nojo reklamy zakazat a vsechny i ty v prirode na co potrebuje kytka vonet? jen at si ji vcely a ostatni hmyz najdou bez reklamy (tedy vune v tomto pripade) vzdyt ten nektar z kytky potrebujou tak si je najdou, proc by mely svejma reklamnima pachama zaneradit okoli? vzdyt existujou i kytky co se podvodnou reklamou snazi nalakat hmyz, ktery pak sezerou! ja bych ty reklamy zakazala!
Když vidíte reklamu, v níž žena použije konkrétní prací prášek a následně radostně tančí s běloskvoucím prádlem, v jistém smyslu k žádné lži nedošlo, ta reklama skutečně netrvrdí, že když si koupíte právě tento prášek, dostanete ono dokonale čisté prádlo. Ani netvrdí, že z toho budete tak nadšený.
Takže když ta reklama nic netvrdí, proč za ni někdo zaplatil? A proč je právě taková, jaká je? Inu, protože mozek je zvláštní věc dosti vzdálená "analytickému stroji". Výsledkem je, že se u diváků vytvářejí žádoucí asociace, nicméně zcela nepochybně máte pravdu, ke lži/podvodu podle paragrafu opravdu nedošlo.
Nic mě nemusí vysvětlovat. Reklama je vlastně něco jako podmíněné reflexy. Akademik Pavlov krmil psy a současně s podávanou potravou jim dával nějaký signál. Psi si to spojili a slintali. Když se jim vyvinul reflex, tak stačilo aby zaslechli signál na který si zvykli a slintali i bez podané potravy. Nechci dopadnout jako ti psi a proto kašlu na všecko okolo reklamy.
Jednoznačnou definici? Tak se na ni podívejme: "Kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou"
Dobře, to je docela jasné. Teď už mě jen odkažte na jednoznačné definice omylu a podstatné skutečností.
Pro mě je omylem třeba asociace pracího prášku s rozjásanou hospodyňkou a (v reklamách obvykle zamlčenou) podstatnou skutečností, že konkurenční výrobek je v pro mě podstatném parametru (= v tom, kterému přikládám při svém rozhodování vyšší váhu než jiným) lepší než ten inzerovaný.
Ale uznávám, že to jsou jen mé dojmy, proto prosím o odkaz na ony definice (a jen doufám, že nepůjde o výčet příkladů či opis dalšími mlhavými pojmy, protože tak se k jednoznačnosti nedostaneme).
To je jen tvoje zdání. On totiž Pavlov dělal i jiné pokusy. Třeba psům ukázal kruh a pustil do nich elektrický proud. Pak jim ukázal elipsu a nepustil nic. Jakmile si psi naučili tuto souvislost, postupně stíral změnou poměru stran rozdíl mezi kruhem a elipsou. Ve chvíli kdy došel na poměr stran 11:10, začali psi šílet protože nepoznali jestli se jedná o kruh nebo elipsu a nevěděli co nastane. Mimoto že mají v tomto smyslu mnohem jemnější vnímání než někteří lidé, analogicky, jsi si jistý že vždy na první pohled poznáš že jde o reklamu? Například reklamní články vkládané mezi ostatní články? Proto nemůžeš říct, že kašleš vše okolo reklamy. Kašleš až když to poznáš a to už bývá kolikrát pozdě (ve smyslu že ti to neukradlo žádný tvůj osobní čas) a bude to stále horší zvláště v souvislosti s těmito podvody se prostě reklama bude měnit tak že bude více a více lézt do a snažit se tvářit na první pohled jako obsah.
To je ovšem silné zjednodušení. Ve skutečnosti je míra implantace potřeby věcí silně analogová.
Př.
Někdo kvůli reklamě začal kouřit a určitě tu potřebu neměl, někdo hledal auto a kvůli reklamě si koupil nějaký konkrétní model, někdo čekal na slevu a kvůli reklamě se o ní dověděl, někdo se dověděl o existenci nějakého výrobku, který dělá sám něco, co do té doby musel dělat sám - třeba robotický vysavač, nebo čistič oken. Pokud si ten vysavač koupí - měl nebo neměl tu potřebu ?
Nikdo vám reklamou nevnutí hypotéku, pokud nekupujete nemovitost.
Prostě tvrdit všeobecně, že reklama je pouze špatná, je přinejmenším nedomyšlené.
Když potřebuju koupit třeba televizi, tak než abych čuměl měsíc na prolhané reklamy, tak prostě zvednu zadek z gauče a v první prodejně s televizemi se podívám jaký která dává obraz a zvuk. Jsem-li spokojený, zaplatím za přístroj a odvezu ho domů, abych na tom potom koukal na DVD z vlastních bohatých zásob a hrál hry na PS3. Anténu do toho nezapojuju, protože nejsem zvědavý na to jak někdo stále přerušuje proud reklamy otravnými pořady.