Hlavní navigace

Názory k článku Dobrovský: Apple ztrácí tajnůstkářského a pedantského ducha

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 6. 2015 14:34

    h4x0r

    Naopak, můj život je nádherně jednoduchý. Žiju a nechávám žít. Vymýšlet nějaké hovadiny, jako unifikované auto, nepotřebuju a nezabývám se tím. Navíc umím číst i chápat psaný text, takže zbytečně neztrácím čas komentováním něčeho, co jsem vůbec nepochopil.

    Pro ty jednodušší ze Redhatu: to, že pokud budu dělat produkt a budu se snažit, abych uspokojil majoritní část uživatelů, pak ty minority rád přenechám jiným. To neznamená, že bych všem nutil "jediné správné" řešení nebo že bych nechápal, že ty minority vůbec mají jiné požadavky nebo proč je mají.

  • 10. 6. 2015 14:45

    thr

    Osobně preferuji Apple, ale z určitých důvodů jsem s Androidem docela hodně pracoval. A paradoxně mě snad nejvíc zaskočilo to, jak je ta jeho "otevřenost" ve skutečnosti nejistá, třeba v otázce periférií. Třeba na Nexus 7 perfektně přes USB šlapala periférie založená na FTDI. Naopak ale externí disk Google uměle ořezal a bez rootu nemáte šanci. Ovšem na nějakém Asusu je to přesně naopak - externí disk OK (navíc má slot na microSD), ale FTDI ani náhodou.
    A není to zdaleka jen o hardwaru, u softwaru se zas naráželo na odlišnosti verzí Androidu či dopady nadstaveb různých výrobců a taky se nefunkčnosti nacházely až příliš snadno.
    Podobných perliček jsem nacházel postupem času víc a víc a otevřeně jsem byl ve výsledku slušně znechucen - tohle je bez diskuse fajn pro geeka, který si své vlastní zařízení vybere a optimálně přizpůsobí (případně rootne), ale pro vývoj pro "masy" je prostě na vraždu.
    Bez legrace - teprve po praktické zkušenosti s Androidem jsem si Applu začal plně vážit (a to přitom jedno z mých zařízení byl Google Nexus, který je mezi Androidy asi tak nejkorektnější)...

  • 10. 6. 2015 12:26

    h4x0r

    Tohle jste bohužel absolutně nepochopil. To není o tom omezovat osobitost. Pointa je v tom, že pokud povolíte všechno všem, tak nemáte nic pod kontrolou a nemůžete garantovat ten uživatelský zážitek (UX). To je něco, co se na rozdíl od počtu jader, gigabajtů paměti apod. špatně měří, ale je to přesně to, proč si zákazníci strašně drahé věci od Applu kupují.

    Já mám zkušenost s oběma platformami a na Androidu je UX totálně v pytli. Co telefon od jiného výrobce, to jiné chování, jiný vzhled, jiné položky v nastavení apod. Už to samo o sobě může BFU vadit. Ale hlavně to neustálé zasekávání, kdy papírově 2x silnější stroj než můj iPhone 4s vykazoval takové lagy, že to byl opruz používat.

    Oblíbeným argumentem od zarytých zastánců Androidu je, že jsem si "telefon zasvinil instalací kdoví čeho". Problém je v tom, že skutečně jsem si do telefonu nahrával z Google Play aplikace, na druhou stranu bych nečekal, že tím způsobím to, že např. než se mi objeví obrazovka oznamující příchozí hovor, že to bude trvat třeba i 10 sekund.

    Ano, u iPhone mají aplikace poměrně krátký obojek, nemůžou si dělat, co chtějí, ale také podle toho ten systém vypadá. Ať tam z AppStoru instaluju kde co, nikdy (a to podotýkám) se mi nestalo, že bych po stisknutí tlačítka Home čekal několik sekundu, než se dostanu na hlavní obrazovku (zatímco na Androidu zcela běžně). Nikdy se mi nestalo, že bych na otevření galerie se dvěma tisíci fotek čekal (na Samsungu to je věčnost), systém je svižný, přepínání mezi aplikacemi rychlé, baterka vydrží pořád stejně, prostě telefon se používá pořád stejně bez ohledu na to, kdy jsem ho naposledy reinstaloval, kolik jsem tam nacpal aplikací a podobné věci.

