Hlavní navigace

Jednáme o vstupu do placeného DVB-T, říká regionální manažer kanálů AMC

Jan Brychta

Stanice Film+ nebo Sport 2 by se mohly objevit v českém éteru i ve formě placeného DVB-T podobně jako na Slovensku. Tyto a další plány přiblížil v rozhovoru Evžen Chlanda.

Doba čtení: 6 minut

Jak hodnotíte své téměř dva roky ve funkci regionálního ředitele AMC?

Na této pozici působím od června 2014, kdy jsem přešel z O2. Nedá se říci, že bych měl nějaké konkrétní zadání, co mám změnit. Jako svůj hlavní úkol vnímám dát našim programům nový náboj, zaměřit se na nový obsah a dokázat ho patřičně prodat českému trhu.

Kdo je vlastně vaše cílová skupina, konečný předplatitel?

Předplatitelé jsou samozřejmě důležití. Ale druhou rovinu tvoří naši obchodní partneři, kteří naše kanály distribuují. A s nimi musíme těsně spolupracovat, abychom dokázali navýšit počet předplatitelů. Ale komunikace s koncovými uživateli se podle mého názoru loni výrazně navýšila, ať už šlo o přenosy závodů Formule 1, nové seriály nebo rebranding stanice MGM, ze které se stalo AMC. Hodně propagujeme i Film+, který jsme koupili loni v únoru.

Co se na Film+ změnilo?

Významně jsme změnili obsah. Proběhla velká kampaň k uvedení seriálu Městečko Pines, které jsme vysílali ke konci loňského roku 2015, a od 1. ledna reprízujeme ve formě filmových maratonů. O Vánocích jsme spustili třídílnou minisérii o Tutanchamonovi nazvanou Tut s Benem Kingsleym, uvádíme filmy, jako je District 9, Rivalové nebo Jasmíniny slzy, a i jinak posilujeme stanici o novou tvorbu. Na začátku příštího roku se chceme zaměřit i na českou a slovenskou tvorbu.

Z jakých knihoven čerpáte?

Nejsme omezeni výběrem z konkrétní knihovny.

Limituje vás tedy pouze rozpočet…

Film+ má své diváky a těm se snažíme přinášet jen to nejlepší.

Mění se nějak denní programová skladba Film+?

Zatím zůstává část teleshoppingu a část filmová, to se nemění.

Chybí vám ve vašem portfoliu nějaký typ kanálu?

Nemyslím si. Z každého segmentu máme tři až čtyři kanály pro daný žánr. Konkrétně tři sportovní stanice, filmové AMC, Sundance a Film+, dětské Minimax, Megamax a JimJam. Dokumentární a lifestylové programy reprezentuje Paprika, Spektrum a Spektrum Home. To jsou naše hlavní stanice.

Zpravodajský kanál asi není úplně vaše parketa.

Ani ne. Na českém trhu jich je hodně a i na plnoformátových kanálech je zpravodajství celkem dost.

Jak hodnotíte nástup vašich sportovních kanálů? Vyplácí se vám?

Splňuje naše očekávání. Věřím, že druhá sezóna Formule bude ještě lepší, chystáme výrazné novinky a je to jednoznačně největší tahák na našich sportovních programech. Vysokou sledovanost vykazuje i italská a francouzská fotbalová liga nebo hokejová KHL. Před koncem roku jsme koupili zajímavé tenisové série IPTL a Spengler Cup, o kterém věřím, že potěšil hokejové fanoušky.

Ragby vás neoslovilo?

Vysíláme americkou NFL a divácké ohlasy jsou jednoznačně pozitivní. Mistrovství světa v ragby bylo vynikajícím programem, ale ragby je více druhů a je otázkou, nakolik vlastně českého diváka zajímá.

Uvažujete třeba o podpoře českých mládežnických nebo regionálních sportovních družstev?

Už v minulých sezónách jsme s konkrétními žákovskými nebo dětskými sportovními týmy spolupracovali. A určitě v tom hodláme pokračovat.

Jak moc zamíchal kartami nástup O2 Sport?

Samozřejmě, že je to konkurence pro naše stanice, ale O2 zároveň vnímáme jako partnera při prosazování placené televize. Není to tedy konkurent ve smyslu parazitování na divácích, je to spíše posila pro trh placené televize.

Jak hodnotíte rebranding MGM na AMC?

Jako velmi povedený. Z rebrandingu jsme mohli mít trochu strach, protože MGM je zavedená značka a známý filmový producent, zatímco AMC bylo na českém trhu absolutně neznámé. Ale obsah, který se nám povedlo na AMC získat, mluví sám za sebe. Uvedli jsme několik premiérových seriálů, vysokou sledovanost měl třeba seriál Fargo a samozřejmě Fear the Walking Dead, jehož uvedení bylo hodně komunikované. Češi sice nejsou zrovna zombie národ, ale díky fenomenálnímu úspěchu v Americe rostla diametrálně i sledovanost v Česku a na Slovensku.

Zaznamenali jste stížnosti staromilů, že ubylo starých filmů?

Ne, to vůbec.

