Hlavní navigace

Názory k článku E-shopy: mýtus nízkých cen

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 5. 12. 2000 9:57

    Michal Novak (neregistrovaný)
    Mam zkusenost z posledni doby, kdy jsem nakupoval nekolik drazsich veci do domacnosti. Vsechny jsem koupil v nekolika ruznych internetovych obchodech.

    Muj postup byl nasledujici:
    1. na internetu jsem si nasel vsechny dostupne informace o produktu, ktery me zajimal a vytipoval jsem si nekolik vhodnych od ruznych vyrobcu
    2. navstivil jsem nekolik kamenych obchodu, abych si je "osahal" a poradil se s "odborniky"
    3. rozhodl jsem se pro jeden z nich
    4. pomoci vyhledavacu na internetu jsem nasel nejvyhodnejsiho prodejce
    5. objednal jsem zbozi a behem nekolika dnu jsem jej mel doma

    Dale mam zajimavou zkusenost hovorici pro internetove obchody.
    Kamenni obchodnici se vetsinou snazi prodat to, co je pro ne nejvyhodnejsi, pripadne to co maji prave na sklade. Naproti tomu internetovi obchodnici vam prodaji cokoliv co dokazou sehnat, navic vetsinou za prijatelnejsi ceny.
  • 5. 12. 2000 10:07

    Daniel (neregistrovaný)
    Souhlas s predchozim pisatelem: internetove obchody budou profitovat nejvic prave v konkurenci s kamennymi, protoze mohou parazitovat na sluzbach, ktere poskytuji kamenne. Dneska, kdyz chci knizku, tak si ji v knihkupectvi prohlidnu a pak si ji objednam se slevou na webovem obchode, stejne jako diskutujici vyse to dela s domacim spotrebicem. Az tahle konkurence polozi vetsi pocet kamennych knihkupectvi, tak budou muset zdrazit kvuli lepsim sluzbam i webove obchody. Treba takova vltava.cz - nic proti nim nemam, kupuju u nich taky - nebude moci existovat ve stavajici podobe, kdy vetsina zbozi je zcela bez informaci: obal u knihy nebo CD maji jen obcas, seznam pisni na CD je naprosta vyjimka a o ukazkach si muzete nechat zdat.
  • 5. 12. 2000 10:09

    David Špinar (neregistrovaný)
    Část ceny, kterou zákazník zaplatí za koupené zboží, tedy skončí u členů partnerských programů e-shopu, část u specializovaných serverů a část u obecných vyhledávačů. Nakonec zjistíme, že do prodeje výrobku se zapojilo více subjektů, než v případě kamenného obchodu, a že každý z nich na tom něco vydělal.

    S tím nemohu souhlasit. Do obchodního řetězce ve Vámi zvoleném modelu se dá započítat pouze onen partner e-shopu, který figuruje jako zprostředkovatel. To, že z prodeje například knihy má výnos více subjektů, ještě neznamená, že jsou všichni částí obchodního řetězce.

    Když budu zprostředkovávat například stavební spoření a dám si reklamu do Annonce a ta si zase u Pragoplakátu koupí billboard, tak ani Annonce, ani Pragoplakát součástí řetězce nejsou, ačkoliv jim prodej stavebního spoření přinesl určitý výnos.

  • 5. 12. 2000 10:28

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Myslím, že je to jen otázka definice. V každém případě existují dva řetězce. V jednom si obchodníci prodávají zboží, v druhém si prodávají návštěvníky a potenciální klienty. V e-shopu se tyto řetězce spojí a dojde k prodeji zboží zákazníkovi. Jak tento spojený řetězec nazveme, není podstatné. Důležité je to, že všichni členové spojeného řetězce profitují z peněz, které klient e-shopu zaplatil jako cenu za zboží.
    Tento řetězec je oddělen od ostatního světa jasnou hranicí, protože předmětem obchodu je vždy jeden konkrétní kus zboží nebo jeden konkrétní návštěvník/zákazník. Tím se Internet liší od Vašeho příkladu, protože cena billboardu závisí na počtu lidí, které si koupí Annonci, jen velmi volně.
    To co je podstatné pro cenu zboží, tedy suma, kterou e-shop musí zaplatit za "dodání zákazníka", je však jasné z posledního článku řetězce a odpověď na otázku, zda tomuto článku předcházejí ještě další, nemá na koncovou cenu vliv.
  • 5. 12. 2000 11:43

    Ondrej Fryc (neregistrovaný)
    S článkem naprosto nesouhlasím:

    1. Autor počítá do distribučního řetězce náklady, které s ním nesouvisejí. Souhlasím, že nejsou zanedbatelné, ale kamenný obchodník také neplatí jenom nájem.

