... protestům Jana Koláře z Československého DX klubu (CSDXC). Já jsem také fanda do dálkového příjmu, ale nevím, co má CSDXC společného s tím, jestli bude o jedno rádio více nebo méně? O potřebnosti nebo nepotřebnosti by měli rozhodovat rozhlasoví posluchači, nikoliv CSDXC. Nebo se snad z CSDXC stává další politické uskupení?
Rozhodně nestává, ale z informací, které se ke mně donesly, byl CSDXC Lidovými novinami osloven s prosbou o vyjádření a nabídku následně klub přijal. To, že je v éteru další stanice, může být tomuto spolku, který se také rozhlasové scéně věnuje, v podstatě jedno, co jim však vadí, je fakt, že dle jejich názoru dochází k nesmyslnému zaplevelování éteru. V CSDXC jsou také odborníci přes VKV/FM, takže mi celkem přijde na místě, že dostali k danému problému prostor k vyjádření. Přečtěte si oba texty celé a bude vám jasné, o co DXerům jde.
Když odhlédneme od samotného smyslu tohoto rádia, tak to není nic proti němu samotnému. Je to o přidělování naprosto šílených kmitočtů a výkonů (miniaturních). Dosud se tak děje také, ale vždy dostanou různá rádia sem tam nějaký ten (nepotřebný) dokrývač (my jim říkáme spíše překrývače). Tak to nebije tolik do očí.
Jenže přidělit naráz 23 takto nízkovýkonných kmitočtů prostě už bije natolik do očí, že se to nedá přehlédnout! A to kdyby šlo o jakékoli radio, dopravní, tuc tuc, rockové, nebo cokoli... navíc chci vidět, jak úžasně se to radio bude přelaďovat na základě RDS AF. U takovýchto slaboučkých vysílačů opravdu radio nezdekoduje dostatečně dopředu RDS data dalšího vysílače, aby na něho bez problémů při jízdě přepnulo.
Když ale přihlédneme k účelu a programu, tak zatím jsou vše jen velkohubé plány, co je ale realita a co Rada schválila bez problémů (a to je na tom to divné), že sice schválili žádost na základě úžasného projektu jak co kde bude, ale ve skutečnosti je v licenci povinnost minimálně 6! (slovy šest) vstupů dopravního hlášení denně! Opravdu myslíte, že je to OK?
Tady nejde o CSDXC a o to že by mu to nějak rušilo dálkový příjem, ale o to, že je to asi jediný spolek, který díky svému koníčku sleduje dlouhodobě vývoj těchto věcí. Každý jiný (běžný posluchač) je zaujat buď svou stanicí, stylem hudby, nebo regionem, takže nemá komplexní přehled.
Pro mně osobně je obsah vysílání českých rádií natolik nezajímavý, že je mi opravdu jedno, jestli bude o rádio více nebo méně a jestli má jednu frekvenci s 50kW nebo padesát 100W vysílačů.
Rozumím tomu, že protestuje konkurence. Ale znovu zdůrazňuji, že o potřebnosti nebo nepotřebnosti projektu rozhodují sami spotřebitelé - tedy rozhlasoví posluchači, nikoliv konkurence nebo CSDXC.
Nejvíc mi na tom vadí, že organizace sdružujíci lidi se stejným koníčkem se prostřednictvím některých svých členů ochotně nechá zatahovat do vyřizování účtů někoho s někým.
Evidentně to v této rovině vnímáte jen Vy! Vidíte někde, že by CSDXC podporovaa nějakou stranu nebo konkurenci? To že je v jednom textu vyjádření více subjektů ještě neznamená, že se nějak nechávají navzájem zatahovat. Toto jsou názory konkrétních lidí v CSDXC kteří mají v problematice přehled, ne žádná stranická doktrína nadržování jedné straně sporu.
Asi jste to pořádně nečetl, co jsem napsal. Že se k tomu vyjadřují jiné stanice a řeší si to, je jejich věc.
Máte asi hodně omezený rozhled, když nechápete, že dva (nebo více) subjekty můžou poukazovat na stejný problém z úplně jiných důvodů a s jiným cílem! A že se vyjádří nezávisle na sobě přece nikde nedokazuje, že někdo někoho podporuje!!!
V CSDXC je hodně lidí také, co CZ stanice neposlouchají, jiní poslouchají vyhraněné, každý jinou, a NIKDO nikoho neprosazuje, každý ať si poslouchá co chce. Ale tu jde o princip přidělování a zaplácávání eteru!
