Přesně tak! Většinu "probémů" si lidé vyřeší pomocí kombinace UTFG + RTFM :-))
Ale co už je vážně na po tlamě, tak věta "Uděláš mi to? Já vím, že je to v manuálu, ale mě se to číst nechce!"
Líbí se mi, jak lidé berou znalosti druhých jako kdyby se někdo narodil s cedulkou "IT Specialist" nebo jako kdyby se všechno učil stylem Neova výzviku bojových umění v Matrixu - zkopírovat soubor za minutu do mozku a umím všechno :-))
Vrcholem drzosti se pak stalo, když po mě jedna známá chtěla napsat celou diplomku a strašně se divila a byla naštvaná že nechci - "vždyť pro mě to nic není!"
To už jsem myslel, že jí asi jednu lisknu!! Jistě, vzít si v práci na dva týdny volno, celý dny čumět do PC a chodit spát tak ve dvě ráno a to všechno zadarmo! Jakej já jsem jenom sobeckej kretén, že to nechci udělat, aby člověk, kterého téměř neznám nemusel hnout ani brvou a jediná jeho starost byla jak se co nejlépe ožrat na diskotéce... Jsem holt debil!!
Možná díky tomuto článku získáte i více prochopení pro neblaze proslulé linuxácké RTFM.
Víte, většina lidí opravdu ráda pomáhá druhým. Ale když pak pomáhající skončí tak, že místo produktivní práce tráví svůj čas odpovídáním lidem, kterým by k vyřešení jejich problému stačilo kliknout v téže diskusi o jednu stránku zpátky, kde byl jejich dotaz již po tisící zodpovězen...
On je rozdíl mezi "pomoci někomu" a "dělat za někoho jeho práci, kterou si stejně tak mohl udělat sám". A tihle lidé, kteří se sami nenamáhají ani v nejmenším ale s naprostou samozřejmostí chtějí ať se nemáháte misto nich, ti mají ještě tu drzost si myslet, že VY jste idiot když k tomu nejste ochoten. Můj názor je - to hell with these people.
Rád pomůžu... tomu u koho vidím, že nejdřív vynaložil aspoň jakési úsilí pomoci si sám.
Ach jo,musela jsem se naučit všechno s počítačem sama, protože moji nerudní vnuci pracující v profesi IT.,měli vždy "blbé odpovědi", ach jo, babi uč se.A tak se pořád učím.A jejich "mladé rady":Babi drž se klávesnice,už nic jinýho nezvládneš...a tak čtu Lupu,Defens,Osla, a jiné.,abych vůbec dnešek pochopila.Mějte se všichni fajn.Babča
Ano, a ještě přesný popis chyby "a napíše to něco anglicky" nebo "vyskočila tam nějaká hláška, tu jsem nečetl a odklepl ji".
Pár let nazad zajímavý rozhovor s kolegou:
Kolega: "A ten tvůj program spadl a napsal nějakou chybu."
Já: "Jakou chybu?"
K: "Nevím, něco anglicky."
J: "Tak mi to příště opiš." (požadovat PrtScr jsem si netroufl)
K: "Ale to bylo anglicky."
J: "No a? Opsat to snad umíš, ne?"
K: "Ale já anglicky neumím."
J: "Tak to vobkresli!!!"
K: "Ale to bylo anglicky."
...pláču, tluču hlavou o stůl... bohužel svojí hlavou.
Situace má ještě jeden rozměr> Pokud jste odborník například na relační databáze, tak velmi těžko okolí vysvětlujete, že fakt netušíte, jak se řeší ten a ten problém ve Windows. Vždyť "Počitač jako počítač, ne?" ;-)
Samozřejmě že je to důvod k zamyšlení, když člověk pomáhá a radí věci,které jiní prodávají za těžké peníze (školení, odborná literatura, časopisy, servis). Takže, buď podnikat a prodávat své znalosti taky, a nebo - se aspoň vrátit k tomu co zazlíváme komunsismu,ten systém ruka ruku myje, každý měl známého lékaře, automechanika, instalatéra, recipročně se šmělily služby, kdo neměl co nabídnout, přišel s prosbou a flaškou...Takže, já ti pomůžu s počítačem, pomoz mi s opravou auta když tomu rozumíš. Většinou dobrej známej i rád recopročně pomůže. Ale jak si lidi zvyknou na to že někdo dělá pro ně opravdu zadarmo, tak mu pak ještě vynadaj, že to není tak (třeba rychle)jak chtěli....