    2. Autor vůbec nezmiňuje výhodu Internetového obchodu - 24 hodin denně přístupný a globální působnost. Obojí mu dává mnohem vyšší potenciál kupců.

    3. Náklady na provoz seriózního e-shopu jsou vyšší, to souhlasím, ale i jejich prodeje jsou vyšší, takže v přepočtu na jednoho klienta jsou relativně nižší.

    4. CO opravňuje jejich existenci? a. 24 hodin otevřeno. b. množství výrobků a značek k dispozici (jak by asi vypadala elektro prodejna s vystavenými 700 různými spotřebiči bílého zboží?) c. většina Internetových prodejen nabízí výrazné slevy d. zákazník nemusí nikam fyzicky chodit.

    A ještě k tomu "parazitování". To je problém spousta společností nejen Internetových. Tak například Triangl leasing. Jinak ale je velkou chybou domnívat se, že si většina zákazníků spotřebič nejdříve "osahá" u kamenného prodejce a pak koupí na Internetu. Z našich zkušeností vyplývá, že zákazníkem je spíše člověk, který nemá čas chodit do kamenných obchodů, zvlášť když mají v 18.00 zavíračku.

    Ondřej Fryc
    bilezbozi.cz, s.r.o.

  • 5. 12. 2000 13:17

    Jiří Laburda (neregistrovaný)
    Otevřeno 24 hodin denně - to ano, ale stejně když si zboží objednáte v noci, musíte počkat do rána, až přijde příslušný pracovník do práce, zapne počítač, vyjede si vaši objednávku a zařídí vše potřebné...
    To samé bychom mohli říci o katalogu - taky si ho můžete prohlédnout kdykoli, ale fyzicky se na objednávce začne pracovat až ve chvíli, kdy začne pracovní doba...

    Navíc když vám něco internetový obchod pošle, tak si pro to musíte dojít na poštu (protože určitě 95% lidí pracuje dopoledne, tedy v ten čas, kdy se rozváží pošta)... A doručovací služby jsou dost drahé na to, aby se to vyplatilo...

    Placení - kapitola sama pro sebe. Placení většinou na dobírku, takže opět musíte na poštu. Popř. kartou, které ale není bezpečné a když už chcete něco kartou zaplatit, tak musíte poslat fax s podpisem (to se mi stalo na Vltavě).

    A navíc - některé zboží vůbec nedodají... objednal jsem si dvě knížky, jedna přišla asi po 3 týdnech a druhá vůbec... Nechápu, jak mohou něco nabízet, když to nemají a nejsou ani ochotni napsat mail, že to nejde sehnat... tedy napíšou, ale až po urgencích...

    Takže bycho to shrnul, že obchodování na internetu má jiste budoucnost, ale až se vyřeší výše uvedené problémy...
  • 5. 12. 2000 13:35

    Josef Chvojka (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    pro mě je klíčové kdy si mohu zboží vybírat (tedy třeba i večer). To totiž trvá nejdéle, potvrzení pracovníka Internetového obchodu mi žádný čas pak už nezabere.

    Kdybych musel vždy na poštu, tak se pro mě výhody jaksi vytrácejí. To je pravda. Ale někteří obchodníci nabízí doručovací služby v ceně a pak mi to dovezou až domů. Jak se oni domluví na cenách s kurýrem, mě popravdě moc nezajímá. Důležitá je koncová cena pro mě.

    Dtto pro placení. Mě osobně platba "z ruky do ruky" vyhovuje, navíc si můžu zkontrolovat, že kurýr dovezl to co jsem si objednal.

