraky, ale doufam, ze LUPA na uroven Blesku jeste neklesla.

    Vnimam jako zavazny problem osoceni jedne spolecnosti, nicmene jako stejne zavazny vidim neprofesionalitu zpracovani tematu.

    Autor to pravdepodobne napsal horkou jehlou, ve svatem nadseni, ze potira nejaky slendrian. Navic se ukazalo v nasledne diskusi, ze se v problematice prilis neorientuje. Je to skutecne tak, ze LUPA bere kohokoliv, kdo dokaze napsat 4 kila souvisleho textu?

    Proto by redakce mela zvazit, zda by se krome Tiscali nemela omluvit take ctenarum.
  • 27. 3. 2006 16:16

    Jan Kálal

    Pane Krsku, můj text na Lupě nebyl psaný do Blesku a myslím, že porovnávat bulvární deník, který je na druhou stranu ale nejčtenějším v republice, se specializovaným e-zinem, je jako srovnávat jablka a hrušky. Nebudu tu Blesk nijak obhajovat, ale můžu jenom shrnout, že jde o úspěšný komerční produkt. Můžete nadávat na Blesk, můžete lamentovat nad TV Nova, ale to je tak všechno, co můžete dělat. Vy je třeba nečtete a nedíváte se na ně, ale statisíce, ba miliony Vašim spoluobčanů ano. Pro Vás jsou to možná lidé druhé kategorie. Server Lupa.cz se zaměřuje na užší okruh čtenářů. Speciálně pro Vás přidávám variantu na stejnou písničku, ale pro Blesk:

    Lidé na Internetu ztratili bezpečí domova!

    Šok! Hrůza! Tady někdy chodíte na Internet? Pak si buďte jistí, že někdo úplně cizí si může rychle zjistit, kde bydlíte! Možná vás pak přijde vykrást nebo znásilní i vaši nezletilou dcerou.

    Stačí málo - jen abyste byli zákazníky firmy Tiscali. Tato společnost předává údaje o svých klientech na nizozemské ústředí. A Holanďani je rádi ukáží každému, kdo si jen řekne. Vaše adresa bydliště už pak není pro nikoho tajemstvím a navíc se dá snadno propojit s vaším pohybem na počítačové síti. Zvědavci, úchylové a podvodníci si ji rychle najdou právě pomocí Internetu. To Blesku potvrdil i pan Bažant: Vůbec jsem netušil, že Tiscali vytrubuje moje bydliště na Internetu. Teď mě z toho jímá hrůza. Asi se pár dní radši nepřipojím.

    Dodatek:

    Pravdivostní hodnota uvedené textu pro Blesk je samozřejmě velmi zkreslená. Zprávě bude rozumnět ale i letitá stařenka z Vysokého Mýta a třeba i na dálku firmě pohrozí holí (nebo si zanadává na Internet). Že pan Bažant je pravděpodobně smyšlená figurka, většině lidí vadit nebude. Dodává konci šťávu.

    Lupa.cz není Blesk, a pokud jste to nepochopil, pane Krsku, příspěvěk na blogu Filipa Rožánka byl vtip.

  • 27. 3. 2006 16:28

    Michal Krsek
    Mozna si nerozumime. Ja nelamentuji nad Bleskem nebo TV N@va. Ja lamentuji nad tim, ze se clanek na urovni Blesku dostane na LUPU. Nevidim zadny duvod, proc by meli byt lide, kteri ctou Blesk a/nebo sleduji TV N@va obcany druhe kategorie. Vy nejaky vidite?

    Mimochodem, hezky jste v nekolika malo vetach vystihl cely obsah sveho clanku. Ma tedy smysl psat X kilove elaboraty, kdyz to zvladnete se stejnou informacni hodnotou na par radcich?

    Pochopil jsem velmi dobre, ze LUPA neni Blesk, pokud by Vas clanek vysel v Blesku, tak bych se nad tim ani nepozastavil. Mam vsak za to, ze LUPA a jeji ctenari (natoz Tiscali) si ten Vami odflaknuty clanek nezaslouzili.
  • 27. 3. 2006 19:34

    Jan Kálal
    Pane Krsku, když nevidíte rozdíl mezi textem publikovaným na Lupě a zprávou připravenou ilustračně pro Blesk, pak je mi Vás srdečně líto. Doufám jen, že další čtenáři Lupy mají srovnávací schopnosti vyvinuté lépe než Vy. Chápu však, že máte rád v diskusi poslední slovo. Podle mne už tady všechno podstatné padlo, a tak Vám ho rád přenechám.

