Vlákno názorů k článku Gartner: Software jako služba slibuje víc, než doopravdy dává od melkor - Obchodnik :-( A demagog :-((( Kdyz bude stat napr....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 7. 2009 23:46

    melkor (neregistrovaný)
    Obchodnik :-( A demagog :-(((

    Kdyz bude stat napr. expedicni sklad vetsi obchodni firmy, tak tech 100 kKc ztraty za hodinu je realnych.

    Schvalne, vycislete mi, kolik by stala infrastruktura, aby byla zajistena dostupnost 99,99% na miste, kde ji potrebuji. Ze nekde bezi server s moji aplikaci je mi na tri veci, kdyz se k ni nemohu dostat.

    A netusim, co to ma spolecneho s tim, zda firma s internetem pracuje nebo ne. Prumerne inteligentni architekt posadi internetove servery nekam do hostingoveho centra a do firmy jde uz podtstane slabsi linka, kudy jsou jen potrebna data. Balast je odfiltrovan mimo.
  • 14. 7. 2009 18:00

    Martin V (neregistrovaný)
    A máte tam špatný závěr o dostupnosti tím, že do systému vkládáte další možnost poruchy, linku na internet, internet, dodavatela SaaS, dostupnost můžete pouze snížit.
  • 14. 7. 2009 17:57

    Martin V (neregistrovaný)
    Pár otázek
    A pan Kodera, co si představujete pod termínem "práce s internetem"?
    Jak přesně mají firmy "pracovat s internetem" a jak silnou linku k tomu podle Vás potřebují?
    Myslíte, že na světe existuje firma co "nepracuje s internetem" a prosperuje?
  • 14. 7. 2009 17:06

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    Předpokládám, že jste admin nebo něco podobného.

    To je blbost co říkáte. Buď ta firma pracuje s internetem a pak potřebuje pořádné přípojení a nebo nepracuje a občas si stáhne mail. V druhém případě není proč uvažovat o SaaS. Důvody proč používají pouze mail nechám stranou.

    Takže pokud vycházíme z předpokladu, že firma pracuje s internetem a je pro ní stejně důležitý jako telefon apod, tak celé dva odstavce vašeho textu jsou mimo.

    A k tomu kolik tratíte. To je hezké, ale to je součástí vašeho řízení rizik. Nikoliv SaaS poskytovatele. Ten vám zaručuje, že servery poběží s minimálním výpadkem.

    Pokud vám SLA zaručuje běh na pouze na 99,9% tak to znamená výpadek na 8 hodin 46 minut ročně! Další devítka z toho udělá 52 minut. A teď je otázka kolik lidí musí organizace zaměstnávat, aby tuto dostupnost měla také. Kolik to stojí ročně. A třeba nakonec zjistíte, že SaaS je výhodnější.
  • 14. 7. 2009 10:18

    melkor (neregistrovaný)
    Tak ja nevim - delate si legraci nebo jste obchodnik?

    Na server nesahnu, protoze updaty jsou automatizovane (hodina skriptovani a nekolik let klid).

    Pokladat provozni naroky (myslim na sit) APLIKACE a MAILu za srovnatelne muze snad jen ... jak se to slusne ... bud neinformovany nebo tezce mlzici clovek. Uz jen to, ze na bezny provoz firmy o nekolika desitkach zamestanacu staci na mail standardni ADSL, zatimco titiz pracovnici jsou schopni hrave ucpat 100 Mbps sit (symetrickou) a bylo nutno nainstalovat gigovou ...

    ad garance: Poskytovatel SaaS vam muze tak maximalne garantovat, ze server pobezi a sluzba bude dostupna v oblasti hostingoveho centra. NIKDY vam nemuze garantovat, ze se k ni dostanete z podniku. Ledaze by mel celou trasu pod 100% kontrolou. Coz znamena - garantuje server[y], funkcnost hostingoveho centra, celou trasu az na vstup do podniku (pripadne i LAN). A ted mi reknete, kdo mi tohle vsechno zajisti! Mozna O2 (pokud si od nich vezmete i pripojeni), mozna Nextira (nebo jak se ted jmenuji), ... - dal nevim. Netvrdil bych, ze se jedna zrovna o lacine firmy.