Zřejmě patříte k lidem co by vše zprivatizovali a rozprodali spekulantům. Frekvenční spektrum je přírodní bohatství a má se o něho starat stát. Ten, resp. spíše některé subjekty a osoby, si z toho spíše ale udělaly business, který by měl být těmi regulátory aspoň nějak regulován. To ale není. Je přiděleno skoro vše, co si kdo vymyslí. Naopak, některým, kteří nejsou s těmito subjekty zadobře, nejsou frekvence přiděleny (viz např. Country v Brně).
A o to tady jde! Že je v tom bordel a jde tu jen o zájmy a prachy hrstky vyvolených. Na úkor přehlednosti a smysluplného využití těchto kapacit. Nemůžete všude narvat business dle Klausova "trh vše vyřeší". Jednou tady ta RRTV a ČTÚ jako regulační orgány jsou, tak mají smysluplně regulovat. Ale to se neděje. Až bude anarchie a tyto orgány nebudou, tak ať si vše řeší konkurence, trh, posluchač... tato situace tu ale zatím není.
Ad "Vidíte někde, že by CSDXC podporovala nějakou stranu nebo konkurenci?"
Sdělení pana Koláře, že - cituji: "Další rádio s mluveným dopravním zpravodajstvím nemůže přinést žádný významný efekt. Tomu snad nemohli uvěřit ani v radě pro vysílání" mi přijde dost tendenční. Nechci se zastávat konkrétně Rádia Dálnice, může to být jakéholiv jiné rádio s jiným zaměřením. Ale to prohlášení vyznělo stejně jako byste si v restaraci objednával jídlo a člověk jdoucí po ulici by protestoval, aby jste to jídlo nedostal, protože tlustý už jste dost.
Připadá mi, že vám soukromé podnikání vadí a nejlépe by asi bylo většinu rádií zrušit a nechat jen ta "dobrá". Jak chcete posuzovat, jaké rádio je to "dobré a správné"? Co kdybychom na to založili zase nějakou komisi a k tomu další radu... ?
A vy jste snad toho názoru, že Pařízkovo rádio vyřeší dopravní problémy na dálnicích? Na základě čeho tak soudíte? Z licenčních podmínek nic takového neplyne a ani ty v reálu nemusí být splněny, jak už se u nás stalo pravidlem. Vy totiž nechápete elementární věc: zatímco jídla si můžeme vypěstovat třeba i více než jsme schopni sníst, prostor frekvencí je jenom jeden. Proto to volání po jeho kvalifikované správě.
Ono nějaké rádio má řešit problémy na nějaké dálnici? To vážně má někdo podnikatelský plán, který zní "vyřeším problémy na dálnici" nebo "vyřeším vaše problémy se shnilým masem" nebo "vyřeším vaše problémy s okrádáním důchodců"? Nepletete si dojmy s pojmy?
Voláte po kvalifikované správě kmitočtového spektra, ale opět se ptám, jak budete určovat co je správné a co je špatné? Přeji hodně úspěchů ve vaší nové práci komisaře (rady).
Nebylo by jednodušší tlačit na urychlení digitalizace?
Ale je podnikání volné a podnikání vázané na licence, regulace apod. A když si z toho licencovaného začne ten podnikatel za pomoci těch regulačních orgánů dělat svůj píseček, tak je to špatně. Nikdo pana Pařízka nenutí podnikat v tomto oboru, když se do toho pustí tak se musí řídit regulacemi a podmínkami, které jsou stanoveny a které by měly hlídat kompetentní regulační orgány. Nelze z toho udělat volnou soutěž "rozeberte si frekvence a dělejte si tam co chcete".
Souhlasím s panem Benešem. Kdybych byl panem Pařízkem a měl již nějaké soukromé rádio, budu dělat také vše pro to, aby stanice byla slyšitelná na velkém území. A projekt na rádio pro řidiče naší nejpoužívanější dálnice - tak to je obrovský skvělý nápad, který stojí za to ho dotáhnout do konce. I to logo, které reflektuje Route 66 je skvěle vymyšlené. Já jsem rád, že vznikne rádio, které pomůže řidičům na dálnici smrti, osobně mě nebaví čekat až na dopravní informace třeba z radiožurnálu nebo na Impulsu, jako řidič potřebuji tyto informace co každých 10 minut a toto snad rádio Dálnice bude umět, doufejmě i že za přispění nějaké dobré hudby pro cesty, čili rock, drum n bass, rock n roll atd, žádné ukolébavky za volantem. Na toto rádio se "nabalí" další podnikatelské subjekty (třeba MC Drive nabídne akci ve spolupráci s D rádiem atd.) Vidím to pozitivně a mnoho vysílačů mě nezajímá, ostatně dálnice je dlouhá a je třeba aby signál byl po celé její délce.
