Vlákno názorů k článku EET v testovacím provozu už jede. Zatím se ale zvedla spíš vlna dotazů od fd - Realita je takova, ze v drtive vetsine uzivatele...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 11. 2016 19:07

    fd (neregistrovaný)

    Realita je takova, ze v drtive vetsine uzivatele vsemoznych ucetne informacnich systemu ani nic testovat nemohou, nebot dodavatele nemaji hotove implementace. A duvodem je predevsim to, ze stale namnoze nevedi, co ze to implementovat vlastne maji, neb jim to dosud nikdo nebyl schopen ani pres urgence rici.

    Ono totiz samotne odeslani "nejake" uctenky je to nejmensi. Prakticky vsichni narazi na to, ze neco (ale co vlastne) ano, neco (ale co) ne. A pak se to zacne pekne kombinovat a mnozit - co kdyz jsou soucasti jedne operace vlastne ponovu operace dve - mame na to tisknout jednu nebo dve uctenky? A co kdyz se kombinuje vice typu plateb, co kdyz ... a urednik nevi nebot sam netusi.

    Pricemz to muzeme jeste dokombinovat s tim, ze zakaznici pozaduji implementaci pochopitelne v ramci placeneho supportu jakozto legislativni zmenu, a dodavatele by radi dostali zaplaceno extra.

  • 3. 11. 2016 21:35

    Martin Pištora

    Není nic, co by se evidovat nemělo, nebo dokonce nesmělo. Jen některé obory mají odklad. Takže lze evidovat vše. A pokud by to někomu vadilo, dal bych mu možnost u každé účtenky volit to ručně.

  • 4. 11. 2016 7:51

    Pavel (neregistrovaný)

    Nejde o obory. Jde o to, jak evidovat přijaté zálohy a doplatky, jak účtovat vydané a přijate slevové poukázky atd. Lidé, kteří EET vymysleli, si stejně jako vy asi mysleli, že se nakupuje výhradně tak jako před 500 lety, že člověk dojde na trh, vybere si zboží, vytáhne měšec a zaplatí. Jenže od té doby se lecos zmenilo a život je mnohem pestřejší a EET tuto pestrost života nedokáže ani zdaleka pokrýt.

  • 4. 11. 2016 9:23

    Filip Jirsák

    Ani účtování přijatých záloh a doplatků, vydaných a přijatých slevových poukázek ovšem není novinka zavedená spolu s EET. Zálohy, doplatky i slevové poukázky se používají již dávno a stejně tak se o nich už dávno účtuje. Jediný rozdíl, který přináší EET, je podle mne v tom, že to účtování neprobíhá až večer nebo na konci týdne (nebo před podáním daňového přiznání u těch, kteří nepotřebují znát provozní finanční ukazatele), ale účtuje se on-line. Nebo snad EET vyžaduje znát nějaké nové údaje, které nejsou v normálním účetnictví?

  • 4. 11. 2016 9:44

    Martin Pištora

    Rozdíl by mohl být v tom, že dříve to mohla třídit dodatečně a ručně kvalifikovaná účetní, dnes to bude muset třídit ihned nekvalifikovaná pokladní, resp. pokladna sama.
    Takže se časem ušetří za účetní.

  • 4. 11. 2016 9:49

    Pavel (neregistrovaný)

    Pardon, že jsem omylem místo slova evidovat použil účtovat, to je opravdu matoucí. A rozdíl mezi evidencí EET a účetnictvím je velký - ne vše, co se účtuje, se eviduje v EET a vice versa. A co se kdy a jak má evidovat, to je právě ta velká otázka.

  • 4. 11. 2016 10:15

    Kendy (neregistrovaný)

    To že musíte kupovat hardware a připojení i tam, kde ho nepotřebujete?

    A ani nezkoušejte argumentovat nějakým 5000 za nejlevnější řešení. To nejlevnější řešení je tak pro někoho, kdo vydá 10 účtenek denně. Tak pro masérku živnostnici. A to jenom jako dočasně řešení. Je to hračka na Androidu. Časem se to rozsype.

    Věřte tomu nebo ne.. Ale pokud je to malá hospoda, která doposud žádnou pořádnou kasu neměla a účtenky vydávala ručně, tak ji to bude stát +- 30 000. Plus měsíční náklady. Mohou si koupit i něco levnější. Ale IMHO to za dva měsíce vyhodí, protože nebudou stíhat a šáhnou hlouběji do kapsy.

    Do malého obchodu (normálního malého obchodu, co má otevřeno celý den a je tam nějaký provoz), tak 15-20 000 plus měsíční poplatky.

    A co se týče toho "odečtení z daní", kterým se občas šermuje. Právnická osoba žádnou takovou úlevu nemá. Fyzická ano, ale je to sleva na dani, nikoliv daňový bonus. To je docela rozdíl. Ten živnostník musí vykázat zisk před zdaněním minimálně 200 000, aby na slevu dosáhl (v plné výši). to ale spousta malých prostě nemá. Jsou malé firmy. Malí živnostníci. Důchodci, kteří si jenom přivydělávají k důchodu a na vesnici poskytují nějaké služby. Ti už dneska zavírají. U nás na vesnici dva. Mají malé obchůdky otevřené pár hodin denně. Je to fajn služba pro obyvatele, oni si tím přivydělají pár tisícikorun měsíčně a přijdou mezi lidi. Ale teď si mají koupit kasu tak za 10+, naučit se s ní dělat, platiti poplatek za připojení, který jim sežere nemalou část zisku a riskovat pokutu 500 000, když něco udělají špatně?? Prostě končí...

    Opravdu fajn věc tohle EET.

  • 4. 11. 2016 10:54

    Martin Pištora

    Vstupní investice tam je. Ovšem jen pro ty, co dosud neměli pořádný systém (tj. takový, který byl on-line a který dostal EET v ceně pravidelné údržby).
    Není případ, že "musíte kupovat hardware a připojení i tam, kde ho nepotřebujete", potřebovat to bude každý. Takže když to někdo vyhodnotí špatně, nanejvýš si to pořídí o pár měsíců dřív.
    Tady ale řešíme jinou problematiku, že se povinnost EET může lišit položka od položky.

  • 4. 11. 2016 11:32

    Radek (neregistrovaný)

    "... ovsem jen pro ty, co doposud nemeli poradny system..." - myslite, ze SAP neni poradny system? A ten SAP je v globalni firme provozovan s jednotnou sablonou pro cely evropsky region v jednom z nekolika datovych center. A kompetencni centrum je mimo CR. A zajistit v nem takovouto zakonnou shodu je projekt na cca. rok od zacatku do konce. Takze pokud jste mel na mysli "hospudku v Horni Dolni" tak asi ano ale pusobi zde i jine firmy.

  • 4. 11. 2016 11:57

    Kendy (neregistrovaný)

    To si vážně děláte srandu...

    Je spousta činností, ze kterých nejsou nijak výrazné zisky, ale přesto je ti lidé, dělají, protože jim to stačí. Teď je budou muset přestat dělat, nebo výrazně zvednout ceny.

    Mohu uvést desítky, snad i stovky příkladů.

    Třeba.. Někde malé parkoviště v areálu nějaké firmy. Nebavíme se tady o centru města s hodinovou sazbou za parkování 100 korun.

    Jenom malé parkoviště, kde majitel vybírá spíše regulační poplatek, aby mu tam nestála celý den auta cizích lidí, ale jenom auta jeho zákazníků.

    Pobíhá tam nějaký chlapík za pár korun a ručně píše účtenky a kontroluje auta. K čemu asi tak potřebuje internet? K čemu potřebuje kasu? Na takovou triviální činnost.

    Ale teď mu Babiš nařídil, že ji mít musí. Buď to nějak obejde (nebude vybírat peníze a regulaci zařídí jinak), nebo bude muset zvednout cenu. Ono to opravdu není levné.

    A vážně trvám na tom, že na takovou činnost vážně kasu a internet nepotřebuje.

  • 4. 11. 2016 12:47

    Rdm (neregistrovaný)

    Definujte "pořádný systém". Můj známý má pokladnu (několik), které běží ještě na MS-DOS a to už od konce devadesátých let, kdy si je pořídil. Ten systém ustál jakékoliv daňové změny, ale EET už nezvládne. Takže je potřeba pořídit nový systém pro pokladny, jenže s nimi i nové počítače, protože těžko ten nový systém pojede na těch starých šrotech, které stačily na MS-DOS. Investice kolem 150 tis. Kč.