    Soudě podle ankety pod článkem i podle lidí, kteří tu přispívají svými názory, Váš postoj Tiscalobijce (rozumnějte: "obránce společnosti Tiscali") tu není sice osamoceným, ale patří k výrazné menšině. Já ho neodsuzuji, nepřesvědčuji Vás o opaku, ale možná byste mohl uznat, že není postojem jediným možným. Společnosti jako Tiscali mají svoje PR manažery a tiskové mluvčí, kteří Vám jsou jistě vděčni, že za ně odvádíte jejich práci. Koho mají ale na hájení svých práv zákazníci těchto společností? Dobře placené advokáty?

    Lidová moudrost praví: "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej". Vy jste v diskusi připustil, že byste mohl od Tiscali dostávat peníze. Samozřejmě ne za PR, ale za jiné služby odborného charakteru. I tato vazba je však mnohem silnější než na kohokoli z obyčejných zákazníků této společnosti, kteří si možná ani pořádně nečtou smlouvy, každopádně Vám neplatí ani korunu. Já se na Vás nezlobím, možná mě jen mrzí Vaše zabedněnost.
  • 27. 3. 2006 20:52

    Michal Krsek
    Pane Kalale,
    ten Vas text je ostudny. Je odborne i argumentacne na urovni te zpravy, kterou jste pripravil ilustracne pro Blesk.

    Vite, me je postoj Tiscali uplne sumak, s touhle spolecnosti jsem nikdy zadne obchody nedelal a pokud vim, zadne se nechystaji. Pokud se citite byt advokatem prav zakazniku Tiscali, delejte to prosim kvalifikovane.

    Co se ankety tyce, plati sice hlas lidu, hlas bozi, na druhou stranu nedelame tady referendum, tak bych zase neprikladal az takovou vahu ani hlasovani, ani diskusi :-) Podstatou je jeden odflaknuty clanek - to je pochopitelne muj osobni nazor.

    Zkuste se priste radeji zamerit na poradne zpracovani tematu, pak nebudete muset argumentovat ad hominem.

    Par napadu, ktere byste ve svem omluvnem clanku mohl zminit:
    1. Na zaklade jakoho prava funguje RIPE NCC
    2. Je obvykle, aby uzivatele tohoto typu pripojeni meli /30
    3. Je obvykle, aby tyhle /30 registrovalo RIPE jako prefixy koncovym zakaznikum
    4. Jakym zpusobem jsou pravidla EU nadrazena nasemu zakonu o ochrane osobnich udaju
    5. Kolik a jakych smluvnich dokumentu se vztahuje na zakaznika, ktery vstupuje do smluvniho vztahu s ISP
    6. Proc jsou v RIPE DB takova data, jaka jsou a k cemu slouzi

    ... verim, ze pokud to tema pojmete hloubeji, urcite prijdete na vice podnetu nez jsem ted vysypal za minutu z rukavu.
  • 27. 3. 2006 21:06

    Michal Krsek
    Jakych clanku jsou v Blesku mraky? Ty, na ktere Tiscali nereagovala? Souhlasim, takovych je tam bezesporu plno :)

    Nikoliv tech, na ktere Tiscali nereagovala, ale takovych, ktere maji podobnou odbornou uroven, jako clanek, pod kterym diskutujeme.

    Osoceni? Chcete rict, ze autor nekde v clanku tvrdil nepravdu, ci jak tomu mam rozumet?

    Autor si podle me (ucelove?) vybral jednu spolecnost a zacal ji pranyrovat za praktiky, ktere, ehm, delaji nejmene destitky let vsichni ISP na uzemi, kde pusobi RIPE NCC (Evropa, Stredni vychod, Severni Afrika - pokud jeste neodmigrovali sve prefixy do AfriNICu). Mozna selhala moje slovni zasoba, nicmene, jak byste charakterizoval vyse uvedene praktiky?

