Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Co brání elektronickému účetnictví? od David Horava - Dobry den, vlastnorucni podpis faktur neni ze zakona povinny....

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 15. 11. 2005 8:07

    David Horava (neregistrovaný)
    Dobry den,

    vlastnorucni podpis faktur neni ze zakona povinny. To platilo jiz pred novelou DPH.
    Ve fakture musi byt: identifikacni udaje poskytovatele a odberatele vcetne IC, DIC, rozpis fakturovane cinnosti, rozepsane DPH, datum UZDP, datum vystaveni.
    Zrejme jsem na neco zapomnel, ale vlastnorucni podpis, ani razitko neni ze zakona povinnosti. Skonzultujte si to s Vasim danovym poradcem.

    Komu chodi faktury od Oskara (pripadne jinych firem), tak se na ne podivejte. Neni tam zadne razitko ani podpis a pritom je platna a danove uznatelna.

    Je mozne uchovavat vystavene faktury i v elektronicke podobe, kde je zaruceno to, ze nebudou zmeneny.
    Neznam spolecnost, ktera by nevedla ucetnictvi, pres pocitac a tedy elektronicky. Z elektronicke podoby faktury udela export do tistene podoby, kterou zasle odberateli a pro sebe ponecha v el. podobe. Setrite tim penize za barvu do tiskarny, papiry a hlavne misto pro desitky sanonu.
    To plati pouze pro vystavene faktury.

    David Horava
    obchodni reditel
    www.ubytovani.cz
  • 15. 11. 2005 8:58

    J (neregistrovaný)
    Nejde o podpis toho, kdo fakturu vydal, ale toho, kdo ji vlozi do ucetnictvi prijemce.

    K clanku:
    Je to podle me nesmysl, jelikoz zakonem o elektronickem podpisu je jasne receno, ze ma stejnou pravni hodnotu jako podpis vlastnorucni, tudiz veskere odvolavky v zakonech na podpis vlastnorucni nemaji valny vyznam.

    Co se tyce neplatnosti podpisu po letech a jeho pravidelne obnovovani, opet nesmysl. Nebo snad kdyz zmenite ucetni, nechate tu novou podepsat vsechny faktury 10let zpet ? To ze podpis je OK lze zjistit preci i zpetne, i kdyz je jiz neplatny.

    Ono totiz nechat delat vyklad zakona urednikum = dostat se leda dop... .
  • 15. 11. 2005 12:43

    Standa (neregistrovaný)
    Bohužel nikoliv. Pokud té CA, která vám udělala časové razítko, uteče privátní klíč, nebo budoucí technologie zlomí klíč, pak je průkaznost dokladu rázem ta tam.
  • 15. 11. 2005 13:41

    M.B. (neregistrovaný)
    To ovšem potvrzuje to, že pro e-goverment je e-podpis naprosto nedokonalá věcička a nehodí se. Jakýkoliv podpis nějaké důležité listiny může být v budoucnu zpochybněn, leda že bych ho nechal ihned notářsky ověřit, což ovšem současně znamená převedení do písemné podoby. Nevím ovšem zda u faktur potřebuji takovou přísnost, protože nevím jak je reálné a účelné podvrhnout při kontrole učetnictví falešně podepsané dokumenty tím, že prolomím svůj vlastní e-podpis.
  • 15. 11. 2005 16:44

    J (neregistrovaný)
    Heh, pokud okopiruju vas vlastnorucni podpis .... a verte, ze kdyz si dam zalezet, nepozna ani znalec ze neni vas. A pochybuju ze vy si budete za 10let pamatovat, zda jste neco podepsal nebo ne.
  • 15. 11. 2005 19:29

    M.B. (neregistrovaný)
    Vy chcete okopírovat můj podpis? To jako, že jste z finančáku a podvrhnete mi jakoby moje falešné faktury a daňové přiznání? :-) Nebo snad nějaký podvodník podá za mne přiznání a dodá falešně podepsané faktury aby mne dostal za mříže?

    A pokud mi někdo naopak zašle falešně podepsanou fakturu, či to budu podvodně předstírat já, tak prosím pro jistotu s nee-podpisem. Protože nejsem při příjmu faktury povinen a ani schopen kontrolovat podpisový vzor a identifikovat bramboru, tak se mohu napálit (je to moje věc). Pokud mi to pošlete s nějakým ukradeným či prolomeným a tedy falešným e-podpisem, tak z pohledu následků zaplacení falešné faktury mohu čekat stejné následky jako u ne e-podpisu t.j. své okradení a následné obvinění z finančáku, že v něčem nekalém jedu a krátím daně. Ale co se týká toho okradení, tak bych možná té objednávce s e-podpisem věřil malinko víc.
  • 15. 11. 2005 23:09

    Standa (neregistrovaný)
    Stejný problém je i u papírového systému. Dnešní podpis (ochranné znaky v papíru,...) propisovací tužkou může být za 10 let mnohem lépe padělatelný, než dnešní e-podpis. Kupodivu snadná padělatelnost papírového faxu, a netrvnanlivost termopapíru jim nevadí.

    Důvěra úředníků v papír jde tak daleko, že raději věří kopii výpisu z obchodního rejstříku z Internetu na papíře, než on-line nahlédnutí do databáze.
  • 16. 11. 2005 14:12

    J (neregistrovaný)
    Nj, ma matka dela mzdovou ucetni a me taky vstavaji na hlave vlasy hruzou, kdyz tiskne mzdove listy a ptam-li se proc, tak proto aby se dali na pudu (archiv) a padal na ne prach. Byl jsem se tam onehda podivat a jsou toho primo stohy, pochybuju ze by v nich nekdy nekdo neco hledal. Ale kontrola ma vzdy radost, kdyz jim kousek toho stohu prinese a maji se v cem hrabat.

    Zkratka pocitace slouzi vyhradne k tomu aby ty stohy papiru bylo mozne rychleji produkovat. Dokud se kazdy ten papir delal rucne, tak si kazdej urednik dal moc velkej pozor, aby nemusel psat neco navic. Dneska za stejnou dobu vytiskne tech papiru 1000.
  • 23. 11. 2005 14:56

    Standa (neregistrovaný)
    Ó, jak jsem byl naivní. Kopii výpisu z obchodního rejstříku z Internetu mi úředník vrátíl s tím, že "jí nesmějí brát", takže musím na úřad s jinou neověřenou kopií, tentokrát vyhledanou úřednicí na tom správném úřadě, možná i ve stejné databázi.