Děkuji za článek. Já bych řekl, že Software jako služba může být dobré řešení v případě, kdy vlastní IT oddělení prostě příliš nefunguje.
Příklad: po 2 roky se nám stále ztrácejí maily, server je často odpojený, letos na jaře mu vyhořel disk a ukázalo se, že nexistuje žádná (!) záloha - někteří uživatelé tak přišli o všechna data
V současné době uvažuji o tom, zda skrze vedení tlačit na IT, aby se přešlo hostovaný mail server (třeba přes MailHosting.com). Máte s tím někdo zkušenosti?
Aby náhodou nedošlo k mýlce... Píšu ze svého druhého zaměstnání, a na ÚMG AV ČR tyto potíže nejsou. Naopak, místní IT funguje na úrovni, že by mnoho soukromých firem mohlo závidět.
No já jsem vlastní e-mailová řešení přestal používat před asi 2 lety a kompletně jsem přešel ve všech firmách na Google apps. To je také zatím jediná SaaS služba, která mi může do bytu, protože opravdu splňuje co tvrdí a navíc je vesměs zadarmo.
Je to (Google Apps) zdarma i pro firmy, ale za příplatek dostanou uživatele něco navíc (minimálně větší schránku a větší garanci). Ale SaaS obecně Ti poskytnou za málo a pak Tě začnou ždímat a nazývají to customizace nebo vícepráce, které nejsou v paušálu zahrnuty.
Zrovna u Google je ta cena jednak velmi přiměřená, jednak opravdu většinou není potřeba, dostupnost je skvělá i bez příplatku (a větší než těch 99,9% garantovaných v placené verzi) a těch 25 GB je také pro většinu nepotřebné
Debilní otázka - je možné na ni přesunout jenom 50 klíčových uživatelů a zbytek schránek nechat na vlastním serveru? Nebo se jedná o mokrý sen, někoho kdo nemá o IT vlastně páru (mne)?
ten limit je len pri vytvoreni uctu. Mozte poziadat o navysenie. Ja mam na niekolkych GApp 100 na niektorych 200 uzivatelov. dostal som to na jednoduche poziadanie cez formular.
Taktiez na tom bezime uz cca 2roky (3 firmy), bez akychkolvek problemom. Podstatne to zvysilo produktivitu. Dokumenty a 95% vo firme vytvarame cez GDoc.
Na druhej strane som minuly rok hladal nejaky hostovany SW na management projektov (preluskal som hadm 20 sluzieb/alikacii) a tam i vysla podstatne lepsie v lastna serverova verzia (mame vela uzivatelov).
Na druhej strane hosting (dedikovanych serverov) mame tiez formou SasS.
A ma ono IT prostredky ? Ma ono IT dostatecne pravomoce/znaleho sefa ? Prodle mych zkusenosti nikdy nebyva (80%) problem v IT jako takovem, ale prave ve vedeni, ktere IT podcenuje. Specielne co se zalohovani tyce, tak prosadit vynalozeni $ na HW + SW, ktery se bude starat o zalohovani (a z pohledu vedeni tedy nebude delat nic nez duplikovat stara data) je casto ukol primo nadlidsky.
Nedelejte si pak iluze, ze u hostovaneho mailu vam to bude fungovat lepe, spis naopak (alespon z mych zkusenosti). Mail servery tzv "profi" hosteru jsou nastaveny spatne, o nejakem zalohovani (vsechny na jedinem IP rozsahu) si muzete nechat zdat.
BTW: vyhorel disk = tam nebylo ani zrcadlo ? To bude nejaka garaz co ? 2k za druhy disk = spousta penez co ? (o serverech a serverovych discich ktere stoji o rad vic ani nemluve). Nic proti, taky takove znam, ale ti ktere znam jsou alespon seznameni s riziky takoveho "serveru".
Pro info: To ze se ztraceji maily je normal, skoda ze se to neuci na ZS. Mail je NEGARANTOVANA sluzba, ktera zadnym zpusobem nezajistuje ani cas ani doruceni. (taky mi obcas chodej stiznosti ze si dotycny neco objednal v poledne, ale nam to doslo az vecer => o den delsi dodani ...)
Taky neco z praxe:
U zakaznika jsme staveli router/firewall. Pochopitelne disk v RAID1, pravidelne zalohy.
Po case se stalo, ze mily routerik nenabootoval. I ukazalo se, ze mistni technik dignostikoval(zcela spravne), ze jeden disk vyhorel, takze ho vyndal. A nejak "zapomnel" dat misto nej novy. Pak vyhorel i druhy disk. A pak se zjistilo, ze zalohy jsou necitelne ...
Ono IT si koupilo blade server za milion jen na to, aby na nem jelo BYZNYS (personalni a mzdovy sytem, cca pro 300 lidi). O garaz se skutecne nejednalo. Proc mail a sdileny disk na tohle delo neprehodili, vi... IT.
Jinak s vami bohuzel musim souhlasit. Je to otazka koncepce a vedeni. Levni ajtaci vyjdou draho.