vlastnorucni podpis faktur neni ze zakona povinny. To platilo jiz pred novelou DPH.
Ve fakture musi byt: identifikacni udaje poskytovatele a odberatele vcetne IC, DIC, rozpis fakturovane cinnosti, rozepsane DPH, datum UZDP, datum vystaveni.
Zrejme jsem na neco zapomnel, ale vlastnorucni podpis, ani razitko neni ze zakona povinnosti. Skonzultujte si to s Vasim danovym poradcem.
Komu chodi faktury od Oskara (pripadne jinych firem), tak se na ne podivejte. Neni tam zadne razitko ani podpis a pritom je platna a danove uznatelna.
Je mozne uchovavat vystavene faktury i v elektronicke podobe, kde je zaruceno to, ze nebudou zmeneny.
Neznam spolecnost, ktera by nevedla ucetnictvi, pres pocitac a tedy elektronicky. Z elektronicke podoby faktury udela export do tistene podoby, kterou zasle odberateli a pro sebe ponecha v el. podobe. Setrite tim penize za barvu do tiskarny, papiry a hlavne misto pro desitky sanonu.
To plati pouze pro vystavene faktury.
Nejde o podpis toho, kdo fakturu vydal, ale toho, kdo ji vlozi do ucetnictvi prijemce.
K clanku:
Je to podle me nesmysl, jelikoz zakonem o elektronickem podpisu je jasne receno, ze ma stejnou pravni hodnotu jako podpis vlastnorucni, tudiz veskere odvolavky v zakonech na podpis vlastnorucni nemaji valny vyznam.
Co se tyce neplatnosti podpisu po letech a jeho pravidelne obnovovani, opet nesmysl. Nebo snad kdyz zmenite ucetni, nechate tu novou podepsat vsechny faktury 10let zpet ? To ze podpis je OK lze zjistit preci i zpetne, i kdyz je jiz neplatny.
Ono totiz nechat delat vyklad zakona urednikum = dostat se leda dop... .
U nas to je mozne uz myslim dva roky, pricom od zaciatku roka je mozne zasielat aj faktury s elektronickym podpisom, avsak... Vystavenie tohoto podpisu znamena kopec papierovaciek, kopec penazi a malym firmam sa nevyplati, avsak... Ak vystavim fakturu, ktora bude obsahovat moj podpis - teda v zakone nie je uvedene, ze vlastnosrucny podpis - je takto vystavena faktura v sulade so zakonom a kedze zakon umoznuje aj elktornicku archivaciu uctovnych dokumentov - teda napr. ich naskenovanej podoby u vstupnych dokladov, nie je problem archivovat cele uctovnictvo elektronicky. Dokonca ak poznate zivotnost pokladnicnych dokladov z termotlaciarne, ine vam neostava, snad skladovat ich v chladnicke. :) Argument, preco ste si kupili do firmy chladnicku a dali si ju do nakladov.
Ech. Jeste ze to neni muj obor. Vetsina lidi ktera delala nakou tu ucetni kontrolu at uz z financaku nebo externe tak s tim svihla. Porad se neco meni. Na stole uz nejsou hory papiru ale cely pyramidy ktery cekaji na predzpracovani a zarazeni do archivu v rozsahlych sklepnich katakombach. Parsovani tehle dokumentu je tak dusevne narocny proces ze do peti let kazda kancelarska krysa zesili. Neustale se updatuji a zeslozituji algoritmy na generovani tehle veci, misto toho aby se odlehcilo brain CPU jehoz ucel je tak trochu jinde. Jeste se naklada vic a vic prace. Tohle se dotyka uradu ktery musi zamestnavat dalsi a dalsi CPU. Penize na nova CPU jdou samozrejmne z penez mensich CPU. Takze je to potom v podstate onen had ktery pojida sam sebe. Nakonec je z toho jedno cislo na kterym root cpu jenom zivne a ma to jeko protiargument proti jinym root cpu ktery se handrkuji o prioritu.
Bohužel nikoliv. Pokud té CA, která vám udělala časové razítko, uteče privátní klíč, nebo budoucí technologie zlomí klíč, pak je průkaznost dokladu rázem ta tam.
Jen je mi záhadou, jak to ti byrokraté dělají, že se zatím jejich předpisy nezacyklily, a že k vystavení potvrzení A není třeba formulář B a zároveň na vystavení formuláře B není potřeba potvrzení A.
Takové doklady, které je třeba opatřit k určitému úkonu, doklady, které je třeba předložit k získání těchto dokladů, a doklady, které je třeba opatřit k získání těchto dokladu pro získání dokladů, přece musí tvořit neuvěřitelně složitý strom.
To ovšem potvrzuje to, že pro e-goverment je e-podpis naprosto nedokonalá věcička a nehodí se. Jakýkoliv podpis nějaké důležité listiny může být v budoucnu zpochybněn, leda že bych ho nechal ihned notářsky ověřit, což ovšem současně znamená převedení do písemné podoby. Nevím ovšem zda u faktur potřebuji takovou přísnost, protože nevím jak je reálné a účelné podvrhnout při kontrole učetnictví falešně podepsané dokumenty tím, že prolomím svůj vlastní e-podpis.
Heh, pokud okopiruju vas vlastnorucni podpis .... a verte, ze kdyz si dam zalezet, nepozna ani znalec ze neni vas. A pochybuju ze vy si budete za 10let pamatovat, zda jste neco podepsal nebo ne.