Po 10ti letech v oboru jsem na to už relativně zvyklý - vyvinuly se u mě obranné mechanismy bránící můj klid na práci a tak vzácnej volnej čas:-)
Naprostou "jedničkou" jsou z mého pohledu příbuzní, sousedi a v těsném závěsu asistentky GŘ apod.
Rád se s Vámi podělím o pár postřehů které se mi osvedčily:-)
1.nikdy nepřistupte na návštěvu spojenou se servisním zásahem. Návštěva tetičky se totiž promění v neskutečný "masakr" kdy Vás pod drobnou záminkou, většinou posadí před PC které díky strýčkově vášni v pornu obsahuje více malware než skutečného SW.Budete tam do noci a stejně nic neopravíte:-)
2.všechny požadavky požadujte striktně do mailu(nejsem u PC, vecer na to třeba mrknu - požadujte max detailní zadání) - nelépe se posílá žadatel do /dev/nul emailem :-) A navíc se nikomu nebude chtít psát obsáhlý email a čekat až vy odpovíte...
3.nepokoušejte se vysvětlovat že jste linuxový guru/programator/cisco specialista/IT manager a že tohle není zrovna Váš šálek čaje. Žadatele většinou stejně neví co to znamená:-)
a za 4. nebojte se občas někoho seřvat - asistentka která má v popisu práce 8hod denně koukat do outlooku musí vědět jak vytisknout kalendář. Pokud ne - není způsobilá svoji práci vykonávat. (Vyjímku delám pouze v případech že je fakt hodně sexy) :-)
přeju všem klid na práci.
-AW-
PS: během psaní tohoto příspěvku jsem úspěšně odrazil líného žadatele s dotazem jak se dělá kontingenční tabulka - a zda bych mu ji zpracoval - naštestí ovládám pouze SQL:-)
Asi tady bude hodně souhlasných reakcí :-) Myslím, že umím trochu víc než počítač zapnout a o to je to horší. Okolí považuje člověka za odborníka a nikdo nechápe, proč na tak jednoduché dotazy odpovídám s tak velkým zpožděním.
Ještě bych před fáze "idiot" a "debil" přidal fázi "machruje a neví" - to je moment, kdy si dotazovatel myslí, že neodpovídám proto, že o daném dotazu nic nevím a proto radši uhýbám s odpovědí typu - vygoogluj si to, než abych na primitivní dotaz odpovídal.
Dlouho se ve mne vzpínala potřeba něco podobného sepsat - už nemusím. Gratuluji ke skvělému postřehu a přidávám do bookmarku. Na pozdější linkování se bude určitě hodit.
Trefné, bohužel... Spíš příslový mnoho psů, zajícova smrt. Uvažoval jsem že bych to vyřešil tím, že moje číslo bude začínat 900 a bude mít speciální tarifikaci:-)
Ještě ale horší jsou textové zprávy:
Dobrý den, přijdete?
Nezapoměl jste na nás?
Nejde mi internet, ale skype ano?
Můžů zavolat?
Moje řeč. Pomáhat pouze do výšesvého platu eventuelně množství domácí slivovičky v lahvi :-)
K tomu PS. Na takové dotazy odpovídám ve stylu:
A co to ta kontingenční tabulka je?
jj, ovsem vite jaky je rozdil mezi ITkem a BFUckem ? ITk si precte co mu to pise.
Prakticky kazdodeni chleba - "Nejde mi vystavit faktura" ... "A co vam to pise?" ... "Ze neni vyplnena cena" .... .... .... (nekdy trva nekolik minut nez dotycna pochopi a polozi telefon).
Docela by mě zajímalo, zda se to týká i jiných oborů lidské činnosti, např. aut. Vzhledem k tomu, že chyba je v tazateli, tak by asi mělo..? Jako "Co je ABS" a "Kdy bude nová Oktávka" :) i když na druhou stranu, autům asi rozumí tzv. každý a tudíž se nemusí ptát, že jo.
Tomu línému uživateli může trvat klidně tři dny než se to naučí, Vám bude trvat vysvětlování hodinu. Školení o kontingenčních tabulkách zabere den a bude stát 5 000 Kč. Tj. ušetřil byste svému podniku docela slušné peníze kdybyste zvedl pozadí a šel mu to na hodinku ukázat.
