"z jednoho či druhého výkladu zákona o trestný čin nejde, neobstojí prostě proto, že krást se nemá"
Pokud zakon nerika, ze je to kradez, tak to neni kradez. Oznacil byste za kradez treba vysku bankovnich poplatku, ktera je u nas v absolutnich cislech jedna z nejvyssich v evrope?
Nebo to bylo mysleno vseobecne a prvni cast tvrzeni nijak nesouvisi s tou druhou? ;-)
Autor by si mel napred ujasnit CO je to kradez.... proc se napriklad neplati socharum za shlednuti jejich sochy na namesti? nebo jejich potomkum ci nejake firme 70let po jejich smrti??? Muj nazor je ze autor si za svoji praci zaslouzi odmenu jako kazdy jiny (jednorazovou) a cely autorsky zakon je postaveny na hlavu... a to ani nemluvim o tom ze ti umelci jsou casto interpreti a nikoli autori a s jejich pravy se obchoduje jako se zbozim (zamyslete se uz jen nad tou vetou "obchoduje s s pravy" ) atd... je pomalu na case se postavit proti tem vyzirkum co se na umeni akorat prizivuji a dat zakony do poradku..
Presne tak. Autorske a patentove pravo k sobe maji relativne blizko, ale narozdil od prava autorskeho, ma to patentove alespon nejake opodstatneni (naklady na vyvoj a vyzkum). Naklady na autorske dilo jsou vetsinou nicotne, maximalne nejaky ten cas, tudiz jeho ochrana je naprosto neadekvatni.
Ehm, ono to skladani autora krom jeho casu neco stoji ? Treba jako ze si musi poridit laborator za miliardy Kc ? Kdyz je autor schopny, tak se uzivi, kdyz je neschopny, tak ne. Jak jednoduche.
Nezivim se vylozene tvurci cinnosti, ale za tech par stranek v php co jsem pro pratele napsal take nevyzaduji platbu "od podivani". Dostal jsem nejakou odmenu za svou praci a tim to konci.
Opravdu nevidim ZADNY duvod, proc by mel nekdo mit narok dostavat opakovane zaplaceno za uziti neceho, co vytvoril 1x, navic casto na zakazku pro nekoho. Postup je preci jednoduchy, autor neco napise/slozi/... pripadny interpret si to od nej koupi a dostava zaplaceno za INTERPRETACI (= vystoupeni na koncertech ...) nikoli za nejakou nahravku.
Neříká se tomu laboratoř, ale nahrávací studio a zkušebna. A také mně překvapuje vaše naivní představa, že se písnička složí, nazkouší a nahraje během pár hodin. Zvlášť když se jedná o skupinu lidí. Náklady na jedno alespoň průměrné CD by i při platech na úrovni průměrného platu v CR vycházeli přes milion.
A v neposlední řadě by mně zajímalo, kdo tedy zaplatí tu odměnu? To jako že se do obchodu dostanou CD a s výjimkou toho prvního budou zadarmo. To první bude za 5 milionů a bude se prostě čekat, až to někdo koupí. Pak se bude zbytek rozdávat, protože autor už svou odměnu jednorázově dostal. Hmm... zajímavá ekonomická představa...
Jinak jestli máte v úmyslu oponovat, že autorovi jednorázově zaplatí nahrávací společnost, pak v mé otázce pouze nahraďte "autor" za "nahrávací společnost". I když to ze světa OSS může vypadat jinak, ve skutečnosti je to firma jako každá jiná a musí peníze nějak vydělat.
PONĚKUD?!? Značně!!! Já to vidím asi tak, že z každého CD by měl dostat 5 Kč autor (autoři), 9 Kč realizátor (realizátoři), tedy kapela, zpěváci a studio, 2 Kč administrativa (vydavatelství)a 3 Kč obchod. A teď se, hoši snažte. Čím nižší budete mít náklady, tím víc vám zbyde.
Připouštím, že je to trochu přitažené za vlasy, ale vývoj k tomuto schematu nakonec (i když klopotně a za dlouhou dobu) dojde, protože tohle je jediná reálná cesta, jak kopírování omezit na aspoň minimálně akceptovatelnou úroveň (zabránit mu nikdy nepůjde).
Aha, takze vy si poridite nahravaci studio a zaplatite milion a vznik CD, presto, ze vite, ze to CD je za soucasne situace na trhu neprodejne ? Pak jste blazen.
Nebo je to tak, ze se precijen proda dost kusu na to, aby zaplatily porizovaci cenu (pripadne vydelaly)? Pak ovsem nevim na co si vsichni neustale stezuji.
Proste bud se nahravka vyplati a pak mohu nahravky tvorit, nebo se nevyplati a pak nemohu.
Ale vyse uvedene nema zhola NIC spolecneho s autory a interprety. Autor (napr hudby a textu) ZADNE nahravaci studio NEPOTREBUJE. Nebo snad mate pocit, ze napr Smetana mel studio za miliony ? Interpret jakbysmet. Ten se ma predevsim starat o koncertovani a ne o nahravani. A pokud mi me koncertovani nevynasi dost, tak mi staci nahravaci studio ve stylu 1x PC, 1x lepsi mikrofon v hodnote par tisicikorun.
Vas prispevek je uplne nesmyslny, je to totez, jako kdybych si ja sel sednout na ulici a stezoval si, ze mam kytaru za par korun a ne mistrovsky nastroj za milion. Az naplnim stadion, prijde si mne poslechnout 10 000 lidi, pak si ten nastroj mohu dovolit. Pak si take mohu dovolit udelat nahravku (zduraznuji TEPRVE PAK) a pridat ji trebas jako bonus ke vstupence na koncert. Alespon by nevychazelo s prominutim tolik sracek.
Jenze to je presne ten problem, damy a pani "umelci" by chteli vydelavat miliony, ale pritom nepracovat. Kdo by nechtel, ze, jenze oni to maji z nejakeho me neznameho duvodu (asi kaprici doplavali na spravna mista) zaruceno zakonem.