Ono toho osvobozeného od placení moc nebude.
Kde by se taky vzaly prachy na platy poslanců a senilátorů,
když si je tak iniciativně sami sobě zvýšili, že? :)
Diky za tip, podival jsem se do te Plzne. Aplikace byla vytvorena nekdy pred dvema lety (odhaduji jako nadsenecke dilo zamestnancu IT magistratu) a implementace el. podpisu je tady dost netradicne resena.
Kazdopadne jsem si objednal reklamni materialy o Plzni, elektronicky tu zadost podepsal a tesim se tedy na plny PO Box letaku...
Bohuzel elektronicky podpis je, krome par specialnich pripadu uziti, stale jen draha hracka, kterou se neoplati porizovat.
A bohuzel neverim ani tomu, ze elektronicky vyrizovane agendy zustanou dlouhodobe zdarma. To se v nasem state nestane. :-(
Problém spočívá v tom, že dáváte nedůvěryhodné organizaci, "certifikační autoritě", možnost podávat vašim jménem státu jakékoli pro vás závazné (neodlišitelné od toho, co jste podali vy sami - a zřejmě i stejně právně postižitelné) informace. V prostředí tohoto státu je něco tak snadno zneužitelného značně nebezpečné.
Je trochu podivne reagovat na vlastni post, ale nerad bych ctenare teto diskuse ochudil o odpoved odpovedneho pracovnika Magistratu mesta Plzne, ktera rozkryva lecos z praxe (a odpovida take na otazku proc se diky emailu zvysuje spotreba papiru..):
Dobrý den pane Ditrichu,
protože jako zaměstnanec Magistrátu města Plzně nemám el. podpis, který bych mohl využít pro regulerní elektronickou komunikaci s Vámi (jenž jste vlastníkem autorizovaného el. podpisu), je mou povinností Vaše el.
podání vytisknout a pokud obsahuje všechny náležitosti, dále jej vyřizovat jako podání listovní (tzn. že mu přidělíme jednací číslo a Vám přijde odpověď poštou). Protože však Vaše el. podání tyto náležitosti neobsahuje (není uvedena poštovní adresa), musím Vás vyzvat, abyste tento údaj doplnil (a to do 30 dnů). Navíc toto podání spíše směřuje k podání podle zákona 106 a tedy i v jeho režimu by mělo být vyřizováno. K tomu slouží mimo jiné i webová aplikace Online žádosti o informace ( http://info.plzen-city.cz/apps/z106/ ). Protože toto podaní, jak jste sám říkal při našem telefonickém rozhovoru, je spíše testem a reakcí na článek o naší el. podatelně v tisku, nevím zda je nutné tuto žádost evidovat. Pokud byste na evidenci žádosti trval, je nutné poslat veškeré, pravdivé náležitosti (jméno, příjmení, ulice + č.p., obec, PSČ, předmět žádosti, text žádosti) žádosti. Ve Vašem případě stačí doplnit červeně vyznačené.
K formuláři na výčet propagačních materiálů neboli dle Vás "Informaci o elektronizovaných agendách na Magistrátu a MČ v Plzni":
Když to vezmeme naprosto od začátku, tak aby bylo možné vyřídit jakoukoliv agendu elektronicky, je zapotřebí mít elektronickou podatelnu (příjem el. podaných žádostí). Tu město (tedy i MO) má a její součástí jsou různé formuláře vyplňované a vyřizované podle odlišných režimů (viz
zde: http://e-podatelna.plzen-city.cz/pages/open-print.html ářčáář).
Pokud jste tedy chtěl seznam elektronizovaných agend, pak Vám musím sdělit, že elektronicky lze vyřídit pouze tu žádost, jejíž formulář je uveden v el. podatelně pod podáními s el. podpisem, a to za předpokladu, že úředník vyřizující žádost má též el. podpis a Vaše žádost obsahuje veškeré náležitosti. El. podpis není zapotřebí u podání podle zákona 106
- tedy u žádostí o informace (pro toto podání slouží obecný formulář ve výše uvedené aplikaci). Informace lze samozřejmě získat i poštou, telefonicky, osobně a mailem (mimo aplikaci Online žádosti o informace).
Z výše uvedených informací plyne, že magistrát přijmá v el. podobě žádosti jejichž formuláře jsou v El. online podatelně či aplikaci Online žádosti o informace (odkazy na ně viz výše) a způsob či forma (listovní,
el.) odpovědi je závislá na tom kdo žádost vyřizuje. Upozorňuji, že okruh pracovníků s el. podpisem na městě je velmi omzený.
Doufám, že odpověď je pro Vás dostatečně vysvětlující a pokud trváte na evidenci Vaší žádosti o informaci dle zákona 106, prosím Vás o doplnění červeně označených údajů.
S úctou
Martin Pecuch
Odd. komunikace Kanceláře primátora
Magistrát města Plzně
Já jí tu možnost nedávám, tu jí dává stát tím, že cokoli je podepsáno autoritou, považuje za věrohodné. Já bych jí tu možnost dal pouze v případě, že bych byl natolik nevzdělaný, že bych certifikační autoritě poskytl svůj tajný klíč nebo si pár klíčů nechal vygenerovat od ní. Což samozřejmě neudělám a od autority, která by po mně něco takového vyžadovala, budu prchat mílovými kroky.
Problém je, že pokud budeme nuceni nějakou úřední agendu podávat jedině elektronicky, jak autor článku naznačuje, tak si tento nespolehlivý shit budeme muset pořídit všichni, i s wokny, protože na ničem jiném, než téhle napodobenině OS to nejede.
Našel jsem si na stránkách I.CA dokument jménem Certifikační politika pro kvalifikované certifikáty, sice jsem ho nečetl úplně celý, ale v částech, které se mi zdály relevantní, jsem nenašel nic, co by naznačovalo, že certificate request, který jim přinesu, musí být vygenerován tou jejich (MSIE only) aplikací. Takže předpokládám, že když si certificate request vygeneruji pomocí openssl tak, aby splňoval náležitosti uvedené v tom dokumentu, udělají mi z něj certifikát, i když nepoužívám MSIE.
Nastudujte si problematiku certifikatu a zjistite, ze tohle vubec neni pravda. Certifikacni autorita k vystaveni certifikatu nepotrebuje znat Vas privatni klic, pouze ten verejny a to ke zfalsovani podpisu nestaci.