Z pohledu vývojáře máte jistě pravdu, ale z pohledu rodiče je to zcela jinak. Já mám dvě děti a třetí na cestě. Sebelepší tablet v dětských rukách nepřežije déle než rok. Cena iPadu začíná u 10 tisíc Kč. Cena tabletu s Androidem by mohla začínat někde u 2 tisíc. 30 tisíc ročně do tabletů pro děti určitě nedám. 6 tisíc ano. A to patřím do skupiny rodičů, kteří jsou ochotní tímto směrem do dětí investovat.
Tedy, pokud mě vývojáři budou tlačit, abych investoval do tabletů pro své děti 30 tisíc ročně, tak se mé děti budou učit konzervativně z papíru.
Nechapete? Tak zkuste, pro zmenu, chapat!
V prvnim pripade si zajdete do skoly, polozte si iNeco na lavici a zkuste s tim pracovat. Zadne nadzvedavani a pod.
V druhem pripade se zkuste zamyslet na tim, zda opravdu ma byt cilem vyuky ovladani iNeceho prsty nebo zda je cil nekde ponekud jinde.
V průběhu tohoto roku by měly na trh dorazit levné tablety s Androidem ICS (kolem 100 USD). Zřejmě nepůjde o žádné technické skvosty, ale pro děti namísto tašky s knížkami by mohly být ideální. Když je rozmlátí spolužákovi o hlavu, tak se (krom boule) tolik nestane...
Doufám tedy, že společnosti připravující učební materiály budou schopny podporovat i Android. Za pár let se mě to bude týkat :-)
Kvalita našeho školství (a to bohužel všech stupňů) se od roku 1989 soustavně zhoršuje, svědčí o tom různé mezinárodní srovnávací testy. Říkám si proboha proč tak tomu je - máme svobodu a demokracii a už se nemusí učit podle osnov. A přesto žákům nejde matematika, fyzika, český jazyk - prakticky nic, kde lze je potřeba podat skutečný, objektivně zhodnotitelný výkon. "Průměrná" inteligence v národě se jistě nezměnila, takže čím to?
Podle mne je příčina naprosto jednoduchá, žáci jsou prostě líní. Vede je k tomu už jen celospolečenská atmosféra, která považuje poctivou práci (a je to jedno jakou) za ten poslední a směšný způsob obživy, zatímco zloději z 90. let jsou vydáváni za příklady úspěšných podnikatelů.
No a teď iPad apod. (trochu se to rýmuje :-)) - jako pomocné, nevýznamné nástroje jsou samozřejmě použitelné. Ale klasickou výuku výuku nahradit nemohou, i kdyby se Hlavenka zesměšňováním zkušených kantorů na hlavu postavil. Dnešní škola (základní, střední; ovšem, jistě existují výjimky) totiž bohužel není primárně o učení, ale je to boj o udržení kázně, kde učitelé tahají čím dál tím více za kratší konec provazu. Pročpak asi z absolventů pedagogických fakult zůstává ve školství jen minimum? Dalším problémem jsou nesoudní rodiče. Jejich potomek se "vyzná" počítačích lépe než oni a tak jej považují za génia, zatímco učtelku, která po něm chce (marně) znalost vyjmenovaných slov po 'z', za hysterickou blbku. Přitom je to agresivní, spostý blbeček, jen se to nesmí říci.
Čili co je třeba dělat? Rozloučit se s představou, že každý musí mít maturitu nebo nedejbože vysokou. Zvýšit nároky na žáky a chtít po nich řešení problémů, jejich rozsah vyváženě volit mezi předměty exaktními a humanitními (s tím, že ty druhé rozhodně nesmí převážit). Samozřejmě zrušit státní podporu soukromým školám - pokud někdo se státní školou není spokojen, ať umístní dítě kam chce, ale komplet za svoje.
No a informačním technologiím dát takové místo, jaké jim náleží. Nejsou žádné zlaté tele, musí sloužit. A aby mohly sloužit, musí jejich uživatelé znát. Nebo byste opravdu chtěli, aby si chirurg před operací vygůglil, kde že je ten apendix a jak na něj.
iPad je v jeho současné podobě pro práci ve třídě nepoužitelný. Když jej položíte na lavici, vidíte v jeho lesklém displeji skvěle akorát odlesky všech zářivek na stropě, ale pracovat s učebním textem na něm rozhodně nejde. Nicméně, je jasné, že až budou mít tablety kvalitní barevné e-ink displeje a budou tenčí, větší a lehčí natolik, že se budou podobat běžné prvňácké tabulce s mazací fixou, budou to určitě skvělé výukové pomůcky.
