Se budete koukat na jinej ... Autor a vykonavatele prav jsou ti, kdo urcuji, v jakem baleni se bude dilo konzumovat. Kdyz si chcete koupit sterilovane okurky, tak si je taky v supermarketu nebudete slejvat do lahve, ktera vam vyhovuje.
Jinymi slovy - kdyz se mi nabizena forma nelibi, tak to nekonzumuju. Filmy ani hudba nejsou zivotni potreba, muzete se jit treba ven projit.
Tohle je trošku demagogie... Nikdo nenutí umělce spolupracovat s vydavateli. Mohou si to zajistit sami a spousta z nich to pak dělá a mají pak 100% zisku jenom sami pro sebe.
Jenomže pokud chce být umělec úspěšný, musí mít spoustu reklamy - billboardy, rádio, TV, internet atd.
To stojí miliony, přičemž kdyby úspěšný nebyl, tak o ty miliony přijde - nese 100% rizika.
Většina umělců jde tedy za vydavatelem a dostane:
- vydavatel nese 100% rizika. Když přijde o miliony v reklamách a nahrávacích studiích, tak umělec neplatí VŮBEC NIC (a že u většiny z nich opravdu o peníze přijde).
- umělec dostane x% z úspěšného projektu.
Je to normální business a jenom bych připomněl, že jsou to většinou stále UMĚLCI, kteří chodí za vydavateli a žádají je o spolupráci, nikoliv naopak.
Je trochu pokrytectví tvrdit, jak je ten vydavatel "zlodějský a podvodný", ale když mám tedy na výběr například vzít si úvěr a ručit svým domem nebo domem či bytem někoho z rodiny a nést tedy 100% rizika při neúspěchu, tak to neudělám, protože je to "příliš riskantní" :-D.
Umělec, který jde za vydavatelem je člověk, který nevěří vlastnímu projektu na tolik, aby do toho dal vlastní peníze, ale žádá to po druhém. Nelze se pak vydavateli divit, že business model má nastavený tak, že naopak v případě úspěchu jde většina peněz jemu.
Já si například vydávám moje knihy sám, nesu 100% míry rizika a mám v tom mé vlastní peníze, o které bych přišel, kdyby se neprodávaly. Jestliže někdo toto není ochoten podstoupit, tak ať nebrečí o tom, jak ho vydavatel okrádá.
Je to jednoduché. Některé věci jsou předurčeny k tomu, aby se mi hodně líbily a já se stal součástí "tvrdého jádra", které je ochotno platit a platit hodně. Bohužel si mnoho takových věcí nepořídím, protože o nich nevím.
Můj kámoš "Franta" má své oblíbené kapely, ale chce to něčím proložit, aby se mu neohrály. Tak si na internetu bez placení obstará pár jiných skadeb, které pro něj sice nejsou špatné, ale zas ne tak dobré, aby za ně platil, kdyby to nešlo obejít. Franta pak jede autem a potká mě. Náhodou mu tam hraje jedna ze stažených skladeb. Mně se to hodně líbí a zeptám se, co je to za skladbu. Franta mi to řekne a já se následně stanu fanouškem dané skupiny a začnu si kupovat jejich skladby. Kdyby Franta nebyl pirát a zůstal u svého, případně si stáhl něco, co je zadarmo, já bych se zřejmě nikdy nestal fanouškem dané skupiny a nezaplatil jim tak ani pětník.
nespojuj dělníky a umělce. lidé pracují ve fabrikách kvůli existenci, ale umění je zábava. to je zbytná věc. když se člověk jako umělec neuživí může jít do fabriky ale dělník bez práce chcípne. navíc v dnešních cenách kdy CD/DVD/BR stojí pár šupů nemá cenu nic stahovat. stahují jenom chamtiví idioti co mají sklony ke kleptománii.
Titulek je nepravdivý, jsou to právě piráti, kteří zvítězili nad hudebními a filmovými studii, protože je přiměli změnit obchodní strategii tak, aby vyšla vstříc požadavkům uživatel - tedy aspoň v tom Norsku. Protože piráti nejsou příčinou, ale důsledkem stavu na trhu s obsahem, který díky současné legislativě a obchodní politice způsobuje velkou nerovnováhu mezi uživateli, autory a výkonnými umělci na jedné straně a držiteli práv (tedy studii a vydavateli) na straně druhé, ve výrazný prospěch právě držitelů práv.