    Na zaver otazka do pranice: Co presne jste schopen a ochoten garantovat Vy? Pocitejte s odpovidajicim penale v pripade nedostupnosti - za hodimnu vypadku tratim 100 kKc.
  • 13. 7. 2009 23:20

    Nishkam
    Kdyz dotycny
    1. rozumi vyrazu "zabezpeceni dat"
    2. rozumi problematice bezpecnosti a vi jak to ma udelat
    3. ma na to dost casu a moznosti
    pak je zrejme, ze pro nej bude lepsi pouzit vlastni server "doma"

    Vec je ta, ze vetsina uzivatelu nesplnuje bod 1, nektere splnuji 1 a 2 a velmi malo vsechny 3. Tak to vypada, ze SaaS muze byt vyborny pro vetsinu pripadu. Dokonce i ty 1-2-3 nekdy muzou SaaS aplikace zvazit, obzvlast kdyz
    - nejde o kriticka data
    - neni mozne dostatecne efektivne zabezpeceni dat provest vlastnimi silami
  • 13. 7. 2009 21:16

    anonymní
    Kdyz ma dotycny data doma, muze sam (v zavislosti na hodnote tech dat) ovlivnit jejich miru zabezpeceni. Kdyz je doma nema, muze leda kulove.
  • 13. 7. 2009 21:16

    Martin V (neregistrovaný)
    Co je vehementne? Třeba se nudím a bavíte mně :-)
    Ano, možná tomu nebudete věřit, ale jsou profese co ke své práci opravdu nepotřebují přístup k internetu, ale komunikovat potřebují. Pokusím se Vám to pro lepší pochopení přirovnat ke komunikaci dopisem s úřadem, ale kancelář kvůli takové komunikaci nemusíte opouštět.
    A jakého SaaS si platíte Vy? Také dost komunikujete...
  • 13. 7. 2009 21:15

    anonymní
    Tohle je realita. Vsechny smlouvy jsou vam v pripade zpusobene skody na 99% naprd. Muzete se roky/desitky let soudit a klidne i vyhrat. Stejne dostanete leda prd, protoze firma po letech uz neexistuje, majetek take ne ....

    BTW: Ktery (napr) ISP vam poskytne takovou smlouvu, ze v pripade vypadku vam uhradi (krom vraceni $ za nefunkcni linku) veskere zpusobene ztraty ? Rekneme ze po netu vam chodi prumerne za 1MKc zakazek/hodinu a tudiz vam hodinovy vypadek zpusobi skodu znalcem vycislenou na 300kKc ?
  • 13. 7. 2009 21:10

    anonymní
    Virtualni stroj kterej se nedostane na "zelezo" je vam casto na kulove. Znam nemalo firem kde bezi stara dosova aplikace, specializovany (casto na miru delany) HW v ISA ... Jeden kolega ma dokonce po bazarech sehnano nekolik kousku rezervniho HW, na kterem ma otestovano ze aplikace bezi ;).
  • 13. 7. 2009 19:02

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    No ty útoky jsou vedeny přes vnitřní síť. Takže tahle ochrana je vám k ničemu.

    Třeba že u běžné SaaS aplikace netečou MB ? Nehledě že se to cachuje, takže ten počet přenesených dat není tak velký.

    Ale pokud vaši zaměstnanci nemají přístup na internet a vzhledem k vašemu přístupu, tak tady není co řešit. SaaS pro vás vhodné není. Proto je mi s podivem, že tak vehementně diskutujete.

    I když zaměstnanci co nemají přístup k internetu a stejně musí pracovat s e-mailem...mrkev v zimě...
  • 13. 7. 2009 18:52

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    Tak to se jistě rád podělíte o své zkušenosti. S kterým SaaS poskytovatelem jste měl uzavřenou smlouvu, která se pak stala cárem papíru?