    O Android aby se uživatel staral jako o Tamagoči. Tomu, koho to baví, nabídne věci, které iPhone neumí a umět nebude. Nahrávání hovorů, náhrada systémových součástí vlastními atp. A souhlasím s předřečníkem, že uživatelů, kteří skutečně *potřebují* podobné věci, je naprosté minimum. Beru, že zrovna Vám extrémně vadí, že AirPlay údajně neumí lepší zvuk než 16bit 44kHz, ale drtivé většině lidí, kteří si přes AirPlay pouští akorát MP3 a zlacené konektory nepoznají pouhým uchem, je to úplně jedno. Beru, že zrovna Vám vadí, že si nemůžete nahrávat hovory na iPhone, ale opět, drtivé většině lidí je to úplně jedno.

    A pokud bych si jako autor systému musel vybrat, zda aplikace nechám dělat cokoliv (čímž uspokojím všechny minoritní uživatele, protože se pro ně aplikace bude dát napsat), a zároveň způsobím to, že UX bude naprosto nepředvídatelné a sebesilnější hardware bude dřív nebo později lagovat, a nebo udělat systém, kde aplikace budou moci jen něco, zhruba 5% minoritních uživatelů zde nenajde své aplikace, protože prostě napsat nepůjdou, a zbylých 95% uživatelů z toho bude profitovat, protože systém bude díky tomu stále stejně stabilní, rychlý a příjemný na používání, tak potom jsem asi taky vhodný kandidát na politika, protože upřednostňuji tu druhou variantu.

  • 11. 6. 2015 11:39

    h4x0r

    Píšete "Vše výše uvedené činnosti nejsou nějaké fajnovosti fajnšmekrů, ale zcela mainstreamové činnosti, které dělá kdekdo.". Zde je vidět, jak absolutně jste nesoudný. Jako IT guru se na mě obrací široké okolí, takže moc dobře vím, co a jak na svých počítačích, telefonech a tabletech dělá Běžný Franta Uživatel.
    Mohu Vám garantovat, že
    - datovými soubory nemanipuluje
    - filmy do iPadu nestahuje, ale pouští si je na YouTube. Offline neřeší
    - kdybych se ho zeptal, co je to DNLA, tak si bude myslet, že nějaká nová nemoc
    - problémy se stabilitou systému (nikoliv špatně napsaných aplikací) jsem nezaznamenal ani u sebe a to tomu dávám někdy dost zabrat
    - horší výběr aplikací pro audio jim je u zadku, protože to, co mají, jim bohatě stačí
    - záložky nesynchronizují

    Ano, beru, že pro vaše konkrétní potřeby je iPad úplně naprd. Beru, že ve svém okolí možná máte lidi, kteří všechny výše uvedené činnosti dělají, potřebují a používají je. Jsou miliony lidí, pro které je Android zcela objektivně lepší variantou než iOS. Ale prosím, zůstaňte soudný a nedělejte z toho mainstream, ty stovky milionů lidí, kterým iOS naprosto vyhovuje, protože to, co jste výše popsal (s výjimkou té wifi, se kterou ostatně já žádné problémy nemám, fakt asi závisí na AP), normální (běžný, mainstreamový) člověk nedělá. Tak maximálně stáhnout film pro offline, to může dělat jeden z dvaceti BFU. Zbytek ani omylem.

  • 11. 6. 2015 15:21

    h4x0r

    Nikoliv, nemluvím jen s lidmi tohoto typu, jako guru radím kolikrát i těm opravdu zkušenějším. Možná vás to překvapí, ale těch zkušenějších oproti těm BFU je v mém okolí tak 1:10 a troufám si tvrdit, že je to ještě nadprůměr způsobený tím, v jaké společnosti se pohybuji.

