To je jen tvoje zdání. On totiž Pavlov dělal i jiné pokusy. Třeba psům ukázal kruh a pustil do nich elektrický proud. Pak jim ukázal elipsu a nepustil nic. Jakmile si psi naučili tuto souvislost, postupně stíral změnou poměru stran rozdíl mezi kruhem a elipsou. Ve chvíli kdy došel na poměr stran 11:10, začali psi šílet protože nepoznali jestli se jedná o kruh nebo elipsu a nevěděli co nastane. Mimoto že mají v tomto smyslu mnohem jemnější vnímání než někteří lidé, analogicky, jsi si jistý že vždy na první pohled poznáš že jde o reklamu? Například reklamní články vkládané mezi ostatní články? Proto nemůžeš říct, že kašleš vše okolo reklamy. Kašleš až když to poznáš a to už bývá kolikrát pozdě (ve smyslu že ti to neukradlo žádný tvůj osobní čas) a bude to stále horší zvláště v souvislosti s těmito podvody se prostě reklama bude měnit tak že bude více a více lézt do a snažit se tvářit na první pohled jako obsah.
Jednoznačnou definici? Tak se na ni podívejme: "Kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou"
Dobře, to je docela jasné. Teď už mě jen odkažte na jednoznačné definice omylu a podstatné skutečností.
Pro mě je omylem třeba asociace pracího prášku s rozjásanou hospodyňkou a (v reklamách obvykle zamlčenou) podstatnou skutečností, že konkurenční výrobek je v pro mě podstatném parametru (= v tom, kterému přikládám při svém rozhodování vyšší váhu než jiným) lepší než ten inzerovaný.
Ale uznávám, že to jsou jen mé dojmy, proto prosím o odkaz na ony definice (a jen doufám, že nepůjde o výčet příkladů či opis dalšími mlhavými pojmy, protože tak se k jednoznačnosti nedostaneme).
Nic mě nemusí vysvětlovat. Reklama je vlastně něco jako podmíněné reflexy. Akademik Pavlov krmil psy a současně s podávanou potravou jim dával nějaký signál. Psi si to spojili a slintali. Když se jim vyvinul reflex, tak stačilo aby zaslechli signál na který si zvykli a slintali i bez podané potravy. Nechci dopadnout jako ti psi a proto kašlu na všecko okolo reklamy.
To je ovšem silné zjednodušení. Ve skutečnosti je míra implantace potřeby věcí silně analogová.
Př.
Někdo kvůli reklamě začal kouřit a určitě tu potřebu neměl, někdo hledal auto a kvůli reklamě si koupil nějaký konkrétní model, někdo čekal na slevu a kvůli reklamě se o ní dověděl, někdo se dověděl o existenci nějakého výrobku, který dělá sám něco, co do té doby musel dělat sám - třeba robotický vysavač, nebo čistič oken. Pokud si ten vysavač koupí - měl nebo neměl tu potřebu ?
Nikdo vám reklamou nevnutí hypotéku, pokud nekupujete nemovitost.
Prostě tvrdit všeobecně, že reklama je pouze špatná, je přinejmenším nedomyšlené.
Když vidíte reklamu, v níž žena použije konkrétní prací prášek a následně radostně tančí s běloskvoucím prádlem, v jistém smyslu k žádné lži nedošlo, ta reklama skutečně netrvrdí, že když si koupíte právě tento prášek, dostanete ono dokonale čisté prádlo. Ani netvrdí, že z toho budete tak nadšený.
Takže když ta reklama nic netvrdí, proč za ni někdo zaplatil? A proč je právě taková, jaká je? Inu, protože mozek je zvláštní věc dosti vzdálená "analytickému stroji". Výsledkem je, že se u diváků vytvářejí žádoucí asociace, nicméně zcela nepochybně máte pravdu, ke lži/podvodu podle paragrafu opravdu nedošlo.
Když potřebuju koupit třeba televizi, tak než abych čuměl měsíc na prolhané reklamy, tak prostě zvednu zadek z gauče a v první prodejně s televizemi se podívám jaký která dává obraz a zvuk. Jsem-li spokojený, zaplatím za přístroj a odvezu ho domů, abych na tom potom koukal na DVD z vlastních bohatých zásob a hrál hry na PS3. Anténu do toho nezapojuju, protože nejsem zvědavý na to jak někdo stále přerušuje proud reklamy otravnými pořady.
nojo reklamy zakazat a vsechny i ty v prirode na co potrebuje kytka vonet? jen at si ji vcely a ostatni hmyz najdou bez reklamy (tedy vune v tomto pripade) vzdyt ten nektar z kytky potrebujou tak si je najdou, proc by mely svejma reklamnima pachama zaneradit okoli? vzdyt existujou i kytky co se podvodnou reklamou snazi nalakat hmyz, ktery pak sezerou! ja bych ty reklamy zakazala!