Pokud má podobné problémy více lidí, zorganizovat školení. Něco sám od sebe aktivně udělat, krom arogantního odpálkováni, umí jen zatraceně málo lidí ...
To je hodně individuální. Tenhle případ může být že se někdo snaží zlepšit a objevuje nové nástroje které původně umět nemusel, stejně jako že tam je pako které neumí to co by umět mělo.
Ale každopádně, nemá cenu lidi takto odpálkovávat. Buď se danému zaměstnanci má vysvětlit že by to měl umět a slušně ho poslat do háje a nebo mu to vysvětlit/doporučit mu školení.
V poslední době raději říkám neznámým lidem, se kterými se seznámím, že počítačům nerozumím. Pokud to zajde do situace, kdy vědí, že o IT něco vím, jsem pro online dotazy začal používal, na radu kamaráda, "Let me google that for you".
To je přesně ono. Naštěstí se zdá, že když už jsem mnohokrát nevěděl, jak se ve Vistách nakliká to, či ono, tak moje pověst IT specialisty utrpěla a okolí se začíná obracet na jiné nebožáky :-D
které se zabývají "poradenstvím". Na men jakoprávníka se často obracejí lidi s postojem - ty na to máš mustr, vždyť to jenom opíšeš ....
Já jim odpovídám - hele ty seš stavař? Tak mi postav rodinný domek - tvoji lidi pro tebe stejně dělají za zadarmo, materiál máš tak v pdostatě zadarmo, tak co ti to udělá?
Jestli mohu z naší branže - na jednom plesu seděl právník sám a byl tam i doktor, za kterým pořád někdo chodil a něco chtěl. Ten doktor se ptá právníka - Proč za vámi nikdo nechodí? Mám na to takovou metodu. A jakou? Za první tři otázky účtuji 500 dolarů - jaká je vaše třetí otázka?
Jo jo dík za podporu, nedám se,když náhodou "něco" nevědí (mimo počítače), pošlu je "najít si to na netu"...
Vám mladým fandím, jen se nenechte oblbnout politikou.Zdraví babča.
plně souhlasím =) .. ale na jednom nejmenovaném serveru v diskuzích je to marnéé, tam se pořád budou ptát na zbytečnosti i když by stačilo použít vyhledávač =)
Ty odkazy jsou např. v mém případě na houby, protože 99,9 % tazatelů neumí anglicky - tj. Jak vidí angličtinu zavírají okno.
Můj oblíbený odkaz je http://strycekgoogle.cz/ (pozor, nejdřív se ujistěte, že odpověď na váš doporučený dotaz je na první stránce, jinak budete za debila.
Nemusite byt arogantni, casto staci metoda vyhniti - pozadavek hodit na hromadku a nechat hnit. Kdyz se dotycny ozve znovu a znovu ... mozna ma smysl jeho pozadavek resit ;). Mozna budete za idiota, ovsem v opacnem pripade si jako idiot budete pripadat sam. Vyresite pozadavek a druhy den dostanete zadano, ze je vse spatne a musi se to zrusit/uplne predelat/....
Uzivatel ktery neumi pracovat s nastroji prislusejicimi k jeho pozici ve firme ma byt vykonut a ne skolen. Neco jineho je samozrejme zavadeni noveho nastroje, ale pokud sekretarka neumi napsat text/jednoduchou tabulku/ netusi, ze sloupec se da secist (a dela to na kalkulacce) ...
Přesně tak! Jedna hodina mojí práce stojí 2500Kč a můj čas je určitě daleko lépe využitý, když se zabývám odlaďováním nových služeb, na kterých budou běžet miliony lidí v ČR (pracuji pro operátora). Nebo například tím, aby vše fungovalo spolehlivě atd. Než abych vysvětloval nějaké blbce jak si má seřadit e-maily v outlooku.
Když už chci někomu pomoct, tak píšu veřejné postupy a příručky - kdo je línej si to pak číst, tak prostě smůla!
No ja jsem si zase vsimnul ze dost lidi zapina mozek az vyslovenim otazky. Kdyz stihnete odpovedet driv nez se jim zapne, vase smula.