To je příliš zjednodušující. Piráti na jedné straně tvůrce "okrádají", na druhé straně vytvářejí "zájem", za který by tvůrci museli zaplatit (reklama).
Nakonec v historii IT firem není málo příkladů velkého růstu založeného na snadném pořizování pirátských kopiích a pozdější monetizace.
Pak ale ať se vydavatelé nediví, že jim utíkaji zisky, když nejsou ochotni přizpůsobit se době.
Pořád by mělo platit "náš zákazník náš pán".
Problém je, že když na to konzument nemá, tak si to stejně legálně nepořídí. Ano, nedává mu to právo krást, to je pravda. Ale i kdyby to neukradl, stejně by si to nekoupil.
Vydavatelé by se měli zaměřit na platící zákazníky a maximálně jim vyjít vstříc a ne zabedněně tvrdit, že když ti náš model nevyhovuje, tak to nekupuj. Co to hergot je za přístup?
Pokud budou mít vydavatelé přístup jako v případě Allofmp3, tak jim to přeju. Ať třeba zkrachují. Už aby od nich byl pokoj.
Promiň, že to napíšu tak pregnantně, ale větší blbost jsem už dlouho nečetl. Za prvé, distributor si může u "balení" rozhodovat jak chce, ale ať se pak nediví, že neprodává, pokud nevychází vstrict požadavkům zákazníků. Za druhé, ano, k přežití nepotřebujeme ani filmy ani hudbu atd., ale kultura zásadně ovlivňuje kvalitu našich životů, vývoj společnosti, sociální vazby atd. Je to extremné významná a důležitá součást života všech a našim zájmem musí být její rozvoj a dostupnost.
Nevěřím, že problém jsou přání autora, ten tvoří hlavně proto, aby se jeho dílo dostalo mezi veřejnost a případně ho tvorba uživila. Zde je mezi autorem a "konzumentem" díla symbióza. Problém mají hlavně distributoři, protože jim nejde o autory, spotřebitele, ani o kulturu, ale jen o co největší zisk. Na tom není nic špatného, ale na tom jak toho zisku dosáhnout už ano.
Kazdy si stezuje na neco, do nasich medii dorazi jenom to, co je zajimave pro nase novinare. Predpokladam, ze kauzu HADOPI ve Francii znate - a predpokladam, ze jsme na jedne lodi s myslenkou, ze francouzska vlada by tu saradu nedelala na zaklade pozadavku MPAA?
Hollywood accounting nerika nic o tom, jak je to odvetvi zdrave. Je to na stejne urovni, jako kdyz tady na LUPE bezi diskuse o tom, ze nejaky komplexnejsi web zvladne udelat jeden studak v PHP za tyden.
Jinymi slovy - sorry, skutecne se to moc neda brat jako jediny podklad.
Je vidět, že nemáš zcela konkrétní představu o sociální situaci většiny lidí na Severní Moravě - ujišťuji tě, že většina lidí (tedy ze sociální vrstvy o které hovoříme) těch pár korun nemá, naopak, bývají až po uši zadlužení a navíc jejich šance sehnat práci třeba i v té Praze je poměrně zanedbatelná a Internet by spíše mohli považovat za sprosté slovo, než si tam hledat práci.
Onehdá jsem testoval, jak si pořídit jistý e-book. Velmi těžko jsem našel jakýsi legální způsob, který vyžadoval instalaci jakéhosi programu do windows a stejně se to nepovedlo. Na specializovaných stránkách v alternativním Internetu to šlo na pár kliknutí. Pak ať se někdo nediví, že se pirátí.
Ano taky jsem kdysi kopíroval kazety. Ale to proto, že co na nich bylo se v prodejnách Suprafonu nedalo koupit a zajet si proto do NSR nebylo dovoleno a příslušná měna byla jenom u veksláků.
To je utopie. Bylo by to moc hezké, kdyby se dělník s rodinou žijící od výplaty k výplatě mohl jen tak sebrat a vyrazit na druhý konec Evropy za světlými zítřky, ale to je skutecně sci-fi. Tomu brání řada věcí včetně jazykové vybavenosti a také toho, že nekvalifikované práce není mnoho nikde. V jiné situaci je třeba šikovný řemeslník bydlící na hranicích s Německem, nebo třeba i člověk v mé pozici.