    Josef Chvojka
  • 5. 12. 2000 14:20

    Martin Pegner (neregistrovaný)
    1. Autor počítá do distribučního řetězce náklady, které s ním nesouvisejí. Souhlasím, že nejsou zanedbatelné, ale kamenný obchodník také neplatí jenom nájem.

    -- Ty naklady skutecne nebyly rozpocitany spravne. Samozerjme tam nepatri cely retezec privadejici zakaznika, ale prime promo-naklady, ktere jsou na iNETU zatim spis vyssi (na jednotku zakaznika)... Tam samozrejme patri i provize affiliates...

    -- Na druhou stranu jsou tam zase jine naklady a to logisticke. To je nejvetsi nesvar e-shopu... nemaji casto zadny sklad. Samozrejme je to levnejsi, ale pak musi mit sakra dobrou logistiku, aby se zbozi dostalo ke spotrebiteli (casto se tak nedeje, napr. selze dodavatel, vazne komunikace atp...)

    -- dalsi naklady co me napadaji jsou "konzultacni"... To co dela prodavac v kamennem, kdyz radi zakaznikovi... Proto si americke velkoobchody buduji v Indii back-office s podporou rozhodovani zakazniku (napr. chat prodavac-zakaznik, mail feedback atp...) Rozdil je v tom, ze kamenne obchody se s navaly vyporadavaji jinak... Casto si stoupnete do fronty a cekate... Kdyz na (rychlem) iNETu nedostanu odpoved ihned, jdu do jineho shopu a nezachrani to ani mail do 2,4,8... hodin pote...

    2. Autor vůbec nezmiňuje výhodu Internetového obchodu - 24 hodin denně přístupný a globální působnost. Obojí mu dává mnohem vyšší potenciál kupců.

    -- spravne uvadite, ze jde o potencial. Obchodu, ktere reaguji 24 hodin denne (nemyslim jen pasivni prijeti objednavky) a ktere expeduji zbozi globalne je skutecne poskrovnu... Nebo mate opacny nazor? A zajisteni NONSTOP behu taky neco stoji...

    3. Náklady na provoz seriózního e-shopu jsou vyšší, to souhlasím, ale i jejich prodeje jsou vyšší, takže v přepočtu na jednoho klienta jsou relativně nižší.

    -- nesmysl, rozhodne ne v pocatku podnikani... To jedine v pripade totalne nenasyceneho trhu nebo nejake unikatni novinky... I e-bizz ma pravidla z klasicke ekonomiky a nejprve je investice (do zbudovani, do podpory, do logistiky, do duvery zakazniku...) a pak teprve break-event a vynosy...

    4. CO opravňuje jejich existenci? a. 24 hodin otevřeno. b. množství výrobků a značek k dispozici (jak by asi vypadala elektro prodejna s vystavenými 700 různými spotřebiči bílého zboží?) c. většina Internetových prodejen nabízí výrazné slevy d. zákazník nemusí nikam fyzicky chodit.

    -- jak jsem uvedl v predchozim textu, jsou to nesmysly. Prece mi netvrdite, ze bilezbozi.cz expeduje zbozi o pulnoci a posle mi alert popripade prodavac poradi, manager odpovi na mail.... To ze ma otevrene stranky (neco jako katalog TESCO, Albert, Kotva...) znamena, ze si mohu vybirat, objednavat... ale neznamena to, ze probiha nakupni proces dal, nez jen za podani objednavky (jako u zasilkovych agentur)...

    -- b/ prece nechcete srovnavat obrazky a strucne popisky ke zbozi se skutecne vystavenym a skladovanym zbozim... Jak rikam, vetsina e-shopu jsou jen prachobycejni prekupnici a zbozi ani nedostanou do rukou...

    -- c/ ... a o tom prave cely tento clanek je, zda je zbozi na iNETu skutecne levnejsi, a zda na to ma skutecne narok (tj. zda to neni pouze vyjidani kapitalu obchodnika - prave pomoci slev)

    -- d/ No konecne neco! Pridana hodnota e-shopu v tom, ze usetrite 2hodiny cesty po Praze a pul dne vybirani zbozi s manzelkou... Ovsem casto vyvazene zas tim, ze zbozi dostanete po mesici (pokud vubec) a nikoliv hned...
  • 5. 12. 2000 15:07

    Ondřej Fryc (neregistrovaný)
    -- Ty naklady skutecne nebyly rozpocitany spravne. Samozerjme tam nepatri cely retezec privadejici zakaznika, ale prime promo-naklady, ktere jsou na iNETU zatim spis vyssi (na jednotku zakaznika)... Tam samozrejme patri i provize affiliates...