    Jiste ze neni, ale je myslim zbytecne snazit se Vam to vysvetlit. Vy se na to totiz neptate, ale jste o tom presvedcen. Nevadi mi to, preji Vam to. Alespon neco tak mate jednodussi :)

    Jak poznam, ze tomu tak neni? Nejsem o tom presvedcen, nicmene co si mam myslet o ramecku "LUPA hleda posily"? Mimochodem nejsem autorem toho clanku na blogu pana Rozanka. Zkuste me presvedcit.
  • 25. 3. 2006 9:55

    Jan Kálal
    Smlouvy si čtu, ale tady byla řeč o Všeobecných, resp. Technických podmínkách. Vy si tyto podmínky u každého produktu, na který smlouvu uzavíráte, studujete do detailu? Myslíte, že byste v procentech dokázal odhadnout, kolik lidí si kromě základní smlouvy čte i další podmínky? Zkuste někdy aspoň na chvíli sestoupit ze své bohorovnosti a myslet jako prostý uživatel, který nemusí být zapálencem do struktur Internetu. Chápu, že jako "nezávislý konzultant v oblasti Internetu a telekomunikací" se musíte nutně cítit na koni. Zvláště pak, když se specializujete na "fungování Internetu a vztahy mezi subjekty na trhu ISP".

    Jak to u takových konzultantů chodí? Asi musí se zmíněnými subjekty vstupovat v kontakt, že? A co znamená slovo "kontakt"? Určitě není spojené s penězi? Může slovo "nezávislý" vyjadřovat skutečnost, že daný konzultant nebere peníze od nikoho a nebo také, že bere pokud možno rovnoměrně od všech? A kdo si platí jeho služby? Jsou to obyčejní koncoví uživatelé jako Jarda z Horní Dolní nebo Petra z Prahy 6? Pravděpodobně nikoliv. Já Vám nemám za zlé, že chcete být se svými zákazníky za dobře. Zaplatilo Vám Tiscali nebo jiný z operátorů nějaké peníze? Mně ne.

    Ve Vašem detailu autora mně zaujala věta: "Autor není novinářem". Dokážete prosím definovat slovo novinář? Kdo napsal Vašich 154 článků na Lupě? Myslíte, že novinářem je pouze ten, kdo má psaní jako soustavný zdroj obživy a je třeba registrovaný v nějakém syndikátu. A nebo i ten, kdo pravidelně ventiluje svoje myšlenky a zjištění pomocí médií na veřejnost, ačkoli má i další náplň práce?
  • 25. 3. 2006 10:04

    Jan Kálal
    Nevím, odkud se ten dojem vzal, ale já s Tiscali žádnou smlouvu nepodepisoval. Článek informuje o případu nespokojeného čtenáře, který se na Lupu obrátil a snaží se ho uvést do širších souvislostí. Nejširší souvislostí je pak díky Vám všem diskuse pod ním. Což není ale na škodu věci :-).

    Holandštinu jsem zmínil v návaznosti na názor, podle kterého RIPE, jakožto subjekt registrovaný v Nizozemí, podlého normám tamějším a nikoliv českým. Já bych rád věděl, jak se k věci osobních údajů staví holandské právo. Ale jak myslíte, že jsou psané jejich zákony? Anglicky? Přiznávám, holandštinou nevládnu a s Holanďany jsem se vždy nějak domluvil anglicky. Pokud ale někdo do diskuse přispěje i relevatními přeloženými pasážemi z nizozemského zákonodárství, je fakt kabrňák, kterého bychom si měli vážit.
  • 25. 3. 2006 13:31

    Jan Kálal
    Kdyby se ten návod k použití pračky vysílal v televizním zpravodajství, publikovaly ho noviny, hovořily o něm rozhlasové zprávy nebo ho přetiskovaly internetové zpravodajské servery, pak bezpochyby ano. Lupa je serverem o českém Internetu, a to serverem zpravodajským. Ve zprávičkách jde o holé zpravodajství, články představují útvary publicistiky (tj. roli v nich hraji i autorům názor). Že Lupa o pračkách nepíše, to bude asi tím, že je zaměřená na Internet.

    Příklad návodu na použití je přehnaný, ale pokud by ten člověk napsal např. recenzi na konkrétní pračku, pak ano, pro mě je to novinář. A když v ní shrne srozumitelně klady i zápory takové pračky, pak je ten novinář i dobrý ve svém oboru. Co na tom, že je to "jenom" kouplenová výbava. Víte, kolik periodik vychází s tématikou bydlení? Rada: Hodně.
  • 24. 3. 2006 21:04

    IntelYgent (neregistrovaný)
    Vážně jsem jedinný, kdo si kvůli tomu článku přečetl všechny podmínky služby ?
    Ve smlouvě, která je dostupná na stránkách Tiscali se píše: Na poskytování Služby vymezené Smlouvou a přílohami se pro obě smluvní strany vztahují ustanovení platných Všeobecných podmínek, ev. Provozního řádu služby a Technické specifikace, pokud nebyly touto Smlouvou dohodnuty jiné podmínky.