    Zkuste si ta vaše "tvrdá data" porovnat s počtem zařízení s Androidem (o kterém je předpokládám řeč). V roce 2014 měl Android více než 1,5 miliardy instalací.
    Pokud tedy ta vaše veleúspěšná aplikace měla milion stažení, tak to znamená, že je na každém jedenapůltisícím androidím přístroji. Používá se na 0,15% zařízení. Možná je to pro vás důkaz, jak hodně rozšířená funkčnost tam je, pro mne důkaz toho, že je to kapka v moři a realita je taková, jakou odmítáte vidět: drtivá (tu drtivou jsem dodal já) většina uživatelů používá chytrá mobilní zařízení jako internetové klikátko a multimediální přehrávač.

  • 9. 6. 2015 14:42

    Anndy (neregistrovaný)

    Ono v skutocnosti je to tak, ze developer ak chcel doteraz robit a publikovat aplikacie pre osx a aj pre mac, musel si zaplatit dve developerske licencie. I ked aplikacie pre mac nemusel sirit cez mac appstore. Odteraz mu staci jedna. Tak isto developer pre ios si bez licencie nevedel svoj vytvor nahrat ani na svoj mobil pre testovanie. Bol odkazany iba na emulator. Teraz si bude moct aspon danu apku instalovat na svoje iOS zariadenie.

  • 10. 6. 2015 10:30

    klapaciuss (neregistrovaný)

    Bohužel jste se nevyjádřil konkrétně ani k jednomu omezení, které jsem vyjmenoval. Například omezení v DLNA streamingu dělá iOS nepoužitelný pro celou jednu komunitu uživatelů.

    Dále je zcela zřejmé, že díky omezením, která jsem dříve uvedl, je situace taková, že na Android aplikacích pracuje daleko více kvalitních open source komunit, jejichž aplikace patří k tomu nejlepšímu, co je v mobilních aplikacích k dispozici. Uveďte mi například kvalitativní ekvivalent Android aplikace BubbleUPnp pro iOS. Neexistuje. A přitom jde o zcela klíčové funkcionality, A předesílám, že tato aplikace na Androidu root nepotřebuje.

    Jinak souhlas. Android je pro uživatele s vlastní invencí, iOS pro masu, která nemá problém se zcela přizpůsobit diktátu výrobce nesenému jeho obchodními zájmy. Osobně chci tablet vlastnit a mít jej plně k dispozici. U Apple produktů jde de facto jen o jakýsi pronájem, kde vše určuje Apple a nikoliv vlastník zařízení.

  • 11. 6. 2015 12:19

    klapaciuss (neregistrovaný)

    Na IT guru se obvykle obrací je ti zcela neznalí nemající jinou možnost, takže vaše optika potřeb uživatelů může být dost zkreslená tím, že mluvíte hlavně s lidmi tohoto typu. Odmítám přijmout představu, že většina uživatelů používá chytrá mobilní zařízení jako triviální internetové klikátko. Mám k tomu i tvrdá data. Aplikace, které používám pro uvedené činnosti, mají běžně více než milion nebo statisíce stažení a velmi vysoký rating. A jde i o placené aplikace, takže obchodně zajímavé.

    Obchodní zaměřené firem na IT "prosťáčky" ale rozumím. Nikdo jiný se nedá tak snadno zmanipulovat.

  • 12. 6. 2015 17:10

    thr

    Já tedy občas audiofilské sklony mám, ale dovolím si tvrdit, že 256k AAC je spíše o něco lepší než 320k MP3... Jinými slovy komentáře o bitrate Applu pod standardem pokládám za teorii vzniklou z neznalosti, či možná nedostatku informací. Ono se totiž i ve vámi odkazovaném článku uvádí, že vlastně nikdo jasně neřekl, jaký bude použit kodek, takže je to zatím spíš takový výkřik do tmy - možná opravdu nechají jako u Beats MP3 a pak by to pokles byl, s ohledem na to, že zdroje iTunes jsou všechny v AAC bych si ale vsadil spíš na tuto variantu.