    --- Dostavate se trochu nekam jinam, do diskuse která forma propagace e-shopu je lepsi, jestli bannery nebo něco jineho.

    -- nesmysl, rozhodne ne v pocatku podnikani... To jedine v pripade totalne nenasyceneho trhu nebo nejake unikatni novinky... I e-bizz ma pravidla z klasicke ekonomiky a nejprve je investice (do zbudovani, do podpory, do logistiky, do duvery zakazniku...) a pak teprve break-event a vynosy...

    --- a Vy myslite, ze když zacnete provozovat kamenny obchod, prijdou zisky hned? Také musite cekat na ten, jak uvadite, break-event.

    -- jak jsem uvedl v predchozim textu, jsou to nesmysly. Prece mi netvrdite, ze bilezbozi.cz expeduje zbozi o pulnoci a posle mi alert popripade prodavac poradi, manager odpovi na mail.... To ze ma otevrene stranky (neco jako katalog TESCO, Albert, Kotva...) znamena, ze si mohu vybirat, objednavat... ale neznamena to, ze probiha nakupni proces dal, nez jen za podani objednavky (jako u zasilkovych agentur)...

    --- U kamenneho prodejce si taky lednicku vyberete v jeden den a prodejce vam ji doruci (vetsina také nabizi dopravu v cene) jindy. Jenomze Vase první navsteva musí byt v pracovni dobe.

    -- b/ prece nechcete srovnavat obrazky a strucne popisky ke zbozi se skutecne vystavenym a skladovanym zbozim... Jak rikam, vetsina e-shopu jsou jen prachobycejni prekupnici a zbozi ani nedostanou do rukou...

    --- Tak za prve, nesrovnavam skutecne informace o zbozi. Ty ma kamenny obchodnik lepsi, samozrejme. Ale tento obchodnik ma zase jen par znacek, takze zakaznik by musel obehnout spousta takovych prodejcu a ztratit tim spoustu casu. Za druhé nechapu, proc tady mavate terminy jako "nesmysly", "vyjídání", "prachobycejny".

    -- c/ ... a o tom prave cely tento clanek je, zda je zbozi na iNETu skutecne levnejsi, a zda na to ma skutecne narok (tj. zda to neni pouze vyjidani kapitalu obchodnika - prave pomoci slev)

    --- Ja myslim, ze od toho je volne podnikani. Pokud Internetovi obchodnici zvednou ceny, prijdou zasi obchodnici kamenni nebo uplne jini. Zakaznik si vzdy vybere.

  • 5. 12. 2000 16:58

    Radek (neregistrovaný)
    Hmmm, nemyslím si, že některé e-shopy nemají budoucnost. Podle mě naopak skvělé vyhlídky mají tyto obory:

    1) Prodej věcí, kvůli kterým neradi chodíme do obchodu - typicky sexshop: Na Internetu je jich nepřeberné množství a myslím, že se uživí. Diskrétní objednání přes Internet je milejší než klasický nákup.

    2) Obchody, založené na šíři nabídky - knihkupectví, prodej videokazet: Myslím, že Amazon je spíš v červených číslech kvůli velké konkurenci, než proto, že by to takhle nešlo. Šílené množství položek a u každé ukázka - to v kamenném knihkupectví nejde.

    3) Prodej věcí, které se i teď neprodávají v kamenných obchodech, typicky reality: I teď, pokud vím, vám v realitní kanceláři ukáží katalog. Internet ohromně zvyšuje možnosti takového prodeje.

    Naopak, co se podle mě neuživí:

    1) Prodej rychle se kazících věcí - typicky potraviny: Takový obchod utratí těžké peníze za distribuci.

    2) Prodej, kde je nutné věci fyzicky vidět - typicky autobazar: Prostě to auto v autobazaru musíte vidět, je sice hezké, že vám ho vyfotí, ale to nestačí.