    Největším nebezpečím pro firemní data jsou vlastní zaměstnanci. Hnedle druhý v pořadí jsou ztracené notebooky. Jinými slovy, tím že máte data ve firmě, vystavujete své důležité data daleko většímu riziku, že budou zneužity než pokud je máte hostované u SaaS poskytovatele. Nejste první kdo získal pocit, že když to má doma tak je to v bezpečí. Bohužel je to jen pocit.
  • 13. 7. 2009 18:37

    Martin V (neregistrovaný)
    Server prostě všechny dotazy z venku odmítá a na noc je vypínaný, to je snad dostatečná záruka, pro mé potřeby dostačující. Poslední dobou se navíc držím pravidla - pokud něco funguje bez problému, tak na to nešahej!
    Nechápu Vaši posedlost updaty, zaměstnanci vůbec nemají přístup na internet, pošta se stahuje přes koš a až v síti se třídí.
    Jaký je rozdíl mezi jednou za půl hodiny vydaným požadavkem na stažení a odeslání pošty v rozsahu max pár MB a neustálou komunikací se vzdáleným serverem pro třeba jen pět zaměstnanců editujících jednoduché dokumenty s grafikou?
  • 13. 7. 2009 18:32

    Martin V (neregistrovaný)
    Takových smluv sem již viděl, ted bych s nima mohl tapetovat :-D Fakt jste tak naivní?
    Opravdu Vám to strašení přijde nesmyslné, co v okamžiku, kdy životně důležitá data - smlouvy, faktury, výplaty informace o zákaznících a podobně, uniknou nevhodným osobám, opravdu Vám nějaká smlouva s dodavatelem SaaS pomůže?
  • 13. 7. 2009 14:48

    Accuphose (neregistrovaný)
    Naprosto mimo... Pokud nějaký prostředník negarantuje rizika, není pojištěn, nezaplatí plnou škodu.. aha to je problém, to nedělají ani výrobci software, pochybuju, že to dělá někdo za ně a vyjde ho to levněji....

    Potom je lépe se spoléhat na vlastní servis, vlastní lidi, protože ty známe přece... Dávat business do rukou někoho cizího s tím, že to udělá lépe? Pokus má firma schopné lidi, tak to nebude riskovat (nemá důvod) a pokud nemá, tak ji stejně nic nepomůže.
  • 13. 7. 2009 13:41

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    Znova - máte SLA. To je smlouva mezi vámi a poskytovatelem. Přeci se nebojíte nakupovat zboží jen proto, že obchod může zkrachovat a vám vy pak budete blbě uplatňovat záruku? Tohle je nesmyslné strašení, to nemá nic společného s problémy SaaS.
  • 13. 7. 2009 13:22

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    Hm, asi jste nikdy neslyšel o SLA neboli garanci úrovně služeb. Většina SaaS poskytovatelů vám garantuje vysokou úroveň služeb. A tudíž i zálohování.

    Dva roky máte server na který nikdo nešáhl a Vám to připadá v pořádku? Toho nikdo neupdatuje? Takže žijete ve snu mám to na lokální síti, nic se mi nemůže stát? Vězte že existují útoky zaměřené proti lokální síti na bázi XSS. Vy ani nemusíte vědět, že vaše data jsou dávno pryč, protože dva roky na to nikdo nešáhl.

    Je velký rozdíl hlídat verze a updaty několika různých programu a hlídat, zda máte poslední verzi prohlížeče.