    Klidně se pustím do dlouhé diskuse na téma rozdílu MP3/AAC proti FLAC/ALAC, to je téma zajímavé, ale ty debaty o mizerném bitrate 256k jsou zatím spíše úsměvné.

  • 10. 6. 2015 21:23

    klapaciuss (neregistrovaný)

    Předesílám - vlastním iPad4 a před tím jsem měl iPad2. Takže nejsem žádný hater, který neví, o čem mluví. Mám rád Apple design a uživatelské rozhraní iOSu je opravdu pro lajka přehlednější. Problém nastává, když na tom chce člověk něco dělat a ne se jen kochat ikonkami.

    1) Oba iPady byly vždy nejhorší ve spolehlivosti příjmu Wifi ze všech zařízení co mám. Sám Apple pořád vydává na Wifi nějaké opravy, ale pořád je to subpar. Záleží na tom, jaký AP se používá. Note3 a Note2 mi jedou na všem bez problémů.

    2) Manipulace s datovými soubory je na iOS otřesná.

    3) Stáhnout film z Netu přímo z iPadu a hned si ho kvalitně přehrát, to věru není úkol pro lajka.

    4) iOS neumí kvalitně DLNA a to ani s aplikacemi třetích stran.

    5) Jak jdou léta, pomalu se zhoršuje i stabilita iOSu. Říci dnes, že iOS je super stabilní a nikdy vám nic nespadne je mimo realitu

    6) Horší výběr aplikací než pro Android v některých oblastech. Například v audiu.

    7) Synchronizovat bookmarks přes iCloud s PC je za trest. Ještě nedávno nebylo možné bookmarky v cloudu smazat (resetovat synchronizaci).

    Vše výše uvedené činnosti nejsou nějaké fajnovosti fajnšmekrů, ale zcela mainstreamové činnosti, které dělá kdekdo.

    Tak by se dalo pokračovat. Ano, i na Androidu je spoustu problémů, ale téměř vždy to jde nějak vyřešit. U iOSu si člověk nijak nepomůže, dokud se Apple milostivě neuráčí věci vylepšit.

    A je pravda, že lidí, co pro pohodlí rádi obětují svobodu volby je hodně.

  • 10. 6. 2015 21:31

    klapaciuss (neregistrovaný)

    A ještě dodatek k "revoluční" Apple Music. Teď jsem se dověděl, že budou streamovat s bitrate 256kb. To už je vrchol. V době, kdy je standardem streamingu 320kb a objevují se pokusy o losless streaming přijde Apple s něčím takovým. To je tak pro poslech z mobilu do sluchátek, ale pro poslech přes kvalitní aparaturu je to fakt chucpe. Proboha proč?

    http://thenextweb.com/apple/2015/06/09/apple-music-will-stream-at-256kbps-below-the-industry-standard-320kbps/

  • 9. 6. 2015 19:42

    klapaciuss (neregistrovaný)

    Používám jak Android, tak iOS.

    Klíčové rozdíly:

    1) Google umožňuje ve svém store prodej aplikací vyžadujících Root. Apple nikoliv. Výsledkem je, že na iOSu některé typy aplikací vůbec nejsou k dispozici, protože díky omezení iOSu nemohou fungovat. Nebo sice fungují, ale jen s osekanou funkcinalitou. Typická oblast je streaming přes DLNA na systémové úrovni. Evidentní snaha Applu tlačit vlastní proprietární AirPlay, které ovšem podporuje v audiu jen 16bit/44.1kHz

    2) Nemožnost používat v iOS jiné než Apple aplikace v oblasti internetového prohlížeče a email klienta.

    3) Neexistence centrálních dokumentových knihoven v iOS. Přehazování dat mezi aplikacemi vede k tomu, že datový soubor je pak v zařízení několikrát.

    4) Omezení vedoucí k nutnosti používat v celé domácnosti výrobky Apple kvůli malé kompatibilitě Apple technologií s jinými výrobcii (např. u AirPlay je nově umožněn přenos obrazu jen do Applem schválených zařízení, protokol není zdokumentovaný, jiní výrobci mají smůlu nebo musí platit Applu)

    atd.

