Hlavní navigace

Chystá se Internet k zimnímu spánku?

31. 10. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Internet už dávno není místem zcela neomezených možností, místem, kam se nadšení investoři hrnuli s miliony a desetimiliony dolarů "po kapsách", přes míru oceňovali zajímavé projekty, o kterých si mysleli, že mají šanci na úspěch a že jim v budoucnu přinesou zisky v podobě stovek procent prvotní investice.

Ne, taková doba již dávno skončila. Investoři postupně vystřízlivěli a internetové společnosti si musí začít tzv. utahovat opasky. Zajímavé je pohlédnout na celou „mediální bublinu“ z pozice zaměstnance, popřípadě zaměstnavatele. Ač jsou počítačoví odborníci stále v kurzu, přímo internetový sektor jich bude schopen pojmout mnohem méně.

Za měsíc říjen to bylo zhruba o 5 700 míst méně. V porovnání se zářím je míra nárůstu dokonce dvojciferná – až 18 procent (cca. 4 800). Je poměrně zajímavé podívat se na strukturu společností, které musely sáhnout k tak drastickým opatřením. Na prvním místě spočívají poradenské a finančnické služby (36 procent). B2C, čili obchodování zaměřené na malého zákazníka, se umístilo hned na místě druhém. Valnou většinu tzv. internetové dopravy zajišťují stránky, pro něž jsou charakteristická ona tři XXX. Ano, i společnosti obhospodařující porno stránky musely slevit ze svých přemrštěných požadavků, což jim v této tabulce vyneslo hned třetí místo.

MMF24

Problémy internetových firem mohou mít hned několik příčin.

  1. Hned na úvod bych začal přílišnou „sebestředností“ internetových podnikatelů. Velice často je pro ně jejich produkt či projekt určitým symbolem vlastní dokonalosti, schopnosti tvořit, schopnosti řídit. Je rozdíl dirigovat tým čítající pár věrných a masu několika desítek či stovek programátorů a IT zaměstnanců, kde je poměrně veliká fluktuace a jistá lhostejnost k projektu. (Dostávám zaplaceno opravdu dobře a zatím včas, tak je všechno v pořádku. Odpracuji si své a více mě tady nikdo neuvidí.) V takové společnosti pak vyprchá i hlavní zbraň malých firem, týmový duch. Nepříznivé výsledky poté svaluje jeden na druhého, na špatný stav na trhu a bůh ví co ještě. V takové fázi by ale měl zareagovat investor a sáhnout k určitým personálním krokům. Jedině ty mohou zachránit skomírající instituci a vytáhnout ji z červených čísel.
  2. Získat investici na rozvoj vlastního podnikání je cílem valné většiny internetových podnikatelů. V případě jakýchkoli zájmů ze strany majetnějších kolegů nadšeně kývají na jejich nabídky a ztrácejí soudnost. Místo tzv. rizikového kapitálu (venture capital) do firmy vchází tzv. vulture capital. (K termínu vulture nabízí výkladový slovník tyto české alternativy: sup, vykořistit, dravý.) Vhodné přirovnání by bylo kapitalismus a neviditelná ruka trhu na druhou. V tomto případě ale není žádnou pomocí, která by dotyčného vytáhla, ale pomalu a pomalu tiskne své prsty na hrdle a ve vhodném okamžiku tiskne – a přebírá majoritní podíly ve společnosti. I to je ale byznys podle pravidel – pravidel trhu.
  3. Ani majitelé společnosti nejsou žádní sebestřední rádoby podnikatelé, ani se do firmy nedostane žádný „supí kapitál“. V rané fázi vývoje je však pro společnost příliš riskantní uzavírat partnerské svazky, jejichž prostřednictvím se vyčerpá příliš mnoho zdrojů, hnací síla daného projektu. Především v rané fázi vývoje je tedy nutno na zakázky nahlížet s dlouhodobou perspektivou.

Slova na závěr však budou mnohem optimističtější, než by se po přečtení výše citovaných myšlenek mohlo zdát. I přes valnou většinu negativních zpráv, které přichází z oblasti investování, bych si dovolil tvrdit, že se Internet k zimnímu spánku hned tak neodhodlá. Stále jsou zde ti samí lidé, kteří jej pomáhali rozproudit do současného stavu s hesly typu „open“, „free“ či komunita.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).