Hlavní navigace

Čtvrtý Den D - Cukr + Voda - Soda= nový Red Bull?

4. 2. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ve čtvrtém Dni D se podíváme na tajemství výroby energonápojů a zalomíme s Michalem Rostockem rukama nad těmi, kterým ujel vlak a oni jej stále vyhlížejí na nástupišti.

Koho jsme tentokráte viděli?

  • Energetický nápoj z cukrové třtiny – Ivo Borovec – 3 000 000 Kč za 20 %
  • Plastová podlaha – Adam Milata – 2 000 000 Kč za 20 %
  • Whiwa, server pro filmové fanoušky – Lukáš Zvolánek a Petr Kalandra – 500 000 Kč za 30 %
  • Přijď a potkej, seznamovací server – Martin Dvořák – 1 000 000 Kč za 10 %

Tento večer byl zajímavou kombinací lidí, kteří si nechali ujet vlak, a chtěli podnikat v oblasti, kde jejich konkurenti dosáhli kritické masy už třeba před pěti lety. Jak takovým lidem vysvětlit, že za okny studia v době natáčení je rok 2010 a v době vysílání už 2011, když oni ještě žijí v minulém století? Ukázat jim titulek novin s datem? Dát jim nenápadně do kapsy kalendář? Nevím… ani moje omezené diplomatické schopnosti v tomto případě nestačily. 

Pan Ivo nás počastoval energetickým nápojem. Pokud chcete vědět, jak chutnal, napustťe si do sklenice vlažnou vodu a rozpusťte v ní 1/3 hnědého cukru. Vynecháte rum, mátu a led. Řádně promíchejte a odpovězte si na otázku, zda byste chtěli podobnou kapalinu opět pít a nebo do ní zainvestovat 3 miliony. Pan Ivo nás nepřesvědčil ani business plánem, ani kvalitou svého projektu. Třeba se mu povede nějaký další projekt, měl v sobě podnikatelský potenciál, víc ale neukázal.

Hledáte investora? Přemýšlíte o tom, že byste odstartovali svou vlastní společnost? Inspirací vám může být Den D, pořad vysílaný na České televizi. A my jsme požádali jednoho z porotců a zároveň investorů, démonického Michala Poplara Rostocka, aby nám Den D okomentoval a doplnil to, co jste viděli na obrazovce o to, co se stalo mezi tím. Všechny díly komentářů najdete zde.

Produktu pana Milana jsme nějak výrazně neporozuměli, možná je třeba mít specializované know-how v této oblasti. My všichni jsme měli don’t know how a tak jsme mu popřáli hodně zdaru a vyoutovali se dříve, než se navezeme opět do projektu typu policová okna. Obecný dojem byl, že produkt je nezajímavý, konkurence velká, nejasně definované obchodní kanály a zákazníci, co nemusí platit solidní cenu za kvalitu, protože levné řešení stačí. 

Investoři (a také porotci) ve Dni D. První řada zleva: Tomio Okamura, Dana Bérová, Marta Nováková. Druhá řada zleva: Michal Rostock, Ivan Pilný.
Autor: Česká Televize

Investoři (a také porotci) ve Dni D. První řada zleva: Tomio Okamura, Dana Bérová, Marta Nováková. Druhá řada zleva: Michal Rostock, Ivan Pilný.

Ve studiu nemáme přístup na Internet, takže některé projekty jsme nuceni považovat za zajímavé jen proto, že nemůžeme do relevantního vyhledavače napsat klíčová slova. Pánové Lukáš a Petr věřili, že jsou schopni udělat aplikaci, kde čtenáři budou psát své recenze filmů a oni prodají dost reklamy na svém serveru, pokud jsem to dobře pochopil. Filmy samotné prodávat nemohou, protože se nedostanou k autorským právům, online funkcionalitu a la YouTube neměli.

Samostatnou kapitolou je pak jméno serveru. Dvě dvojitá W v názvu v jazyce, kde „w“ známe jen díky whisky, Werichovi a VW, jsou ne zrovna ideální brand pro širokou veřejnost. Pokud vás jejich produkt zaujal, budu jen rád. V době, kdy si už téměř nikdo filmy nekupuje a návštěvnost kin v lepším případě celkově stagnuje, nás nepřesvědčili ani svým obsahem, ani tím, že seženou dost inzerentů pro svůj úspěch. Mládenci z YouTube a Hulu.com mohou klidně spát, páni Lukáš a Petr jejich impérium disruptivní technologií a podnikatelským elánem neohrozí. 

Tipy C

Posledním projektem byl projekt Přijď a potkej.cz. Charismatický podnikatel, schopný popsat, co chce a jak to funguje, znal své zákazníky, už měl něco za sebou. Jeho web funguje, internetové seznamky fungují, celkem rychle nás zaujal. Problém, alespoň pro mne, byl, že svojí podstatou kombinace produktu (web) a služby (event management) výrazně omezil svoji možnost růst mimo svůj domácí trh. Navíc, ani seznamky, ani event management firmy se obvykle nedají dobře prodat, takže i exit by byl spíše pro otrlého investora.

To, jak pan Martin dopadl, jste viděli na obrazovce, to, jak mu to funguje dnes, můžete poznat na jeho webu a můžete si tam také přečíst jeho cestu ke Dni D. Držím mu palce, zaujal mne. Snad porazí i svoji velkou a silnou konkurenci, bude potřebovat hodně štěstí. Po prezentaci jsem měl dojem, že jde o jeden z průmyslů, kde člověk musí pracovat jak šílenec, aby vůbec zůstal nad vodou. Na druhou stranu, Match.com už může čekat za rohem.

Komu byste dali vy své peníze? (Můžete vybrat i více projektů)

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).