Vzhledem k tomu, ze se jedna o ucebni texty, rozhodne by mely byt platforme nezavisle, navic se jedna o dokumenty, cili roztristenost androidu je zde absolutne irelevantni zvast. Takze ano, napad dobry, ale z pohledu applu je to pouze a jen kseft a nechapu, proc by zrovna skolstvi melo byt na CEMKOLI krom statu zavisle. Nemluve o tom, ze vybrat pro tyto ucely produkt s absolutne nejhorsim pomerem vykon/cena je uz uplne zcestne...
Abychom i u nás mohli uvažovat o větším rozšíření tabletů a dalších moderních technologií do českého školství, muselo by se školství stát opravdovou prioritou vlády, nikoli jen prioritou proklamovanou.
České školství je dlouhodobě podfinancované (viz. zpráva Education at a Glance 2011, popř. 2010, od OECD). Něco se dá dnes "řešit" získáním dotací z projektů EU, ale dotace nebudeme dostávat věčně. (Nehledě na to, že projekty často učitelé vypracovávají ve svém volném čase a práci na nich jim nikdo adekvátně nezaplatí, pokud vůbec). Nehledě na to, že dotaci EU nemusí vůbec schválit.
Myslím si také, že by v souvislosti s rozmachem tabletů (a předtím i netbooků) stálo za to, prozkoumat ergonomii práce s danými zařízeními zejména s ohledem na poměrně specifické potřeby dětí (přeci jen psaní na tabletu je jiné, než třeba psaní na klasické desktopové klávesnici, o klávesnici notebookové či netbookové a u dětí by mohlo docházet ke zraněním nebo jiným zdravotním komplikacím; držení tabletů je další otázkou atp.).
iPad používá náš 17ti měsíční Honzík, věřím že v případě rozšíření se podaří vyjednat lepší cenu za opravu která srazí "total damage" někam k 5ti tisícům. Možná by nebylo od věci pochválit rozumnou věc se kterou přišla iSekta zase jako první. Takže tablet za 4000, vs tablet za 5000 už nebude takovej rozdíl protože žádnéj plasťák z číny s výrobní cenou 3500 a marží 500 nepůjde pod těch výrobních 3500 dodat.
Apple v tomhle fandím, opravdu budu deset hodin běhat a hledat kde ukrást učebnici kderá stojí stovku, mám na ní "doživotní" licenci (tj dokud budou zařízení kompatibilní, u nás slouží všechny zařízení od 3G, 3GS, 3GS, 4,4,4, 4S,4S,4S, IPAD1,IPAD1,IPAD1,IPAD2,IPAD2, touch3g, touch4g, touch4g pořád bez problémů. Celkem za cca 4 roky padlo na opravy těchto zařízení cirka 16tisíc korun (pokaždé vadný digitizer nebo prasklé sklo) což je vzhledem k počtu cena aktuální. Jediný 3G nemá aktuální sw, ostatní ano. S samsungem Galaxy S kterej byl neaktuální už týden po prodeji to opravdu nechci měřit, ten teď nechce nikdo ani za 2000 kdeždo prodávat ipad 1 je vzhledem k tomu jak si drží hodnotu blbost (užitná předčí prodejní).
Myslím že by Apple měl dodát i tourisguide author, tak aby byla jednotná platforma pro publikaci tohoto typu dat (do iphone).
Jediné co bych apple vytkl je LCD a taky proto nedáváme malému ipad "na hraní" ale pouze ke konkrétním společným aktivitám, přeci jenom obava z oční vady je na místě.
Zase odolnost techniky v rukou dětí nepodceňujte - můj syn jednu dobu v rámci nějakých výukových pokusů nosil do primy víceletého gymplu (ekvivalent šesté třídy) pravidelně netbook Asus EEE, který je rozhodně zranitelnější než iPad a nikdy s tím nic neudělal. Poměrně robustní iPad pak musí vydržet 2-3 roky úplně v klidu, víc než rozbití při užívání bych se bál krádeže.
Popravdě ty lowend čínské Android tablety jsem měl v ruce taky (několik typů) a o jejich životnost bych se bál daleko více - tam bych se skoro varianty "co půl roku nový" bál...
asi nevím, co přesně mám hledat, abych našel informace o cenách učebnic, které by se daly srovnat s cituji:
"Učebnice na americkém trhu stojí typicky od 65 po 120 dolarů."
a
"V první fázi jde především o učebnice na americkém trhu pro nižší stupně škol, řazené do tzv. kategorie K-12."
