Hlavní navigace

David Semerád (STRV): S Orderem uvažujeme o New Yorku či Německu

26. 2. 2016
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: STRV
Český startup STRV rozšiřuje svůj záběr. Chce dobýt USA a zároveň rozvíjet své vedlejší projekty jako je okamžitá dovážka jídel Ordr nebo gay seznamka Surge.

Vývojářské studio STRV, za kterým stojí zakladatelé Lubo Smid a David Semerád, má za sebou úspěšný rok. Firma loni ztrojnásobila počet zaměstnanců na 129, další hledá a v květnu ji čeká stěhování do nových prostor v pražském Karlíně, který pojme až 500 lidí.

STRV cílí zejména na americké startupy, u kterých vidí velký potenciál. „V podstatě boříme hranice outsourcingu. Ten byl ještě před nedávnem spíše nadávkou. Ukázali jsme, že není lepší cesty dostat produkt na trh, než jej dělat s námi. A to hlavně u startupů,“ říká David Semerád v rozhovoru pro Lupu.

„V Americe chceme mít stejnou reputaci, jako máme zde na českém trhu. Aby se tam vědělo, že jsme symbolem kvalitního inženýrství a designu,“ dodává Semerád. STRV zároveň začíná i novou éru. Zakládá například marketingový tým, který bude pomáhat s propagací produktů jeho klientů. „Chceme být takovým „one stop shop“, kam klient přijde a pořídí vše,“ vysvětluje Semerád.

Jak je o vás známo, zakázkám z Česka jste dali vale a soustředíte se na americký trh. Jak si tam v současnosti vedete?

Ve Spojených státech si potřebujeme vydobýt silnější pozici naší značky. V současnosti sice už máme přes 100 inženýrů v pražské a brněnské kanceláři, ale stále to není velký tým na to, aby se s ním dala udělat velká díra do světa.

V Americe chceme mít stejnou reputaci, jako máme zde na českém trhu. Aby se tam vědělo, že jsme symbolem kvalitního inženýrství a designu.

Stále se na tomto trhu snažíte etablovat v oblasti středních podniků?

To jsme zkoušeli v minulosti a nakonec jsme od toho upustili. Tento trh totiž příliš neodpovídal našemu byznysmodelu. Netvrdím ale, že s většími firmami nebudeme dělat vůbec. Naopak se objevilo hodně takových, kterým se líbil náš startupový přístup.

To znamená?

Jde například o to, když nás nechají vést jejich inovační centrum. Firma má určitý hlavní produkt, k tomu chce vyzkoušet určité inovace, a ve výsledku si na to najdou externí tým, vše nám předají. To je pro nás ideální, protože se k celému projektu můžeme chovat jako k běžným startupovým produktům.

Takhle jsme například dělali aplikace pro Hallmark, které byly několikrát po sobě promované na App Store, Google Play i dalších tržištích s aplikacemi. Dost intenzivně teď také spolupracujeme například se Spark Networks v oblasti seznamek. A do toho jim vedeme i oddělení inovací, kde zkouší nové věci. Na tyto věci si nechtějí najímat celý vlastní tým, ale jdou cestou externích firem. Nevědí totiž, jestli to bude ta správná cesta, kterou se vydat.

V podstatě boříme hranice outsourcingu. Ten byl ještě před nedávnem spíše nadávkou. Ukázali jsme, že není lepší cesty dostat produkt na trh, než jej dělat s námi. A to hlavně u startupů.

Postavit si vlastní tým, zvládat obchod, produkt a do toho všeho začít stavět technický tým a vývoj, je strašně náročné. V čase to nikdy startup nevybuduje tak rychle, než když to svěří nám. To jsme dokázali už několikrát.

Soustředíte se tedy hlavně na vývoj nebo jdete i do jiných segmentů?

Naše služby chceme určitě rozšiřovat, nechceme dělat jen vývoj a design. Teď jsme například začali s týmem, který ověřuje kvalitu produktů (tzv. quality assurance team, pozn. redakce). To bude i naše samostatná služba, kterou chceme prodávat.

Zakládáme i marketingový tým. Tím není myšlen náš interní tým, ale pro naše klienty, abychom jim mohli poskytovat i tuto podporu. Za dobu našeho fungování totiž víme, jak získávat klienty pro různé typy aplikací. 

