- 14:35– doplněno vyjádření Air Bank na konci textu
- 12:10 – doplněna informace o trestním oznámení CZ.NIC na konci textu
Správce české top level domény dnes ráno zveřejnil krátké varování: Českem se šíří pochybné e-maily, které uživatele vyzývají k prodloužení platnosti jejich domén.
Ačkoli zprávy vypadají velmi důvěryhodně, jsou falešné, varuje CZ.NIC s tím, že od dnešního rána dostal řadu stížností uživatelů na podobné e-maily.
„Držitelé domén, kteří byli v posledních dnech vyzváni, aby prodloužili platnost svých domén, se mohli stát obětí podvodu. Tyto zprávy mohou být falešné, a proto bych chtěl vyzvat všechny, kteří tyto e-maily našli ve svých schránkách, aby se obrátili na své registrátory a požádali je o potvrzení správnosti této informace,“ říká provozní ředitel CZ.NIC Martin Peterka.
Text e-mailu vyzývá k okamžitému zaplacení relativně drobné částky. „Dne 8.9.2014 vám byla vystavena proforma faktura k zaplacení objednaných/poskytovaných služeb. Kompletní text proforma faktury je součástí této e-mailové zprávy jako příloha (PDF). Služby budou aktivovány/prodlouženy po přijetí platby,“ stojí v mailu, jehož ukázku nám CZ.NIC poslal:
Zpráva je psaná česky a bez chyb a je formulována velmi podobně jako e-mail, který od jednotlivých registrátorů obvykle chodí. V příloze s příponou PDF je obsažená faktura, která podle lidí, kterým zpráva došla, také vypadá přesně jako obvyklá faktura – má jen jiné číslo účtu, na který se mají peníze poslat.
Příloha neobsahuje žádný malware, potvrdil Lupě mluvčí Vilém Sládek.
DOPLNĚNO 12:10 - CZ.NIC už kontaktoval Air Bank, jejíž účet se na falešných fakturách objevuje, a podá na autora falešných e-mailů trestní oznámení, potvrdil výkonný ředitel sdružení Ondřej Filip.
„Analyzovali jsme e-maily, které jsme získali, a ve všech případech jsou kontaktní údaje převzaty z webové prezentace té konkrétní domény, případně z dalších běžných veřejných zdrojů, nikoliv z dat sdružení CZ.NIC,“ dodal Filip.
DOPLNĚNO 14:35 – Air Bank, u které je veden jeden z účtů na fakturách, Lupě potvrdila, že o problematickém účtu ví. „Banka má ze zákona možnost na takové případy rychle reagovat, ale současně povinnost informace o konkrétních krocích neposkytovat. Mohu ale potvrdit, že o účtu v těchto e-mailech víme a přijali jsme už i veškeré nezbytné zákonné kroky vedoucí k zamezení jeho dalšího zneužití,“ napsal Lupě mluvčí banky Vladimír Komjati.
Pokud jste už peníze na falešný účet poslali a chcete je zpět, musíte se obrátit na policii. „Náhradu vzniklé škody je potřeba řešit přímo s policií. Takže pokud někdo zaplatil ještě před tím, než jsme dalšímu zneužití účtu zabránili, může se obrátit na Policii ČR anebo vyčkat, než se mu ozve sama,“ potvrzuje Komjati.
Banka před zřízením účtu musí klienta identifikovat, takže by měla být schopná případně policii předat údaje o majiteli účtu. „Před uzavřením smlouvy o účtu musí banka každého nového klienta identifikovat, takže jeho totožnost zná. Tyto údaje jsou stejně jako jiné údaje o klientech chráněny bankovním tajemstvím, pokud nás ale o ně oficiálně požádá policie nebo soud, můžeme je sdělit,“ dodává mluvčí.