Dík za odkaz, nebo osobní zkušenost
PS: jinak nic proti konceptu tabletu jako výukové pomůcky... jen mi zrovna ta uvedená cena papírových učebnic zavání propagandou ;-(
Mám 3 děti a nemám s tím problém, pravda už dávno to nejsou předškoláci. Tak by se to prostě týkalo jen dětí, co by to zvládali. Navíc v naších krajích je to ještě hudba budoucnosti, a v USA ta cena nic neznamená. Také počítám, že např iPad 2 zlevní a bude použitelný právě na takové věci. Díky pomalému technickému a morálnímu zastarávání iPadu by jste to neinvestoval každý rok, ale i 30k za 3 roky je zatím dost. Prostě musíme víc vydělávat.
Jen jsem vám psal proč ty Android řešení je problematické. Cena zařízení totiž není vše. Apple v minulosti udělal jednu skvělou věc a to je vsadil na obsah, a pak k němu vytvářel ekosystém. Třeba se to podaří konkurenci, já bych to přivítal. Protože zařízení bez obsahu nemá cenu, a ten kdo ten obsah chce vytvářet, tak musí z něčeho žít a uživit svou rodinu. Tudíž volí systém který mu nepodráží nohy už svou filozofií.
Také to má ohromnou výhodu pro vás jako uživatele. Kolik stály např. hry na různé konzole nebo telefony před nástupem AppStore a iOS? A kolik stojí tam a jinde dnes? To je největší úspora pro vás. Když člověk nekrade, tak rychle zjistíte, že cena železa je malá a nerozhodující oproti tomu SW který do toho železa časem nakoupíte.
Psaní bych vůbec neřešil jde jen o zvyk. Mladí na tom píší všemi deseti a bez koukáni na klávesnici. Zkuste si vzppomenout na SMS manii jak na tom mladí frčeli a strší sotva věděli kde co mačkat. Nehledě na to že se tady dá psát i ručně a to poměrně efektivně jen vědět s čím a na čem.
2 Indian:
myslím, že autorovi "účelové házení hausnumery" oba trošku podsouváme...
k tomu mě vede fakt, že takový Otakar Schön z iHned.cz dneska uveřejnil článek na podobné téma ve kterém píše, cituji:
"Apple dosáhl dohody s vydavateli většiny učebnic v USA – průměrná cena papírové učebnice pro střední a vysoké školy je 75 dolarů, Apple je nabídne za 15 dolarů nebo méně." (http://tech.ihned.cz/apple/c1-54503710-ucebnice-od-apple-atraktivni-ale-s-prilis-mnoha-hacky-pro-zaky-i-ucitele)
kde číslovka 75 je někde tak mezi 65 a 120 dolary, fajn, 80 či 85 by bylo asi blíž průměru, ale čert to vem....
co mi přijde přízračné je to, že žádné z těch čísel není jakkoliv ověřeno... oba vychází (teď si trošku zavěštím) ze stejné tiskové zprávy Applu a to jim jako relevantní připadá zcela dostatečné...
přeložit tiskovou zprávu - přebásnit - okořenit - zformátovat a šup na web... (a nebo i do papírové verze?)
fakt nejsem znalec toho jak to na americkém trhu s učebnicemi funguje, ale našel jsem třeba tohle:
http://www.bookbyte.com/textbooks/the-complete-book-of-algebra-and/9780769643304-0769643302
co je to za cenu?
nebo všecny učebnice v USA stojí nejmíň jako
http://www.bux.cz/knihy/62234-ekonomie-18-vydani.html
http://www.bookbyte.com/textbooks/economics-by-samuelson-18th-edition/9780072872057-0072872055
No já jsem na to téma četl hodně reakcí a záleží na stupni - vysokoškolské učebnice stojí 100-500$ jedna, ale velmi často se už na tomto stupni právě i kvůli ceně kupují použité.
Na střední škole je opravdu průměr někde okolo těch 75$ a je jich víc, často ale mají zas nějaká levnější skripta, nebo si je půjčují.
Na základních školách je to ještě o něco méně, ale tam jsou často i nějakým způsobem dotovány (to platí i pro střední a vysoké, když máte nějaké stipendia související s nízkým příjmem).
Vesměs v těch diskusích byla shoda nad tím, že pro VŠ studenta vyjde koupě iPadu a všech učebnic (hypoteticky, kdyby existovaly v iPad verzi) v USA levněji, než kolik utratí za samotné učebnice za rok a když člověk iPad už má, nebo když by jej rozpočetl např. na 3 roky, což bude tak nějak jeho morální životnost, tak to bude vycházet i levněji než když by VŠ student kupoval použité učebnice.
U středoškolského je to v případě, že by ještě neměl iPad hodně na hraně, ale zas se zde počítá s tím, že teď Apple přijde s levnější verzí iPadu, která bude konkurovat Kindle, a pak už by to problém nebyl.