Pan Pařízek není sám, kdo by chtěl, aby jeho stanice byla slyšet. Zatímco on dostává kmitočtové příděly po desítkách, jiní žadatelé mají i po několika letech opakovaného podávání žádostí počet svých vysílačů roven nule. Jako tuctový konzument tomu ale asi těžko porozumíte. Pokud si však myslíte, že úroveň českých stanic je jedna velká bída a tragédie, popřemýšlejte, jestli se to může zlepšit tím, že se v nastolených trendech bude dále pokračovat. Asi dost těžko, že?
Jasně, stejně jako pan Beneš přes svá přehnaná očekávání nevidíte skutečnou podstatu...ale co už, každému co jeho jest.
Toto není boj proti rádiu Dálnice. Toto je boj proti zasrávání eteru. Až pánové pojedete po té dálnici a naladíte si to, dle vás, skvělé radio, které ještě ani nevysílá, ale už ho vynášíte do výšin, tak pak podejte zprávu jak se Vám těch 20 pidi-vysílačů poslouchalo ;-) Pak se budeme moct bavit. Do té doby máte jen toužebná přání a pan Pařízek zas business na úkor smysluplnosti využití spektra, o které by se měl starat stát.
Jsou dvě zásadně rozdílné věci: osobní a společenský prospěch. Projekt takovéhoto rádia má společenský prospěch jen na papíře, v praxi to bude úplně někde jinde. Takže z toho bude jen osobní prospěch pár jednotlivců. Něčí business na úkor smysluplnosti a přehlednosti eteru.
Nikdo to určovat nemusí, ty orgány tady jsou: RRTV a ČTÚ! Jen jejich činnost neodpovídá tomu, co by dělat měly.
To není o cenzuře dopředu, jak mi to jistě chcete podsunout, "ty můžeš a ty ne". To je o zdravém rozumu. Je třeba najít nějaký střed, totální regulace je nesmysl a nesvoboda, ale to k čemu to tady spěje se začíná blížit anarchii, nebo spíše anarchii jen pro někoho.
Pane Ráczi, obávám se, že budete čekat déle než deset minut -
Dálnice má v licenčních podmínkách povinnost 4 (slovy:"čtyř") informačních vstupů s tematikou dopravniho zpravodajstvi ZA DEN !
Vážený pane, nikdo z nás nemá touhu být arbitrem ve věci rozhodování o potřebnosti či nepotřebnosti stanic s daným formátem. Domnívám se však, že i vy byste byl schopen rozhodovat kompetentněji než instituce k tomuto účelu zřízená a námi placená. Zvažte následující body:
1) Má RRTV k dispozici nezávislou dopravní studii, ze které plyne potřeba zřídit stanici typu Rádia Dálnice a ze které plyne potřeba provozovat takovou stanici opět zrovna panem Pařízkem? Je snad pan Pařízek odborníkem na dopravu?
2) Již před cca 5 lety tehdejší předseda RRTV Žák prohlásil, že rozhlasové pásmo je přeplněné. Od té doby - pod jeho (ne)vedením - stoupl počet vysílačů přibližně o 50 % a nynější síť R. Dálnice je okamžikem, kdy u některých již přetekl pomyslný pohár.
3) Za poslední roky byla smetena ze stolu celá řada žádostí jiných žadatelů s nejrůznějšími rozhlasovými projekty, které ani zdaleka nenárokovaly takový počet frekvencí a jejichž přínos by určitě nebyl menší.
4) Argumentace RRTV se mění případ od případu, co jednou nelze, podruhé u jiného žadatele projde a naopak. Není možné přehlédnout, že někteří žadatelé jsou dlouhodobě zvýhodňováni na úkor jiných, aniž by to bylo radou odůvodněno a dokonce aniž by vůbec existovala nějaká povinnost RRTV tyto věci odůvodnit.
5) Asi sám sledujete, jaké skandály provázejí politiky a státní správu vůbec. Jen s největší dávkou naivity byste si mohl myslet, že oblast regulace rozhlasového vysílání je výjimkou. Věřte, že toto vše je jen špičkou ledovce.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).