Hlavní navigace

Filipika proti Valentýnům

13. 2. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Za dveřmi je jeden z nejpozoruhodnějších svátků, Den sv. Valentýna, a český Internet zrůžověl. Tedy řečeno hlavně obrazně, nejsymboličtější barvou svátku zamilovaných totiž nešetřili hlavně na iDnes. Jinak je plýtvání růžovou na všech nejnavštěvovanějších serverech, které za uživateli přispěchaly s valentýnskými přílohami, poměrně decentní.

O úrovni příloh jako takových se to však říct nedá. Jedná se většinou o stránky sestavené z obsahu, který je na portálech k mání i mimo jakékoli oslavy. U příležitosti 14. února je však tentokrát zahalen do obalu, nad nímž se pubescentky rozplývají, matinky pláčou a babičky zahleděně vzpomínají.

Přiznávám, že nějaký originální obsah díky Valentýnovi přece jenom vznikl – ony si ty internetové novinářky jistě rády napíší nějakou vyprávěnku o tom, jak je pěkné svírat dlaně svého milého. A konečně se najde příležitost pro zveřejnění milostných básniček, kterých máme všichni plné své pubertální šuplíčky.

To, že jsou v předposledním odstavci zmíněny výhradně zástupkyně ženského pohlaví, není zase až tak bez příčiny. Na Tiscali se například netají tím, že je speciál zaměřen hlavně na ně. Jedna z rubrik totiž radí, jak ho dostat. Člověk mužského pohlaví marně hledá doporučení, jak dostat ji. Cosi o cílové skupině takových projektů napovídá i umístění přílohy na Centru – zde je součástí sekce Žena, i když to si Centrum kompenzuje důslednou podporou valentýnovského obsahu v rámci autopromotion plochy na hlavní straně.

Být v kalendáři větší množství svátků, o kterých se mluví, věřím tomu, že pro české internetové portály by nebyl problém připravit k nim přílohu. Koncepce příloh pro zamilované jsou totiž prakticky totožné s přílohami spouštěnými už v půlce listopadu u příležitosti Vánoc. Jednoduché zadání jako by znělo: Použijeme šablonu, kterou máme k dispozici, a nalijeme do ní obsah, který už máme. Vhodná kombinace všemožných textů s obrázky pokud možno velejemných nuancí udělá své – nové uživatele sice kvůli svatému Valentýnovi nezískáme, ale aspoň pěkně podráždíme hormony těch, kdo na Valentýna věří. A pokud nám nějaký inzerent přidá pár peněz, akce splnila účel. Bez dlouhého přemýšlení a za pomoci kýče a prázdného tlachání jsme dodrželi měsíční plán. („Sem ještě, Franto, přidej reklamní tag, tu plochu třeba nabídneme Eurotelu, mobilní telefony jsou pořád v kursu.“)

Z tohoto pohledu dokázal ze svátku sv. Valentýna vytěžit maximum Seznam. Speciál je u něj součástí Novinek a na první pohled je vidět, že obchodníci Seznamu jsou schopni prodat i produkt tohoto typu. Příloha je nabita komerčními odkazy, navíc spojení Kofoly s jejím sloganem „Když ji miluješ, není co řešit“ se svátkem zamilovaných na mírně eroticky laděné stránce www.milujunemi­luju.cz, na kterou jeden ze seznamovských odkazů směřuje, je dobrý nápad. Seznam se prostě nesnažil přílohu vyplnit texty, spíš přesvědčil partnery, že právě teď je pro ně vhodná doba, aby komunikovali a udělali to právě tímto způsobem.

Ať už svatý Valentýn byl, nebo ne, v dnešním hávu je to člověk vskutku multimediální. Nejenže bliká, ale díky němu provaří internetové servery všechno, co už pomalu upadalo v zapomnění – pohlednice, horoskopy, MMS, fotografie, recepty, testy… Doba je vhodná také pro oživení tradice partnerských poraden – tak jako to udělali na iDnes. Avšak kdo je Kája, tak „zasvěceně“ v rubrice Kája radí hovořící o vztazích mezi mužem a ženou, nebo aspoň jakého je pohlaví, se mi zjistit nepodařilo. Že by bezpohlavní jedinec? Nebo hermafrodit?

Tak jako má Valentýn své příznivce, má i své odpůrce. V redakci ženského (!) magazínu tvoje.cz například před několika lety oslavili svátek zamilovaných úspěšnou antivalentýnovskou kampaní, která zahrnovala třeba bannery se satanskými motivy. A aby té ironie nebylo málo, redaktorky časopisu pod pseudonymem zvítězily v soutěži iDnes o nejlepší zamilovanou povídku. Letos už bohužel server z rodiny MAFRA žádnou podobnou příležitost nenabízí.

A tak myslím, že nejlíp slaví Valentýna na Altasu. Tam ho totiž jako na jediném portálu z velké pětky ponechali bez povšimnutí. Tak by to slušelo i ostatním: taktně raději pomlčet než vymýšlet, jak zaplnit jednu iluzorní inzertní díru.

KL24

P.S.: Těsně před zveřejněním článku a dva dny před Valentýnem přišlo Centrum s upravenou hlavní stranou, kde si uživatel mohl podle svých preferencí zvolit buď valentýnovského, nebo antivalentýnovského amorka a příslušným arzenálem vystřelit na srdce. Vtipné, centrácké, leč na kvalitě speciálů to zhola nic nemění.

1080

Jak oslavíte letošního Valentýna?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je absolventem oboru masová komunikace na Fakultě sociálních věd UK v Praze. Do srpna 2003 působil jako produktový ředitel portálu Centrum.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).