Od UPC je to velmi vyčůraný krok. V podstatě téměř celý pracovní život pracuji a teď už podnikám v telekomunikacích a tak vím, že ke snaze porušit a doplatit závazek dochází právě od poloviny závazku dál - nejčastěji poslední měsíce.
Naopak třeba to, že by někdo uzavřel smlouvu na 24 měsíců a za měsíc by ji chtěl rušit, to prakticky neexistuje. (Výjimkou jsou případy, kdy třeba důchodcům vnutili smlouvu "door to door" prodejci a dotyčný ani nevěděl co podepsal nebo si myslel, že poměr služby a ceny bude úplně jiný, protože mu lhali nebo něco záměrně zamlčeli - ale to je kategorie sama pro sebe).
UPC si tak vytvořila půdu pro to, kdy zákazník má velice složitou situaci. Zrušit smlouvu předčasně nemůže ani o den, protože by musel doplácet celou dobu závazku a ne jen měsíc a zároveň když jenom o den přetáhne, tak se mu může služba automaticky zdražit nebo autoprolongovat. Zvlášť lidi, kteří se v tom neorientují se tak dostanou do situace, kdy uzavřou v podstatě "nevypověditelnou smlouvu do konce života". Což nejspíš byl cíl UPC.
Proto by se měl ČTÚ na to dívat z této perspektivy a chápat VOP jako celek a ne jen hodnotit jednotlivé body samostatně. Také by měl přihlédnout k tomu, že silnější stranou je zde operátor, zákazník nemá jak si zajistit lepší podmínky a navíc většina zákazníků UPC nemá na výběr, protože nemá k dispozici alespoň srovnatelnou technologii připojení.
Skutečně málokdo je v pokrytí UPC a zároveň má třeba ještě FTTx od jiného operátora v domě.
Osobně si myslím, že by se měla tato praktika UPC zakázat. Operátor má určitě nárok na to, aby se mu zaplatilo připojení zákazníka, sepsání smluv atd. a přiměřený výdělek. Myslím, že smluvní pokuta 150 Kč za nevyužitý měsíc je víc než dostatečná aby zaplatila práci technika s připojením, administrativu se sepsáním smlouvy a ještě byl dostatečný zisk pro UPC - i kdyby zákazník smlouvu hned zrušil, tak je to 1800 Kč.
U nas v dome mame UPC a jeste jednoho poskytovatele, asi k nemu prejdu, az mi skonci zavazek u UPC, akorat jsem ho uzaviral po telefonu, tak vlastne nevim kdy. Ale kazdopadne platim za internet o 200Kc mesicne mene nez je cenikova cena. Teda je jasne, ze u nich zustanu do konce uvazku a pak az mi to zvednou na plnou cenu, hned to vypovim. Jak vidno, je jasne, ze smlouva rozhodne neni nevypoveditelna, je moji chybou, ze nevim uplne presne do kdy mi plati, tudiz holt zaplatim jeden mesic zbytecne o 2 kila vic nez bych musel, nicmene nepolozi me to a UPC to taky nevytrhne.
BTW: datum konce úvazku (věrnostní období) si zjistíte na webu Moje UPC v sekci Moje služby: Aktuální služby...
Tak když vím, že budu chtít od UPC odejít, tak počkám, až uplyne těch 12 měsíců. Jednou jsem uzavřel smlouvu s nějakými podmínkami a je to. Naopak vlastně je pro mě jako zákazníka vždy výhodnější vzít si tu věrnost, protože nejhorší co se mi může stát je, že když jí nedodržím, zaplatím přesně to, co bych platil když si vezmu smlouvu bez věrnosti. A když budu chtít nebo potřebovat vypovědět smlouvu např. po 10 měsících, tak si snad spočítám, že je pro mě výhodnější ty dva měsíce platit jen tak, než to ukončit a doplácet tu slevu za 10 měsíců. Navíc UPC upozorňuje dostatečně dopředu, kdy končí věrnostní období a má tam i rezervu, že se klient ozve pozdě, takže to není o zpoždění jeden den. Samozřejmě člověk musí počítat s výpovědní lhůtou. A že není v domě FTTx? Když jsou prakticky všude WiFi popř. úplně všude satelit nebo mobilní operátor? A smluvní pokuta za nevyužitý měsíc může být max. oněch 20%.