Až to všechno dáme formálně dohromady a vytvoříme stabilní tým, budeme jej prodávat jako další službu. Chceme být takovým „one stop shop“, kam klient přijde a pořídí vše.

Říkal jste, že se potřebujete více dostat do povědomí na americkém trhu. Měl jsem za to, že minimálně na startupové scéně už o vás silné povědomí existuje?

Tady záleží, jak to člověk bere. To, že o vás ví v Y Combinatoru a znají vás i jeho partneři, s kterými spolupracujeme, se dá určitě brát tak, že už tam jste zaháčkovaní. Ale opravdu máme obrovské očekávání, a proto jsme nespokojeni. Osobně to vnímám tak, že jsme v zámoří stále na začátku. Zatím jsme tam nic nedokázali.

Tuhé konkurenční prostředí vám asi cestu v USA také příliš neusnadňuje?

To je tam opravdu velké, ale jsem za něj rád. Na americkém trhu je obrovské množství konkurence, ale na druhé straně je tam velmi vysoká poptávka. A to celé je daleko zajímavější, než být lídrem na trhu, který neexistuje. 

V Česku jsme dříve patřili k jediným třem vývojovým společnostem. Byly jsme jediné tři firmy, které ale zároveň neměly moc práce. Trh tu prostě nebyl a opravdu není o co stát být na trhu, který je velmi, velmi malý. Zajímavější je být na dobré příčce na obrovském trhu.

Díváte se jen do USA?

Ano, ale neříkám, že to tak bude napořád. Je možné, že budeme trochu diverzifikovat a půjdeme i do jiných zemí, ale to se nestane do té doby, než získáme silnou pozici na americkém trhu.

STRV je aktivní zejména na západním pobřeží, kde je současné těžiště jeho amerického byznysu. Jaká je v současnosti nálada v Silicon Valley na startupové scéně?

Nálady jsou různé. V současnosti jsou tam určité problémy, kdy pár startupů nedostalo investice a musely upustit od svých aktivit, pár jich zkrachovalo. Ale tohle zatím není signálem žádné krize, je to taková mezifáze. Tím, jak se nyní otřásají akciové trhy, tak se mění převody peněz.

Na trhu existuje určitá nejistota, což může vyústit v to, že nahoru půjde zlato a rizikové investice budou trochu upozaděné. Obecně se říká, že by nyní mělo být o něco méně kapitálových peněz.

Vzhledem k velikosti trhu ale nějaký zásadní dopad na váš byznys neočekáváte?

Neměl by být téměř žádný. Navíc v tomto oboru to funguje tak, že jakmile nějaký startup krachne, tak mezeru na trhu brzy zaplní nový projekt.

Hlavním byznysem STRV je prozatím vývoj a design aplikací a webů. Typově po kterých „apkách“ je v současnosti největší hlad?

Určitě jde stále hodně o služby typu „on-demand“. Ať už se bavíme o Uberu nebo o uklízečkách. Obecně jde o aplikace, které mají lidem zjednodušit život. A v poslední době nejen lidem, tedy oblasti B2C, ale i podnikům, tedy v rámci B2B.

Koukáte se ale i do dalších oblastí jako jsou chytrá zařízení nebo internet věcí?

Na tyto segmenty se také díváme. Dělali jsme už některé věci pro Apple TV nebo Apple Watch. IoT (internet věcí, pozn. redakce) je pro nás velmi zajímavý obor. Tam je pro nás vcelku velký prostor, protože pro jakýkoliv hardware z této oblasti jsme schopni psát aplikace.

Zkušenost máme třeba s chytrým osvěžovačem vzduchu Pura Scents, na kterém si lidé mohou přes telefon nakonfigurovat spuštění či obecné načasování vůní. Myslím, že lidé budou čím dál více chtít mít takové věci pod kontrolou.

Nyní jde ale v podstatě o takový mezikrok, výsledný stav v této oblasti by totiž měl být bez potřeby aplikace. Vezměte si, že budete mít chytrou ledničku. Brzy vám bude schopná říci, že v ní chybí maso, mléko nebo zelenina. Ale v budoucnu by to mělo být tak, že tam tyto potraviny prostě budou, aniž by to člověk musel řešit. 