    A v technické specifikaci je věta: Zákazník bere na vědomí a souhlasí s tím, že v rámci zřízení a provozu služby budou jeho osobní, provozní a lokalizační údaje při dodržení všech zásad jejich ochrany poskytnuty regitstrátorovi přidělených IP adres sdružení RIPE NCC.

    Navrhuji pod článek přidat anketu: Měl by autor za tento výplod dostat peníze ? ANO/NE..
  • 25. 3. 2006 0:51

    Jan Kálal
    Děkuji, že jste sem překopíroval odstavec z Technických podmínek, a to včetně překlepu ve slově "registrátorovi". Rád bych Vám také pogratuloval k tomu, jak jste mne doběhl a vytřel mi zrak, zkrátka dokázal světu, že velké firmy konají jen dobro a ti, kdo se o jejich jména otřou, jsou jen hloupými autory, kteří by něměli dostat ani zaplaceno.

    Jenže...

    Můj článek je pro Vás sice výplodem, ale i tak má svůj hlubší smysl. Poukazuje na fakt, že se s daty zákazníka děje víc, než by byl očekával (a než mu firma, se kterou je ve smluvním vztahu, je ochotna říci). Uvedl jste pravdivou informaci, že se Technické podmínky o předání údajů do RIPE NCC zmiňují. Tento fakt měl být už v článku a je chybou, že tam není. Pojďme proto zmíněný nedostatek napravit, a to od podlahy.

    Představte si člověka, který chce s Tiscali uzavřít smlouvu na rychlé připojení k Internetu. Proč? Asi na ní viděl reklamu, která mu zdůraznila především vysokou rychlost, možná mu to poradili také kamarádi, kdo ví. Už je před podpisem smlouvy a protože náš člověk je pozorný, chce si všechno řádně pročíst. A teď přichází kritické místo: Sám papír smlouvy (a příloh) je bezroblémový, neobsahuje nic, co by mohlo člověka vyvést z míry. Snad jen fakt, že odkazuje na jeden, ev. druhý a třetí další papír. Dobře, řekne si člověk, proberu se i Všeobecnými podmínkami. Tady už ho zarazí pasáž o osobních údajích, ale že někdo bude vytrubovat jeho data na Internetu z ní nevyčte.

    Protože je ale svědomitější než já (a možná i než řada běžných smrtelníků - přiznejte se, kolik papírů navázaných na smlouvu samotnou si před jejím podpisem důkladně pročtete, když jde o tak běžnou a nevinnou záležitost, jako je rychlý Internet?), zalistuje i na Technické podmínky. Správně čeká, že mu tady firma povrdí, jak je jeho služba rychlá, narazí ale i na nenápadnou pasáž o čemsi, co označují srozumitelná písmena RIPE NCC. Protože náš člověk není Internetem protřelý tak, jako Vy (a většina dalších diskutujících), musí se spokojit se svoji neznalostí. Vyděsí ho sice sdělení, že se tomu RIPE NCC nasypou jeho osobní data, ale konejšivě na něj zapůsobí část, podle které se budou při sypání dodrženy všechny zásady bezpečnosti. Konec. Zákazník podepisuje a je spokojený.

    Teď si položme ale několik otázek. Proč člověku už nikdo nenapsal, že RIPE NCC bezpečně zabalené údaje od Tiscali rychle rozbalí a pověsí je na Internet na odiv všem. Proč se to podepisující člověk nedozvěděl už v pasáži týkající se osobních údajů ve Všeobecných podmínkách, která je tak přehledně vyznačená? A nemohla by být zmínka o zveřejní údajů na Internetu součástí už smlouvy samotné místo vzdálenějších papírů?

    Myšlenkový postup je jasný. Nejpříznivější údaje (benefity, jak se jim tak pěkně říká) dát rovnou do reklamy, zatímco fakta, která by mohla vyvolat negativní reakci, odsunout co nejdál. Až do bodu, kdy zákazník buď podepsal, nebo je natolik nalákaný, že si věc nerozmyslí.

    Článek se zabýval konkrétním případem Tiscali a zveřejňování adresy bydliště na Internetu (jak tu poznamenal správně někdo výše, zveřejnění nezajišťuje Tiscali, ale subjekt řídící se holandskými zákony - operátor mu jen všechno zabalí a pošle). Našly by se ale i další podobné příklady a pak by byl článek zase o nich, jako třeba na začátku března text reklamách GTS Novera a Českého Telecomu.