    No, ale mezi námi, kolika věcem předpovídali všichni budoucnost a špatně to dopadlo. A naopak.
  • 5. 12. 2000 19:26

    Petr K. (neregistrovaný)
    Trosku jsme v diskusi zapomneli, co je (dosud) Internet predevsim - prostredek pro "rychly",otevreny, "neomezeny", interaktivni prenos informaci.
    Z toho vyplyva, ze hlavni pridanou hodnotou internetu jako distribucniho kanalu je oproti kamennym obchodum informace poskytovana "navic" k prodeji zbozi, jako napr.:
    1. rychle vyhledani, kde je hledane zbozi k mani (vs.jak zjistit v kamenacich tak rychle, kde je zbozi "na sklade")
    2. rychle srovnani za kolik, kde je nejlacineji (vs.zkuste obejit obchody ve meste/republice/svete tak rychle a sepsat si ceny!)
    3. siroka informace o danem zbozi - parametry, udaje o pouziti, udaje o vyrobci + primy odkaz k nemu, srovnani s ostatnimi typy, prodejni info - garance, opravny atd. (vs. zkuste tyto informace vypacit z prodavacu - verite jim vzdy?)
    4. informace o terminech a zpusobu dodani
    5. moznost se vyjadrit k vyberu zbozi, precist si recenze expertu/zkusenosti ostatnich kupujicich
    6. atd. - asi by se dalo vymyslet jeste vic informaci "pribalenych" k vyrobku pri distribuci pres sit.
    Ke vsemu je informace dostupna 24 hodin denne, když ja mam chut a cas se vyberem zbozi zabyvat, a ne jen když ma obchodnik chut mit otevreno!!!

    Na zaver jedno ALE:
    vyuzivaji e-prodejci na Internetu opravdu specifickych vlastnosti prodejniho kanalu, ktery si zvolili? Je typicke, ze si za sebou vleceme zvyky z nasi predchazejici praxe - a rada e-shopu potom prodava jako v kamennem obchode, nanejvys jako v katalogovem zasilkovem obchode. Zkusenosti uvedene v diskusi do dokazuji - o zbozi chybi informace (obrazky, popisy, recenze, linky atd.), jedine na co se e-shop zmuze, je dat zbozi do katalogu!!!

    Hlavni roli by mel dnes internetovy prodejni kanal hrat při vyberu, volbe, overeni rozhodnuti. Pokud to tak neni a lidi si jdou vybrat do kamenaku a pak hledaji na Internetu slevy, je to uplne BLBE! Místo prodeje informaci jako lakadla "navíc" zbyvaji jen ty slevy, ktere nutne casem polozi i nejvetsi (nejen cesky) e-obchod.

    Jeste jedna poznamka: Uplne jiny, "transakcni", vyznam ma sit při prodeji, ke kteremu není moc informace potreba -- tam je opravdu hlavne rychlym mediem prenosu informace typu "obj.cislo, počet, cena, datum a místo dodani" , ale to je o necem jinem, spis B2B.
  • 5. 12. 2000 20:33

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    Take to delam tak. Nejdrive si "v realnem svete" vyberu zbozi, osaham a potom na Internetu hledam nejmensi cenu. Uz z toho duvodu musi byt ceny v e-obchodech nizsi. Zakaznik tam totiz nakoupi pouze v pripade
    1. ze to bude levnejsi
    2. ze to zbozi "v realnem svete" nekoupi
    Takze budou 2 typy internetovych obchodu:
    Ty zamerene na ceny a "pro gurmany" - proste ty co budou nabizet zbozi, ktere by na normalnim trhu nemelo sanci se prodat.
    Jinak zatim mym favoritem je www.obchodni-dum.cz. Uz jsem tam par veci koupil a napr. jenom na lednicce jsem usetril pres 4.000.
    Docela me udivilo, kdyz jsem na Internetu objevil obchod (jmeno si uz bohuzel nepamatuji), ktery nabizel zbozi za normalni doporucene maloobchodni ceny. Sice k tomu daval nejake bonuskoruny, ale suma sumarum nic. Rikam si kterej blazen tam muze nakupovat.
  • 5. 12. 2000 21:23

    Jiri Skrivan (neregistrovaný)
    Male upresneni: na kamennych obchodech neparazituji obchody internetove, ale nekteri jejich zakaznici.