  • 4. 11. 2016 11:16

    Filip Jirsák

    Kendy: Škoda, že jste odpověděl na něco jiného, než na co jsem se ptal. Já neřeším smysluplnost EET ani jeho implementaci. Pouze pochybuju o tom, že EET vyžaduje nové informace z hlediska evidence a účetnictví – podle mne všechny požadované informace ve správně vedeném účetnictví mají být, EET pouze přidává požadavek na jejich on-line zpracování. Pokud je to jinak a EET opravdu vyžaduje nějaké informace navíc, rád bych se dozvěděl, které.

  • 4. 11. 2016 12:13

    Kendy (neregistrovaný)

    Máte pohled na věc podobný jako mají úředníci. Zvrácený mimochodem. Nemyslím, to jako urážku, ale připouštím, že to tak brát můžete.

    Vysvětlím.

    Úředníci mají pohled na firmu jako na jeden organizmus. Firma se "dozví, nebo dozvědět může".. Firma informace má..

    Jenže to tak není. Firma je možná jeden organismus, ale rozhodně nesdílí informace stejnou měrou pro všechny své části. Nemůžete chtít po pokladní, aby toho věděla a znala tolik, kolik toho zná účetní. To prostě nejde. A ani většina účetních to, co předepsal zákon nezvládne. chtít to po pokladní je absolutní nesmysl.

    Věci (o kterých jak píšete jsou v účetnictví) tam nejsou. Přečtěte si proboha tu metodiku. A snažte se pochopit.

    Začněte třeba touhle větou, která je jedna z důležitých pro určení rozhodného příjmu:
    "příjmy podle § 6 odst. 1 ZoET jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou, příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou. "

    Chápete smysl? Dost o tom pochybuji. Pokusím se vysvětlit. Státní úředník tím říká, že máme naprosto zapomenout na to, co máme v účetnictví. To co je v účetnictví s EET nemá co dělat. Evidovaným příjmem jsou věci, co příjmem v účetnictví nejsou. Mohl bych o tom mluvit hodiny.. Vlastně o tom na seminářích hodiny mluvím.

    Další věc je, že naprosto ignorujete časovou souslednost. Ano.. Některé věci se ČASEM v účetnictví objeví. Ale teď se NĚKDE musí objevit okamžitě. A to je velmi drahé.

    Dole jsem někde zmínil ten blbý rozvoz zboží. Zboží, které není moje. Někdo si něco objednal v nějakém eshopu a dohodl si platbu při dodání. Eshop mu to zabalil, přibalil fakturu, já mu to vezu, člověk mi při přebrání zaplatí, já peníze pošlu převodem do eshopu a současně pošlu fakturu do eshopu za to, že jsem tu zásilku převezl z bodu A do bodu B.

    Ale teď budu muset tomu objednateli při předání zboží a platbě v hotovosti nebo kartou NA MÍSTĚ vydat účtenku na svoje jméno a svoje DIČ, zaregistrovat ty peníze JAKO SVOJI TRŽBU i když to tedy rozhodně moje tržba není.

    To nebude levné.. Teoreticky je možné vytisknout řidiči účtenku předem. Ale je to poměrně komplikované (pokud peníze nepřiveze, musím vyrábět mínusové účtenky) a někdy se to udělat vůbec nedá.

    Patrně to skončí tak, že bude nutné do všech aut nakoupit zařízení a tiskárny, řešit, jestli ta zařízení odeslala co měla, přístup k internetu a mraky jiných věcí. Kolik to asi bude stát? A kdo to zaplatí? Babiš?

  • 4. 11. 2016 14:03

    fd (neregistrovaný)

    2Kendy: Kolik to bude stat vam klidne reknu - minimalne desitky tisic Kc per jedno odbavovaci misto = v tomto pripade automobil. Musite totiz poridit zarizeni v rozumne odolne podobe, a to se bavime a min 30kKc, s tiskarnou spise 50kKc. Jinak budete co 14 dnu kupovat nove, nebot ridici upadlo/nekde snim nesetrne bouchl/...

    Pricem vse nasvedcuje tomu, ze na misto toho ridice budete muset najmout ekonoma, a dat mu minimalne mesicni kurz zaobchazeni s eet, protoze drive nebo pozdeji budete napriklad resit svoz opacnym smerem, a pripadne vraceni penez.

    Finalni stadium pak bude jeste zajimavejsi, nebot jako zakaznim mam ucet od vas na vase jmeno = vy jste mi prodal, vy resite reklamace.

  • 4. 11. 2016 14:15

    Kendy (neregistrovaný)

    Já vím.. to byla řečnická otázka.

    Značná část z našich zákazníků jsou dopravní firmy. Velké dopravní firmy. Ne všichni dělají rozvozy, ale ti co ano jsou z toho na prášky. Mám představu, kolik je to bude stát.

    Taky vím, jak pro ně bude složitá správa podpisových certifikátů. Jakmile máte hodně provozoven (každé auto bude vlastně provozovna), tak pro ně potřebujete hodně certifikátů. Nikoliv podle zákona. Teoreticky si vystačíte pro všechna auta s jedním. Ale jakmile nějakému řidiči ten terminál ukradou/ztratí ho, bude nutné zneplatnit certifikát. Přece jenom tam nějaké malé bezpečnostní riziko je.

    A pokud zneplatníte certifikát, který je ve stovce aut, tak terminály ve všech autech přestanou fungovat. Bude nutné je stáhnout na jedno místo a certifikát v terminálech vyměnit. Což je poněkud nepraktické.

    Takže bude nutné vyrábět jeden certifikát tak na 2-3 auta (nebo tak nějak). Pokud jeden řidič o terminál přijde, dojde k zneplatnění certifikátu, tak bude stačit stáhnout jenom auta se stejným certifikátem.

    Tohle je další věc. Kolik lidí ví, jak je to s těmi certifikáty, kolik jich vlastně potřebují a jak velké bezpečnostní riziko v určitých případech podstupují? Skoro nikdo.

    Ono těch praktických problémů je tam hodně.

  • 4. 11. 2016 10:03

    Kendy (neregistrovaný)

    EET nemá s účetnictvím, přiznáním k DPH, přiznáním k dani z příjmu nebo čímkoliv dalším nic společného.

    Vykazuje se hromada nesmyslů naprosto odtržených od jakékoliv jiné evidence.

    Dovolím si pár příkladů.

    Jste plátci DPH. Vydáte fakturu. Odvedete DPH. Za dva měsíce fakturu někdo částečně proplatí v hotovosti, nebo kartou. Na účtence ZNOVU posíláte DPH z faktury, ale do přiznání už ho neposíláte. Pokud jsou na faktuře dvě sazby DPH máte si dle Metodického pokynu vybrat, kterou sazbu na účtence vykážete. To vymyslel poloviční blázen.

    Přijmete platbu za zboží, zákazník zboží vrací, vracíte mu peníze. Pokud původně zboží platil převodem a vracíte mu hotovost, opravný doklad (mínusem tržbu) do EET neposíláte. Pokud platil hotově (a tehdy EET účtenku dostal) a vracíte mu převodem, také nikde neevidujete. Což je naprostá blbost. U Babiše máte tržbu 100 000 (z původní účtenky), ale u sebe žádnou nemáte ani ji nedaníte, protože jste peníze vrátili.

    Děláte rozvoz. Vezete cizí zboží, zákazník platí v hotovosti, celou hotovost předáváte tomu, kdo si rozvoz objednal. Není to vaše tržba. Dostanete zaplaceno za přepravu (pravděpodobně převodem), ale z těch peněz, co vyberete si nic nenecháváte a v plné výši je předáte objednateli. Přesto MUSÍTE platbu evidovat, jako by šlo o vaši vlastní tržbu. Váš řidič musí tomu, kdo zboží převzal a zaplatil v hotovosti, nebo kartou, vydat účtenku na svoje vlastní DIČ a vykázat ji Babišovi. A to i přesto, že objednatel přepravy vás k ničemu takovému nepověřil. Spadnete pod §8 (Nepřímé zastoupení). Velmi vypečený paragraf.

    A takových věcí jsou tam stovky. Normální člověk se v tom nemá šanci orientovat.

  • 4. 11. 2016 11:03

    Martin Pištora

    Z čeho dovozujete, že tržby evidované v EET musí odpovídat tržbám v účetnictví, resp. daněným?
    To bude snad až v EET v2, kdy se přes to bude přímo fyzicky danit a nebude už nic dalšího. Do té doby se to ale bude muset ještě zpřesnit.
    Stávající verze je jen monitoring pro případné kontroly.

  • 4. 11. 2016 12:17

    Kendy (neregistrovaný)

    Já to nedovozuji. Já vím, že to neodpovídá. To co se vykazuje je hromada nesmyslů. Nedá se porovnat nic na nic.

    A teď mi řekněte.. Pokud se shodneme na tom, že se nedá porovnat nic na nic.. K čemu to teda je? Co s těmi daty bude Babiš dělat?

