Na českém trhu ke konci roku 2022 působilo kolem 58 tisíc e-shopů a v drtivé většině šlo o menší obchody. Nových hráčů na trhu přitom přibývá stále pomaleji. Vyplývá to ze statistik analytické firmy BizMachine, která se zabývá analýzou údajů o firmách na českém, slovenském a německém trhu. Konkrétně data o provozovatelích e-shopů pak sleduje v Česku, na Slovensku a v Maďarsku.
Její odhady počtu obchodů jsou o několik tisíc vyšší než statistiky prezentované Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a srovnávačem Heureka. Podle těch loni v Česku fungovalo přibližně 50 100 e-shopů. Projekt Česká e-commerce služeb Zboží.cz a Shoptet za rok 2022 uvádí asi 53 tisíc obchodů.
Rozdíly jsou patrně dány odlišnými metodikami a zdroji dat, kvůli kterým se statistiky nedají přímo porovnávat. Zatímco dva tradiční projekty vycházejí z údajů Heureky či Zboží, BizMachine sbírá data z více než stovky veřejných zdrojů.
Asi pětina českých e-shopů se přitom na srovnávačích vůbec nevyskytuje, uvádí firma. BizMachine také mezi e-shopy řadí i takové obchody, které poskytují služby nebo prodávají digitální zboží. „Důležité je, že má například nákupní košík nebo používá nějakou e-shopovou platformu,“ vysvětluje jeden ze spoluzakladatelů společnosti a její CEO Martin Ondáš.
„Naším cílem je mít co nejkvalitnější data, která poslouží jako zdroj zajímavých dat pro B2B obchodníky. Proto kombinujeme co nejširší spektrum dostupných zdrojů dat o firmách. Patří k nim klasická rejstříková data (ARES a jemu podobné) či veřejná data od regulátorů, jako je např. ČNB, EIA, ERU. Sledujeme ale i mnoho datově nestrukturovaných zdrojů. K nim patří informace z webových stránek, profilů daných firem na sociálních sítích, nebo třeba z pracovních inzerátů. I tyto informace dále využíváme. Spoléhat se jen na jeden zdroj informací nám nikdy nestačí. Zajímavé obchodní informace totiž vychází ze spojení a vzájemné kombinace různých dat z vícero zdrojů,“ přibližuje Ondáš.
Jen něco přes tuzemských 700 firem, které provozují e-shop, se může počítat k elitě, která má roční obrat nad půl miliardy korun. Většina (80 %) za rok utrží maximálně 20 milionů Kč, ukazují statistiky vycházející z oficiálních hospodářských výsledků e-commerce společností. Podle BizMachine je publikuje kolem 13 tisíc subjektů, které provozují nějaký e-shop.
Největší konkurence mezi e-shopy panuje v oblasti módy a oblečení, nábytku a zboží z kategorie dům a zahrada. V rámci této statistiky může jeden e-shop figurovat v až třech kategoriích, pokud prodává více druhů zboží.
Čistě digitálních e-shopů je v Česku stále menšina, ukazují čísla BizMachine. Přes 35 tisíc e-shopů (61 %) podle nich stále provozuje aspoň jednu kamennou pobočku, respektive má registrovanou nějakou provozovnu. „Alespoň 6 poboček má necelá tisícovka e-shopů a více než 20 poboček pak 224 e-shopů,“ doplňuje Ondáš.
E-shopy patřící do stovky těch největších mívají v průměru 43 poboček. Pokud pohled rozšíříme na 2 tisíce největších obchodů s obratem alespoň v desítkách milionů Kč, zjistíme, že mají průměrně 5 poboček. Patří k nim například rockpoint.cz, bata.cz nebo sparkys.cz.
Mezi dopravci, které e-shopy nabízejí pro doručování zboží, kralují Zásilkovna a PPL. S mírným odstupem je následuje DPD, GLS a WeDo a mnohem méně populární je Česká pošta. Čísla neukazují, jak zákazníci dopravce skutečně využívají, ale jen to, jak často je prodejci svým klientům nabízejí.
Zajímavý je také pohled na to, jaké technologie české e-shopy nejčastěji využívají k živé komunikaci se zákazníky (pokud live chat vůbec mají). Statistice vévodí česká služba SmartSupp, což je pravděpodobně důsledkem její integrace v nejpoužívanější tuzemské e-commerce platformě Shoptet.
Po velkém růstu předchozích let dorazila i do české e-commerce stagnace. Podle statistik BizMachine v roce 2022 výrazně klesl počet nově založených e-shopů.
Negativní trend se podle BizMachine dá vysledovat také z údajů o firmách s e-shopem a dani z přidaného hodnoty. „Firmy s e-shopem se v závěru loňského roku mnohem méně často hlásily k platbě DPH. Registraci přitom musí podat každá společnost s obratem nad 1 milion Kč ročně. Zároveň sledujeme, že se tyto firmy častěji z registru plátců DPH odhlašují. A dělo se tak během celého roku 2022, ne až s ohlášeným zvýšením na povinnou hranici dvou milionů korun. Což značí, že se většímu počtu menších e-shopů nedaří tak jako dříve,“ dodává Martin Ondáš.