    Jsou to lide, kteri radi vyuzivaji sluzbu (prohlednuti si zbozi "nazivo", popr. i s vykladem prodejce), za kterou pak ovsem nezaplati (to je ta "sleva" - cili rozdil kamenne a inetove ceny).

    Takovi filutove...

  • 5. 12. 2000 21:37

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    Jak autor článku, tak my provozujeme obchod s velmi podobným zbožím na Internetu, takže bychom měli mít velmi podobné zkušenosti - ale souhlasím jenom v něčem. Dále mě - a jistě i kolegy čtenáře - při čtení článku musí napadat: aha, tedy objev. Takže teď si ten článek přečte Amazon.com, Barnesandnoble.com, CDNOw.com, borders.com atd. atd., a rychle zvýší ceny na úroveň kamenných obchodů, protože jim tady bylo přesvědčivě dokázáno, že to tak dlouho nemůže fungovat.

    Ta hra, na kterou hrají světové elektronické obchody, se jmenuje "economy of scale": tj. se zvyšujícím se obratem elektronického obchodu roste jeho efektivita. To u e-obchodů skutečně platí a neplatí to do takové míry u obchodů kamenných. Malý krámek v Hodoníně má jednoho zaměstnance a obrat tři milióny ročně, Kanzelsberger (řekněme) obrat padesátkrát větší, ale zaměstnává třicet lidí, navíc o třetinu vyššími platy, neboť v Praze na Václaváku.

    Uvedu příklad u Vltavy: marketujeme Vltavu zhruba stejnou intenzitou už třetí rok. V r. 1998 učinila vánoční objednávky za půl miliónu, loni za jeden a půl a letos za čtyři: to vše za stejných marketingových nákladů. Rovněž se zvyšuje obrat na zaměstnance Vltavy, tj. také růst efektivity, dosahujeme lepší obrátkovosti skladu, mohli jsme kvůli obratům vyjednat lepší rabaty od dodavatelů a máme lepší podmínky u dodavatelské (shipping) firmy. Rovněž se takto postupně lépe "amortizují" náklady na vývoj software, hardware a konektivitu.

    Souhlasím s panem Nebeským v tom, že elektronické obchody asi nebudou schopny nabízet nějak PODSTATNĚ nižší ceny než obchody kamenné; ale domnívám se, že vedoucí firmy na trhu budou schopny nabízet o něco (5-10%) nižší ceny než kamenné obchody a přesto profitovat.
  • 5. 12. 2000 22:51

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    ad 1 Diskrétní objednání přes Internet je milejší než klasický nákup.

    Co je to za diskrétnost, když spousta lidí, které neznáte má vaši adresu a ví, že pan XY si kupuje jednou do měsíce nějakou úchylnost :) Mně příjde diskrétnější dojít si do obchodu.

    ad 2 Šílené množství položek a u každé ukázka - to v kamenném knihkupectví nejde.

    Vždycky jsem zájemcům o provozování obchodu vysvětloval, že by možná bylo lepší pořídit si virtuální obchod bokem ke kamenýmu, protože lidi si můžou 24h denně zboží vybírat, a pak si ho najistotu přijít vyzvednout k vám do krámu. Například moje matka si prohlídne katalog knižního klubu, a pak si jde pro knížky do knihkupectví tohodle řetězce.

    ad 1 (?) Prodej rychle se kazících věcí - typicky potraviny: Takový obchod utratí těžké peníze za distribuci

    Představte si, že nesnáším nakupování. Prostě si ještě v práci na www stránce vyberu deset rohliků, litr mlíka ... většinu toho mám ve svém přednastaveném profilu "běžný nákup", pak kliknu, vyplním dobu, kdy bych si rád nechal nákup doručit a až příjdu domů, počkám na roznášku.

    ad 2 (?) Prodej, kde je nutné věci fyzicky vidět - typicky autobazar:

    Čím se koupě auta liší od koupě/nájmu nemovitosti? Letos na jaře jsme s kolegy strávili několik hodin browsdáním katalogem nemovitostí, a pak jsem ke třem z nich dojeli a jednu z nich vybrali. S autem to může být podobné.