  • 4. 11. 2016 12:56

    Martin Pištora

    I přesto v těch datech půjde hledat anomálie. Nečekaných typů. Automatizovaně. A podle toho zacílit kontrolory. Bude to významně přesnější než nynější los.
    Do toho se zahrnou i bonzy od veřejnosti, které je o mnoho řádů více, než kontrolorů.
    A nemusí skoro nikoho trestat, odstrašení funguje už teď.

  • 4. 11. 2016 13:19

    Kendy (neregistrovaný)

    Zkuste se nad tím zamyslet.

    V datech můžete najít co? Maximálně skutečnost, že se někde zvýšily tržby. Co s tím uděláte? Vůbec NIC.

    Pošlete kontrolu do hospody. Kontroloři dorazí a začnou s otázkou jak je možné, že teď má hospodský 3x větší tržby než před zavedením EET. Ten v klidu odpoví, že to tím, že do piva přidává skořici. Nebo protože nechal vymalovat.. Co s tím uděláte? No asi nic.. Obrátíte mu účetnictví vzhůru nohama.. Ale hospoda nemá složité účetnictví. Nachytat ho můžete jenom na to, že mu tam najdete, že nakupuje 100 sudů měsíčně, ale prodá jich jenom 20.. A teď Vás budu šokovat. Oni ti hospodští o tom ví a zákeřně i to pivo nakupují načerno a bez dokladu. Takže účetnictví mají v pořádku. Koneckonců.. Kdyby ho neměli, tak by jim přece kontroly našly už něco předtím ne?

    Co tam máte dál? Vydávání účtenek? Nenechejte se vysmát. Místním prostě účtenku vydávat nebudou.. Proč by měli? To nelze nijak potrestat. Průšvih by byl, kdyby účtenku nevydali kontrole při kontrolním nákupu. Ale to se asi nestane že? Protože ta kontrola.. To nebudou ti místní. Stejně jako v Chorvatsku. První den na pláži vám všichni dávali účtenky. Druhý den už ne. To Vás znali.

    Kontrola veřejnosti? Checht.. No jistě.. Spousta lidí bude kontrolovat účtenky na webu. A nahlašovat ty, co se jim nebudou líbit. A co s tím finanční úřad má dělat? Je to tvrzení proti tvrzení. I když jim někdo donese účtenku přímo pod nos a bude tvrdit, že tuhle účtenku dostal tam a tam tehdy a tehdy a účtenka nemá FIK a není zaregistrovaná.. Co s tím finanční úřad udělá? takových účtenek si každý může vyrobit mraky. Já jich už vyrobil...

    Takže tam maximálně může poslat kontrolory na kontrolní nákup. Ty cizí tváře, kterým podvodník účtenku vydá vždy. Nebo tam pošle kontrolu. Ale to jsme zase u bodu jedna. Podvodník bude mít i tohle v pořádku. Právě protože je podvodník. Tak si na to dá pozor.

    Takže kdo vlastně bude dostávat ty pokuty? Já vám to povím. Ti poctiví.

    Ti, kteří se nevšimli, že mají informační povinnost a zapomenou u pokladny vyvěsit nějakou přiblblou cedulku s přiblblým textem dle zákona o EET (což mimochodem neví nikdo krom těch podvodníků, ti si na to dají pozor). E-shopy, které neví, že i ony musí mít po novu nějaký extra text na webu. Nesplnění informační povinnosti je za 50 000. Tedy maximálně. Napoprvé snad dají i méně.

    Pokutu až 500 000 korun dostanou ti poctiví, co nekradou, nekrátí tržby, ale při kontrolním nákupu účtenku nevytisknou (protože ji zákazník třeba nechtěl), nebo mu ji nedají přímo pod ruku. Protože mají povinnost účtenku vytisknout bez ohledu na vůli zákazníka a položit ji na takové místo, odkud s ní zákazník bude mít možnost manipulovat. A kontroloři se právě v těchto detailech budou vyžívat.

    Všechno to odnesou ti poctiví, nebo ti nejmenší. Podvodníci se akorát tak můžou chechtat. Buď už došli na to, jak to obejít, nebo na to brzo přijdou.

  • 5. 11. 2016 5:19

    Fízl (neregistrovaný)

    Chcete opravdu, pane Kendy, vědět na co ta data Babišovi budou?
    Na jedné straně jako bič na takzvané nepoctivce (okamžité a likvidační pokuty za chyby), ale to je jen kouřová clona, aby to jako prošlo. Primárním cílem je téměř dokonalé a prakticky v reálném čase probíhající MAPOVÁNÍ TRHU a získání skvělých dat o tom kde a kolik teče hotovosti a ještě si tu nákladnou operaci nechat zaplatit těmi, kteří jsou mapováni. Tj. především jde o získání skvělé informovanosti pro další rozhodování na který kus trhu má Babišův Agro-něco zaměřit svoji pozornost a "zprevítizovat" si ho pro sebe. Prostě zkušenosti ve fízlování a STB nezapře.

  • 6. 11. 2016 11:10

    Michal Krsek

    Nad temi daty se da pekne vybudovat sit maloobchodu ... Ve kterych lokalitach to postavit, jak vypadaji spicky nakupujicich ... atd ... atd ...

    ... vim, ze to byla recnicka otazka, ale nekomu by to nemuselo dojit :-)

  • 5. 11. 2016 0:09

    Mino (neregistrovaný)

    v novinách psali, že dobírka s následným převodem se neeviduje. Něco se změnilo? Na etrzby.cz to zůstalo jen http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Prezentace_2016-10-25_Alena-Schillerova.pdf


    děkuji Kendymu za evanjelizaci

  • 5. 11. 2016 0:34

    Kendy (neregistrovaný)

    Dobírka s následným převodem opravdu není evidovanou tržbou. To se nic nezměnilo. Jenže není evidovanou tržbou pro ten Eshop, který prodal. Ten zabalí zboží, případně přibalí fakturu, tak jako doposud.. Pokud peníze od toho, co dobírku veze a inkasuje zákazníka, přijdou eshopu na účet tak eshop může být v klidu. Opravdu mu povinnost evidovat nevznikne.

    Pokud to veze Česká pošta, tak ta je taky v klidu. Ta má generální výjimku. Ta nemusí evidovat nic. I kdyby si pořídila síť hospod tak tam nemusí vydávat žádné účtenky. Generální pardon pro držitele poštovní licence. Prý na ministerstvu řekla, že jim s takovou blbostí můžou leda tak vlézt na hrb. Tak nevykazuje.

    Problém má ale "normální" dopravce, který to zboží jenom veze a inkasuje od toho, kdo si to zboží kupuje. Ten na základě §8 zákona o EET (nepřímé zastoupení) spadne do povinnosti tu tržbu vykázat (protože je to on, kdo na místě přijímá peníze).

    Je to vážně až komické. Zboží prodává eshop. Ten taky dostane ty peníze. Ale nic vykazovat nemusí. Prodal ledničku, má tržbu, ale nevykazuje

    Zato chudák človíček s avií, který tu ledničky jenom přivezl. Ten žádnou tržbu za ledničku nemá. Převezme ji a pošle eshopu. Nic si z toho nenechá. Ale stejně tu tržbu za ledničku musí vykázat jako vlastní. Na vlastní DIČ.

  • 5. 11. 2016 14:08

    Mino (neregistrovaný)

    diky.
    Takto jsem myslel, ze to melo byt puvodne a ze pak zavedli tu vyjimku pro dopravce.
    Protoze v tomto scenari je to pro eshop platba prevodem, ale selsky rozum opet nepouzivat!

  • 5. 11. 2016 18:52

    KarelXYZ (neregistrovaný)

    Teď Vám nerozumím. Jaký je rozdíl mezi situacemi, kterou popisujete v prvním a ve třetím odstavci? Tj. mezi "dobírku veze a inkasuje zákazníka" a "jenom veze a inkasuje od toho, kdo si to zboží kupuje"?

  • 5. 11. 2016 19:09

    Kendy (neregistrovaný)

    Vyjmuté je to pro prodejce (eshop). Pokud mu přijdou peníze na účet, tak je jedno kdo to veze. Eshop (obecně prodejce) evidovat nemusí, protože mu peníze přijdou na účet a nevezme hotovost.

    Druhá věc je ale ten, kdo to veze. Ten, co mu to zboží nepatří. Jenom ho naloží na korbu, někam zaveze, tam mu adresát dá peníze. Peníze vezme a pošle eshopu na účet. Protože bere hotovost, tak eviduje, i když mu ta tržba nepatří.

    Jsou to dvě věci. Jedna věc je prodejce, který nepřijde do styku s hotovostí, druhá věc je nějaká autodoprava, která doručuje cizí zboží a kasíruje odběratele.