Ja mam pocit ze v nekterych pripadech se jim to uz temer povedlo. Nejvic se tomu asi blizi na nasem financnim uradu, kde kvuli potvrzeni bezdluznosti musite obehnout tusim 3 kancelare a z toho 2 dvakrat. U kazde si samozrejme vystojite frontu.
Stejný problém je i u papírového systému. Dnešní podpis (ochranné znaky v papíru,...) propisovací tužkou může být za 10 let mnohem lépe padělatelný, než dnešní e-podpis. Kupodivu snadná padělatelnost papírového faxu, a netrvnanlivost termopapíru jim nevadí.
Důvěra úředníků v papír jde tak daleko, že raději věří kopii výpisu z obchodního rejstříku z Internetu na papíře, než on-line nahlédnutí do databáze.
Vy chcete okopírovat můj podpis? To jako, že jste z finančáku a podvrhnete mi jakoby moje falešné faktury a daňové přiznání? :-) Nebo snad nějaký podvodník podá za mne přiznání a dodá falešně podepsané faktury aby mne dostal za mříže?
A pokud mi někdo naopak zašle falešně podepsanou fakturu, či to budu podvodně předstírat já, tak prosím pro jistotu s nee-podpisem. Protože nejsem při příjmu faktury povinen a ani schopen kontrolovat podpisový vzor a identifikovat bramboru, tak se mohu napálit (je to moje věc). Pokud mi to pošlete s nějakým ukradeným či prolomeným a tedy falešným e-podpisem, tak z pohledu následků zaplacení falešné faktury mohu čekat stejné následky jako u ne e-podpisu t.j. své okradení a následné obvinění z finančáku, že v něčem nekalém jedu a krátím daně. Ale co se týká toho okradení, tak bych možná té objednávce s e-podpisem věřil malinko víc.
To jste ještě nezařizoval stavební povolení v Praze.
Pak možná budete hledat, kde sídlí úřad pro jadernou bezpečnost, a kde vám vystaví potvrzení o bezpečnosti letového provozu nad budoucím rodinným domem. To, jestli budou chtít 20 papírů nebo 40 záleží jen na tom, jak se úředník vyspí.
Paradoxem je fakt, že úředník OÚ chce i vyjádření od institucí, které do toho ze zákona nemají co mluvit (památkář nemá co mluvít do interiéru památkové nechráněného domu, hygienik nemá co mluvit do rozmístění dveří).
A máte pravdu - strom to rozhodně není, je to hodně divoký DAG, takže dopředu nevíte, zdali daný doklad budete potřebovat jednou, nebo desetkrát. Když máte velkou smůlu, zjistíte, že od vás někde vyžadují ověřenou kopii právě v okamžiku, kdy jste na jiném úřadu odevzdal originál.
Nj, ma matka dela mzdovou ucetni a me taky vstavaji na hlave vlasy hruzou, kdyz tiskne mzdove listy a ptam-li se proc, tak proto aby se dali na pudu (archiv) a padal na ne prach. Byl jsem se tam onehda podivat a jsou toho primo stohy, pochybuju ze by v nich nekdy nekdo neco hledal. Ale kontrola ma vzdy radost, kdyz jim kousek toho stohu prinese a maji se v cem hrabat.
Zkratka pocitace slouzi vyhradne k tomu aby ty stohy papiru bylo mozne rychleji produkovat. Dokud se kazdy ten papir delal rucne, tak si kazdej urednik dal moc velkej pozor, aby nemusel psat neco navic. Dneska za stejnou dobu vytiskne tech papiru 1000.
Názory většiny pisatelů na "zpátečnictví" MF a FÚ by se mohly v konečných důsledcích obrátit nim samotným.
Například:
1. Faktická nemožnost podat žalobu na postup FÚ pro absenci písemných důkazů.
2. Je skutečně přáním každého podnikatele, aby se mu finančák "nehrabal v papírech", ale "procházel" se jeho počítačovým informačním systémem?
Dokážete si představit aspoň trochu důsledky a předpoklady elektronického státu? Bez čipovaných občanů by se to neobešlo, jak jistě nahlédnete. Vážení, nebojujete proti administrativě, ale horujete pro orwelovský svět.
> Faktická nemožnost podat žalobu na postup FÚ pro absenci
> písemných důkazů.
No jelikoz ty elektronicky podepsane by mely ze zakona mit u soudu stejnou vahu, tak proc by to takhle melo byt...
> Je skutečně přáním každého podnikatele, aby se mu finančák
> "nehrabal v papírech", ale "procházel" se jeho počítačovým
> informačním systémem?
No ja myslim, ze pokud musite nekde uchovavat 10 let cca 5000 vydanych, 1500 prijatych faktur a k tomu patricny pocet dodacich, prepravnich listu tedy cca 15000 A4 papiru rocne, neni to kvuliva "hrabani v papirech". Navic je asi jedno jestli si to ourada precte v pocitaci nebo na papire.
> ...horujete pro orwelovský svět.
Podle mne uz to tu mame a ten proces vypada bohuzel velmi nezvratne zcela nezavisle na tom, jestli budou faktury v PC nebo na pergamenu.
Ó, jak jsem byl naivní. Kopii výpisu z obchodního rejstříku z Internetu mi úředník vrátíl s tím, že "jí nesmějí brát", takže musím na úřad s jinou neověřenou kopií, tentokrát vyhledanou úřednicí na tom správném úřadě, možná i ve stejné databázi.