Telefonica vydělává nějakých 800.000.000 za měsíc (obrat je pak 52 miliard za rok). S takovou byste jí musel dát podobných 50K pokut 16.000, aby to pocítila.
Je to výsměch, s takovou by pokuta pro obyčejného občana v podobných řízeních měla bejt 5 halířů. A chtěl bych vás pak vidět jak dodržujete zákony a nařízení, kdyby se to z 5 halířů zvedlo po hodně dlouhém sporu na celý padesátník, no to byste z toho asi všichni nespali a asi takhle to vidí právě Kelner a spol, prostě mikrobiální spory z jiného světa primitivů když on vydělává desítky miliard za rok.
Max. výše tzv. "donucovací" pokuty dle správního řádu je 100 000 Kč (§ 129 odst. 1). To je samozřejmě zcela k smíchu. Jediné, co by v daném případě bylo účinné, by bylo generální inhibitorium na nakládání s majetkem (což je zcela běžné v případě exekuce prováděné soudním exekutorem, viz § 44a odst. 1 exekučního řádu).
Nejsme v rozporu - pořád říkám, že jde o výnosy a náklady. I kdyby to skončilo jen touto jednou pokutou, pořád je tu velká šance, že se to O2 nevyplatí: je třeba vzít v úvahu i dopad negativní publicity a fakt, že ty nové smlouvy Bonerixu nejspíš stejně všichni vypoví (tentokrát už se zákoným právem přenést číslo jinam).
Krom toho teď ČTÚ ukázal, že si takové jednání nenechá líbit a rázně zasáhne. Pokutovat dál O2 v tomto případě už podle mě nemá moc smysl - O2 by se soudila a vymlouvala, že zákon/smlouvu je možné vykládat různě, a že rozhodně nečekali, že ČTÚ přistoupí k tak odlišnému výkladu, ale že teď už to vědí a už nikdy nic takového neudělají atd. atd. Pokud by ale O2 zkusila totéž podruhé, už by se neměli na co vymlouvat (stanovisko ČTÚ je jasné) a ČTÚ by proto přistoupil k mnohem maximálnímu možnému pokutování (což je zřejmě 100 tisíc za každý den).
Podstatnější než pokuty je ale negativní publicita a fakt, že o ty zákazníky kompletně přijdou. Už jenom to samo o sobě znamená, že se jim takový nátlak nemůže vyplatit - a že se celá akce stočila tímhle směrem, v tom je největší zásluha a současně největší síla ČTÚ.
Zrovna v tomhle ohledu je O2 krytá - smlouvu má s Aspektem, nikoli s těmi koncovými uživateli. O2 tedy vůči koncovým uživatelům nemá žádné povinnosti. To, že nabízí "řešení" přechodem k Bonerixu je tedy z pohledu zákona "dobrá vůle navíc".
Jiná věc je, jak je napsaná smlouva s Aspektem - protože to právo přenést všechna čísla jinam by měla mít firma Aspekt. Ale zřejmě si v O2 dali do smlouvy nějakou kličku, která jim toto chování umožňuje (jinak by do toho nešli).
Předpokládám, že O2 ve smlouvě s Aspektem měla nějakou možnost okamžité výpovědi (a to je to, co udělali). V okamžiku výpovědi pak čísla logicky přestávají patřit Aspektu a je jen na O2, co s nimi udělá. Standardně by je na nějakou dobu vypli a pak zrecyklovali. V tomto případě je jako "projev dobré vůle" nabídli dosavadním uživatelům - no není to od nich hezké?
Jasně že je to sviňárna, ale pokud je výpověď Aspektu platná, je to z pohledu zákona nejspíš OK.
Pořád jde jenom o zisk. Neboli o náklady na získání jednoho zákazníka versus výnosy z toho zákazníka. Takže jestli se takovéhle chování ekonomicky nevyplatí, nebudou to dělat. A jestli se vyplatí nebo ne, to se spočítá tak, jak říkám (bez ohledu na veškeré ostatní příjmy).
Teď to prostě testují na jednom případu. Když jim vyjde, že se to vyplatí, zatočí stejným způsobem s ostatními šedivkami (a případné pokuty rádi zaplatí). Když se to nevyplatí, budou zkoušet na šedivky tlačit jinak.
Podstatné je, že s ohledem na velikost segmentu i ta malá pokuta (zvlášť když by se měla opakovat) znamená významnou výchylku směrem k "nevyplatí se".
Zrovna v telekomunikacích jsou přenosy čísel dost běžné - takže tady lidé opravdu mění. A protože i ti nejpohodlnější mají na výběr ze tří rovnocenných variant (O2, TM, VF), může se negativní publicita vymstít.
Smlouvu s Bonerixem bych na místě klientů Aspektu taky podepsal - a vzápětí ji vypověděl (ze zákona bez sankcí do 14 dnů - při uzavření na dálku) a následně převedl číslo jinam. Kolik lidí tohle udělalo se nedozvíme, tím se Bonerix/O2 samozřejmě chlubit nebudou. Ale jsem optimista.