Prostě se z vašeho kalendáře lednička dozví, že máte dnes večer volno, bude vědět, na co máte chuť, a proto v ní budou připraveny suroviny na vaše oblíbené jídlo. To je stav, do kterého by se měl celý segment internetu věcí posunout.

Dalším zajímavým oborem je jistě pole virtuální reality. V tom už spolupracujete s firmou Oculus, kterou koupil Facebook a jejímž produktem je virtuální zařízení Oculus Rift, která brzy půjdou do oficiálního prodeje.

Obecně jsme v kontaktu s jedním manažerem Facebooku, se kterým řešíme různé projekty nebo se i navzájem propojujeme s různými klienty. S jedním startupem tak připravujeme Oculus Rift verzi jeho aplikace. Je to jedna z prvních vlaštovek a nevíme, jak celá platforma bude ve výsledku vypadat, jak bude úspěšná, jestli má budoucnost… Nicméně chceme mít prsty ve všech technologiích, které existují, aby nám případně něco neuteklo (smích).

Investora stále nechcete a nepotřebujete?

To nechceme. Měli jsme určité akviziční nabídky, ale odmítli jsme je, stejně tak investora. Přináší nám to výhodu na trhu práce. Nemáme tím totiž nastavená žádná KPI (klíčové ukazatele výkonnosti, pozn. redakce) třetí stranou, která by neznala naší firemní kulturu.

Když máte investorské peníze, musíte reportovat nahoru a plnit čísla. To znamená, že cíle musíte plnit i tehdy, když máte určité problémy. To je frustrující.

STRV nic takového nemá, takže když cítíme, že dobrá atmosféra či pohoda ve firmě ustupuje, tak si vše v klidu přeplánujeme dle našich možností. Nechceme vynucený stres z výsledků. A to je něco, co nám umožňuje obrovskou svobodu v přístupu k našim lidem, v tom, co nabízíme. A je to jeden z hlavních důvodů, proč nás lidé na trhu práce vnímají pozitivně.

Navíc, my jako zakladatelé můžeme prosazovat naše hodnoty, místo toho, abychom protlačovali zájmy investorů. To je pro mě jedna z nejdůležitějších věcí.

STRV je sama o sobě investorem. Teď se obracím do vašeho centra STRV Labs, kde se rozvíjí vaše projekty jako je gay seznamka Surge. Ta se nedávno umístila na druhém místě v šetření americké společnosti Applause mezi celkem 97 aplikacemi. Daleko za sebou jste nechali i Tinder.

To mě opravdu potěšilo, jelikož jsem upřímně nevěděl, že takovéto šetření čistě založené na recenzích uživatelů vůbec probíhá. Je skvělou prací celého týmu, že jsme se umístili až tak vysoko. A super je, že jsme dokázali udělat takové UX, které uživatelé ocení. I když je Surge podobný Tinderu, nejde úplně o to samé. A v tom je zřejmě ten rozdíl, který uživatelé vidí.

A odráží se toto hodnocení i v reálném využívání aplikace? Jak se jí daří?

Surge si vede nad očekávání dobře. Příkladem je třeba americký App Store, kde, když dáte do vyhledávání slovo „gay“, Surge na vás vyskočí jako první, v tom jsme jedničkou dlouhodobě.

Pokud jde o čísla, v současnosti máme zhruba 340 tisíc na denní bázi aktivních uživatelů. To je šestkrát více než před rokem. Pokud jde o samotná stažení, tak těch je denně odhadem 6 tisíc.

Jaké máte s touto seznamkou další plány?

V současnosti náš byznysový model funguje na prémiových placených účtech, zkoušíme ale i další vertikály. Investovali jsme například do firmy Danny P, která dělá kožené příslušenství k telefonům, notebookům a podobně. 

Jde o první českou firmu, co prodává příslušenství v americkém Apple Storu. Řekli jsme si, že zkusíme obchodní potenciál masy lidí, kterou má Surge za sebou. Vyzkoušeli jsme prodeje na vybraném vzorku a dopadlo to velmi dobře, takže podobnými cestami se chceme do budoucna ubírat.

Máte cíl být největší gay seznamkou na světě?