Pro základní školy se s využitím iPadu zatím příliš nepočítá.
Každopádně osobně vidím problém někde úplně jinde, a to ten, že ty učebnice, které vytvoříte jejich nástrojem, pak nelze prodávat přes jiný kanál, a to ani když byste je exportovali do PDF. Tj. vendor lock jak prase a myslím, že už proto to v mnoha státech neprojde, zejména v Evropě ne (v americe Android tablety moc nejedou, vyjma kindle)
Reaguji na poslední část článku. Viz níže.
Jako ajťák a manžel učitelky už tři roky pomáhám s instalací a tvorbou interaktivních učebnic. Třetí rok už mají děti netbooky, ve třídě jsou interaktivní tabule. Děti i učitelé dostali interaktivní učebnice, které učitelé mohou měnit či doplňovat, vytvářet podle nich testy.
Jediný rozdíl je, že děti mají netbook a nikoliv iPad.
Jsem docela zklamaný, předpokládal jsem, že pan Hlavenka ví o čem píše a zjistí si nějaké informace.
> A dobře si uvědomí jednu výhodu digitálního řešení: levnou tvorbu, až dokonce samotvorbu (nemusí na to být programátor, i počítačově trochu zdatný pedagog to vytvoří) učebních pomůcek. To si časem uvědomí i producenti dnešních učebnic – že “první výtisk” elektronické učebnice bude stát o kousek víc než obdobný prototyp vysázený na počítači, ale že pak už jsou další náklady v podstatě nulové, na rozdíl od papírové učebnice.
Jen tak naokraj, v rámci Indoše se dodávaly i Apply, tehdy to byl ten "barevný" iMac s CRT. Dopad toho byl tehdy mizivý, protože akce probíhala ještě před nárůstem popularity Applu, dokonce pokud si pamatuji, tak ty iMacy ještě ani neměly OS X, ale ještě starý OS9 Classic. Dnes by asi byl dopad této části projektu podstatně významnější...
Mílý pane autore,
vyjádřím se jen k bodu 1 vaší reakce:
celá moje argumentace ohledně cen učebnic v USA vůbec nesměřuje k tomu, jestli to číslo je správné, či nikoliv... leitmotivem je něco hlubšího...
v první fázi je v článku uvedeno
"Učebnice na americkém trhu stojí typicky od 65 po 120 dolarů."
následně uvedete
"a single elementary textbook can range in price from $30 to $100"
abyste v posledni reakci napsal
"Myslím, že je jedno jestli je rozpětí 60-120 nebo 50-110. Každopádně je to několikanásobně více než průměr." (mimochodem vůbec nechápu o jakém průměru tady mluvíte)
naprosto odzbrojující je Vaše část "Myslím, že je (TO) jedno..."
v článku napsané číslo v diskuzi změníte poté, co cituji "Hledal jsem ceny na Internetu, to mě zhruba potvrdilo, co je v článku (deset patnáct dolarů plus mínus nehraje roli)." - ale děláte to s křížkem po funuse, před PŘE/napsáním článku je Vám to ze srdce jedno, jaké číslo tam vložíte, hlavně že tam je...
protože ten článek jen jen snůškou PR blábolů kohosi, kdo to tak chce mít, a vy je jen papouškujete + k nim přidáte svůj názor v místech, kde si jste nějak elementárně jist...
tohle mi vadí... vem ďas cenu učebnic v USA... ale vy jste někdo, kdo si na novináře jen hraje, jako další tisíce internetových "redaktorů"... dejte tomu nadpis "přebásněná PR Apple/MS/Nokia/Oracle" a bude všem jasno, ale jinak jen šíříte bludy...
a k cenám v ČR
http://www.giosm.cz/doporucuceb.pdf
bratru 4000Kč/1.ročník gymnázia (asi 1/5 knih je pro celé studium)
USA 900 babek za ročník na high school, což je asi 18000
takze tak 4,5 tolik?
jak jsem zmiňoval Samuelsonovu Ekonomii
u nas 1200, v USA 152$ (3060), to je 2,5x?
kam se vyparily ty dalsi 2 násobky, to není 10-15 dolaru...
holt mám dneska špatnej den, že dšítm smrad a síru... :-(
- o předražených nákupech interaktivní tabule do každé třídy se psalo v novinách. Zkrátim to, byl to je opět tunel
- doufat, že technologie přinese způsob díky , kterému vaší dítě bude mnojem chytřeš je pěkná blbost
opět se tu píše óda na hyper cool senzaci pro školy, ale pak se zase vrátíme k tomu co funguje a je ve finále levnější
Autor článku je mimo realitu života. Studoval jsem za velkou louží a nikdo si tam nenakupoval učebnice za tyto uváděné ceny. To jsou ceny v knihkupectví, ale běžně šly sehnat mnohonásobně levně přes školu na slevu.