    Chcu tedy na závěr říci: pokud jste četl článek jen černobíle, stylem "jsou v právu, nejsou v právu", pak je to škoda. Daleko užitečnější by bylo zamyslet se, jak moc férová je taktika operátorů, která jim velí příjemné vlastnosti nahlas vytrubovat a méně pěkně říct jen na půl pusy, nejlépe když je můžou zahuhlat holandsky (tedy, nic pro této řeči).
  • 25. 3. 2006 10:13

    Danny (neregistrovaný)
    Smlouva je uceleny soubor dokumentu a ty Vseobecne podminky (a pripadne dalsi dokumenty) jsou jeji nedilnou soucasti. Pokud Vam tento detail (nejspis nikoliv poprve) uniknul, tak je mi Vas docela i lito :-)

    A pokud mluvim za sebe - ano, ja pozorne ctu veci, ktere podepisuji. A pokud to je mozne, tak se s nimi seznamuji drive, nez dochazi k samotnemu aktu podpisu (treba pokud text podminek je dostupny nekde na internetu). Doporucuju se podivat na film "Marecku, podejte mi pero" - konkretne scenu, kdy student vecerni skoly cte skolni rad... ano tak se to ma delat, kdyz neco nechapu, tak se zeptam :-) A zpusobu, jak se zeptat zadarmo je spousta... a jestli nekdo dela silaka, co vsemu rozumi a ptat se nepotrebuje, tak to je ciste jeho problem.
  • 25. 3. 2006 10:24

    Danny (neregistrovaný)
    Dobre, opravim se - clanek informuje o tom, ze nejaky blize nespecifikovany clovek je hlupak, co si ani poradne neprecte smlouvu, kterou sam a dobrovolne podepsal. Mam to chapat tak, ze Lupa se stava mediem, kde se budou publikovat jednotlive pripady lidske hlouposti? ;-)

    A prijde mi zvlastni, ze autor clanku jej pise vlastne proto, aby se nektere souvislosti dozvedel. Clanek by mel v prvni rade o tech souvislostech informovat, a to se mu jaksi nepodarilo.

    Ja jen doufam, ze vydate opravny clanek, kde souvislosti vyplyvajici az z diskuze napravite i v publikovanem textu. Spousta lidi diskuze vubec necte...
  • 25. 3. 2006 10:29

    Danny (neregistrovaný)
    To jiste mate pravdu, ale urcite neni resenim kydani hnoje na jednoho konkretniho telekomunikacniho operatora (aniz by se nejak hloubeji zabyval tim, jak tomu je u ostatnich). Takze v tomto ohledu clanek neresi vubec nic...
  • 25. 3. 2006 12:21

    Dan Ohnesorg
    Ve Vašem detailu autora mně zaujala věta: "Autor není novinářem". Dokážete prosím definovat slovo novinář? Kdo napsal Vašich 154 článků na Lupě?
    Takze kazdy kdo napise navod na pouziti pracky nebo nejaka skripta se stava spisovatelem? Je jim i autor napovedy k Wordu?
  • 25. 3. 2006 18:03

    Danny (neregistrovaný)
    Clanek ale zejmena ukazuje smutny fakt, ze lide nectou texty smlouv, ktere podepisuji. Podepsat nejakou smlouvu a pritom si ji poradne neprecist a pak pozdeji tvrdit, ze jsem neco obecne neocekaval je trosku zvlastni, nemyslite? :-)

    Jelikoz cesky zakon na ochranu osobnich udaju vychazi (a je podrizen) evropske smernici na toto tema, kterou se soucasne musi ridit a jiste ridi nizozemske pravo - a tedy v dusledku i RIPE, nerekl bych ze tam nejaky zasadni rozpor bude. Zvlast kdyz soucasti smluvnich dokumentu, ktere zakaznik podepisuje je i onen souhlas s predanim osobnich udaju do rukou RIPE NCC (ktery ostatne mohl odvolat jiz pri podpisu smlouvy).

    Ano, ty obecna ocekavani laickych uzivatelu (kterych houfne pribyva) jsou obcas jina, nez je obvykla praxe v prostredi internetu uz cela leta. Nebranil bych se clanku, ktery by podobnou praxi popisoval obecne - tento clanek se vsak zcela nesmyslne navazi do jednoho konkretniho operatora. Myslim ze obecne povedomi se da naplnovat informacemi i ponekud jinym zpusobem, nez predvedl tento clanek - jde o velmi obecnou problematiku, takze i clanek mohl byt psat tak, aniz nutne musel utocit na konkretniho operatora. Z publikovaneho clanku musi citatel na prvni dojem nabyt dojmu, ze registrace konkretnich zakazniku provadi jen Tiscali a nikdo jiny - ale sam jiste dobre vite, ze to pravda neni.