Největšími piráty jsou teenageři, a tam to opravdu podobně funguje - nefiguruje tam auto, ale spíše byt. Pokud je daný člověk opravdu velký fanda, tak si to CD koupí hned a mnoho lidí legalizuje svůj výběr v momentě, kdy začnou vydělávat.
Nijak ale nerozporuji, ať si každý věří, čemu chce. Člověk by měl respektovat přání autora, a pokud mu jeho podmínky nevyhovují, měl by jít jinam.
Ta cisla o navstevnosti kin a rekordnich vydelcich bych si rad precetl :-)
Zvlaste v kontextu toho, ze s digitalizaci kin se jich spousty zavrely (protoze uz pred tim jen prezivaly a nemely na investice).
Pokud by na tom byla kina tak skvele, tak bych cekal, ze se kazdou chvili nejake nove otevre (a tim otevrenim nemyslim vynucenou digitalizaci).
V dobach kopirovani kazet bylo zcela normalni, ze na koncertech se kazetaky davaly na podium, nebo tam byla primo moznost pripojit kabel ... a vsichni to podporovali, protoze to pro mnohe byla jedina cesta, jak se dostat mezi lidi. Dnes ti sami rvou, kdyz si nekdo udela fotku mobilem ...
Piratum je nejaka ochrana zcela uprdele, ochrana je namirena vyhradne proti platicim zakazniku, kteri jsou zaroven oznacovani za zlodeje ... a ja vazne nemam potrebu platit za nefunkcni bazmek a jeste byt zvan zlodejem.
=> pirati mi poskytnou plne funkcni vec, poskytnou mi siroky vyber a spoustu dalsich sluzeb, o kterych si muze zakaznik prodejce nechat leda zdat. A nejvetsi sranda je, kdyz pak vydavatel vyda !ukradeny! crack jako reseni problemu nefunkcnosti.
Pane CM, ten příklad s tím autem … skoro mám dojem, že jste mě nějaký čas šmíroval :) Přesně takhle jsem se stal fanouškem jedné kapely a následně si koupil několik jejích alb a zašel na několik jejích koncertů. A už se docela těším, až bude zase příležitost. Je tomu tak 5, 6 let, přesně si to už nevybavuji.
Obavam se, ze jste nepochopil. Ale to neva.
1) Nejde o tvurce, ale o distributory
2) Vetsina studii neni o jednom projektu
3) To, ze na necem vydelate penize, neznamena, ze jste o dalsi penize neprisel.
4) Uvedena cisla nerikaji nic o tom, ze si divaci nejdriv film stahli a pak sli do kina. Klidne na tom mohli byt nejdriv v kine (protoze je tam nahnal marketing tech filmu) a nasledne si je stahli.
ja nikomu "dej mi zadarmo nerikam", pokud nemam chut jit do kina, tak si naprosto legalne stahnu film z netu a kouknu na nej. nemusim se bat ani malo ani moc jelikoz sem nic neprovedl. dokonce se ani nezlobim na umelce co jsou placeni z meho vypalneho. navic mam pocit, ze pokud se rozhodl distributor v cr onen film neprodavat/promitat tak mu ani nemohu nijak zpusobit stazenim, byt i neprimou, skodu.
Bohužel mi to systém lupy neustále vyhodnocuje jako spam, takže to sem dám postupně.
Globalizovaná čísla jsou zde: http://www.informationisbeautiful.net/2012/how-much-does-hollywood-earn/
Také je ještě vhodné zmínit Hollywood accounting a účetní triky, díky kterým jsou i filmy jako Harry Potter ztrátové (http://www.deadline.com/2010/07/studio-shame-even-harry-potter-pic-loses-money-because-of-warner-bros-phony-baloney-accounting/)
Jsou to globalizovaná čísla - pro filmy produkované v USA. A upřímně řečeno: (anglo)americká produkce válcuje ostatní neuvěřitelným způsobem. V kolika zemích může národní kinematografie té angloamerické konkurovat? Tipuju tak Indii, Francii, Japonsko a možná Rusko. A také jsem neslyšel, že by si na pirátství stěžovali čínští či indičtí producenti, vždy to je Motion Pictures Association of America :-)
A ohledně nákladů: viz níže - Hollywood accounting.