    Je to prostě uzavřený svět. Jistě, pro toho, kdo chodí jen do Internetu, čte maily, sociální sítě a hraje hry a neprosazuje svou vlastní invenci při používání IT nástrojů, pro toho je iPad nebo IPhone dobrá, blbuvzdorná krabička. Ale to je vše,

    PS: Nezmínil jsem se o notorických technických problémech s připojováním k Wifi, kdy se iPad má občas některými AP problém spojit, případně je vůbec nevidí a to v situaci, kkdy vše ostatní funguje na stejném AP bez problémů.

    Už 3 roky čekám, kdy se na výše uvedeném něco podstatného změní, ale asi je to marné.

  • 10. 6. 2015 13:57

    Franta (neregistrovaný)

    Člověče, vy musíte mít složitý život. Co výrobce auta, to jiné ciferníky, palubní deska, páčky na blinkry,... škoda, že se nevyrábí jedno unifikované auto, v kterém bych si mohl tak maximálně posunout sedadlo a nastavit zrcátko, že ano?
    Já jsem rád, že svět je různorodý a že různí výrobci přichází s vlastními přístupy a řešeními a není jeden vyvolený produkt pro všechny.

  • 10. 6. 2015 10:38

    klapaciuss (neregistrovaný)

    U prohlížečů co jste uvedl, jde jen o rozhraní, které stejně běží na jádru Safari. Víc iOS neumožňuje, takže na svém názoru trvám.

    U email jsem měl na mysli univerzální email klienty, ne proprietární aplikace pro Gmail nebo Outlook, které s jinými emailovými servery nefungují.

    Například email aplikace pro připojení k MS Exchange přes Active Sync je pro iOS dostupná jen jedna a to ta od Applu a ta nepodporuje uživatelské profily, což je jinak standardní funkcionalita, kterou má každý druhý freewarový pošťák pro Windows. Není tedy možné na jednom iPadu přijímat a číst maily více lidmi (při zachování soukromí)..

  • 9. 6. 2015 10:59

    klapaciuss (neregistrovaný)

    Otevřenost? A co umělá omezení vývojářů při vývoji aplikací? Některé typy aplikací, které jsou běžné na Androidu, tak na iOS buď není možné vůbec provozovat nebo vyžadují jailbreak. A jailbreak teď chce Apple definitivně zaříznout. Takže z pohledu uživatele spíše ještě větší uzavřenost.

  • 9. 6. 2015 10:01

    sulthan (neregistrovaný)

    Mel bych technickou poznamku. Vyvojari tezko mohou usetrit na vyvojarskych nastrojich, kdyz ty byly vzdy zcela zdarma. Zaroven vas mozna prekvapi, ze uz loni byla vetsina pre-release informaci volne dostupna i pro neregistrovane uzivatele. Stejne tak letos lze stahnout Xcode 7 Beta i bez registrace.

    Usetreni se tyka pouze tech, kteri chteji skutecne publikovat aplikace na appstore. Ne pristupu k nastrojum.

  • 11. 6. 2015 17:48

    eplkluk (neregistrovaný)

    Na iTunes je hudba v tomhle bitrate od nepameti a lidem to nevadi, pokud nekomu ano tak at se poohledne jinde. 95% rozdil v tomto a ve Flac nepozna a zbytek si mysli ze jo protoze maj zlaty konektrory.

  • 10. 6. 2015 10:55

    klapaciuss (neregistrovaný)

    Ještě k vašemu sdělení:

    "iOS je (zcela zamerne) omezeny a ja to naprosto chapu a podporuju, jako uzivatel i jako registrovany vyvojar. Kdybych ja pripravoval platformu, kterou by meli pouzivat bezni lide (BFU), omezil bych a osekal moznosti customizace jeste vice, tyk abych zarucil co nejlepsi uzivatelsky zazitek."