Ano, chceme z ní vybudovat světovou jedničku, to je náš primární cíl. A na základě toho chceme vybudovat vertikály, o kterých jsem hovořil. Něco podobného dělala také gay seznamka Fab.com, která časem dosáhla na v dolarech miliardové ocenění. Pak to sice položili, ale to už je jiný příběh.

Dalším projektem, v kterém lidově řečeno máte prsty, je okamžitý rozvoz jídel Ordr. Ten sice rozvíjíte, ale s rychlostí jeho rozvoje nejste spokojeni. Jak to?

Tento byznys je obecně pomalý. Není to jako aplikace, kterou uděláte a přes noc jste schopni mít 10 milionů uživatelů. V tomto byznysu to nejde. Musí se vybudovat určité procesy, pracujete s fyzickými věcmi a celé je to takové rigidnější než software.

Na Ordru spolupracujete s Messengerem. Osvědčuje se vám spolupráce?

Určitě. Nejlepší na tom je, že máme stejné smýšlení. Takže jak s vedením Messengera, tak i s majitelem Davidem Voverkou, jsme si hrozně blízcí. Stejně jako nám i jim jde o to, aby služba byla co nejlepší. Zisk je až na druhém místě.

Takto jste k tomu přistupovali od začátku?

Opravdu jsme to brali jako investici, na které nechceme zbohatnout. Primárním cílem bylo a bude vytvořit opravdu kvalitní věc, která funguje a je dobrá.

A daří se to tedy z vašeho pohledu?

Teď trávím dost času v Česku místo v USA, tak jsem měl možnost vyzkoušet i zdejší konkurenční služby typu Dámejídlo.cz. O víkendech totiž Ordr nerozváží a já měl hlad, jenže jsem brzy zjistil, že někdy jídlo dovezou za 20 minut, někdy ale až za hodinu a půl. A vy vlastně nikdy nevíte, kdy to bude.

S Ordrem máme průměrnou dobu rozvozu někde kolem sedmi minut. Když to nestihneme do 15 minut, vracíme peníze. Jde ale o minimum takových objednávek. A to je něco, na co si člověk velmi rychle zvykne.

Pocitově z této služby mám tedy velmi dobrý pocit. Ale kdybych ji měl dělat jen pro peníze, nedělal bych ji.

Ordr nyní vstoupil do druhého města, a to do Brna. Počítáte s jeho rozvojem i do dalších měst?

Kdyby se nám do konce roku podařilo otevřít další město, tak by to bylo skvělé. Určitě by ale nešlo o české město.

Takže byste šli na Slovensko nebo do Polska?

To bych úplně neřekl, v tomto asi nejsme moc konzervativní. Uvažujeme o New Yorku nebo o Německu, ale vše stále analyzujeme.

V Praze jste za prosinec dodali přes sedm tisíc jídel. Zatím ale menu máte jen jednopoložkové, když počítám hlavní jídla bez nápoje či polévky. Plánujete rozšíření nabídky?

Určitě to máme v plánu, ale nechceme teď dávat nějaké závazné termíny. Obecně nemůžeme růst bez potřebného zázemí nebo na úkor prodlužování dojezdových časů. Jde tedy o to, jestli seženeme další prostory.

V současné době se také chystáme na firemní objednávky, kterými bychom pokryli celou Prahu. Ne tedy ve smyslu okamžitého rozvozu, ale objednávek den předem.

A jakým směrem se v současnosti napínají snahy STRV Labs mimo tyto dva projekty?

V současnosti pokukujeme po produktu, který by byl více spojen s naším hlavním byznysem. Protože jak Ordr, tak Surge jsou od něj poměrně vzdálené.

A už máte nějaký směr vybraný?

BRAND24

Hodně nás třeba zajímal edukační segment, a proto teď testujeme na českých univerzitách jednu doučovací platformu zaměřenou přímo na zkoušky. Pracujeme na tom s jedním nadějným podnikatelem a jmenuje se to DámeZkoušku.cz, což je trošku inspirace. (smích)

Ale opravdu se chceme zaměřit na produkt, který bude spojený jen s námi a zaměřený na startupy. Máme několik nápadů, co by to mohlo být. Od analytiky mobilních aplikací až po marketingové platformy. V tomto směru chceme produkt rozjet do konce tohoto roku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).