    Samozřejmě pokud si to eshop veze vlastním autem a kasíruje zákazníka, tak eviduje při převzetí peněz.

  • 4. 11. 2016 10:12

    Karel (neregistrovaný)

    No minimálně ty poukázky jsou dost nejasné. Přijdu do obchodu, koupím dárkovou poukázku, zaplatím 1000 Kč a běží evidovaná tržba. Poukázku dám pod stromeček mamince. Maminka vezme poukázku, jde do obchodu, vybere si nějaké zboží, zaplatí poukázkou a běží druhá evidovaná tržba. Takže podle EET už prodejce utržil 2000 Kč. A otázka je, jak EET pozná, že ne, že utržil jen 1000 Kč? Znáte implementační detaily natolik, že nám to dokážete vysvětlit? Nebo nás jen budete ujišťovat, že autoři EET určitě tohle domysleli?

    Protože obchodníci se docela bojí, aby jim pak nepřišla pokuta za špatně odvedené DPH, špatně vykázaný obrat atd. Navíc jak to zohledníte u řetězců, kde poukázku koupíte u jiného DIČ než kde ji uplatníte? Co s poukázkami, které jsou platné mezinárodně (Marks and Spencer)? Prostě se neví a jen se doufá, že si to úředník kdyžtak nechá nějak vysvětlit.

  • 4. 11. 2016 10:23

    Kendy (neregistrovaný)

    Dle metodického pokynu je prodej poukázky/Voucher evidovanou tržbu vždy.

    Uplatnění poukázky jenom někdy. Pravidla jsou nejasná.

    Cituji: "V případě platby za konkrétní zboží či služby, na které je zákazníkovi předána poukázka, poukaz, voucher nebo obdobný instrument, na základě kterého následně dochází pouze k odebrání zboží či služby, se o platbu určenou k následnému čerpání nejedná. Obdobně není uplatnění takového instrumentu následným čerpáním."

    Ovšem s důrazem na to KONKRÉTNÍ. Ministerstvo uvádí i příklady.

    Prodej a uplatnění voucheru na masáž zad za 400 korun. Při prodeji voucheru jde o evidovanou službu. Při uplatnění voucheru už ne (masérka neeviduje)

    To stejné pro služby wellness v konkrétním zařízení za 2000. Voucher už podle tohoto příkladu není dostatečně konkrétní (můžu jít na masáž, do sauny..), tedy eviduje se jak prodej, tak uplatnění voucheru přímo v zařízení.

    Copak tohle někdo pobere? Jak mám poznat, zda je pro úředníky daný voucher dost konkrétní? To nikdo nedá a ten, kdo to dá to nedokáže naučit pokladní v tom wellness zařízení.

    Takže ANO, lepší je evidovat vždy a všechno.

    A ANO. Nedává to naprosto žádný smysl. To co je na účtenkách nemá žádný vztah k tomu, co je v daňovém přiznání. NAPROSTO a VŮBEC žádný.

  • 4. 11. 2016 11:24

    Filip Jirsák

    Nějak jsem nepochopil, v čem je ten problém. Zákazník koupí dárkový poukaz, zaplatí za dárkový poukaz – je to evidovaná tržba. Zákazník si koupí nějaké zboží nebo službu, a jako odměnu (pro trvalé zákazníky, za velký nákup, omluva za nějaký problém) dostane navíc nějaký poukaz, za který nic neplatil. To není evidovaná tržba, protože za ten poukaz zákazník nic neplatil. Ale vycházím jenom z toho, co jste napsal, možná je tam nějaký skrytý problém, který nevidím.

  • 4. 11. 2016 11:46

    fd (neregistrovaný)

    Mr Jirsak vy toho nechapete ... on ten zakaznik, ktery nasledne prijde s tim voucherem, prekvapive chce take dostat ucet na tu vec (nebo sluzbu) kterou jim zaplati, pripadne jeste doplati penezi. Prekvapeni ze? A co teprve ta legrace, kdyz to nasledne prijde vratit.

    Pripadne mohou zakaznici napriklad platit bezne prevodem, ale reklamace se resi vracenim horovosti takze budete vykazovat trvale minus? atd atd atd

    A zadny voucher zadarmo neexistuje, ve skutecnosti jen to zbozi nebo sluzbu zaplati bud nekdo jiny nebo je nauctovana v cene jinych polozek. Nezapomente se pripojit na EET ... to az budete svym detem davat kapesne. Zcela jiste je to platba penezi.

  • 4. 11. 2016 11:59

    Martin Pištora

    Pripadne mohou zakaznici napriklad platit bezne prevodem, ale reklamace se resi vracenim horovosti takze budete vykazovat trvale minus?
    Tahle disproporce je tom přeci od počátku a je z ní zcela zjevné, že není potřeba se snažit o nějakou shodu s účetnictvím.

  • 4. 11. 2016 12:19

    Kendy (neregistrovaný)

    Nahraďte slovo "disproporce" výrazem "totální bordel a chaos" a pod tu větu se podepíšu.

  • 6. 11. 2016 11:18

    Michal Krsek

    Takze az prijde kontrola z bernaku a bude poukazovat na to, ze "ji to vylezlo ze systemu" a ze mam "cosi" dokazat, tak ji mam poslat do haje?

    Nebo?

  • 6. 11. 2016 16:54

    Kendy (neregistrovaný)

    Cit.:"Takze az prijde kontrola z bernaku a bude poukazovat na to, ze "ji to vylezlo ze systemu" a ze mam "cosi" dokazat, tak ji mam poslat do haje?"

    Hlavní nebezpečí nespočívá v tom, že by FU začal někde něco doměřovat na základě bláznivé evidence s názve EET.

    Ale v tom, že k vám dorazí s nějakými nesmyslnými čísly z EET, porovnají je s těmi tržbami a pak vás požádají ať specifikujete rozdíly. Vaše účetní dá buď výpověď, nebo spáchá rituální sebevraždu na schodech před finančním úřadem.

    Tohle (v menším) se děje s DPH. Porovnání základů daně na výstupu s výnosy. to jsou dvě čísla, která spolu až tak úplně nesouvisí. Řekněme, že v 99% případů je výnos i základem daně z přidané hodnoty na výstupu. Ale ne vždy.

    Kontrola může přijít na čísla 3 roky dozadu. A oni řeknou, že před dvěma lety tam máte za rok výnosy 450 mega, ale v přiznání základy 420mega. A chtějí vědět proč.

    To automaticky nesouvisí s daňovými úniky. Ten rozdíl je přirozená věc. Ale dohledat z čeho se skládá dva roky dozadu... To je strašné. Desítky hodin práce, plačící a vzlykající účetní.. Nakonec jsou všichni rádi, když se to dohledá alespoň s přesností na tisíce. A to se prosím běžně děje. To není žádný exces, ale úplně normální praxe.

    A rozdíly EET evidence vůči jakékoliv jiné evidenci budou mnohem větší a mnohem hůře dohledatelné. Radši si to ani nepředstavovat.

  • 4. 11. 2016 12:49

    Kendy (neregistrovaný)

    Dle dikce Metodiky 2.2.3 (Storna a opravy)..:

    "V případě, kdy poplatník vrátí platbu, která nebyla evidovanou tržbou (např. byla uhrazena převodem z účtu na účet), nejedná se ani v případě jejího vrácení o evidovanou tržbu, a to i když je vrácena v hotovosti nebo obdobným způsobem"

    Tedy trvalé mínusy nutně být nemusí. Druhá věc je, že abych ty trvalé mínusy nevyráběl, tak obsluha musí na daném místě a v dané chvíli rozhodnout (zjistit), jak byla provedena původní platba. A ta třeba mohla být z částí převodem (nějaká forma zálohy) a zbytek doplatek v hotovosti. Co potom s těmi vrácenými penězi? Vykázat mínusem jenom tu část vracených peněz, které byly původně doplatkem v hotovosti? Co když se nevrací všechno?

    Asi by to nějak šlo, ale v praxi to takto rozlišovat bude enormně obtížné. Pokud to obsluha na prodejně splete a špatně vyhodnotí, tak hrozí pokuta 500 000.

    Takže ano. Sice to není dle zákona nutné, ale v praxi budete vyrábět mraky mínusů na všechno.

  • 4. 11. 2016 11:48

    Kendy (neregistrovaný)

    Problém je v tom, že v okamžiku UPLATNĚNÍ tohoto Voucheru to někdy evidovaná tržba je a někdy není.

    Jedna věc je rozhodnutí na straně prodejce voucheru, druhá věc je rozhodnutí na straně toho, kdo dodá službu nebo zboží.