    Chápu, že pro některé vývojáře je uživatel obtížný hmyz, který si zbytečně vyskakuje a měl by být držen zkrátka. Jakoukoliv osobitost v používání je třeba vymýtit. Všichni musí být stejní. Člověče, vy byste mohl být politik (ani nedomýšlím za jakou stranu).

  • 10. 6. 2015 12:05

    Franta (neregistrovaný)

    Proti gustu žádný dišputát. Lidi mají různé preference a někdo si prostě vystačí s jednoduchým řešením. Proto taky existují např. jednotlačítkové kávovary, kde člověk narve tabletu a vodu a vytlačí mu to obstojnou kávu s garancí určité chuti. Výbornou kávu přesně podle jeho chuti mu to ale nikdy neudělá. A tak je to i s mobily, někomu stačí iPhone a někdo od mobilu vyžaduje, aby v určitých aspektech dělal přesně to, co potřebuje, a pro ty jsou tu otevřenější operační systémy.

  • 10. 6. 2015 9:51

    ttt (neregistrovaný)

    Apple ma striktni pristup k vyvoji iOS a aplikaci a to je jeho velka konkurencni vyhoda.

    Teprve dnes (sedm let po prvnim release Androidu) zacina Google napodobovat Apple v omezovani pristupovych prav aplikace ke kontaktum, mikrofonu, polohovym sluzbam atd. Neco co Apple ma uz drahne let.

    Ze Google umoznuje prodavat aplikace, ktere potrebuji root? Spatne. Uplne spatne. Jednoho krasneho dne to stejne zakaze, bude muset.

    Ja pouzivam iOS, zena Android. Ty problemy, ktere s nim ma bych Vam nepral. Po zkusenosti s Androidem a jeho uzasnym ekosystemem a produkty uz Android do domu nikdy nepustim a radeji si priplatim za iOS zarizeni.

    Android je "swirling vortex of entropy", zatimco v iOS je urcity poradek a rad, diky tomu jsou schopni garantovat urcity uzivatelsky zazitek, neco co u Androidu proste nejde. Z principu.

    iOS je (zcela zamerne) omezeny a ja to naprosto chapu a podporuju, jako uzivatel i jako registrovany vyvojar. Kdybych ja pripravoval platformu, kterou by meli pouzivat bezni lide (BFU), omezil bych a osekal moznosti customizace jeste vice, tyk abych zarucil co nejlepsi uzivatelsky zazitek.

    Android je pro hracicky, geeky, ne pro BFU. BFU ho pouzivaji jen proto, ze je proste levnejsi. Jeste jsem se ale nesetkal s BFU, ktery by presel z iOS na Android. Ani jednoho. Zato mam v okoli spoustu lidi, kteri presli z (jinych platforem) na iOS a nikdo si nestezoval. A o tom to je.

  • 9. 6. 2015 14:54

    sss (neregistrovaný)

    Omezeni vyvojaru? Nic takoveho neexistuje. Existuje omezeni operacniho systemu. To same existuje i na Androidu, ale jinak. Nemuzete rict, ze jedno je lepsi a druhe horsi, je to proste jiny pristup k bezpecnosti a k tomu, co nektera aplikace muze a nemuze delat.

    Jailbreak Apple rozhodne nechce nejak najednou zariznout. Jailbreak je neco, co chce zlikvidovat od zacatku. Uprimne nechapu, proc se nekdo jailbreakem zabyva - je to dobre tak pouze pro sireni warezu a obchazeni plateb u nekterych aplikaci/her. Pokud se Vam nelibi pristup iOS, doporucil bych prejit k Androidu. Ale nenadavajete na neco, cemu nerozumite.

  • 9. 6. 2015 21:16

    Petr Nachtmann (neregistrovaný)

    V iOS jsou i bez jailbreaku k dispozici alternativní webové prohlížeče (Chrome, Puffin, Opera Mini...) i alternativní e-mailové klienty (např. Gmail od Google pro poštu na účtech Gmail a Google Apps, má lepší fulltextové hledání a lepší práci s náhledy než vestavěný klient v iOS)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).