Nehledě to, že všichni choděj do školní knihovny a kupují skripta a z těch drahých knih mají sem tam něco a pak to zase prodaj nižšímu ročníku.
článek je jeden velikej blábol na ntou :)))
Autor článku je mimo realitu života (jen by si přál scifi a počítat peníze na základě jeho kalkulací). Studoval jsem za velkou louží a nikdo si tam nenakupoval učebnice za tyto uváděné ceny. To jsou ceny v knihkupectví, ale běžně šly sehnat mnohonásobně levně přes školu na slevu.
Nehledě to, že všichni choděj do školní knihovny a kupují skripta a z těch drahých knih mají sem tam něco a pak to zase prodaj nižšímu ročníku.
článek je jeden velikej blábol na ntou :)))
Nic proti stojankum a pod., ale faktem je, ze leskly displej proste odrazi. Uz vidim, jak pri vyuce ma minimalne polovina tridy neustale vymluvy, ze dobre nevidi a musi tedy [dosadte zpusob ruseni dle libosti].
Mentorovani? Nemel jste na mysli memorovani - cesky uceni nazpamet? Ja bych to zcela neodsuzoval. I pamet je treba trenovat ...
Uceni hrou je hezka idea, lec v praxi ponekud nepouzitelna - kdyz tedy vynechame modelove priklady vyberovych skol (a nejlepe i trid v nich). Odjakziva se nejlepe osvedcovala metoda cukru a bice. Uceni hrou je cukr. Kde je bic???
Mimochodem: Kdejaky jouda se ohani Komenskym, zvlaste jeho spisem SKola hrou. Ovsem to, ze je v nem mj. napsano "Skola bez disipliny je jako mlyn bez vody" je vseobecne prehlizeno (zvyseny procento se nachazi mezi "reformatory" skolstvi)
Mám to odzkoušené v praxi doma, a nikdo si na lesklý display u iPadu nestěžoval, resp. neznám nikoho kdo má iPad, že by si stěžoval na lesklý display. Ten možná vadí, když je obrazovka vypnutá, za provozu to není naprosto problém. Byla by to opravdu výmluva. Ale chápu váš správný argument, že si školák najde vždy důvod nesoustředit se a nevnímat, když má v tu chvíli jiné zájmy.
Cukr a bič? Možná, já na to nejsem odborník a místní učitel u mě není zrovna vzor vzdělance. Nebo jinak, od základky po vysokou jsem zažil dost vynikajících učitelů, kterých si stále vážím, ale velká většina z toho zbytku byla lehce nahraditelná školníkem. Ale to je problém celé společnosti, průměrnost, kašlání na práci a lenost je všude. Já neměl na mysli školu hrou, ale možnost pochopení učiva. Většina dětí i dospělých kterým jsem někdy vysvětloval matematiku, fyziku (především "neviditelné obory" jako je elektřina, elektromagnetizmus, vlnění, optika, ....) nebo dějepis. Tak to odmítaly pochopit, protože si to nedovedli představit. Vždy to šlo, když jsem jim to nějak "vybarvil" a přidal nějaké uchopitelné synonymum (elektřina = voda). Prostě jedna fotografie nebo schéma na 3 stránkách nic nevysvětlí a málo kdo má abstraktní představivost. Animace, vizualizace praktická ukázka dělá divy. Navíc to máte stále k dispozici a ne jen v jednom okamžiku ve škole.
Jak vidím tak nevíte, že už před rokem se rozhodli komplexně nahradit učebnice tablety v Jižní Koreji. A to i na základní škole, snad jen pár knih pro první třídu zůstane klasických. Tablety budou samozřejmě Korejské, nejspíš pro výrobu vznikně nějaké konsorcium. OS bude zřejmě něco na bázi linuxu nebo dokonce Android. Celý projekt měl být nasazen letos, ale nesledoval jsem, jak se to vyvíjí.