    Mozna by nebylo od veci, kdyby jste se jako sefredaktor zamyslel nad tim, jake clanky psat. Osobne si myslim, ze obecna osveta by byla mnohem uzitecnejsi, nez publikovani clanku (v tomto pripade dokonce nepravem) nastvanych zakazniku.
  • 25. 3. 2006 14:05

    Michal Krsek
    Ano, LUPA se postupem casu stala serverem zpravodajskym. Nebylo tomu tak vzdy - byvala serverem komentarovym. Pokladam za uplne normalni, ze kdyz ma clovek na neco nazor, tak ho ventiluje na verejnem mediu.

    Co se tyce recenzi, mozna jsem v pominuti smyslu nejakou napsal, ale kdyz projdete seznam mych clanku, moc jich nenajdete :-)

    Mimochodem, kdyz LUPA pretiskne neco z meho blogu, budu take novinarem? :-)

    Kdyz mi noviny pretisknou "dopis ctenare" budu take novinar? Predseda vlady chrli nevyzadane clanky na vsechny strany. Muzeme ho nazvat ruznymi jmeny (vcetne tech mene lichotivych), ale novinarem bych ho rozhodne nenazval. Z ciste kvantitativniho hlediska je urcite novinar vic nez ja :-) Mych usmudlanych min nez 200 kousku urcite uz davno prekonal ...
  • 26. 3. 2006 5:18

    Michal Krsek
    Urcite to neni jednoduche, kazdy muze mit spoustu vlastnich definic :-)

    Nezbyva Vam verit, ze nejsem novinarem dle sve vlastni definice.

    Mimochodem, doufam, ze v sobe redakce najde sdostatek slusnosti, aby se spolecnosti Tiscali omluvila.
  • 25. 3. 2006 3:53

    Michal Krsek
    Pokud byste jste ten clanek koncipoval jako hlubsi, predpokladam, ze by abstrahoval od takovych kravin jako je jeden vypis z RIPE DB aosoceni jednoho partnera a podival se jeste do dalsich registru.

    Mimochodem, Vy skutecne nectete smlouvy, ktere podepisujete?

    Operatorum je to sumak. Pro vsechny je administrativa kolem IP adres docela pruda. Nicmene pokud ma byt Internet o end-to-end sluzbach, neda se nic delat.

    Predpokladam, ze vite, pro jsou oddelene vseobecne obchodni podminky od smluvnich ujednani.
  • 25. 3. 2006 13:59

    Michal Krsek
    Pokusim se odpovedet na Vase otazky poporade. Doufam, ze se mi to podari.
    1. Pokud si kupuju rohlik, nezkoumam, jaka pravidla mi ISP dava. Nicmene kdyz jsem si pred tremi mesici porizoval Chello, tak jsem si vsechny ty papiry precet. Stejne tak smlouvu na hypoteku, leasing, smlouvy kolem pojisteni a podobne veci, ktere zakladaji nejake dlohodobe zavazky. Nevim, kolik lidi cte smlouvy a dokumenty k nim. Nevim, zda bych se kvuli teto kauze mel citit na koni - vedet to, jak funguji RIR, patri k zakladni vybeave pouceneho uzivatele.
    2. Co znamena nezavisly? Inu presne to, co znamena to slovo. Podezirat me z toho, ze tady kopu za Tiscali, je opravdu usmevne. Zakazky na PR neberu. Na to jsou jini kabrnaci. Kdyz za mnou Tiscali prijde, ze chce pomoct s upgradem paterni site, s implementaci IPv6 nebo chteji zavest novy IS nebo reinzenyrovat produkty, urcite se domluvime. PR nedelam.
    3. Novinar je podle meho nazoru clovek, ktery se psanim zivi. A kdybych mel zit z toho, co plati LUPA, asi zemru hlady u plotu :-) To, ze v nejakem mediu ventiluju sve nazory, povazuju za uplne normalni stav verejne diskuse. Vy nikoliv? Za jednu z velkych vyhod lupy v minulosti jsem povazoval fakt, ze sem psali lidi, kteri byli odborne zdatni. Ted uz jich zbyva jen par.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).