Už minulý týden vydal úřad doporučení pro operátory (PDF), ve kterém varuje před neférovými ustanoveními ve smlouvách. Doporučení pro firmy nejsou závazná, ale podle předsedy Jaromíra Nováka ukazují směr, kterým povede rozhodování případných spotřebitelských sporů.
„Příkladem těchto neférových praktik je veřejné prezentování služeb jako neomezených, ačkoliv ve skutečnosti je služba po překročení určitého limitu zablokována nebo dodatečně zpoplatněna nad rámec sjednané paušální částky, nebo je-li jakkoliv omezováno právo účastníka smlouvu vypovědět,“ doplňuje mluvčí Martin Drtina.
Regulátor kromě toho piluje aplikaci Netmetr, která uživatelům umožňuje měřit rychlosti downloadu. Cílem je vytvořit mapu připojení, ve které budou i data z profesionálního měření ČTÚ.
Novák na včerejším setkání s novináři také oznámil dvoumilionovou pokutu pro Air Telecom. Provozovatel operátora U:fon měl v minulém roce vnucovat služby zejména starším lidem a uvádět přitom mylné informace. Jinými slovy podle informací ČTÚ obchodníci předstírali, že jiný operátor končí svou činnost a Air Telecom je jeho nástupnickou organizací.
„Úřad se na případ dívá velmi přísně, protože firma se jednání dopustila opakovaně,“ tvrdí Novák. Šetření zástupci úřadu prováděli v terénu, přímo u poškozených seniorů. Některým je i přes 90 let. Firma se odvolala s tím, že podle jejího právního názoru se žádného správního deliktu nedopustila.