Já myslím, že ten obchod vůbec nebude znemožněn - pouze řešení případných sporů bude probíhat podle českého právního řádu - nic víc. Je plně rizikem toho prodejce jaké zboží (s českými návody nebo bez) sem dodá - žádná ČOI na něj nevlítne, pokud nebude v ČR.
>>>Kdo není schopen zajistit návod v řeči kupujcího tak raději ať nic neprodává.
A proč ne? Proč, když to může být výhodné pro prodávajícího i kupujícího? Proč by jim měl ten obchod být znemožněn kvůli povinnosti zajistit zákazníkovi něco, co třeba vůbec nechce a nepotřebuje?
>>>Kupující je zákazník a zákazník nemusí nic, ani umět anglicky aby si přečetl návod.
Však zákazníka nikdo nenutí aby tam kupoval. Jenže pro někoho to může být výhodné tam kupovat i s anglickým návodem, a podobná ochrana mu to znemožní.
Tohle není nic jiného, než ochrana jedné skupiny obyvatel, která poškozuje jinou skupinu obyvatel. Stát by v takovém případě měl být velmi opatrný, kterou supinu podporuje. Protože i tady funguje evoluce, a stát který chrání ty kdo něco neumí a omezuje tím ty kdo něco umí, skončí jako stát neumětelů.
Tak záruka je všude 2 roky? Platí všude stejně i různá pravidla kolem záruky? Platí všude stejně kolik jakých vad se musí v jakém časovém sledu projevit, abych měl nárok na vrácení peněz, nebo nové zboží. Platí všude stejné lhůty do kdy se musí o reklamaci rozhodnout a dokdy se musí vyřídit? Platí všude stejná pravidla, jaká část manuálu musí být přeložena? Resp. co všechno musí být v manuálu v národním jazyce popsáno a jak podorbně? Pochybuji.
Ona ta směrnice je možná vymyšlena dobře, ale to k čemu povede pro mě rozhodně dobré není.
Problém, který popisujete existuje, ale dal by se řešit směrnicí, že každý obchod musí mít na úvodní stránce dostatečně velkým písmem uvedeno v jaké jurisdikci sídlí (a případně jakým právem se podle obchodních podmínek budou řešit soudní spory).
A je na běžném spotřebiteli, jestli koupí v maďarském obchodě sídlícím v Maďarsku, nebo v maďarském obchodě se sídlem na Manu (třeba proto, že to tam bude levnější a jemu to riziko stojí za to).
Solidní obchody s tím problém mít nebudou? To je omyl. Problém s tím budou mít všechny obchody. Akorát pro obří obchody to bude problém jenom o málo větší, než běžně řeší, pro malé obchody to ale bude problém zásadní. Drtivá většina malých obchodů udělá to, že si udělá přehled obratu do jednotlivých zemí a velkou část zemí na konci seznamu odstřihne. Že malá ČR bude u většiny takových obchodů v té dolní části seznamu, je asi jasné.
S tou zárukou to není tak jednoduché, dva roky jsou minimum, ale např. v Anglii mají prodejci zákonem danou odpovědnost za vady v některých případech až šest let, ve Švédsku tři roky apod. Stejně tak podmínky pro odstoupení od kupní smlouvy jsou v různých státech EU různé. Pochybuji, že tohle budou chtít nějaké malé e-shopy řešit, to spíše do ostatních států EU prostě přestanou prodávat.
Obávám se, že ten článek je zavádějící. Záruka je v celé EU dva roky. Viz zde http://www.coi.cz/files/documents/jak-reklamovat-zbozi-zakoupene-v-zemich-eu-letak-esc-pri-coi.pdf
Pokud nakupuješ jako spotřebitel máš dva roky záruku. Jiná pravidla mohou platit pokud nejsi spotřebitel. Oni ty nadnárodní firmy rády prezentují svoje pravidla, ale určitě mají někde v podmínkách schovanou větičku, že práva spotřebitele nejsou tímto dotčena. Osobní zkušenost.
Ona ta směrnice je vymyšlena dobře i když to na první pohled nevypadá. S rozvojem e-komerce nastává to, že maďarský obchod v maďarštině nemusí být maďarský, ale třeba z ostrova Man, což může být pro běžné spotřebitele zavádějící. Takže řeší tento zmatek tím, že říká, prodáváš-li do Maďarska budeš se řídit maďarskými pravidly a basta. jak bylo řečeno výše. Solidní obchody s tím problém mít nebudou.
Takže podle tvé logiky musí třeba v Holandsku mít ke všemu k dispozici český návod - protože jsme přece sakra v unii a já MÁM PRÁVO si to v tom Honadsku koupit?
Záruka je dvouletá u spotřebního zboží v celé EU. Kdo není schopen zajistit návod v řeči kupujcího tak raději ať nic neprodává. Kupující je zákazník a zákazník nemusí nic, ani umět anglicky aby si přečetl návod. Ono to hold není jenom o tom zbastlit nějaké stránky a prodávat.
Žádné odchylky? Co třeba délka záruky? Není náhodou ve zbytku EU spíš jen jednoletá záruka? Ale pokud si objednáš zboží do ČR, tak ti prodávající bude muset uznat dvouletou. Takže se na to vykašle a řekne ti ať si to radši koupíš doma.
A co české návody? Nejde vždy jen o věci typu televize, u které je dost často mezinárodní návod v různých jazycích.
Jednak zmíněné nařízení se nevstahuje na věci daňové, celní či správní. V případě e-shopů se týká opravdu pouze spotřebitelských smluv. Vzhledem k harmonizaci evropského práva národní odchylky ve spotřebitelské legislativě nejsou prakticky žádné. Když se na to podívám selským rozumem, tak e-shop, který chce prodávat třeba do Španělska by ve svém vlastním zájmu měl mít přehled o tom jaké jsou zvyklosti a pravidla na tamním trhu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).