A povedlo se vám oslovit mladší cílovou skupinu?

Myslím, že se to daří, ale musíme pokračovat, máme za sebou teprve první rok. Chceme i nadále přinášet nové seriály a filmy, ať už z vlastní produkce nebo odjinud.

Uvažujete o vlastní lokální produkci?

Zatím ne. Do budoucna chceme pokračovat ve spolupráci s karlovarským filmovým festivalem, kde se podílíme na soutěži mladých evropských režisérů Future Frames. Loni jsme se spoluprací začali a chceme ji i nadále prohlubovat.

Vítězům poskytnete prostor, nebo peníze?

Obojí. Prostor na Sundance se přímo nabízí, je to stanice otevřená festivalovým tvůrcům. A samozřejmě poskytneme i další podporu.

Daří se vám dodržovat předsevzetí uvádět americkou produkci během pár týdnů od uvedení na trh?

Dokonce už v ten samý den. U Fear the Walking Dead nebo Into the Badlands proběhla synchronní premiéra v USA a po celém světě. Ve Spojených státech jde samozřejmě o prime time, takže u nás je premiéra kolem třetí ráno a ve stejný den pak opakujeme uvedení ve večerním prime time.

Nejde spíše o z nouze ctnost vynucenou pirátstvím a krátícím se životním cyklem filmové a televizní produkce?

Z nouze ctnost to určitě není, podle mě je celosvětová premiéra zajímavým marketingovým nástrojem. Pirátství nikdy úplně nezabráníme. Nechceme uplatňovat kompletně restriktivní model, ale u filmové produkce i sportovních přenosů podnikáme kroky, aby k nelegálnímu sdílení nedocházelo.

Naučené marketingové modely filmové produkce ale podobný přístup staví na hlavu…

Je to složitější na koordinaci, ale věřím, že přínosy převažují, a určitě v tom budeme i nadále pokračovat.

Zaznamenal jste výtky ke kvalitě dabingu? Konkrétně u zmíněného Farga.

Také jsme provedli zásadní změny a u Fear the Walking Dead, Into the Badlands nebo Humans už podobné výhrady nezazněly.

Změní se někdy touha českých diváků po dabovaných filmech?

Už se pomalu mění, ale půjde spíše o generační změnu. Lidem pod čtyřicet už nedabované filmy tolik nevadí, u těch starších stále cítíme jistou nevoli.

Filmoví distributoři tvrdí, že film s titulky je předem odsouzen k zániku…

U nás ale stále roste poptávka po originální zvukové stopě. Zřetelné je to u Sundance, kde běží filmy v originálním znění s titulky, a tento způsob je stále populárnější.

Kdy se dočkáme AMC v HD kvalitě?

Bavíme se o tom relativně dlouho, změna by měla nastat v prvním lednovém týdnu.

Jakou volí AMC strategii u VOD služeb?

AMC nejde cestou vlastní aplikace, my spolupracujeme s našimi partnery, kteří si vytvářejí vlastní VOD knihovny, my jen dodáváme obsah. Zájem se začíná zvyšovat, ale věřím, že to nikdy nepřevýší lineární vysílání.

Jak hodnotíte placené DVB-T vysílání vašich kanálů na Slovensku?

Slovenské DVB-T je oproti Česku slabší, nemá takové pokrytí a síla nabídky není tak zásadní. V placeném DVB-T vysíláme Film+ a Sport 2 a vnímáme je jako další distribuční platformu, ve které vidíme jistou budoucnost, jíž chceme být součástí. Brzy se objevíme v placené DVB-T i v České republice.

Myslíte DVB-T2?

To ne, jeho zavedení bude ještě nějakou chvíli trvat. V okolí Prahy ale probíhá pilotní vysílání placeného DVB-T, o podrobnostech celého projektu aktuálně diskutujeme.

Jaké kanály byste chtěli do placeného vysílání zařadit?

My nejdeme cestou nějaké konkrétní vlajkové lodě, promujeme vždy kompletní portfolio našich kanálů.

Mluvil jste o sledovanosti, jak tyto údaje získáváte a o jaká čísla jde?

Spolupracujeme s mediazastupitelstvím Atmedia, které nám dodává údaje z peoplemetrového panelu Asociace televizních organizací. Placené kanály jsou součástí tohoto měření. Fear the Walking Dead nebo přenosy závodů Formule 1 dělaly řádově i procenta sledovanosti.

Content 2018 tip Kavka

Jak se vám daří prodávat reklamu navázanou na sledovanost?

Na prodej reklamy se chceme do budoucna více zaměřit. Reklama nikdy nebude primární částí našeho byznysu, ale je jeho nedílnou součástí. Samozřejmě nechceme přerušovat vysílání reklamou, i během sportovních přenosů sice byly krátké reklamní breaky, ale nikdy nenarušovaly samotný závod. Nechceme rušit diváka při programu, za který si platí. Ale reklamní sdělení propojené s obsahem, třeba sportem nebo filmem, může divákovi přinést něco navíc. Tak také chceme s reklamou pracovat.

Našli jste v článku chybu?