Jinak nechápu, proč by měl být iPad nějak výrazně lepší než Android, vždyť v případě školního nasazení (plošného) není v dnešní době problém zavolat panu Samsungovi nebo panu ZTE a nechat si par desítek tisíc kousků vyrobit na míru, presně stejné a za garantované ceny - pro státní objednávku bez prostředníků určitě nižší než komeršní ceny. Tedy pokud by se ten tablet nejmenoval zrovna Pandur II.
fraus už dělá Interaktivní učebnice nějakej ten rok a je v tom jednička na českým trhu. jsem zvědav, jak se postaví k tabletům
www.flexilearn.cz :)
lupajda
sdružení http://www.i-sen.cz/ je poměrně daleko od našeho školství a má slušně našlápnuto iPad už je na těchto specializovaných školách naprostá samozřejmost
Vyjádřím se kde jsem zmiňovaný (i se zkomolením jména):
1) K ceně učebnic v USA. Jak na to chcete dát přesnou odpověď, pro federaci s 50 státy atd.? Ani pro ČR byste nedostali rozumnou odpověď: i u nás je rozmezí od 20 do 300 korun. Hledal jsem ceny na Internetu, to mě zhruba potvrdilo, co je v článku (deset patnáct dolarů plus mínus nehraje roli). Zmíněné rozmezí uvedené v článku bylo uvedeno v řadě článků psaných americkými redaktory, kteří předpokládám o tom mají povědomí, nikdo to v žádném článku nezpochybnil, ani v komentářích.
Myslím, že je jedno jestli je rozpětí 60-120 nebo 50-110. Každopádně je to několikanásobně více než průměr.
2) Otázka výuky. Nevím, co to je klasická výuka, co ten termín značí. Taková jak v Řecku? Za Marie Terezie? Za první republiky? Za socialismu? Pak taky nevím co to je "zkušený učitel". Rozlišuju jenom dobré a špatné učitele. iPad je samozřejmě pomůcka - je to kus plastu. Tužka je taky jenom pomůcka, a list papíru je taky jenom pomůcka. Rozhodující je obsah a učitel - v obou případech, s ipadem i s papírem a tužkou.
Vyjádřím se kde jsem zmiňovaný (i se zkomolením jména):
1) K ceně učebnic v USA. Jak na to chcete dát přesnou odpověď, pro federaci s 50 státy atd.? Ani pro ČR byste nedostali rozumnou odpověď: i u nás je rozmezí od 20 do 300 korun. Hledal jsem ceny na Internetu, to mě zhruba potvrdilo, co je v článku (deset patnáct dolarů plus mínus nehraje roli). Zmíněné rozmezí uvedené v článku bylo uvedeno v řadě článků psaných americkými redaktory, kteří předpokládám o tom mají povědomí, nikdo to v žádném článku nezpochybnil, ani v komentářích.
Myslím, že je jedno jestli je rozpětí 60-120 nebo 50-110. Každopádně je to několikanásobně více než průměr.
2) Otázka výuky. Nevím, co to je klasická výuka, co ten termín značí. Taková jak v Řecku? Za Marie Terezie? Za první republiky? Za socialismu? Pak taky nevím co to je "zkušený učitel". Rozlišuju jenom dobré a špatné učitele. iPad je samozřejmě pomůcka - je to kus plastu. Tužka je taky jenom pomůcka, a list papíru je taky jenom pomůcka. Rozhodující je obsah a učitel - v obou případech, s ipadem i s papírem a tužkou.
Daleko snáze bychom ovšem dosáhli (nejen) rozšíření moderních technologií ve školství, kdyby se do toho vláda a úřady přestaly montovat úplně. Že by rodičové neměli na tablety apod.? Jestli otázka u většiny těch "chudých" nezní spíše zda by si nemuseli kvůli svým dětem odřeknout některé věci jako dovolenou u moře, pět piv nebo krabičku cigaret denně...
Pokud jde o samotné používání tabletů dětmi, nevidím v tom problém. Děti máme tři (ve věku 4-8), iPady taky. Ergonomie a odolnost jsou zajisté validní náměty k zamýšlení, ale ze zkušenosti docela dobře řešitelné vhodným poudrem, kombinovaným se stojánkem a případně externí klávesnicí.
Problém s e-učebnicemi vidím někde jinde - v tom, že by se jejich vydávání mohli zmocnit různí powerpointoví mágové, takže učebnice by sice byly krásně "vymazlené" (toto slovo ukrutně nesnáším, bohužel v zadání aplikací se objevuje stále častěji), ale obsahově na nic.
Tablet nebo čtečka určitě brzy nahradí tištěné učebnice. Nejspíš to začne na VŠ a na ZŠ to dojde nejpozději. Jako univerzální výuková pomůcka ve mě ale vzbuzuje obavy, aby děti příliš neodtrhl od reality. Můj tříletý syn se snadno a rychle naučil hrát na tabletu bowling a já jen doufám, že ho moc nepřekvapí, až zjistí, jak se hraje bowling ve skutečnosti.