V tom případě své stížnosti na hezký malý socík adresujte na www.osa.cz a další podobné organizace.
a co se jeste na anonyma nevztahuje? muzete ho beztrestne zapichnout nebo okrast?
nejak nevidim duvod a ani podminku k tomu ze diskutujici musi byt stotoznen. vy tu take nemate nikde svoji adresu a rodne cislo, tudiz vase oznaceni Michal Krsek ma stejnou vahu jako lol nebo pepa vopicka.
Nevztahuji se na nej osobnostni prava :-)
Nemam tu sice adresu a rodne cislo, lec oboji se da dohledat a vzhledem k tomu, ze pouzivam k prihlaseni ucet, pod kterym jsem kdysi psal clanky na LUPU, tak asi lepsi identifikaci neziskate.
Teda samozrejme pokud jsem ten ucet naivnimu Krskovi neukrad (teda pardon - neuatorizovane nepouzil).
takze kazdy kdo s vami prijde do styku a kdo neni vami osobne prolustrovany pozbyva osobnostnich prav? to je zajimava konstrukce :)))
ano psal jste pod timto jmenem na lupe clanky, dokonce pamatuji i casy kdy jste jako mk prispival zde na lupe v diskusi, ale kdyz budu chtit hodne trollit tak vas to ale nijak neidentifikuje. od ivana olbrachta si take mohu precist par knizek, dokonce i najit fotku a zivotopis a presto to neni ivan olbracht ze :)))
Když myslíte...
Kritizujte si trestní zákoník i s autorským zákonem dle libosti. Ovšem netuším, jakou kritiku vůči zákonům vznášíte tím, že diskutující nazýváte právními kutily za to, že vás upozorňují na fakt, že vámi hojně používané pojmy "zloději" a "krádež" jsou v této konkrétní věci z hlediska platných zákonů poněkud mimo mísu.
Pouze na Internetu :-) Jinak vy osobne je nepozbyvat, jen vase prezdivka v mych ocich zadna nema. Ale to je samozrejme plne ve Vase rozhodnuti, chapu, ze se Vam jako anonymovi pise lepe a radostneji.
Co se tyce autentizace - budete muset zajit do ucetnictvi IINFO, tam najdete na ci ucty odchazely honorare. Muzete trollovani dostat az na uroven Krakonose a podotknout, ze to mohl byt falesny ucet, ktery nekdo zalozil na moji ukradenou obcanku. V takovem pripade bych se radeji podrzel toho, ze jsem tomu naivovi ukrad obcanku :-)
To je taky možnost :-) Nebo si může najít práci v Praze přes Internet ještě než se tam přestěhuje a v momentě, jak bude mít jistou práci, tak si pronajme jenom jeden pokoj za 3000 - 6000 Kč, což je stále více než rozdíl mezi mzdou někde v Horní Dolní a v Praze.
A až si z "přažských výplat" našetří více, tak si může pronajmout celý byt a přestěhovat tam i celou rodinu.
Tohle samozřejmě znamená, že opravdu nemáte našetřené vůbec nic. Ale alespoň pár korun většina lidí má.
proto jsem přestal kupovat pc hry. není nad to když si člověk koupí hru a díky ochraně proto kopírování se nedá ani spustit. doma mám jen originálky ale hry na pc ne. ještě že na playstationu vše funguje jak má. piráti donutili firmy zavést ochranu proto kopirování a zlikvidovali kompatibilitu. jediná věc co má cenu je originálka. data z cloudu nebo steamu jsou jen leštěne prdy. nikdy bych si nic nekoupil bez originálního nosiče.
Vzhledem k tomu, že nevolnictví bylo zrušeno a dokonce jsme členy EU, tak dělník ze Severní Moravy opravdu nemusí makat na Nové Huti, ale může tento region opustit a jít třeba do Prahy, do Brna, do Vídně, do Londýna...
Například v USA je úplně normální, že se lidé za prací stěhují i tisíce kilometrů.
