Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Co je ENUM? od Michal Krsek - Ahoj Petre, predpokladam, ze vetsina dotazu bude zodpovezena v...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 9. 2006 10:00

    Michal Krsek
    Ahoj Petre,
    predpokladam, ze vetsina dotazu bude zodpovezena v dalsich dilech (respektive clancich dalsich autoru). Nicmene se je pokusim zodpovedet hned.
    1. Nejde o to, ze by clovek neznal cilovou e-mailovou adresu. Nicmene koncove zarizeni nemusi byt schopne tu e-mailovou adresu vytocit, respektive jeji zadani muze byt pekna pruda. Navic v ENUMu muzes mit k jednomu cislu vice ruznych NAPTR zaznamu (cilovych destinaci).
    2. Je otazkou, co je ona kriticka masa. Ono nejde ani tak o kvantitu, jako o kvalitu. Tj. o cisla, kam se hodne vola. To, ze se dnes muze dovolat na vetsinu verejnych vysokych skol je pro skupinu studentu zajimave. Pokud sve zaznamy prenese verejna sprava, bude to zajimave o pro dalsi skupinu. Nicmnene pro Tvoji informaci - ctyri TLD bezi v beznem provozu, dalsi destiky testuji. Bezi dalsi treba na e164.info.
    3. Pokud vim, situace neni moc prehledna. Pokud si spravne pamatuju, napriklad CISCO Call Manager nejakou podporu mel (ale mohu se mylit). Jako idealni pro tuto chvili vidim, aby ses vyrobce sve stredny zeptal.
    4. Neplati se za velikost cisla, ale za delegaci. Pokud budes mit 1000 cisel v jednom prefixu, budes platit stejne jako pro jedno cislo (respektive tak je nastavena velkoobchodni cena).
    5. Da se s tim pocitat. Na druhou stranu muzeme ocekavat, ze se uzivatele, kteri maji sva cisla ve verejne databazi, se budou SPITu nejak branit. Reverzni vyhledavani neni prakticky mozne.
    6. Validace je periodicka a je na zodpovednosti registratora.
    7. Nikdo nevi, co je "dostatecna kvalita IP cesty".
    8. Jasne, je to soucast pravidel.

    Omlouvam se za hodne strohe odpovedi, doufam, ze pristi tyden vyjde clanek, ktery minimalne ty organizacni veci vyjasni. Clanky Jiriho jsou spise orientovane na popis technologie.
  • 22. 9. 2006 10:33

    Michal Krsek
    No, Vodafone by na sebe _NEMEL_ presmerovat cele "svoje" prefixy. Je to proto, ze to nejsou "jeho" prefixy. Cisla si muzou registrovat pouze koncovi zakaznici. Koncovym zakaznikem je Franta Vocasek, ale take Skoda Plzen nebo VUT.

    Jak uz bylo uvedeno, v tuto chvili jsou registratori ctyri. System je otevreny, vstoupit muze kdokoliv, kdo splni vstupni podminky (popsane na webu).

    Registratori se musi ridit tim, ze cislo projde validaci. Nepridelena cisla by se nemela v systemu objevit (pokud nepujde o podvod registrujici osoby).

    Legislativa se zaplatpanbuh nepripravuje (tedy alespon o tom nevim). Doufam, ze uz odzvonilo legislativni smrsti, jejimz vysledkem jsou mraky predpisu, ve kterych se nikdo nevyzna.
  • 22. 9. 2006 12:04

    Michal Krsek
    Cisla muze pridelovat registrator pouze koncovym zakaznikum - viz. prislusne dokumenty. Pokud je prideli sam sobe, jde o podvod.

  • 22. 9. 2006 12:18

    Michal Krsek
    Nerad bych zabredl do pravnich detailu, nicmene CTU prideluje cisla telekomunikacnim operatorum proto, aby je tito operatori pridelili koncovym uzivatelum. Verim ze v Pravnich rozhledech by se Vam dostalo presnejsi odpovedi.