Podpora Androidu od vydavatelů je závislá na tom, jaké jim dokáže Google udělat podmínky. Ono vydat teď učebnici na Android znamená, že jí prodám jednou a do pěti minut je na nějakém Blackstore a všichni si jí vesele kopírují. Nedejbože pokud bude v některém ze standardních ebook formátů, to bude hned na rapidshare. Tahle možnost je iPadu silně ztížená a když už si někdo jailbreak udělá, tak to většinou není triviální a nese s sebou spousty jiných omezení, takže bych tipnul rozšířenost na pár jednotek procent. Situace je dobře vidět na časopisech. Stovky titulů se dají sehnat na iPad, kolik jich je na Android? Většina z nich využívá Digital Publishing od Adobe, takže udělat výstup i pro Android jistě není problém. Problém je jen absence podpory ze strany Google, která by umožňovala snadný a propracovaný systém pro placené a bezpečné vydávání titulů.
Promiňte mi mou troufalosti, ale ten link:
1. se týká pouze státu Kalifornie a dokonce přímo se v něm uvádí, že by bylo fajn mít i v Kalifornii ceny učebnic nižší, tak jak je tomu v jiných státech o což by se měl guvernér Kalifornie zasadit (The Governor should work with the Legislature to require publishers to furnish their instructional materials in California at a price, including all costs of transportation, that does not exceed the lowest price at which the publisher offers these materials for adoption or sale to any state or school district in the United States, and to automatically reduce the price of those instructional materials to any governing board to the extent that reductions are made elsewhere in the United States.)
2. uvádí že není to 65-120 $, jak jste uvedl v článku, ale ve spodní hranici míň jak polovina a zas se to týká pouze CAL (jak vypadá průměrná cena za 1 učebnici pro daný školní ročník? cenové rozpětí je nicneříkající... )
3. doporučuje jako opatření k ušetření za papírové knihy zvážit zavedení e-knih, což mi silně evokuje rčení "účel světí prostředky"
ale já bych spíše toužil po odkazu na učebnice Angličtiny, Biologie, Algebry, Fyziky atp používané na středních školách v USA, který by vedl řekněme na Amazon? to je podle má podle mě smysl...
čísla, která jsou na linku uvedena, mě přesvědčují jen o tom, že autor článku netuší, ani rámcově, za kolik se dají v USA učebnice pořídit a co je pro studenty ekonomicky nejvýhodnější způsob pořídit si studijní materiály...
už je z uvedené literatury lze např vyvodit:
"Purchasing used textbooks, however, is one of the most cost effective ways for students to buy required books, and even the lower priced electronic versions are not as inexpensive as used copies. This benefit for publishers will not be welcome by students." (http://www.publishingcentral.com/articles/20030813-68-4409.html?si=5)
že nejlepší je pořizovat si použité učebnice, což se třeba u nás v ČR běžně děje a zjevně to není objevování Ameriky ani v Americe...
chci po novinářích moc, aby věděli o čem píšou? nebo je to jen otázka počtu odstavců a počtu zobrazených bannerů?
Nesmíte vidět Tablet jako náhražku papíru, potenciál je úplně někde jinde a překážka není ani vysoká cena, odlesky zářivek na displayi. Klíčové je právě to, jaká bude nabídka obsahu a za jakou cenu.
S obsahem to teď začíná vypadat nadějně, ale musí přibýt i nějaký mód, který neumožní používat jiné než výukové aplikace s jasnou identifikací porušení.
Nedovedu si v současné době představit třídu kde na stole leží 20 iPadů s multitaskigem a připojením k internetu (s dětmi mnohem více počítačově vzdělanými než většina učitelů).
K čemu mít ve škole ipady, když učitelé jsou pořád stejní?
Do škol se s velkou slávou za velké peníze nakoupily tzv. interaktivní tabule, pár firem si na tom řádně namastilo kapsu a k čemu to je?
Jsou děti vzdělanější? Jsou zvídavější? Kdepak! Mžourají celý den v zatemněné místnosti na nesmysly a na stylu výuky se nic nezměnilo.
Kvalitní učitel dokáže zaujmout pouze s tabulí a křídou. Pitomému učiteli nepomůže ani interaktivní tabule, ani hromada ipadů. K čemu může být učebnice, kde se všechno hýbe, netuším.
