Rozdíly jsou v tom dva. Auta si ten veřejný prostor zabírala postupně a dát jim jistá privilegia ve své době dávalo smysl. Takže už jsme si na to za tu dobu zvykli a když zkusíte nadhodit jenom maličké omezení privilegií aut, spousta lidí se tváří, jako byste chtěl provést něco horšího, než kdybyste chtěl omezit základní lidská práva. Druhý rozdíl je v tom, že privilegia, která si nárokují „koloběžky“, jsou ještě malinkatá oproti privilegiím „aut“ (vlastně těžko říct, zda tam vůbec patří ty uvozovky, zda jsou to opravdu ještě pořád privilegia uživatelů aut nebo už privilegia aut samotných).
Opuštěná koloběžka asi vadí málokomu, ale koloběžka zaparkovaná úplně zbytečně uprostřed chodníku je něco jiného. Na té už je frustrující i pouhá skutečnost, že ta koloběžka vypovídá o tom, že tady venku pobíhá člověk, který absolutně nedokáže brát ohled na to, že není na světě sám, nedokáže si ani představit, že po tom chodníku možná druhý den půjde on sám – jeho mozek dokáže obsáhnout akorát jeho samého, tu koloběžku a aktuální okamžik.
Na koloběžkách mi nejvíc vadí pokrytectví jejich provozovatelů. Je to krásně vidět v galeriích v článku, ale stejné je to i v reálu v Praze. Totiž že koloběžky formálně vyžadují po jezdcích aby měli helmu, přitom je zcela jasné, že typický uživatel sdílených koloběžek takovou helmu nemá kde vzít – pokud by si měl přinést vlastní, pak si může pořídit i vlastní koloběžku a sdílenou nepotřebuje.
Realita je taková, že jsem v Praze ještě neviděl ani jednoho jezdce s helmou. Protizákonné to není, ale je to porušení podmínek služby. Provozovatelé se tím pravděpodobně snaží vyvinit z jakékoli odpovědnosti za úrazy spojené s jízdou na koloběžkách – neměl jste přilbu, porušil jste podmínky, škoda jde za vámi.
Navíc to není jen nějaká krátká větička v dlouhých všeobecných podmínkách. Třeba v případě Lime v Praze je nutné před vypůjčením koloběžky aktivně zaškrtnout políčko „Potvrzuji, že mám nasazenou helmu“. Každý, kdo se chce na koloběžce projet bez helmy je tedy provozovatelem nucen vědomě lhát. Tím se podle mě otevírá velmi nebezpečná cesta k ignoraci jakýchkoli pravidel. Jestliže jsem nucen porušit zákaz jízdy bez helmy, co mi brání stejně porušit zákaz jízdy na chodníku, nebo zákaz odstavování koloběžek na místo, kde překáží?
a když zkusíte nadhodit jenom maličké omezení privilegií aut, spousta lidí se tváří, jako byste chtěl provést něco horšího, než kdybyste chtěl omezit základní lidská práva
To by mne tedy zajímalo, kde se pořád berou ta čím dál přísnější omezení rychlosti, parkovací zóny, zákazy, omezení, umělé překážky (kdekoli není silnice dostatečně rozbitá přirozenou cestou) a jak se ze čtyřproudovek postupně stávají dvouproudovky (Tupolevova, Poděbradská) a ze dvouproudovek nulaproudovky (Zenklova).
Auto vesměs nevadí, protože většina normálních lidí chápe, že auto je mnohem užitečnější než všechny sdílené (resp. komerčně půjčované) koloběžky nebo kola. Podobný nesmysl jako sdílená auta, která jen zabírají další místo, žádná auta místo nich z ulic nezmizí, protože to neslouží jako náhrada auta, ale jak prostředek pro ty, co by jinak museli otravovat kamarády a známé, aby je někam odvezli nebo půjčili své auto.
Město má podporovat a zlepšovat hromadnou dopravu a ne cpát peníze a podporu do nesmyslů jako "sdílení", které navíc nemá s hromadnou dopravou nic společného.
Proč tomu pořád někdo říká "sdílené" a "eko"? Není to ani jedno - je to prostě pronájem - a to volně ve veřejném prostoru. By m zajímalo, kdybych podobně nadivoko začal stavět stánky s brambory.
A městu to nepřináší nic, užitečné jsou ty koloběžky možná v 5% případů, jinak jen jako povyražení pro turisty.
To mizerné parkování bych řešil bonz funkcí aplikace - vyfotit mizerně zaparkovanou, malé bezvýznamné mínus předchozímu zákazníkovi (protože není jisté, že to tam tak postavil on) a zároveň podnět jinému, aby to postavil správně a vydělal si nějaký ten kreditek.
"Příchod Lime do pražských ulic do dnešní doby řadě lidí vadí, protože se služba stala poměrně populární a není neobvyklé, že si to její uživatelé vedle chodců na chodnících „hasí“ také po magistrále. Praha 2 už dříve službu zakázala."
Tak mi to nevím proč přijde, jako že to napsal někdo, kdo asi po Praze jezdí jen autem, koloběžky mu nevadily, protože ty jezdí někde mezi chodci po chodnících - ale jednou s ní někoho viděl na magistrále (když tam zrovna popojížděl - nebo spíše stál - v koloně) a tak se tedy pustil do psaní. :-)
Jen bych si dovolil připomenout, že právě na chodnících ty koloběžky většinou nemají co dělat. Jinak na ježdění po magistrále na koloběžce či třeba na kole je špatného co? Já to občas na kole také provozuji a mezi některými místy v Praze je to nejrychlejší spojení. A někde mě k tomu město dokonce nutí - třeba z takové Koubkovy se na kole jinak legálně na Vinohrady než částečně po magistrále nedostanete...
Nevidim v tom problem jiny nez parkovani a zpusob uzivani aut. Mesto si take definuje podminky uzivani sluzeb uz pri vydavani povoleni k provozu. Pokud kolobezka jede kde nema, resi police ci mestaci pokutou. U cizincu ci pri nemoznem okamzitem urceni, kdo prestupek zpusobil se pokuta prehodi na provozovatele sluzby (povinna registrace vozitek), kde si to pak provozovatel vyresi smluvnima podminkama a predeleguje na klienta - podminkou uzivani sluzeb je registrace a karta, takze resitelne to je.... Pokud nekomu vadi na ulici opustena kolobezka, tak je to jen rejpal... stejne tak muze vadit hloucek bavicich se lidi, duchodcu ci prochazejici skolka ktere musite uhybat....
Tak ať se každé desáté parkovací místo pro auto vyhradí pro koloběžky.
Auta jsou jako mor, zabírají čím dal více prostoru.
Tohle je sdílené, malé.
Jakto, že nevadí lidem tolik zabraného místa aut?
Já bych právě koloběžky, sdílení kol, aut, hromadnou dopravu podporoval.
A zavedl bych, že do centra všech měst nesmí auta vůbec vjet, třeba přes drakonická mýta, či šíleně drahá parkovací stání.
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.