Je to trochu paradoxní situace: při předčasném ukončení smlouvy může zákazník, který je u UPC delší dobu, zaplatit více, než klient, který si službu objednal teprve nedávno. UPC ale tím, ani účtováním doplatku za věrnostní slevu, neobchází zákony, zjistil Český telekomunikační úřad (ČTÚ).
Podrobnější a neformální zdůvodnění publikoval na svém blogu předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.
Úřad začal podmínky věrnostního programu UPC vyšetřovat na jaře loňského roku pro podezření z obcházení zákona o elektronických komunikacích, který stanovil maximální sankci při ukončování smluv na dobu určitou. Novela zákona zastropovala sankce za předčasné ukončení smlouvy na 20 % ze zbývajících paušálů.
Model UPC ale toto omezení obchází: firma totiž s klienty uzavírá smlouvu na dobu neurčitou, a slevu jim pak poskytuje v rámci tzv. věrnostního programu, který obvykle trvá 12 měsíců. Slevu z paušálu přitom UPC zákazníkovi nedává jednorázově za celé období, ale průběžně, každý měsíc.
Cena za věrnost
Pokud zákazník ukončí smlouvu ještě před vypršením věrnostního období, musí podle smlouvy doplatit rozdíl oproti ceně bez slevy. Nemusí ale platit za měsíce, které mu do konce věrnostní doby zbývají, ale jen za měsíce, kdy slevu čerpal.
„Paradoxně tak skutečně může dojít k situaci, kdy účastník, který užívá službu 11 měsíců (je věrnější), bude v případě nedokončení věrnostního období hradit na rozdílu zlevněné a standardní ceny vyšší částku, než někdo, kdo užívání služby ukončil po kratší době (je méně věrný),“ vysvětluje Novák.
ČTÚ podle něj prověřoval smluvní podmínky a ceníky UPC a soustředil se na to, jestli mají klienti při uzavírání smluv o fungování věrnostního programu dostatek informací.
Výsledný verdikt úřadu podle Nováka zní: „…ČTÚ nepovažuje doúčtování standardní ceny při nedokončení věrnostního období za obcházení zákona o elektronických komunikacích ani za smluvní ujednání, které by odrazovalo od změny poskytovatele služeb elektronických komunikací ve smyslu ustanovení § 63 odst. 8 zákona o elektronických komunikacích.“