    Rozhodnutí na straně dodavatele je velmi komplikované. Až tak komplikované, že ho není schopný učinit a je pro něj bezpečnější evidovat cenu na vždy (vždy vydat účtenku) voucheru i když v té chvíli žádné peníze nedostane.

    Jen tak mezi řečí.. Četl jste ten Metodický pokyn? Neměl jste problém s pochopením? Protože já ano. A byl jsem i na několika školeních. A jsem zvyklý studovat zákony. Jak si s tím asi tak poradí drobní živnostníci? Co myslíte?

  • 4. 11. 2016 13:22

    Filip Jirsák

    je pro něj bezpečnější evidovat cenu na vždy (vždy vydat účtenku) voucheru i když v té chvíli žádné peníze nedostane
    V čem je tedy ten problém?

  • 4. 11. 2016 13:42

    Kendy (neregistrovaný)

    Přece nemůžete být tak nechápavý...

    Protože když tu povinnost nemá, tak nemusí koupit drahou kasu, zaplatit implementaci a školení (dokáže si tam ta masérka nainstalovat podpisový certifikát? Co myslíte), zaplatit natažení drátů s internetem (obecně zajistit, aby tam nějaký internet byl, což může být docela velká jednorázová položka), platit měsíční poplatky za internet a riskovat velké pokuty za to, když udělá chybu.

    Ale protože tu metodiku napsal "méně chytrý člověk", tak je to všechno tak složité, že to prostě nedá a povede to k vyhození desítek tisíc za něco, co ten člověk ani dle zákona nepotřebuje.

    Je pro vás tak obtížné pochopit, že každá sranda něco stojí? TANSTAAFL. Všechno ten člověk musí zaplatit. Na všechno si musí vydělat. Co vyhodí za věci, které nepotřebuje, ale Babiš mu je nařídil, to si nemůže odnést domů. O to menší bude jeho příjem. Platí si to ze svého. Ze svých vydělaných peněz. Zaplatí za to časem, který mohl využít na odpočinek.

    Tohle mě vážně irituje. Vy člověče nechápete cenu peněz ani lidské práce. Je vám lhostejné mrhání zdroji pod knutou státního úředníka. Úředníka, kterého si všichni platíme, který by měl pracovat pro nás, ale místo toho nám komplikuje život a peníze nám bezdůvodně bere.

  • 4. 11. 2016 14:08

    Filip Jirsák

    Psal jste tu o tom, že u některé konkrétní položky na účtence si někdo není jistý, zda má být evidována nebo nemá. Tak jaká drahá kasa? Tu danou věc přece bude dotyčný evidovat na té samé kase, na které bude evidovat všechny ostatní platby, u kterých si je jistý, že v EET mají být evidovány. Pokud si podle vás někdo musí kupovat novou kasu pro každou evidovanou položku, pak to opravdu nechápu.
    To, že zavedení EET představuje nějaké náklady podnikatele chápu, akorát je to zase mimo téma, o kterém tady diskutujeme. Pokud nedokážete pochopit, že diskuse byla jenom o tom, zda je pro EET potřeba evidovat ještě něco navíc oproti tomu, co má být evidováno v účetnictví, pak chápu, že je pro vás nesrozumitelný i metodický pokyn – akorát to ještě nemusí znamenat, že je chyba v tom pokynu. Mimochodem, to, že rozporuju jednu dílčí výtku vůči EET, neznamená, že bych hájil celé EET.

  • 4. 11. 2016 14:31

    Kendy (neregistrovaný)

    Ještě jednou... Existuje spousta míst, kde v drtivé většině případů evidovaná tržba nevzniká i když se tam přebírá hotovost. Pokladny, které vyrobí desítky pokladních dokladů denně, ale jsou to doklady, které nespadají pod EET.

    Pokud si je poplatník této skutečnosti vědom, tak tam nemusí koupit kasu a zavést internet.

    Pokud si toho vědom není, protože to třeba nepochopil z toho metodického pokynu, který prostě lidi nezvyklí studovat komplikované zákony nepochopí, tak ji tam zavede i když nemusí.

    V případě mnoha firem jde o rozdíl statisíců, nebo i milionů korun.

    Jak vidím, tak jste si Metodický pokyn nastudoval. Podle toho, co píšete, není problém se v něm vyznat.

    Zeptám se..

    Střední škola má svoji kuchyni. Vaří v ní žákům a studentům svým, i žákům z vedlejší základní školy. Také vaří svým zaměstnancům (kantorům, uklízečkám). V rámci sociálního programu vaří i pro své bývalé zaměstnance (důchodce). Má také objednávky od několika firem v okolí a chodí k ní do jídelny zaměstnanci těchto firem. Platí se na místě zpravidla čipem (při převzetí jídla). Nabití čipu se platí někde v kanceláři vedoucí kuchyně. V hotovosti. Občas jde něco převodem. Evidenci řeší na staré šunce v excelu a jednou za čas ji předávají na flešce do školní účtárny.

    Potřebuje škola koupit EET kasu a připojení k internetu?

    Tenhle dotaz jsem dostal včera na semináři k EET. Dokázal jsem ho na místě zodpovědět. Dokážete to taky? Dokáže to někdo z té školy? S vědomím toho, že když se spletete, tak pokuta může být ve statisících?

    A věřte tomu, že ta škola žádné tržby nekrátí. Ale nemá moc peněz. Celkové náklady na přivedení internetu do kanceláře kuchyně (stavební úpravy, nákup hw, práce), kasu, školeni a servis jsou okolo 70 000. Pokud zaplatí, tak prostě něco nekoupí dětem. Nepřispěje na výlet a podobně. Nikdo jim ty peníze nedá. Škola by radši přispěla dětem na výlet, ale neví, jestli Babiš nebude proti.

    Tohle jsou věci, které lidi řeší..

  • 4. 11. 2016 14:48

    Filip Jirsák

    Možná jsou to věci, které lidi řeší, ale jsou to věci, které nesouvisí s původním tématem diskuse. Ptát se na to klidně můžete, ale někoho jiného – nic z toho, co jste napsal, není v rozporu s tím, co jsem napsal já. Jiná témata si tu klidně řešte, zabránit vám v tom nemůžu, ale nevidím jediný důvod, proč bych na ně měl odpovídat.

  • 4. 11. 2016 14:57

    Kendy (neregistrovaný)

    A kdo určuje, co je tématem diskuze?

    Doposud jsem se domníval, že je to dané článkem, pod kterým se diskutuje.

    Není článek o tom, že se zvedla vlna dotazů k EET, protože lidí neví jak to mají dělat? Protože "Metodický pokyn" je blábol v kterém se prase nevyzná?

    Napsal jste.. "Pokud nedokážete pochopit, že diskuse byla jenom o tom, zda je pro EET potřeba evidovat ještě něco navíc oproti tomu, co má být evidováno v účetnictví, pak chápu, že je pro vás nesrozumitelný i metodický pokyn – akorát to ještě nemusí znamenat, že je chyba v tom pokynu. "

    Ale zjevně nechápete ani základní věci. Byť jsem Vám je napsal. Metodický pokyn jste ani nečetl. Přesto se podivujete, že je pro někoho nesrozumitelný. Ale ten přihlouplý metodický pokyn rozhoduje o tom, jestli daná konkrétní firma musí vyhodit z okna statisíce a milióny nebo nemusí.

    Protože, a já to napíšu ještě jednou, účetnictví nijak s EET nesouvisí. Vykazují se věci, které v účetnictví nejsou. Tržby, které nejsou vašimi tržbami (dle zákona o vedení účetnictví a zákona o dani z příjmu).

    ANO.. znovu to napíšu. JE NUTNÉ evidovat věci navíc. Přečtěte si ten zatracený pokyn. Přečtete si to, co jsem vám už jednou napsal.

    Tedy citaci přímo z pokynu..
    " příjmy podle § 6 odst. 1 ZoET jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou, příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou".

    EET nesouvisí s účetnictvím. Státní úředník přímo píše, že máme zapomenout na to, co je v účetnictví. Je to jiná evidence se svými vlastními (a poměrně komplikovanými) pravidly.

  • 4. 11. 2016 16:33

    Filip Jirsák

    Téma diskuse určuje ten, kdo diskusi zahájí. Ostatní pak mohou buď na jeho komentář odpovědět a tím v diskusi pokračovat, nebo zahájit úplně novou diskusi tím, že napíšou nový komentář, kterým zahájí nové vlákno, a nebo mohou – jako vy – zdánlivě odpovídat na nějaký komentář, ale ve skutečnosti psát o něčem jiném. A pak se můžou ještě hrozně rozčilovat, jak jsou ostatní nechápaví, když se baví o tom původním tématu.
    Tomu, že je pro vás metodický pokyn nesrozumitelný, se vůbec nedivím. Možná by pomohlo, kdybyste se přestal starat o to, co chápu a nechápu já, a začal jste se starat o to, co nechápete vy.