    Pokud jsem se nekdy dopustil vyjadreni (doufam, ze nikolivek), ze telefonni cislo je majetek, tak se omlouvam - rozhodne slo z me strany o omyl. Telefonni cislo samozrejme majetek neni. Proces validace nekontroluje majetek, ale fakt, ze koncovy uzivatel je uzivatelem. I proto je proces validace periodicky.
  • 22. 9. 2006 17:51

    Michal Krsek
    Ahoj Petre,
    neumi si to predstavit hodne lidi (ja treba ano). ENUM primarne neresi problem "znamosti telefonnich cisel". ENUM zato resi nekolik zajimavych problemu. Jednak resi failover (umoznuje Ti nacpat nekolik ruznych zpusobu kontaktu pod jeden identifikator) a jednak resi zpusob, kterak napsat SIP URL na devititlacitkove klavesnici.

    Zda je to dost, ci nikoliv, je otazka.

    Mimochodem, ENUM pouzivaji nekteri mobilni operatori pro zasilani MMS zprav. Stejna technologie, jine prostredi. Stejne tak se uvazuje o nahrazeni SS7 signalizace infrastructure ENUM.

    Podotykam, ze i me v roce 1998 prislo 40.000 domen v .cz jako brutalni utopie.
  • 26. 9. 2006 9:53

    Michal Krsek
    Zkusme internetovou paralelu.

    Domeny *jsou* registratoru. Registratori jsou ti, kteri plati rocni poplatek provozovateli registru.

    Pokud by si nekdo chtel nechat pridelit domenu, musel by byt registratorem (tj. podepsat smlouvu s provozovatelem registru, spustit technicky system a dalsich par veci) ...

    Podotykam, ze pouze sleduji Vasi logiku. Ztotoznit se s ni nemuzu :-)
  • 2. 10. 2006 0:08

    ViR (neregistrovaný)
    Šmarjá pane... Telefonní čísla NEJSOU telefonního operátora. Jsou považovány za nerozmnožitelný "národní statek" stejně jako třeba vysílací frekvence a pod. Ve správě je má ČTÚ a ten tu správu po blocích deleguje dočasně a za poplatek podle dosti přesně definovaných podmínek operátorům. Co je podstatné je, že silné DISPOZIČNÍ PRÁVO k jednou přidělenému číslu má podle aktuálně platného zákona (127/2004 Sb.) ÚČASTNÍK, tj. ten, kdo má s telefonním operátorem uzavřenu odpovídající účastnickou smlouvu o poskytování veřejné telefonní služby (viz např. přenositelnost). Specifická situace může ale nastat u "neveřejných služeb elektronických komunikací", např. v některých business centrech či u některých VoIP operátorů. Tam totiž sami provozovatelé těchto služeb jsou z pohledu provozovatele veřejné telefonní služby "účastníky" a jejich zákazníci jsou pouze "uživatelé". Podstatné např. je, že takový uživatel-neúčastník nemá právo na přenesení čísla a právo na eNUM záznam zákon nijak neřeší. Tj. závisí na smlouvě s "účastníkem" - provozovatelem takové neveřejné služby. Čili k tomu výše uvedenému ve vláknu - Vodafone si pro sebe bloky čísel sice teoreticky zaregistrovat může, ale v okamžiku, kdy přijde jeho zákazník a při validaci smlouvou či účetními doklad doloží, že je oprávněným "účastníkem", CZ.NIC celkem správně blok rozštěpí a eNUM záznam přepíše.
  • 22. 9. 2006 10:14

    Zdenek (neregistrovaný)
    ad 4., 6. Predpokladam tedy, kdyz bude mit napriklad Vodafone zajem, tak si necha na sebe presmerovat cele svoje prefixy a svym koncovym zakaznikum to bude spravovat sama a registratorovi bude platit jen par stovek Kc? Pocita se s vice registratory jako v pripade .cz domeny? Kde se resi, ze registratori se maji ridit cislovacim planem od CTU? Pripravuje se nejaka legislativa?
  • 22. 9. 2006 10:50

    Zdenek (neregistrovaný)
    Co nebo kdo zabrani Vodafonu udelat to co by _NEMEL_?

    Kdo validuje cisla a cim se ridi?