Co se týče té hromadné žaloby, těžko říct, jakou by měla šanci na úspěch. Pokud slušnou, věřím, že se jí ještě dočkáme. V tomto ohledu je podstatné, že se už u nás začínají vyskytovat aktivističtí právníci, kteří v nadějných případech zastupují zdarma = za provizi z vysouzeného odškodného (viz vracení bankovních poplatků). Nepřekvapilo by mě, kdyby už nějaký takový právník čísla Aspektu systematicky obvolával (ale nepřekvapil by mě ani opak).
Presne tak. Treba uz ten matlak tady co si mysli, ze kdyz to Aspekt vypovedel k dubnu, tak mu to nemuzou vypovedet s okamzitou ucinnosti. Kazdy pravnik jakyhokoli s.r.o. je lepsi nez kdokoli z CTU. A to rajtovani na te nabidce od Bonerixu, na tom jedinym pozitivnim v celym sporu... to je prdel.
Podle mne to maji spocitany, ze prave tento "aspekt" :-) sporu způsobí že je nemůže někdo grilovat, že tím postupem likvidovali ten proletariat co se nemuze branit. Neco jako ze tvrdym postupem zpusobili ujmu treti strane... bbleble. Maj to asi promysleny na 5 tahu dopredu, to zas bude vostuda.
To je prave nesmysl ... 50k muze byt pro nekoho jako telecum na vytreni rite ... pro nekoho jinyho to muze byt zcela likvidacni ... pokud by by v pripade firem mely byt dany % obratu ... ale v pripade nerespektovani rozhodnuti spravniho organu by to spis melo byt na odebrani licence.
Nikolikve, pokuta by se mela stanovovat % z obratu/prijmu. Nulovy ci zaporny zisk umi vyrobit kazda ucetni.
A pro telecum je na vytreni rite i tech 20M ... nehlede na to, ze i kdyby to nakonec po 10ti letech soudu zaplatit museli, tem lidem uz to stejne nepomuze. Ovsem zajimavejsi by bylo, kdyby nasledne museli zaplatit zpusobene skody ... ty by uz mohly za ty roky jit klidne do miliard. Ale opet, to bych nesmeli byt v CR.
Mimochodem ... ted me tak napada ... ze podani tresniho oznameni by vlastne mohlo ... technicky problem ze strany CTU (tedy jeho nulovych moznosti vymahani) vyresit. Pokud by totiz pozadali o predbezne opatreni soud, tak uz klidne do telecumu kuklaci nabehnout muzou. Otazka je ovsem v jakym casovym horizontu by se neco takovyho mohlo udit.
Kolik ale vydělává na těch 1500 číslech, o které je spor? Jak je u firemních tarifů obvyklé, budou to tarify s nízkým paušálem, spoustou volných minut a korunovou tarifikací. Tzn. obrat z těch karet může být cca 200-400 tisíc za měsíc. A to je obrat, nikoli zisk - marži mají tuším kolem 40-50%.
Takže když dostanou tu pokutu ještě párkrát, budou na těch sporných 1500 číslech ve ztrátě. Není podstatné, že jde o zanedbatelnou ztrátu - podstatné je, že se jim tenhle postup nevyplatí => nevyplatí se jim zkoušet totéž i u dalších šedivek.
Ještě dodám, že tu ztrátu by teoreticky mohl zahladit Bonerix - a že s tím nejspíš počítají - ale s tou publicitou, které se tomu dostalo, to je pasé. Prakticky všichni, kdo byli donuceni k přechodu, od smlouvy odstoupí a je velmi pravděpodobné, že podají hromadnou žalobu o odškodnění. Pokud se to stane, tak bude mít O2 naopak náklady ještě o to vyšší...
Člověče, vy jste tak neskutečně černobíle logický, že to až snad není možné :-) Zkuste si místo těch nesmyslných počtů o okamžitých nákladech a ziscích představit, jaký zisk do budoucna přinese likvidace vážné konkurence, kterou šedivky bezpochyby jsou. A další věcí je bránění možnosti přenosu čísel jinam, ne koncovým uživatelům, ale přímo Aspektu, tedy subjektu, který má s O2 smlouvu.
Ta pokuta měla být o 3 řády větší, minimálně. A to za každý den, kdy tato neskutečná nehoráznost trvá. Spolu s trestním stíháním managorů, protože vydírání je pořád trestný čin.
teď už to vědí a už nikdy nic takového neudělají
Svatá prostato... :-)))))))))) ČTÚ téměř po roce rozhodl ve sporu Telefóniky a šedého operátora LeeToo. Telefónica musí znovu připojit tisícovku klientů, které odpojila začátkem tohoto roku. Hrozí jí pokuta od ČTÚ za nedodržení předběžného opatření a následné placení odškodnění při soudním sporu s LeeToo.