  • 5. 12. 2000 23:29

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    Mno, pěkně jste to řekl :)

    Dovolím si to zase vzít z hlediska klienta: potřebuju nějakou knížku, řekněme o ASP, dojdu do pár obchodů, abych zjistil, že nemají, ale mohou objednat. Pak si sednu večer k počítači, najdu elektronické knihkupectví, objednám knihu o ASP a když jsem u toho, koupím i nějakou o JavaScriptu, a hele, tady je sleva na knížku o sociometrii a támhle mají ještě knížku o kaktusech. Objednávám, pak chvíli přemýšlím, co skutečně potřebuju, pár knížek zase zrušim (nikdo do mě nehučí, nekouká po mně, nebere mi knížky k zabalení), nakonec to sečteme: mám, co jsem chtěl, i něco navíc, knížky jsou o 50 Kč levnější a zaplatím 70 Kč za balný a poštovní a dostanu je pozítří, respektive za týden, protože pro ně jdu na poštu.

    A příště si objednám zase. Víte proč? Ze zvyku. A taky, že mají docela dobrý výběr, vaří k tomu skvělý kafe, můžu si knížky prohlížet s mastnejma rukama a nemusim poslouchat ezoterickou hudbu :)

    A hele, ta knížka o ASP není, co jsem chtěl :( ale JavaScript je výbornej, kaktusy dám mamince, teď stejně na nějaký pěstování nemám čas ... a neměl bych si objednat ten MacOS for Dummies, kterej mi nabízej v katalogu? Mno, nejdřív si prohlídneme to ukázkový číslo časopisu a kouknem na tu knižní premii. Tak mě napadá, že si budu muset pořídit v tom knihkupectví ještě jeden account. Když se přihlásím, vysype to na mě automaticky počítačovou literaturu, přitom bych si radši kupoval víc poezie nebo knížek v ruštině.

    ...snad vás ten automatickej text tolik nenudil :(
  • 5. 12. 2000 23:48

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Dovolím si s panem Hlavenkou nesouhlasit.

    "Economy of scale" - (dovolíte-li, použil bych raději "úspora z množství") není nic nového, nic, s čím by přišly elektronické obchody. Mám pocit (omlouvám se za svou nevzdělanost) že úspora z množství je jedním z výchozích předpokladů myšlenek Adama Smithe. Je naopak poměrně snadné prokázat, že moderní technologie úsporu z množství snižují, respektive že umožňují snížit náklady na činnosti v malém měřítku na úroveň blížící se nákladům na tutéž činnost ve velkém měřítku. Je to možná na širší diskuzi, které se nebráním.

    Podle mého názoru je Vltava pana Hlavenky ukázkovým příkladem slepé uličky (národní obchod s importovaným zbožím), a proto se mi jeho srovnávání se se sebou samým před rokem a před dvěma lety zdá irelevantní. V obecném případě je ale zjevné, že pracovník zákaznické podpory dokáže vyřídit během pracovní doby jen omezený počet dotazů a pokud se počet dotazů zvýší desetkrát, musí se desetkrát zvýšit i počet pracovníků zákaznické podpory. Počet jiných pracovníků se sice může zvyšovat nižší rychlostí než počet zákazníků, v kamenném světě je to ale stejné. V hypermarketech je také jeden zaměstnanec na více zákazníků než v samoobsluze na rohu.

  • 6. 12. 2000 3:14

    Martin Kralicek (neregistrovaný)
    Jen k tem autobazarum - take mi neni jasne, proc zrovna autobazar by se nemohl uzivit. Samozrejme, ze to auto si kazdy osobne prohlidne a nenecha poslat na dobirku ;-), ale prijde mi daleko pohodlnejsi vyhledavat prihodna auta v jedne vetsi databazi pres Internet, nez fyzicky objizdet jednotlive prodejny po celem meste/okrese/kraji.