Při zakládání firmy není potřeba vůbec žádný kapitál! Tohle je největší mýtus a největší blbost světa. Nikde není psáno, že musíte žačít podnikat s honosným sídlem jako má Apple a s pobočkovou sítí v každé díře po celé planetě.
Naprosto každý někdy konkuroval "velké zavedené firmě", pokud tedy nestvořil sám úplně nové odvětví. Ovšem díky malé velikosti a přímému styku se zákazníkem může malinká firmička nebo živnostník nabídnout služby, které velká firma prostě nemůže.
Také by určitě cílem živnostníka nemělo být, aby okamžitě, co začne podnikat, tak nějak "likvidoval konkurenci" a šéfové mamutích koncernů páchali sebevraždy.
Bohatě stačí nabízet služby pro malou skupinu zákazníků a mít jich ze začátku třeba jen hrstku... :-)
Jako by jsi vyprávěl o mě a mém kámoši. Kdysi jsem měl PlayStation a nelíbilo se mi, že hry tehdy stály 2000 za kus, tak jsem si je z 95 procent kopíroval. On ke mě jednou večer přišel a odešel až ráno totálně nadšený z hraní na PS. Byl tehdy docela v balíku a už na druhý den si opatřil PS a k tomu asi 15! legálních her. Dohromady asi 50tis. Ale beze mě piráta-reklamního agenta, by z toho neměl autor či vydavatel ani vindru, páč by to ten kámoš nejspíš prochlastal a o tom jak je žůžo pařit hru, by neměl ani tušení..
Krsek, zcela zjevne by to chtelo absolvovat aspo prvni hodinu zakladu ekonomie ... o tom co a jak a odkud rozhoduje vzdy vyhradne zakaznik ... mimochodem, i Krsek by moh vedet, ze kdyby se (odjakziva) nepasovalo zbozi pres hranice, tak by (kuprikladu) se nejspis ani nenarodil ... protoze jeho predci by pochcipali hlady.
Jak bylo opakovane potvrzeno vydelky jsou nasledkem stahovani ... nikoli jeho pricinou. Mimochodem, to (zjevne) taky nevite, ze vice nez 50% nakladu tvori PR ... a net + stahovani = PR zcela zadarmo.
Znam (zcela osobne) desitky lidi, kteri jdou na film do kina ... ale vzdy az po te, co vedi na co jdou = videli to stazene z netu. V zadnem pripade (po zkusenostech) nechodi na filmy, ktere nevideli. A kupodivu na ten film jdou klidne i nekolikrat ... s prateli, na orig zneni ... na 3D ... nemelli by nahodou podruhe a potreti platit o autorska prava min? Ta uz preci koupena maji, ze ...
1) to nikoho nezajima
2) to taky ne - kazdy podnikatel musi nejdriv neco vyrobit a pak to (mozna) proda
3) viz vejs
4) zcela irelevantni, naprosto jasne to ukazuje, ze pokud nekdo vyprodujkuje vyrobek, o ktery je zajem, tak na nem vydela. pokud nekdo vyprodukuje smejd, tak prodela - naprosto vporadku.
10 nejpiratenejsich filmu http://goo.gl/VViD3
10+ nejvydelecnejsich filmu http://goo.gl/AxqIc
podle vasi teorie by tvurci avatara ci transformers meli drit nouzi s bidou a kdesi u popelnic umirat hladem.
Ale kdepak.
Autori jsou suvereni. Autor je ten, kdo vytvari hodnoty a ma naprostou svobodu v tom, jaky distribucni kanal si vybrat (vcetne vydavani del svepomoci). Internet dal autorum vetsi svobodu, protoze distribuci zlevnil.
Pirati budou obirat tvurce nezavisle na distribucnim retezci. Delali to v dobe pred Internetem (vzpominate na kopirovani kazet?), delaji to ted a budou to delat i nasledne. Kazdy system s sebou nese parazity, kteri nevytvareji zadnou pridanou hodnotu - a je jedno, jestli jsou to tricka z Bangladese nebo megaupload. Koncovy uzivatel/zakaznik si pak uz vybira z toho, zda zaplati mene a bude se vic bat a nebo vic a bat se bude mene :-) A protoze mame skvely stat, tak to nakonec skonci tak, ze stat bude vybirat penize od obcanu a z nich bude "nejak spravedlive" rozdelovat odmeny.