  • 4. 11. 2016 18:00

    Kendy (neregistrovaný)

    To bylo velmi slabé pane Jirsák. Zkuste ze sebe dostat něco lepšího. Snad na víc i máte. Co tak nějaký argument k věci. K EET.. Snad o tom něco víte, když se pouštíte do diskuze...

  • 8. 11. 2016 13:26

    Hlavoukroutící (neregistrovaný)

    Pane Jirsák, vy asi budete pěkný výlupek. Pokud nemáte nějakou v koupelně, pak zaručeně nemáte karmu žádnou.

  • 6. 11. 2016 11:25

    Michal Krsek

    I kdyz statni urednik pise, ze EET nesouvisi s ucetnictvim, vubec nepochybuju o tom, ze pripadna kontrola (at jiz zamerena na dane nebo na EET), bude pracovat s obema evidencemi a osoby ke kontrole budou vybirany i s ohledem na pripadne rozdily v datech "mezi systemy".

  • 4. 11. 2016 16:11

    dfgdfsdf (neregistrovaný)

    dosti chatrny pokus jak vybrousit z diskuze s dobre pripravenou protistranou

  • 4. 11. 2016 15:18

    Martin Pištora

    Berte to optimisticky. Jednak se tím internet dostane do každé vísky, a pak ta jídelna konečně umožní svým strávníkům objednávky a platby přes internet.

  • 4. 11. 2016 15:26

    Kendy (neregistrovaný)

    cit. "Berte to optimisticky. Jednak se tím internet dostane do každé vísky, a pak ta jídelna konečně umožní svým strávníkům objednávky a platby přes internet."

    1) Chci vidět, jak ti důchodci objednávají a platí přes internet.
    2) Platba přes internet (karta, platební brána, PayPal..) je evidovanou tržbou taky. Spadá pod EET. Tam je to ještě komplikovanější než v hotovosti.
    3) A kdo to celé asi zaplatí? Peníze spadnou z nebe? Babiš prodá Čapí hnízdo a zatáhne to? Nebo si to všichni nedobrovolně zaplatíme v ceně zboží a služeb?

    Mám trošku problém to brát optimisticky.

  • 6. 11. 2016 11:28

    Michal Krsek

    Chapu nadsazku, nicmene Internet by jiz mel v kazde visce byt. Jednak licencni podminky mobilnich operatoru a jednak programy statniho vyhazovani penez z okna typu INDOS

  • 6. 11. 2016 17:00

    Kendy (neregistrovaný)

    A skutečnost, že je internet v každé visce znamená, že mi ho někdo poskytne zdarma? To asi ne že?

    Popravdě můžete existovat i bez internetu. Myšleno, že můžete provozovat EET ve zjednodušeném režimu. Ten předpokládá, že na tom místě internet opravdu není. Ale výraz "zjednodušený režim" je značně zavádějící. V něm je všechno ještě komplikovanější, než v běžném. Je to opravdu jenom náhradní řešení pro ta místa, kde internet není. Ale je lépe se mu vyhnout a radši přístup k internetu někde sehnat.

  • 4. 11. 2016 14:33

    Pavel (neregistrovaný)

    No tak třeba ve fitku pracuje masér, který ale nemá kasu, nepřijímá hotovost a masáž provádí proti voucheru který si zákazník koupil v centrální kase. Na některé vouchery se EET vztahuje, na některé ne. A protože je to naprosto nesrozumitelně specifikované a masér tedy neví, zda na ty jeho vouchery se to vztahuje, tak si ten masér pro jistotu to harampadí na EET pořídí, i když to třeba vůbec nepotřebuje.

  • 4. 11. 2016 14:19

    fd (neregistrovaný)

    Jisaka s poklidem ignorujte.

    vezmenez uzasny priklad.

    Zakaznik ma uhrazeno nekolik zalohovych faktur, z casti prevodem, kartou i hotove. Zaroven existuje nekolik stornovanych castek z ruznych vratek/reklama­ci/...

    Zakaznik si objedna a pri objednavce jsou mu pochopitelne
    1) zapoctena storna
    2) zapocteny zalohy
    3) pripadny doplatek

    ... na tomto miste hodinu zkoumate, na jakou castku mu vlastne vystavit tu eet uctenku ... aby to nakonec bylo zcela 100% spatne

    4) zakaznik prijde cast nakupu vratit ....

    ... na tomto miste hledate dostatecne pevny tram a kus lana

  • 4. 11. 2016 14:40

    Kendy (neregistrovaný)

    Vykázat. Vykázat všechno a vždy i když to bude úplná blbost.

    Popravdě. Zákazníky učím, že když už tam tu kasu budou muset mít, protože tam probíhají často tržby, z jejichž evidování se nevyvlečou, tak holt budou vykazovat úplně všechno.

    Že na vykázané účtence bude blbě DPH, nebo něco podobného je jedno. V tom se nevyzná vůbec nikdo, ani případní kontroloři. Prostě musí dostat účtenku, kde bude částka odpovídat buď tomu, co zaplatili, nebo tomu, co je na voucheru. Nebo obecně nějaké částce co je někde vidět. Hlavně aby byla účtenka.

    Že je to naprostá blbost je úplně jedno. Hlavně aby kontrolor dostal účtenku a u poklady byla cedulka s textem dle zákona.

    On se spíš problém u pokladen, které primárně neslouží na výběr tržeb (tak jak je definuje účetnictví), ale přesto se tam peníze hodně točí. A občas může dojít k situaci, kdy se tam stane něco, co by mohlo být evidovanou tržbou.

    Pak je třeba nějak rozhodnout. Udělat organizační opatření. Aby nebylo nutné na všechna tahle místa dávat EET kasy a zavést tam internet. Aby do "out of EET" kas šly jenom takové příjmy, u kterých není napadnutelné, že pokladní nevystaví EET účtenku.

    Nejde o krácení tržeb. Na těch zmíněných kasách se tržby ani krátit nedají. Žádné tam nejsou. Ale o snížení nákladů za hovadiny, které nikdo nepotřebuje.

  • 4. 11. 2016 15:56

    Ostap Bender

    Zkuste si to převést na vracené zálohované pivní láhve a basy. U pokladny vám je odečtou a účet je na zbytek. Když se nic nedoplácí, je na účtu k inkasu nula, případně vratka ale zboží je tam uvedeno.

  • 4. 11. 2016 16:05

    Karel (neregistrovaný)

    Nejde o poukázky zdarma. Jde o poukázky za peníze. Nejprve koupíte poukázku a pak, jindy, zaplatíte poukázkou za zboží nebo službu.

    Nejistota není v tom, jak to zaevidovat. Nejistota je v tom, co to vlastně znamená. Tak, jak je to teď implementované, nemá úředník šanci poznat, zda se to stalo. Vidí, že tam mám 2x tržbu 1000 Kč. Co s tou informací udělá? Já mám v účetnictví tržbu jen 1000 Kč, vykážu jen 1000 Kč, daně zaplatím jen z 1000 Kč. K čemu a jak se použije údaj z EET? Nenaběhne pak na mně úředník, že podvádím, okrádám občany a nenapálí mi statisícovou pokutu? Ta obava je v tom, že úředník prostě neví, zda jsem prodal zboží za 2000 Kč nebo to byl ten scénář s poukázkou výše a má skutečná tržba je jen 1000 Kč.

  • 4. 11. 2016 16:46

    Filip Jirsák

    Kde se tam vzala ta druhá tržba 1000 Kč? Zákazník měl zaplatit 1000 Kč, díky poukázce měl slevu 1000 Kč, takže zaplatil 0 Kč. Nebo měl zaplatit 1000 Kč, vrátil vám poukázku za 1000 Kč a vy jste mu za ni vrátil peníze (1000 Kč). Jak si to budete účtovat interně je vaše věc, ale pořád musíte účtovat obě strany transakce, vždy je to něco za něco. Z pohledu daňových zákonů je jedno, kterou variantu použijete (ovšem musíte být konzistentní), EET možná předepisuje, jakým způsobem se daná věc má vykázat, ovšem opět to bude jeden z těch dvou způsobů – buď sleva na základě poukázky nebo vrácení poukázky a vrácení peněz za ni.

  • 4. 11. 2016 17:42

    Tomáš2 (neregistrovaný)

    Metodika k EET tvrdí, že pokud je poukaz konkrétní, nemusí se posílat, pokud konkrétní není, posílat se musí, zatím není jasné, které poukazy bude ministerstvo jak brát a při posílání všech se tam ta tržba objeví dvakrát.

