Nejde ani tak o to, že mi někdo pošle cihlu, ale spíš že to pošle pozdě / vůbec. A přitom u něj mám alokované peníze. Když zaplatím předem, může poslat cihlu zrovna tak, to nemá s platební metodou co dělat.
A že čeká majitel e-shopu na peníze 14 dnů? Však on taky svým dodavatelům neplatí obvykle hned, ale za těch +- 14 dnů. Má-li vlastní sklad, tak už to má zase menší vliv. A pravidla určuje zákazník, nejde-li o úzkoprofilový nedostatkový sortiment. Prodejce tomu může pomoct různými cenami pro různé platební metody, a samozřejmě svojí spolehlivostí, která se ovšem buduje dlouho a těžko.
to mi přijde zbytečné, alespoň mám tu zkušenost, že přepravní firmy jsou schopny na problém reagovat, pokud je nahlášen rychle (obvykle mám v paměti telefonu číslo řidiče) a ihned se sepíše protokol.... tj. v klidu si vše zkontroluji po zaplacení, řidič mezitím leze do auta a max. je pár ulic vzdálen..
Nemám na mysli poškozené zboží. Mám na mysli situace kdy vám někdo pošle cihlu místo herní konzole. Nebo kdy vás někdo nechá zaplatit za notebook a myš, ale pošle vám jenom myš a notebook nikdy nebo při reklamaci (takové eshopy se v ČR vyskytují a snaží se tvářit jako seriózní). Zjevné podvody.
Nepokryje to situace, kdy vám někdo pošle zboží vadné/nefunkční, nebo třeba podobné objednanému ale přesto jiné... Když pak nefunguje reklamace, případně odstoupení od smlouvy, tak jde o klasický podvod který musí řešit kromě obchodní inspekce i policie.
Nikdy nenakupuji za více jak dva tisíce korun u e-shopu s kterým nemám vůbec žádnou, dobrou a uspokojivou, předchozí zkušenost.
Pokud je e-shop problematický (Nekompletní dodávky ale vždy řešené reklamacemi. Dlouhé dodací lhůty po datu které bylo uvedeno jako datum odeslání, tedy předání zásilkové službě. atd.), ale přesto u něj chci nakoupit, tak jsem ve střehu a nakupuji zhruba jen do zmíněných dvou tisíc korun.
Nevýhody dobírky pro obchodníka:
Pošlu zboží, ale nevím, kdy (a zda vůbec) si ho zákazník vyzvedne. Někteří z nich si myslí, že nevyzvednutí dobírky je totéž, jako odstoupení od smlouvy, a proto se o této skutečnosti nedozvím jinak, než že mi po doe uložení přijde balík zpět. Takže mám nepřevzaté zboží, a žádné peníze.
Dále to má nevýhodu v tom, že jako obchodník peníze nedostanu okamžitě, ale pošta musí doručit balík, zákazník si ho musí převzít, pak ještě musí pošta doručit peníze (resp. složenku). Takže na peníze můžu čekat klidně i více než 14 dní.
Pro velké firmy se stovkami objednávek a fungujícím cash-flow to není problém. Pro malého začínajícího obchodníka ano.
Dobírku zákazníky většinou volí u neznámých eshopů nebo vždy, když si nejsou jistí, zda bude vše v pořádku. Ale to je jen iluze, protože i když si necháte balík poslat na dobírku, tak vám pošťák neumožní zkontrolovat obsah před zaplacením. A i když zaplatíte, otevřete před pošťákem balík a bude v něm cihla (cena balíku přitom byla v tisících korun), tak vám pošťák stejně nemůže vrátit peníze, ani už nemůže balík označit jako nevyzvednutý, a čeká vás stejné shánění nepoctivého prodejce (či pouze sjednávání nápravy u prodejce poctivého), jako při platbě kartou či převodem.