Na jednu stranu se halasně fňuká, že školství a státu obecně chybějí peníze, na druhou stranu se vyhazují peníze za něco, co je možno mít legálně zdarma, je nemálo případů, kdy se používají MS Office nelegálně. Proč? Znám případ, kdy škola vzala Open Office a rodičům, kteří požadfovali pro děti Mrkvosoftí produkt bylo řečeno: Zaplaťte nám licence a my to koupíme. pokud ne, pojedeme na Open Office. A jedou na open Office. Totéž by mělo být ve státní správě. Není důvod kupovat MS Ofiice, když je možno mít zdarma Open Office. Jde jen o to, stanovit termín přechodu, instalace je otázkou chvilky a úspora by byla v desítkách, ne li stovkách milionů. Jenže to by Mrkvosoft nejspíš přestal sponzorovat ODS a tudíž to nejde.
Prave ze se ukaze, ze je skola pripravila nedostatecne, protoze ne pro praxi. To mi pripomina moji vyuku nemciny a francouzstiny na skole - uz v dobe, kdy anglictina zacala byt nezbytna. Totez tedy v blede modrem s OO vs MS Office.
V oblasti počítačů školy obvykle skutečně připravují své žáky nedostatečně. Ale úplně jinak, než píšete vy.
Školy učí žáky až příliš prakticky. Naprostá většina žáků se ve škole nenaučí používat textový a tabulkový procesor. Naučí se obsluhovat Word a Excel konkrétní verze.
Takové znalosti jsou pochopitelně značně povrchní (bez ohledu na to jak daleko se došlo a které všechny funkce umí ten člověk používat) a rychle z hlavy vymizí. A pokud nevymizí, tak přijde nová verze s jiným GUI (např Office 2007) a cvičené opice jsou ztraceny. Nebo stačí i ve stejné verzi zpřeházet lišty a je velký problém.
V mnoha oblastech jsou školy značně rigidní a učí spoustu teorie bez potřebné praxe. V počítačích se vrhly do druhého extrému a to je ještě horší.
Naprosto souhlasím. Kdo umí pracovat s počítačem nemá problém se v nějakém programu naučit to co bude potřebovat. Navíc nevím proč bych měl používat MS Office když mám na Linuxu OOo. Pokud v zaměstnání budu potřebovat pracovat s MS Office tak se vše potřebné naučím během pár dnů.
Jen v naší tříde má Linux pět lidí. Učíme se Word, Excel a další věci na ECDL testy. Jak tak koukám tak polovina jsou věci které se tak nějak člověk naučí sám, čtvrtinu věcí udělám s pomocí nápovědy a ten zbytek jsou blbosti které nikdy nikde nevyužiju. Pročetl jsem si učebnici, zjistil jsem že s ECDL testy se uplatním na trhu práce EU, učebnici jsem si zběžně prohlédl a zahodil. Vybrání, kopírování, vyjmutí a mazání textu na jednu stranu A4 drobného písma s jedním obrázkem je opravdu něco neskutečného.
Jak dlouho? každému časem dojde, že je lepší mít prakticky stejný SW zadarmo a být v klidu před OSA a BSA. A mezi poslední verzí O. o. o. a Win Office není natolik propastný rozdíl, aby přechod mohl průměrně inteligentnímu tvorovi působit potíže. Ono se sice tvrdí, že Open Office postrádá nějaké ,,vyspělé" funkce, ale kdo a jak často tyto funkce používá? Pro 99% uživatelů Open Office plně vyhoví a ten zbytek ať si klidně koupí Widle. Vzájemná kompatibilita už problémy nedělá. Pro oba systémy už jsou pluginy na konverzi do Open Document a Open Office má velmi dobře vyřešen transport do PDF.
Která škola by si mohla dovolit zaplatit skutečného počítačového odborníka? Takže se vezme někdo, kdo má nabiflováno pár věcí a umí ťukat do klávesnice, dá se mu, v jeho případě více než odpovídající plat a je po starosti. Výsledky takovéto výuky jsou notoricky známé. Absolvent má v ruce krasopisně vyvedený certifikát a v hlavě prázdno.
Ten rozdil propastny je a stale se zvetsuje, pokud mate slovo vyspele funkce v uvozovkach, neni se o cem bavit.
Pro pobaveni: pamatuji si, jak jsme se pokouseli rozchodit i obycejna makra v OO, marne, podpora ze strany OO naprosto zadna. Nakonec jsme se museli vratit k Microsoftu, protoze uzivatele odmitli s OO pracovat, jejich veci jim tam nechodili a nikdo jim nebyl schopen pomoci. Na tohle nikdo nema cas.
To už muselo být někdy hodně dávno. Podpora samozřejmě je, ale ne na stránkách mrkvosoftu. A taky se říká: Neříkej, že to nejde, řekni, že to neumíš. To co jste zkusili, totiž okamžitý přechod všech z widlí na O. O. O. je blbost a muselo to zákonitě takhle skončit! Nejprve je potřeba naučit s O. O. opravdu kvalitně zacházet několik lidí, kteří potom vytvoří cosi jako firemní helpdesk, potom jet nějaký čas paralelně a teprve až se O. O. naučí ovládat všichni, je čas zarazit widle do hnoje.
Trochu si protiřečíte. Praxe vypadá tak, že kdo počítačům opravdu rozumí, nebude ztrácet čas krocením bandy nevychovaných spratků za mrzký peníz. Kdo neuspěje v běžném životě, ať už kvůli manuální, nebo duševní neschopnosti, jde učit. Čest výjimkám, pokud nějaké jsou.
Ano, vybrali jsme nejdriv malou skupinku technicky zdatnych lidi. A prave ti nam cely slavny Open Office hodili na hlavu. Makra vytvorena v MS Office nefungovala jak mela a presto ze jsme meli tym 6-ti lidi na reseni techto veci, kapitulovali jsme. Tohle byl ale jen jeden z duvodu, proc to lide odmitli. Vsichni proste znali MS Office, ktery v te dobe uz byl mnohem dal. Dnes uz je to samozrejme nemozne (podpora Sharepointu a workflow v MS Office 2007), takze OO je uz pro nas uplne out.
Na to, aby někdo na ZŠ nebo SŠ učil výpočetní techniku, nemusí být kdovíjaký počítačový odborník. Pochopitelně musí počítačům opravdu rozumět (což ovšem neznamená, že to musí být zkušený a drahý administrátor, nebo nějaký vývojář). Opravdu rozumět to sice zdaleka není případ všech učitelů co to učí, ale není to hlavní problém. Je to podobné jako s výukou jazyků - ne všichni jazykáři mají dobré znalosti, ale většina ano.
Problém je spíše v bezradnosti celého školství - že nikdo nebyl schopen jasně říci - jako se ve fyzice učí hromada zdánlivě nepraktické teorie, tak je potřeba i ve výuce počítačů zavést do osnov takové a takové množství zdánlivě nepraktické teorie. Školy neví jak to učit a dívají se po okolí a shlédly se v komerčních kurzech obsluhy PC/MS Windows XY/MS Office XYZ, aniž by si uvědomily, že úkol takových kurzů je jiný. Výsledek je ten, že studenti umí v Excelu zvládnout nějakou regresní analýzu, ale mají problémy s uchopením pojmů jako je soubor či adresářová struktura.