Hlavní navigace

Google: Adware napadá miliony zařízení a poškozuje inzerenty, weby i uživatele

Daniel Dočekal

S pochybnými společnostmi produkujícími podvodné pluginy i aplikace navíc spolupracují i firmy jako Opera, Skype či Yahoo.

Amonetize, InstallMonetizer, OpenCandy a Outbrowse jsou čtyři jména velkých firem, které se specializují na „placení za instalaci“ (PPI, pay per install). Projevují se záplavou aktivit vedoucích k instalaci add-onů či dalšího nechtěného softwaru, který (v tom nejméně škodlivém případě) v tichosti a bez vědomí uživatelů vyměňuje reklamy ve webových stránkách, případně je vkládá tam, kde žádné reklamy na webu nejsou.

V průběhu ročního výzkumu (PDF) Google zjistil, že tyto podvodné aktivity vedly k více než třem miliardám pokusů o stažení a následným desítkám milionů instalací. Nutno dodat, že nechtěných instalací, tedy takových, které uživatel nejen nechtěl, ale ani neschválil. Vedle manipulace s inzercí se adware pokouší i o manipulaci s výsledky vyhledávání nebo sledování chování uživatelů. Ve všech případech jsou tyto aktivity monetizovány.

Ze čtyř výše jmenovaných příkladů už dnes nenajdete InstallMonetizer, který ukončil činnost (ale nepochybně se brzy někde objeví pod jiným jménem), a Outbrowse má momentálně nedostupný web. Další stále fungují. 

Některé z dalších ani nijak neskrývají to, že jejich software zasahuje do prohlížečů uživatelů. A chlubí se až zázračnou mírou konverze 95 % (což je vcelku logické, pokud instalují automaticky bez vědomí uživatele). 

Co na tom, že ve Wikipedii i na stovkách dalších míst je najdete jasně zařazené mezi malware (viz například adware od Amonetize, malware od OpenCandy, shrnutí o InstallMonetizer na HackerNews) a Google je zaplaven návody, jak tyhle nechtěné věci dostávat z počítačů. Sám Google také při hledání na OpenCandy přímo zobrazí rámeček s upozorněním na to, že OpenCandy je řazeno mezi malware.

Celý model PPI je postaven na tom, že ti, kdo tyto služby nabízejí, neberou žádné ohledy na to, jestli uživatel něco chce instalovat. Za každou instalaci dostávají až 1,50 USD, je tedy více než jisté, že podvodné a automatické instalace jsou zásadním prvkem jejich „obchodního modelu“.

Velmi často se s adwarem a malwarem tohoto typu setkáte v instalačních programech, kde si buď nevšimnete nenápadného varování, nebo žádné varování nedostanete. A zároveň s instalací softwaru, který chcete, se do počítače dostane něco, co nechcete. 

MIF17

Alarmující na analýze od Googlu je, že zjistili využití těchto způsobů šíření softwaru u firem jako je Opera, Skype a Yahoo. Prvně jmenovaná společnost využívala služeb všech čtyř výše uvedených služeb, Skype aktivně využíval OpenCandy a Yahoo služeb Outbrowse, které používaly k instalaci jejich vyhledávání do prohlížečů uživatelů.

Ve spojitosti s výše uvedenou čtveřicí šiřitelů malwaru a adwaru navíc zjistíte, že řada z nich byla klasickými startupy, které se těšily mimořádné pozornosti a obdivu médií. Bez ohledu na to, že miliony uživatelů se marně snažily jejich software dostat z počítačů a nikdo z nich si nelámal hlavu s tím, co vlastně do počítačů napadených jejich softwarem dodávají.

Našli jste v článku chybu?