  • 4. 11. 2016 17:59

    Filip Jirsák

    To, jestli se tam tržba objeví dvakrát, vůbec nezávisí na typu poukazu. Závisí to jenom na tom, zda zapomenete na to, že se vám ten poukaz vrátil. Představte si místo toho poukazu jiné zboží. Třeba si zákazník koupí mapu, doma zjistí, že tuhle už má, tak si ji přijde vyměnit za jinou. To přece nejde evidovat tak, že jste prodal jednu mapu a pak ještě druhou mapu. Chybí tam zaevidování toho vrácení mapy. Když přijdete mapu vrátit, tak už dnes v obchodě, kde evidují všechny transakce (třeba kvůli přehledu, co mají na skladě), zaevidují tu vrácenou mapu, příslušnou částku zaevidují s mínusem, druhou mapu s plusem a částky pak vzájemně započtou, takže zbyde nula. Účetnictví je hrozně jednoduchý systém, vždycky je to něco za něco, vždycky když evidujete nějakou transakci, musíte evidovat i transakci k ní inverzní. EET je trochu matoucí v tom, že z té transakce eviduje vždy jenom jeden směr, ale to nic nemění na tom, že když evidujete nějaký typ transakce, musíte evidovat i inverzní typ transakcí, akorát s opačným znaménkem.

  • 6. 11. 2016 11:34

    Michal Krsek

    A ted si vemte, ze mate poukaz na masaz zad. Objednate se, domluvite, ze zaplatite poukazem a den predem dostanete na zada nejakou vyrazku. Takze se zkusite domluvit, zda by vam stejny maser neudelal masaz nohou, aby ten poukaz nepropadl. Maser souhlasi ... Cena stejna, dane odvedeny, nikdo neni skodny.

    A ted, zmenil se charakter poukazu?

    Ponechame stranou to, ze proste neprizna, ze Vam udelal masaz neceho jineho, nez co bylo na poukazu.

  • 7. 11. 2016 16:45

    dino

    Pominout tu nejjednodušší možnost, která se pravděpodobně reálně odehraje, mi přijde zvláštní, to chcete vést teoretickou diskusi čistě pro ni samotnou.

    Pokud masér zákazníkovi namasíruje místo zad nohy, přičemž se na tom obě strany dohodnou, a je zaevidována masáž zad, není to ani podvod vůči státu, proběhla určitá transakce v určité hodnotě, nezměnily se strany kontraktu, nezměnila se jeho hodnota, nezměnila se pravděpodobně ani žádná "kategorizace", jež by mohla mít nějaký vliv na odvedené daně... Tak proč to komplikovat?

  • 7. 11. 2016 19:15

    Kendy (neregistrovaný)

    cit.:"Pominout tu nejjednodušší možnost, která se pravděpodobně reálně odehraje, mi přijde zvláštní, to chcete vést teoretickou diskusi čistě pro ni samotnou."

    ??? Pokud ten zákazník bude kontrolor FU, tak masér nesplnil povinnost a hrozí mu pokuta 500 000. Nevydal účtenku i když měl.

    Nehledejte v tom logiku. Ani FU ji nehledá. Pokud se chcete vyhnout pokutě, je třeba naplnit literu zákona. Ať je sebevětší pitomost. to je celé.

  • 7. 11. 2016 21:07

    dino

    Tohle chápu, jen mi není jasné, kdo v tomto případě napráská FÚ, že neproběhla masáž zad (bez účtenky) ale nohy (s účtenkou).

    JInak řečeno, chápu princip, který ten příklad měl ilustrovat, akorát mi ten příklad svou podstatou nepřijde zrovna šťastný.

  • 7. 11. 2016 21:37

    Kendy (neregistrovaný)

    cit."Tohle chápu, jen mi není jasné, kdo v tomto případě napráská FÚ, že neproběhla masáž zad (bez účtenky) ale nohy (s účtenkou)."

    No přece ten kontrolor, který si v rámci "kontrolního nákupu" nechává masírovat záda..

    Je snad jasné, že základním kontrolním mechanismem je to, že bude po republice běhat spousta kontrolorů, kteří si budou objednávat zboží a služby (a logicky tu službu musí odebrat) a následně zkontrolují, jestli je účtenka v souladu s EET, nahlášená a je na ní to, co odebrali.

    Ale dobře. Snad si žádný kontrolor nedovolí takovou provokaci, kdy se sám bude snažit vmanipulovat prodávajícího do chyby.

  • 8. 11. 2016 7:35

    dino

    Tuhle odpověď jsem čekal a trochu mě mrzí. Totiž zrovna Vy v této diskusi opakovaně vyjadřujete názor, že snad EET nebude užíváno k takovémuto cílenému nachytávání na těch iracionálních zákoutích celého rámce.

    Totiž, ve chvíli, kdy by zrovna k tomuto došlo, by se potvrdily ty nejkatastrofálnější scénáře týkající se využití EET.

    Ale dobře, přidal jste ten závěr, smiřme se na něm, též doufám, že k tomuto nedojde (třeba už jen proto, že medializace takového případu by obhájcům EET fakt nepomohla, zkuste veřejnosti vysvětlit, proč by v tomto případě byl masér pokutován, když stát si přišel na své).

  • 8. 11. 2016 7:47

    Pavel (neregistrovaný)

    Vždyť ale to je základ totlaitního státu, ke kterému se kvapem blížíme. Udělají se zákony, které nejdou dodržovat a věrchuška si pak libovolně vybírá, koho za to nedodržení potrestá. Až bude obměna EET (nesplnitelné nesmyslné povinnosti) platit i pro novináře, pak nějaké obvinění maséra, že místo zad masíroval nohy, nebude nikoho zajímat, protože to nikdo nezveřejní. A všímejte si, jak se k tomu salámovou metodou pomalu blížíme. Vždyť dnes už je tresné si vyjít na procházku při měsíčku a zapomenou doma reflexní pásek. A stádo ovčanů nadšeně hýká, jak je skvělé, že stát o nás tak nezištně a pro naše blaho pečuje.

  • 8. 11. 2016 8:08

    dino

    Ano, to je přesně to vidění světa, které nesdílím, předpokládá existenci skrytých mocných a to, že vše, co se děje, má řád. Bylo by to vlastně svým způsobem úlevné, bohužel se kloním k mnohem temnější variantě, že se do pekla řítíme na koni komplexnosti reality, sumy lidské neschopnosti se s ní vyrovnat a partikulárního sobectví. S tím totiž nejde dělat vůbec nic ani teoreticky.

  • 8. 11. 2016 8:29

    Filip Jirsák

    Nezapomeňte, že to „zákony, které nejdou dodržovat“ odvozujete z příkladu a interpretace, kterou zde napsal diskutující, který v diskusi opakovaně tvrdil, že výklad EET nechápe. Takže já bych byl opatrný v tom, zda závěry založené na jeho interpretaci mají něco společného s realitou.

  • 8. 11. 2016 8:42

    Kendy (neregistrovaný)

    cit.:"Tuhle odpověď jsem čekal a trochu mě mrzí. Totiž zrovna Vy v této diskusi opakovaně vyjadřujete názor, že snad EET nebude užíváno k takovémuto cílenému nachytávání na těch iracionálních zákoutích celého rámce."

    Souhlasím.. Opravdu se domnívám, že CÍLENĚ nebude EET využíváno k likvidaci firem.

    Problém ale je (jak u EET, tak třeba u kontrolních hlášení), že je to všechno nesmírně gumové a tresty jsou drakonické. Jste vydán libovůli státního úředníka. Když se někdo rozhodne, že budete mít trable, tak budete mít trable... Jeden konkrétní člověk, se rozhodne, že vás nemá rád, nebo mu někdo zaplatí, aby vás neměl rád a udělá vám ze života peklo.

    cit.:" zkuste veřejnosti vysvětlit, proč by v tomto případě byl masér pokutován, když stát si přišel na své)."

    To se ale neptejte mě.. Ptejte se Babiše. Proč je to takto navrhnuto? Proč zákon a metodický pokyn dovoluje úředníkovi rozdávat v takovém případě drastické pokuty? Já s tím zásadně nesouhlasím. Ale je to realita, kterou Babiš a jeho úředníci vytvořili. Je potřeba v ní žít.

    Tohle není jenom v EET. To stejné je i v kontrolním hlášení. I když máte daně v pořádku. Nic nedlužíte, nic nezatajujete, tak Vám hrozí velké pokuty za formální pochybení. Drobnosti, kterých si nevšimnete. Máte povinnosti o kterých polovina republiky ani neví. Povinnosti, které se dají velmi těžko splnit, ale nemá to nic společného s penězi.