Ouvej tů tů je monopolním dodavatelem, (a řádně předražených), telco služeb pro státní správu. Nějakých pár tisíc ,,haléřových" čísel pro ně vůbec nic neznamená. Jediné, co by je mohlo bolet, je, přijít o možnost stát dojit. Takže pokutu zaplatí a začnou likvidovat další přeprodejce. Jenom jsem zvědav, co se stane, až budou chtít ukončit Mobil od ČEZ, který je také o dost levnější, než oni. ČEZ by je totiž mohl stejným pirátským způsobem odstřihnout od dodávek elektřiny a to by bylo zajímavé.
Problém je v tom, že úřady asi nemůžou pokuty udělovat rovnou v nejvyšší míře. To by si pak Telefonica mohla stěžovat, že ona dostane pokutu 5M, ale Franta, a.s. z Dolní Horní jen 50k... Ani netuším, jestli zákon nějak neomezuje horní hranici pokut.
Je ovšem pravdou, že by bylo správné, aby se pokuta stanovovala procentem ze zisku. Ostatně takhle by to mělo být všude, třeba u pokut pro řidiče by to mělo být procento z příjmů jako to mají ve Finsku nebo Švýcarsku.
Co to panebože žvaníš? Tady byly min. dva další precedenty týkající se nezákonného odpojení, ani v jednom z nich soudruzi vod Kyslíků nerespektovali zákon a rozhodnutí.
Smlouvu s Bonerixem bych na místě klientů Aspektu taky podepsal - a vzápětí ji vypověděl (ze zákona bez sankcí do 14 dnů - při uzavření na dálku) a následně převedl číslo jinam.
Aaaano, zatímco stávající spor se týká toho, že Aspekt vypověděl smlouvu s O2 a chtěl, aby jeho zákazníci mohli převést číslo jinam. Na což O2 reagovalo tím, že jim vypnulo telefony.
Ale jsem optimista.
Ne, ty jseš totiž Boudo normální dement.
Telefonica roky podporuje svoje account managery ze prodavaji simky a sluzby v nesouladu se vseobecnymi podminkami a pak jim placa po ramenouch jak jsou dobry prodejci a ted za to sklizi ovoce v podobe sedivek a bere jakou rukojmi ucastniky! At si Telefonica udela poradek mezi svymi smejdy prodejci! Mam u Telefonicy ramcovku a nekolik let a cca nejmene 10x mi nutili dalsi sim se slovy preprodejte je. A najednou jim to vadi...
přejít v klidu jinam?
vždyť podle planých zákonů, jak píšete, musí operátor umožnit koncovému uživateli přejít v klidu jinam už v této situaci. Když O2 ignoruje zákony teď, kde berete jistotu, že nebude stejně postupovat jindy?
realita je, o číslo buď přijdeš, nebo budeš plati bonerixu. na platné zákony se sere
Vy žijete opravdu v jiném světě. Jestliže je pro mě pokuta ekvivalentem 5 halířů, tak už z principu ji po x letech sporů rád zaplatím jestliže tím ukážu, že si mohu dělat absolutně co chci.
Je to asi obdoba jako kdyby recidivista páchal jako FO úplně jaké zločiny chtěl a vždycky třeba za krádež, podvod zaplatil pokutu 5 haléřů. Po 20 letech v roli boha by zaplatil pokutu v řádu 1 Kč... a já říkám to se vyplatí a oni to moc dobře vědí.
Negativní publicita? Nenechte se vysmát. Podívejte se, jak u nás dopadají volby. Dá se říct, že je všeobecně známo, že supermarkety prodávají zmetky a pančují potraviny vším možným, chovají se k zaměstnancům jako k otrokům, a zajímá to někoho? Každý víkend jsou parkoviště narvaná tak, že nejde zaparkovat. Lidi jsou líní a mají krátkou paměť. Půl roku jsem máti přemlouval k přechodu k bezpoplatkové bance, platila cca 120,- měsíčně na poplatcích. Že prý by musela měnit konto na sociálce, u inkasa a bůhví kde ještě. A když se mi to nakonec podařilo, tak ještě čtvrt roku brblala, že je IB jiný a že se v něm nevyzná. A tak je to se vším. Naprostou většinu lidí nějaká publicita nezajímá.
Podívejte se, kolik lidí už tu smlouvu s Bonerixem podepsalo, protože prostě nechtějí přijít o číslo. A že by se snad soudili pro ušlý zisk, nebo podnikali jiné kroky? Možná tak pár jedinců z těch tisícovek, kterým už se to stalo, a které to ještě čeká. To nesou lidé jako my tady na Lupě a podobných serverech. Kdyby takoví byli, tak ODS už neexistuje, Tesco by dávno zkrachovalo (nebo změnilo sortiment) a na O2 už by byla podána hromadná žaloba.
Regulátor sklízí jen to, co zasel. A v Klausistánu se pod(vo)dnikání podporuje, takže Kellner se jen ušklíbne. Jediné, co by telekomiku vytrestalo, by byl nový tendr na telekomunikační služby, který by prohrála. Stát by na tom jen vydělal a cena firmy by ihned klesla, což by se ale Kellnerovi nelíbilo, takže toto nehrozí.