    Ad to vysvětlování, stejně tak dopadnete i u e-mailu. Vy můžete mít server nakrásně u sebe a stejně e-maily budete dostávat pozdě. Stejně musíte stahovat a nahrávat soubory. Jaký je rozdíl? Pokud vám linka stačí na vyřízení pošty bude stačit i na práci s SaaS aplikacemi.
  • 13. 7. 2009 12:15

    Martin V (neregistrovaný)
    Občas i to bývá problém, ale o to v mém příspěvku nešlo - byla to ukázka toho, že jednou koupený soft již pak po několik let negeneruje žádné další náklady.
    Jak je třeba zajištěno ukončení činnosti pronajatého softu? Risknete, že firma zbankrotuje a Vy se nedostanete k souborům a ani k zálohám co Vám prý dělali nebo se k nim dostanete až za dlouhou dobu, kdy to již stejně bude jedno? Co když se k dokumentům dostane někdo neoprávněný? Opravdu existuje majitel firmy, který bude toto riskovat?
  • 13. 7. 2009 12:12

    Martin V (neregistrovaný)
    Ano mám, ten pocit pořád
    Konfiguraci a udržbu systému - to musíte dělat stejně, ten počítač je na stole pořád, nevím, jak velkou konfiguraci je potřeba dělat mimo nainstalování u většiny softu, to bývá často poslední co kdy někdo konfiguruje.
    Opravdu spoléháte na cizí zálohovací službu? Tak to jste velký optimista :-)
    Mám server, běží v rohu pod stolem a nikdo na něj již dva roky nemusel šáhnout, kde dělám chybu?
    Opravdu myslíte, že když deset lidí bude stále stahovat a přijímat soubory z internetu, tak mi stačí klasická telekomácká ADSL za pětistovku? Výpadek na hodinu měsíčně, v tom pomalém pracovním tempu již fakt nic neznamená. Vím, že i velké firmy mají u sitových aplikací dost velké problémy s dostupnosti(rychlostí) aplikací, natož když to moběží po negarantovaném internetu.
    Již ste někdy zdůvodnoval zákazníkovi na telefonu, že zrovna ted se k potřebným dokumentům nemůžete dostat buď vůbec nebo pomalu, protože je linka zrovna přetížená?
  • 13. 7. 2009 11:55

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    Ono to zní lákavě, co? Dám si síťový server a hotovo. Možná nevidíte náklady, že ten server musíte koupit. Musíte strávit nějaký čas jeho konfigurací a údržbou softwaru na něm a pravděpodobně budete muset řešit zálohování. To za vás řeší SaaS poskytovatel.

    Naproti tomu internetovou přípojku má každý a dostupnost internetu je poměrně vysoká. Výpadek na pár hodin jednou za dva měsíce je něco co Vás neohrozí.

    Stále máte pocit, že klasický software je levnější?
  • 13. 7. 2009 11:32

    rs (neregistrovaný)
    "každý zná mnoho skladových systémů, kde se všichni modlí, aby ten starý počítač jednoho dne nezkolaboval, protože na ničem jiném to nejde zprovoznit :-)"

    Dnes se tohle už dá obvykle řešit. Bývá to nejčastěji problém starého operačního systému který na novějším HW už nedokáže běžet. A skladová (nebo jiná) aplikace zase nedokáže běžet na novějším operačním systému který ten HW umí.

    Řešením je použít virtualizaci, starý operační systém + aplikace si pak běží pěkně v guestu na virtuálním "starém" HW a přitom lze použít nový počítač.
  • 13. 7. 2009 11:22

    Martin V (neregistrovaný)
    Cvičně jsem se díval na ty ceny zoho.com. Připadá to někomu levné? Navíc, když k tomu připočtěte pořádnou internetovou přípojku a velkou závislost na dostupnosti internetu, tak je to dost drahá sranda.
    Zlaté lokální řešení a síťový server na sdílení dat.
    Chápal bych pronájem u exotických programů, které firma využije jednou maximálně dvakrát do roka, ale běžné programy se vám na HDD nezkazí a vydrží i desítky let. každý zná mnoho skladových systémů, kde se všichni modlí, aby ten starý počítač jednoho dne nezkolaboval, protože na ničem jiném to nejde zprovoznit :-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).