    Mimochodem. Jednou za čas vyhlásí úřady něco jako Akci Kryštof a vyběhnou do ulic. A kontrolují naprosté pitomosti a rozdávají za ně pokuty. Velmi rád to dělá třeba živnostenský úřad. Jeho úředníci běhají po kancelářská budovách. Kontrolují třeba cedulky na dveřích. A rozdávají pokuty. Naprosto nesmyslné pokuty.

  • 4. 11. 2016 18:13

    Kendy (neregistrovaný)

    Už to přece bylo vysvětleno pane Jirsák.

    Nákup voucheru je evidovanou tržbou vždy, uplatnění voucheru jenom někdy.

    Koupím si přes internet od firmy X voucher na nějakou službu za 1000 korun. Zaplatím kartou. V té chvíli musí firma X pod svým DIČ zaevidovat 1000 korun a poslat mi účtenku. Pokud nejsem fyzicky přítomen, nemusí mi ji dát do ruky, ale nějak mi ji doručit musí. Mailem, SMS... Ale tak jako tak v té chvíli zaevidovala a poslal do evidence tržbu 1 000 korun.

    Voucher si vytisknu a za 14 dní naklušu do firmy X a tam ten voucher použiji k zaplacení nějaké služby nebo zboží v ceně 1000 korun. Pokud voucher nebude dostatečně konkrétní (a nikdo neví, co to vlastně znamená), tak firma X eviduje 1000 korun ZNOVU. I když další peníze nedostala. ZNOVU posílá do systému účtenku na 1000 korun. Protože voucher/poukáz­ka/chipová karta je daná na stejnou úroveň jako hotovost. Evidujete, i když nedostáváte peníze. To s tím nemá co dělat.

    Nejsou žádné další strany transakce. Je jenom jednou 1000 korun které dorazily na účet při platbě kartou.

    Odeslal jsem do systému dvě "tržby" za 1000, ale mám jenom jednu. A jenom z té jedné odvedu daně. Jenom z té jedné budu platit daň z příjmu a DPH.

  • 4. 11. 2016 9:38

    Martin Pištora

    Není mi jasné, co vás nutí to takto ostře odlišovat. Vaše píle? Nebo obava poplatníka, že bude mít vysoký obrat? Na to by mělo stačit stejně hojně evidovat i záporné částky.

  • 4. 11. 2016 10:37

    Kendy (neregistrovaný)

    Protože pokud to rozliším, tak nebudu muset na některá místa nakoupit drahé kasy, zavést tam internet a platit měsíční poplatky za internet.

    Nejde vůbec o tržby. Nejde o nějaké daňové úniky. Dostávám mraky dotazů od velkých firem o kterých vím naprosto jistě, že žádné tržby nekrátí. Ale berou tržby (nebo teoreticky mohou brát tržby) na desítkách míst a nakoupit všude kasy a zavést tam internet je pro ně záležitost mnoha set tisíc. Přitom na mnoha z těchto míst může vzniknout evidovaná tržba třeba jednou za dva měsíce. Jednou za dva měsíce tam budou potřebovat vstavit účtenku. Třeba různé hlavní poklady ve správních budovách, kam normálně veřejnost nechodí. Ale jednou za kvartál nějaký zákazník chce proplatit fakturu v hotovosti a oni ty peníze chtějí. Mají tam kvůli tomu mít kasu? Mají tam polepit dveře cedulkou, aby si splnili informační povinnost.

    Uvědomte si, že ten zákon neplatí jenom pro klasický obchod. Ale pro všechna místa, kde se dá zaplatit kartou, nebo hotovostí.

    Vyřešit to není úplně triviální a je to drahé.

  • 4. 11. 2016 15:29

    TIRO (neregistrovaný)

    Firmy a asi ta vaše velká má peněz dost. Devadesát procent z prodeje osobních automobilů tvoří firemní klientela. Na auta mají a na pokladnu která je zlomkem ceny a kterou si odepíší z daní nemají. To je jen takový český kolorit nadávat.

  • 4. 11. 2016 15:34

    Kendy (neregistrovaný)

    A co je tobě potom, kolik ta firma má zisk. Ty si nikdy neřídil ani stánek s prodejem párků v rohlíku.

    Firma má peníze, tak ať klopí? Šmejdi jedni kapitalističtí?

    To je materiál. Máte rád koblihy?

  • 4. 11. 2016 16:34

    fd (neregistrovaný)

    2TIRO: Poslete mi par milionu, zjevne vam prebyvaji zbytecne, rad je vyuziji - treba na eet.

    Velkou firmu s mnoha pobockami to bude stat desitky milionu. A pevne doufam, ze majitele nalezite vysvetli zamestnancum, ze nebude zadna vanocni premie ani zadny 13 plat, protoze je treba zaplatit eet.

    Zjevne totiz netusite, ze kazde jedno firemni auto si na sebe musi predevsim vydelat. Nerkuli, ze nemate ani poneti o tom, jak funguji naklady, nebot z dani se nic nikdy neodepise.

  • 15. 11. 2016 13:14

    nfngfngf (neregistrovaný)

    Myslim, že pobočka která vystavuje účtenku "jednou za dva měsíce" nepotřebuje pokladnu a fakturu můžou napsat na centrále. Co to je za podnik, že vydá šest účtů za rok a nejdou zaplatit bezhotovostně?

    A pak je hloupost náklady násobyt. To, že velká firma s hromadou poboček vydá hodně peněz je právě tim že má ty pobočky. Ale to je jedno, náklady je potřeba počítat na každou zvlášť. To je jak kdyby někdo napsal že platí povinné ručení 500 000kčs a už neřešil, že má sto aut.

  • 15. 11. 2016 20:15

    Pavel (neregistrovaný)

    Problém s chápáním psaného textu? Ten podnik vydává tisíce faktur, které jsou placené bezhotovostně, ale někteří klienti (šest do roka) trvají na platbě v hotovosti. Proč to chtějí, je otázka na ty klienty, ne na ten podnik.

  • 4. 11. 2016 20:58

    :) (neregistrovaný)

    Záporné částky jsou finančáku podezřelé už samy o sobě, natož pak v nějakém vyšším počtu.

  • 4. 11. 2016 9:50

    Kendy (neregistrovaný)

    Metodický pokyn k EET ma 42 stran velmi hutného a obtížně čitelného textu. Špatně se to čte i lidem, pro které je čtení zákonů denním chlebem.

    Dobrá třetina až polovina ze zmíněného pokynu pojednává o tom, kdy poplatník evidovat musí a kdy ne. Velmi komplikované s obrovským počtem výjimek. Jednotlivé vlny s tím nemají co dělat. Zařazení do vln je to nejjednodušší i když i tam jsou matoucí místa.

    Jestli si myslíte, že po 1.12. ve všech hospodách musíte dostat účtenku tak jste na omylu. Záleží kupříkladu na tom, kdo tu hospodu provozuje a na dalších věcech.

    Ale ano. Úředníci jsou si vědomi toho, že jejich pravidla drtivá většina populace není schopná pochopit, takže v metodickém pokynu opakovaně zdůrazňují, že když budete evidovat i když nemusíte, tak Vám pokutu nedají. Ale jestli je to vizitka dobré práce.. O tom si dovolím pochybovat.

  • 4. 11. 2016 18:18

    :) (neregistrovaný)

    Metodika jen pro stravování má 10 stránek, kde se řeší POUZE to, jak se zachovat při kterém druhu prodeje a od kdy ho evidovat v EET.
    Psáno ve stylu: Bufet má WC, ale nemá židle a zákazník si koupí lahvové pivo, které si u stolku naleje do kelímku. V cukrárně si zákazník sní u stolečku s židlí chlebíček, ale cukrárna nemá WC, navíc chlebíček nevyrobila, ale koupila od lahůdkářské firmy.
    Jak slovní úlohy ze základky, jen každá za 500.000 Kč.

  • 4. 11. 2016 14:35

    tom (neregistrovaný)

    Není pravda. Podnikání, které nenajdete v číselníku NACE nespadá do EET

  • 4. 11. 2016 15:15

    Kendy (neregistrovaný)

    Zkuste si to přečíst ještě jednou.

    Je to přesně naopak, než si myslíte.

    Povinny jsou všechny CZNACE bez rozdílu. Zákon jenom některým z nich dává výjimku, že mohou začít později.

    Metodický pokyn, strana 36, 7.5 Dočasně vyloučené služby. Jestli jste se tam nenašel (ale dost o tom pochybuji), tak máte odklad povinnosti jenom do 3.vlny. Nahlédněte prosím do zákona 112/2016 Sb (známého jako zákon o EET) na §37.

    Odstavce a), b) tohoto paragrafu dávají odklad všem krom vyjmenovaným, odstavec c) (4.vlna) už jenom vyjmenovaným. Tedy máte odklad maximálně do startu 3 vlny (pokud se nenajdete někde jinde).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).