V extremnim prpade tak dosahneme toho, ze vsechno poskytovani autorskych del bude regulovano statem jako nekomercni a tudiz bude zdarma. Nekdo tomu muze rikat Piratska Nirvana, ja se pridrzim kratsiho nazvu Socik.
Ze by rozhodovacim kriteriem bylo "zda se bat vice nebo mene"? To je prece absurdni :-) Priklad: Kdyz uz si najdu cas na film, chci se na nej podivat v HD rozliseni. Kde si muzu legalne vybirat a stahovat filmy v HD? Mozna mi poradite. Ano, vim ze trafiky jsou plne DVD filmu a zrejme existuji i obchody, kde se daji koupit filmy na Blueray. Diky.
Když zůstanu u IT firem, které jsou zmíněny výše, tak u herních vývojářských společností platí to samé, co u hudby. U jiného softwaru zase pirátství podporuje nákupy ve firmách. Kdyby se třeba Photoshop nedal "krást", tak se spousta lidí naučí pracovat s Gimpem. A proč by většina firem kupovala Photoshop, když Gimp zvládne většinu věcí taky, lidi ho umí používat a je levnější.
Pirátství nepoškozuje špičky, naopak. A třeba Microsoft i Oracle to dnes přiznávají a říkají, že jsou radši, když lidi doma jejich produkty pirátí místo toho, aby začali používat ty od konkurence. Pirátství spíš ničí trh a podporuje monopol, malé firmy mají kvůli tomu mnohem menší šanci na rozvoj.
Že "nikdo" nenutí umělce spolupracovat s vydavateli je stejné, jako říct, že dělníka na Severní Moravě nikdo nenutí makat na Nové Huti. Pochopitelně, že ten zaměstnanec pokud je nespokojený s podmínkami, které mu tento majoritní zaměstnavatel v regionu s největší nezaměstnaností dává může odejít na pracovní úřad shánět s ostatními nezaměstnanými jinou práci, nebo se může stát OSVČ, ale v současné době to logicky neučiní, protože tu práci zřejmě nesežene a na zahájení podnikání je potřeba kapitál, zvlášť pokud chcete konkurovat velké zavedené firmě.
Technický pokrok a Internet dává umělcům do rukou nový nástroj, který jim umožňuje se vlivu vydavatelů zbavit, ale ne každý jej dokáže efektivně nebo vůbec využít. Nehledě na to, že jsou neustále zastrašováni "zlými" piráty a dogmaty, která hlásají majoritní média vlastněna a ovlivňovány právě vydavateli a spřátelenými subjekty.
Naštěstí jsou zde první vlaštovky velmi úspěšných umělců - spisovatelů, hudebníků, nezávislých filmařů atd., kteří nové možnosti dokážou využít a otevírají tak cestu i dalším, kteří už lépe budou vědět to čeho jdou a jak na to - jednoduše, dodají jím odvahu. Ta odvaha zkusit něco nového, místo pohodlně setrvat u starých pořádků, ač nevýhodných, je totiž velmi důležitá.
Vydavatelé postupně ztrácejí svůj význam - ačkoliv já netvrdím, že se někdy stanou bezvýznamnými, naopak, přesně vnímám ty důvody které jsi napsal. To, kde vidím budoucnost je, že se obrátí role - bude to umělec, který bude využívat služeb vydavatelů, za které jim bude platit spravedlivý podíl ze svého zisku a ne jako je to teď, kdy je to právě vydavatel kdo nejvíc vydělává a umělci dává jen nějaký bakšiš. Ostatně termín "být semlet šoubyznysem" není jen prázdná fráze, ale vypovídá o tomto nerovném postavení umělců a vydavatelů.
Dnes jsme teprve na začátku dlouhé cesty ke změně celého tohoto zavedeného byznysu a vydavatelé svůj byznys hájí a budou hájit, ale vyhrát nemohou a čím dříve si to uvědomí, tím dříve budou schopni změnit svůj byznys model a profitovat z nového stavu věcí. Nebo mohou zaniknou a budou nahrazeni něčím novým. To není nic nového, ale běžný stav věcí vždy, když nastane nějaká revoluce - technická, sociální atd.