    Nicmene se Vodafone muze stat sama registratorem a sama sobe si pridelit svoje prefixy, ze? :-)
  • 22. 9. 2006 12:13

    Zdenek (neregistrovaný)
    CTU prideluje cisla take telekomunikacnim operatorum a ne koncovym zakaznikum :-) A pro poradek, telefoni cislo neni majetek, ktery by patril zakaznikovi nebo operatorovi :-)
  • 22. 9. 2006 16:19

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Nazdar Michale,

    díky za odpovědi. Neumím si dnes představit, jestli by ENUM mohl něco dlouhodobě znamenat - snad jenom po přechodnou dobu, dokud jsou známější telefonní čísla než e-maily, ale potom?
  • 26. 9. 2006 9:23

    Petr (neregistrovaný)
    Ty cisla ale *jsou* Vodafonu. Vodafone je ten, kdo za ne plati CTU ten rocni poplatek par(?) korun za cislo. A po preneseni cisla mezi operatory Vodafone ten poplatek ou-takum preuctuje, ale CTU ho porad plati Vodafone.

    Pokud by si nekdo chtel nechat pridelit cislo, musel by mit tusim nejakou licenci na provozovani sluzby a musi si pak podat okolkovanou (byvalo to za pet tisic) zadost na CTU. Tohle delavaji firmy, ktere se svymi 800... a 909... nechteji byt zavisle na zadnem operatorovi a ktere chteji mit pokud mozno cislo fyzicky pripojene ve vice sitich.
  • 22. 9. 2006 8:59

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Pár dotazů naprostého laika v oblasti ENUM. Možná budou zodpovězeny v dalším dílu, ale pro jistotu:

    1. Proč se někdo domnívá, že ten, kdo chce někomu odeslat zprávu, zná příjemcovo telefonní číslo (9 ne dobře zapamatovatelných číslic), ale nezná e-mailovou adresu nebo adresu webu?

    2. Jaké je celosvětové rozšíření ENUMu? Pokud nebude překročena "kritická masa", tak to bude pořád jen jen hračka.

    3. Jak je ENUM podporován v aplikacích, SIP telefonech a telefonních ústřednách? Je něco jiného než Asterisk? Na webu CZ.NICu je odkaz na databázi http://www.iptel.org/views/Product_Database - v ní ale žádná informace o podpoře ENUMu není.

    4. Na stránkách CZ.NICu se píše, že je registrace prozaím zdarma, později že ale budou poplatky stejné, jako u ccTLD .CZ. Tedy každý jednotlivec za registraci ENUMu pro své mobilní číslo bude platit nějakých 500 Kč ročně? A firma s 1000 čísly bude platit za ENUM půl miliónu?

    5. Počítá se s tím, že zveřejněním čísla v ENUMu dává příjemce hovoru souhlas se směrováním na SIP bránu jak koncovým uživatelům, tak telekomunikačním operátorům? A co opačně, když mu nebude zrovna fungovat SIP, je možné použít ENUM reverzně a zatelefonovat mu na "normální" číslo? Je vůbe možné reverzní vyhledávání?

    6. Validace - na jaké úrovni se provádí? Delegace čísel je postupná, tedy ČTÚ přidělí čísla telekomunikačnímu operátorovi, ten přidělí třeba 10000 sérii provozovateli areálu, ten přidělí nějká čísla nájemci, ten čísla podnájemci, a ten zase jednotlivým zaměstnancům. Kdo má právo a kdo má možnost (pokud to není 1:1) zařadit číslo do ENUMu a zvalidovat ho? Co v případě, kdy dříve v ENUM zaregistrované telefonní číslo dostane nový zákazník, které ale o ENUMu nic neví, a starý zákazník registrci nezruší? Pokud dostanu takové číslo, tak se mi ti, kdo routují hovory přes ENUM vůbec nedovolají, a já se to ani nedozvím.

    7. Je nějakým způsobem ošetřeno, že alternativní IP cesta má dostatečnou kvalitu? Asi těžko, ale pořád trpím, když mi volají šetřílkové přes IP, a musí každé slovo opakovat desetkrát, protože jim není vůbec rozumět.

    8. Počítá se s delegací celých číselných řad na koncové uživazele?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).