    Zrovna na jednom podobnem systemu pracuji a zda se mi, ze vyhod to ma vic nez dost. Napriklad jestlize nenajdete vhodne auto ihned, tak muzete zadat pozadavky (model, cena, stari,...) a jakmile se auto u prodejce v databazi objevi, system vam automaticky posle email. Atd., etc.
  • 6. 12. 2000 9:20

    Michal Dobeš (neregistrovaný)
    Ano, váš obchod je ukázkový svým vývojem. S každou další objednávkou jsou čím dál větší problémy. Platit přes Expandii celkem snadno znamená nevratnou půjčku, protože se ani nenamáháte oznámit, že předem zaplacené zboží nemáte (natož se namáhat dodržovat termíny) atd. Už se sázím s kolegy, zda někdy na Váš popud dostanu peníze zpět nebo ne.

    Apropo, nic si z toho nedělejte. Má zkušenost s dalšími obchody je podobná. Zhrnuli to, není rozumné v jednom obchodě nakupovat víc než jednou, protože s každým dalším nákupem budou větší a větší problémy.
    Na inetu má smysl riskovat nakup jenom takových věcí, které nejdou normálně sehnat. A už vůbec neriskovat platby na způsob Expandie nebo platebních karet (u nás), protože se peníze zinkasují předem a pak je budete s námahou dolovat zpět. Některé zahraniční obchody jsou aspoň tak slušné, že peníze z karty strhnout až v okamžiku odeslání zboží (dopředu si obvykle jen zablokují jeden dolar jako test na platnost karty).
  • 6. 12. 2000 9:43

    Radek (neregistrovaný)
    Myslel jsem to trochu jinak, právě tak, že ojeté auto vám nepošlou na dobírku. Na Internetu je sposuta těhle systémů, žádný z nich ale nepracuje jenom virtuálně, vždycky je to nabídka fyzického autobazaru. Čili je to v podstatě inzertní systém, nikoliv e-shop.

    To vůbec není špatný nápad, naopak! Ale pozor, konkurence je velká (auto.rychle.cz, Autohandl), takže nevím, jestli se to ještě uživí.

    Jinak k připomínkám nahoře, vy nejste typický zákazník. Samosebou, že jsou lidi, kteří se neradi tlačí v samoobsluze a jsou si ochotni velmi připlatit, ale podle mě na nich se e-shop postavit nedá.

  • 6. 12. 2000 13:56

    Ales (neregistrovaný)
    Ja kdyz chci knihu, tak si ji v kamennem knihkupectvi prohlednu i koupim :-) Na Internetu je pomerne tezke najit napr. knihkupectvi, kde maji slusny vyber sci-fi. A nakonec to na Internetu dopadne tak, ze sice dostanete knihu se slevou, ale zato zaplatite postovne (pripadne ani nedostanete tu slevu). A navic doruceni knihy nejaky cas trva, napr. Vltava ma expedicni lhuty neuveritelne 3 tydny (a podle mych vlastnich zkusenosti vam ty knihy za ty 3 tydny stejne neposle, ale vymluvi se, ze jim je dodavatel nechce dat)
  • 6. 12. 2000 16:04

    David Petrla (neregistrovaný)
    Pozor, za reklamu platíte tak jako tak - a musíte platit. Je nefér reklamu jednou do prodejního řetězce počítat a podruhé ne.

    Televize přece taky obchoduje se zákazníky, nejenom portály.
  • 6. 12. 2000 17:06

    David Petrla (neregistrovaný)
    Amazon má teď před Vánoci půl miliónu objednávek denně, což cca řádově přesahuje počty transakcí dosahované v jednotlivých velkých českých prodejních řetězcích.

    Přesto zdaleka nevydělává a vydělávat se ani moc nechystá.

    Na druhé straně si spousta menších e-obchodů (květiny, vstupenky, prasata) klidně a drze vydělává. :-)

    Takže jak je to s "economy of scale"? :-)
  • 7. 12. 2000 6:53

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Informace o zbozi na e-shopu. Pak ovsem vznika opacny efekt. Na Internetu si zjistim informace a zbozi pak koupim v kamennem obchode.
  • 25. 2. 2009 12:25

    Afrodita (neregistrovaný) ---.225.freebone.cz
    No doufám že máš pravdu, jsem čerstvým zakladatelem e-shopu
    http://www.sexshop-afrodita.cz
    I když musím říct že vše není tak růžové jak na první pohled vypadá.