Staci 5 sekund "premejsleni", pokud to nezabere, tak nejakou protiotazku stimulujici jejich mysleni (napr. "Kdybyste to hledala v google, co byste tam asi zadala? Vite ja tomu moc nerozumim a tak bych to stejne hledal v google").
Obavam se ze to je zpusobeny napul nasi lenosti (at to nekdo udela za nas) a napul skolou (nemluv, odpovidej jenom na otazky a hlavne nepremejslej!)
1) pokud po vas chce nekdo neco, co bezne nedelate, nedelejte to a svoji odbornost vysvetlete. Pokud je vase specializace pro bfu nepochopitelna, pouzijte analogii typu pokud vas boli bricho, nejdete k ocnimu a pod.
2) na banalni dotazy neodpovidejte, je to ztrata casu. Pokud vas pak ten dotycny oznaci za idiota, tak jeho nazor pravdepodobne nebude pro vas zivot dulezity
3) slozitejsi vypomoc si uctujte cenou na hodinu do te vyse, na kolik se cenite. Zkuste si zavolat pravnikovi o nejakou radu nebo aby vam treba jen tak vypracoval smlouvu, schvalne co vam odpovi.
4) jestlize nekdo opravdu neco chce, musi pro to taky neco udelat. Kdyz chci ridit auto nebo ovladat pracku, tak se to musim aspon trochu naucit. Pokud je nekdo liny, odmita naucit se minimalni zaklady, nebo se nejak jinak vymlouva, tak ma smulu a neni duvod, aby za pc vubec sedal.
5) pokud jste v situaci, ze pracujete ve firme na pozici v IT, ktera primarne nesouvisi s techn. podporou, ale firma si zazila, ze k vam muzou kdykoliv prijit a cele to preroste pres unosnou mez v ramci vasi dobroty a strachu, abyste nebyl oznacen za arogantniho kolegu, je to vase chyba. Resenim neni byt zly na kolegy, ale vysvetlit sefovi problem. Pokud neni sef uplny debil, urcite provede vlastni opatreni. Napr. muj byvaly sef na moje upozorneni, ze nestiham svoje zadani kvuli holkam z marketingu a jejich excelem, si je pozval, serval na tri doby, ze muj cas je drahy a pokud neco nevi, at jdou za nim anebo ze ja udelam skoleni. Holky se sefa baly, zbytecne se na nic neptaly a tak si vetsinu problemu vyresily nakonec samy.
jj, to odpovida, mozna prihodim "ty to prece mas hned" (celodeni petiminutova instalace a konfigurace OS). Pak se z pratel stavaji znami, pocet navstev se redukuje na nezbytne minimum pozadovane konvencemi a telefon "sebou nenosim".
Vyjimky ovsem potvrzuji pravidlo. Zajimave ze nikomu neprijde divne, ze i kdyz da auto poslednimu garazistovi, tak ho to bude stat 300+/hod a to ten clovek umi maximalne utahovat a povolovat srouby (nekdy ani to ne).
Copak dotazy, na které se dá odpovědět linkem na wiki to ještě jde... nejlepší jsou telefonické dotazy typu "nějak pomalu mi běží počítač", "nevíš proč mi netiskne tiskárna" a podobně :))
Ani nevíte, jak jsem rád, že nejsem jediný, komu lidi říkají, že na obrazovce mají tabulku. Kdysi jsem netušil co se tím myslí, pak jsem vyšiloval, dneska už si jenom pomyslím něco o domácím zvířectvu a mlčím.
S těmi zkratkami opatrně. Jednou jsem se s RTFM směřovaným na mě setkal (při instalaci USB modemu v Ubuntu - měsíc jsem se snažil sám, ale pak jsem se do toho zamotal tak, že jsem vyhledal pomoc na jabber konferenci) a moje reakce byla, jestli se ten příkaz RTFM píše opravdu s velkými písmeny, nebo je to parametr :) (Byl jsem na mobilu bez multitasku, takže hledání by bylo opravdu na dlouho)
V našem rozsáhlém freenetu se neinformované dotazy objevují na můj vkus až příliš často. Když už to s nějakým otravou nejde jinak, posílám citace z těchto odkazů:
K případu babča výše: ano, i druhá strana je leckdy na zabití. Pokud je to tak, jak říkáte, vnukům bych na Vašem místě dal za takové machrování a blbé kecy pár pohlavků. Držím Vám palce. :]