Ucebnice za 30$ nebo za 80$. iPad za 15 nebo za 11,5. Hlavenka nebo Havlenka. :-) sejde a tom? Je to prece tak nejak v rozmezi. Jen takove male nevinne stouchnuti!:-) Osobne si myslim ze Apple udelal uzasny krok, nastavil smer a udelal to nejpodstatnejsi ZACAL. Stejne jako jsem tajne doufal a cekal na iPhone, nebo iPad tak ted je ukojena moje touha po nastroji na tvorbu interaktivnich learning books. Ono ani moc nesejde na tom ze spouste pritomnych prijde reseni jako vendor lock, nebot tahle myslenka ma proste sanci najit si svou cestu a stejne jako k iOS existuje Android tak se casem objevi alternativa. Jde o to ze Apple objevil a otevrel nove obzory a za to mu patri obrovske diky. A vendor lock je neco s cim se preci dalo pocitat ne? Kdo by nechtel mit monopol..:-)) Ale jako ve vsem se nakonec objevi jine alternativni formaty a nastroje na jejich kompatibilni /vice ci mene/ prevod. Uzasne je pro me, ze toto tema Apple otevrel, protoze po jeho vzoru a se snahou ukousnout si svuj kousek kolace prijdou dalsi a cely obor se neskutecne posune dopredu. Neverite?:-) Sledujte, primy prenos prave zacina..
Není výhodnější a to z několika důvodů. Levné tablety nebudou obsahovat stejné snímače jako ty drahé. Na prohlížení nebo šudlání nějaké plošinovky to nevadí. Ale jako vývojář nemůžu udělat něco co bude univerzálně a vždy fungovat. Právě ty snímače jako je kompas, gyroskopy snímače polohy jsou např pro učebnici fyziky jako dělané.
Další nevýhoda je spousta modifikací, neustále nové modely, nepodpora starých modelů, stovky variant ovládání a rozlišení. Tohle při vývoji/ tvorbě pro iOS biosféru neřešíte, tam na to Apple dávno myslel.
A to nejdůležitější pro mě jako autora díla je záruka investice. Tím jak je iOS uzavřený, jak má kvalitně a férově vyřešený prodej a distribuci produktů, mám jistotu svého zisku (když vytvořím dobře prodejné dílo). Jak je to na Androidu? Přímo tato země je modelem zlodějiny všeho druhu. Jen to dám na Android market, už se to za 14 dní šíří jinými kanály, už to někdo opajcuje nebo doplní něčím škodlivým. Budu se snažit na takovém trhu?
Proč by měl iPad nebo libovolný jiný tablet ležet na stole jako placka? Viděl jste jak je řešena spousta obalů nebo stojánků? Jinak máte pravdu, smyslem výuky rozhodně není ovládání iNěčeho, tak jako by nemělo být biflování, marné hledání informací, nebo mentorování něčeho co si většina dětí neumí představit nebo to nechápou.
A co učení hrou? interaktivní učebnice, obrázky, animace, živé odkazy, průběžné testovací obrázky, praktické příklady? Konkrétně pro matematiku, fyziku, přírodovědu, dějepis nebo zeměpis jak dělané. Bez ohledu co je zdrojem, i kdyby měli mít děti své NTB.
Učitelé, ale naprosto nepoučitelní. Jakoby jim nestačilo, jak se naše školství díky Indoši apod. dostalo do vendor-lockinu Microsoftu. Teď chtějí ještě do mnohem většího. Dnes se možná zdá alternativa iPadu jako velmi lákavá, ale za pár let si bude Apple udržovat svoje prémiové ceny a naše školství bude jedna velká dojná kráva, protože přejít na něco jiného by prostě bylo příliš drahé. Ne, prostě jakékoliv rozsáhlejší zakázky pro veřejnou správu by měly být založené když ne na open source, tak na otevřených a multipltatformních formátech.
Jistě. Proto je rozumné začít tam kde investice do kvality jaká je dnes má smysl dnes - na středních a vysokých školách.
Ale rozumovat tady že až za sedm let půjde očekávaný potomek p. Slejšky do první třídy, nebude mu p. Slejška ochoten koupit iPad 1 za deset tisíc korun, ale raději mu koupí Androidový tablet za 2 tisíce co se začnou vyrábět příští rok a proto by se od začátku elektronické učebnice neměly dělat pro iOs ale Androidy.... to má prosím jakýpak význam?
Než budete mít všechny děti ve škole budou ceny iPadu někde úplně jinde. Vždyť tablety teprve začínají...
A pokud je cena pro vás tak důležitá, krmíte děti omaštěnými pilinami se sojovou pastou obohacenou kližkou koupenou výhodně v discountu pod názvem Vuřt Domácí Kwalytny? Kvalita... inu stojí peníze. Ale možná jste opravdu tak bohatý abyste si kupoval laciné věci.
Viděl jste někdy ipad? S odrazy rozhodně problém nemám. Váha a výdrž je super, i můj dvouletý syn nemá problém to nosit a vydrží to deset hodin. Tj. nějaké dva vyučovací dny. Podobnost tabulce s mazací fixou jsem nepochopil. Ovládání prsty je to nejintuitivnější ovládání co existuje.