-takže v základu mnoha vozů nebývá rádio radio žádné.
-povinnost pokud je vybaven radiem a by to mělo DAB+ se netýká vozů vyrobených před rokem xxxx . Tedy skladové vozy mít opět nemusí mít všechny DAB ikdyž mají radio
-primárně vozy vyráběné v ČR jsou na export nevyrábějí se primárně pro ČR trh. I kdyby v ČR neprodaly ani kus nebude to katastrofa.
-stáří vozového parku se uvádí cca 14-15 let tak, že o DAB v autech v ČR se můžeme ve větší míře bavit tak v roce 2030 otázka jestli to už osobní vozy nebudou jen sdílené nebo je zelení nezakáží úplně.
-né každý výrobce používá 1DIN/2DIN radia a integrace v palubní desce může znamená, že radio je tam "nevyměnitelné". Protože nové nikdo nedělá a to se týká i vozů mladších 10ti le
-a dá se čekat, že mnoho lidí spíš se smíří s analogových šumem než, že by díky DAB rádiu měnil auto, nebo dávali za nové radio xx% ceny ojetého vozu.....
1) fletové odrbané vozy pro řadové zaměstnance. Z nich se nejvíce rekrutují bazarové zásoby
2) Ano neplatí to ani u skladových vozů vyrobených v roce 2019 a né 8 let
DAB nemáte ani ve všech autech vyrobených před necelým rokem
3) Já to ani neočekávám, ale naivků kteří myslí že různé regulace povedou k urychlené technologické výměně na straně koncového klienta je vždy dost.
22. 9. 2020, 08:29 editováno autorem komentáře
ad 1) Tak mi prosím vyjmenujte, které odrbané fleetové vozy nemají rádio. Protože rádio je dneska základní součástí i nejnižšího infotaimentu a bylo by dražší rádio deaktivovat, než ho tam nechat. Nejčastějšími fleetovými auty jsou Octávky/Rapidy a ty mají autorádio vždy. A když se podívám do bazaru, tak najít auto bez rádia je vzácnost a většinou to je nějaký 20 let starý střep.
ad 3) Tady se shodneme a ani si nemyslím, že tvůrci "předpisu" si myslí, že by kvůli DAB rádiu lidé měnili auta. Dojde k přirozené obměně, kdy s koupí nového auta budete mít automaticky DAB a za 15 let už to bude většina.
žádná deaktivace . Tady je řeč o desítkách aut objednaných pro firmy s jen prázdným kastlíkem místo radia mladších 5ti let. Případně individuální nákup, ale základní modely. Samozřejmě že i další skupinu tvořili modely jen ze základním radie opět bez DAB+ jak to je vyměnitelné a za kolik záleží na modelu a konkrétní serie.
Samozřejmě není řeč o sedanech pro managery , ale taky proč když problém je průměrně 15let starý vozový park. Je jasné, že taková auta prosáknou do spodních pater jako poslední a rozdíl v ceně je desetitisíce a statisíce opravdu nebude smazán přítomností lepšího radia.
Ono se jednalo se většinou vozy na operák. Kde je byla představa že tyhle vozy s jasnou historí a po prvním majiteli budou pak prodejné za kazdou cenu a hlavně od nás na východ..
Osobně mě nejvíce pobavili i odrbané fletové konfigurace BMW "nakost"
Prosím buďte konkrétní, která auta místo autorídia mají kastlík. Pokud jste si dosud nevšiml, za ty léta se už prakticky u většiny přechází z DIN šuplíků na integrované rádia, co jsou součástí základního infotaimantu a proto u žádného už není možnost volby koupit bez autorádia.
Když se podíváte na TOP10 nejprodávanějších modelů, tak všechny mají rádia i v té holobyt verzi.
Žijete v 90. letech, kdy standardem byla 1-DIN rádia a luxusem byla 2-DIN rádia... :-)
P.S. Aby nedošlo ke slovíčkaření, je možné, že někde se dají ještě koupit auta bez rádia. Nicméně pokud jsou to desítky aut, jak tvrdíte, tak vzhledem k tomu, že se v ČR prodá ročně přes 200 tisíc nových aut, tak to beru jako kdyby to byla nula.
23. 9. 2020, 09:28 editováno autorem komentáře
I auto staré pár let, bez DAB+ tuneru, lze relativně jednoduše dovybavit. V prodeji jsou externí tunery na DAB+ příjem, třeba již od 2000.-Kč. Většina se dá připojit k vestavěnému autorádiu NF kabelem, nebo přes FM transmitter. Třeba namátkově Hama CDR70BT DAB/ DAB+/Bluetooth. Pro méně šikovné může nastat problém při instalaci antény pro DAB, kde ceny začínají na více stovkách.
Proto se dá říci, že ani případné ukončení vysílání analogového FM nemusí znamenat konec poslechu autorádia. Když posoudíme cenu DAB tuneru s normálními výdaji na provoz auta, není to částka, která by byla akceptovatelná jen pro bohaté.
Nikdo neříká že by existovat případová studie výměny. Otázka za kolik a kromě toho, že to bude hrát za jakého komfortu. ( ovládání, kabeláž, FM transmiter jen mono atd....)
Třeba předražená Hama přes dva tisíce neumí ani to co 1DIN DAB+ radio za 1800,- . Jenže jak sem psal některé auta nemají radio ve výměném 1 nebo 2 DIN slotu. Půjdou, ale lidé do takové opičárny? Tady se nebavim o 10let statrým pekáči ale třeba jen 3roky starým autě ještě v záruce.
Podle mě příklad pravděpodobného vývoje si můžete vzít třeba z technologických předělů jako bylo nástup MP3 ( předtím CD místo MC) a třeba BT a handsfree.... ....dá se říci že mnoho lidí se na to nakonec vykašlalo. Jenže zatím to že nekdo neposlouchá MP3ky netankuje. Předpovídám že masivně klesne počet posluchačů rozhlasu těm stanicím vadit opravdu bude. Jde o princip kolik dávám a co za to dostanu.
Zatím nejlevnější řešení je džák na mobil a USB externí DAB+ dongl pro OS Android " z číny" za pár stovek.
Spíš pokud vezmete skupinu "petrolheads" než ...Pro méně šikovné může nastat problém při instalaci antény.... bude neschopnost si poradit s objednáním a manuálem v Angličtině.
"Zatím nejlevnější řešení je džák na mobil a USB externí DAB+ dongl pro OS Android " z číny" za pár stovek." je věta, která technicky nespecifikuje celou sestavu a její vlastnosti. Také citlivost donglů nebývá dostatečná pro mobilní příjem v autě čehokoliv. Čili se dá očekávat, že bude za málo peněz-málo muziky a to doslovně.
Je ale pravdou, že u starších aut, s možností výměny autorádia, se dá nalézt jednodušší a levnější způsob přechodu na DAB. Třeba Sencor SCT 6011DBMR DAB+/USB/SD má slušnou výbavu, je za 1500.-Kč a stačí už jen přikoupit nalepovací anténu, nebo vyměnit stávající za model pro obě pásma (FM i DAB).
Již v minulém roce se na webu objevil inspirující článek, nastiňující různá řešení : https://www.televizniweb.cz/2019/06/revitalizace-zvukoveho-systemu-v-aute-aneb-neni-duvod-se-dabu-bat/
Ostatně situace na trhu DAB má stálý vývoj, čili to chce sledovat novinky a rozhodovat se podle aktuální situace, nebo ještě počkat.