Hlavní navigace

Google brání svůj Content ID. Systém funguje a vydělává peníze, tvrdí

Jan Beránek

Umělci brblají, ale jen YouTube jim vydělal víc než 2 miliardy dolarů. Vyhledávač tlačí především svůj systém, který pro interprety řeší ochranu autorských práv.

Jen YouTube hlásí dvě miliardy dolarů, které vygeneroval obsah nahraný přes Content ID. Google vydal novou verzi výroční zprávy o svém boji s pirátstvím. 

Samotný Content ID dokáže vyhledávat a mazat obsah, který na serverech porušuje autorská práva. Zároveň umožňuje držitelům práv sledovat obsah a rozhodovat se, zda ho chtějí třeba v prostředí YouTube vysledovat, blokovat nebo zpeněžit. Podle čísel Googlu tak už dnes na videoserveru vyřizují jen dvě procenta přes žádosti o odstranění. Zbytek jede automaticky. 

Podle Googlu je dnes přes 90 procent všech žádostí podaných prostřednictvím Content ID vyřešeno zpeněžením obsahu. Hudební průmysl tak spíš než mazání volí peníze při zachování klipu na webu. 

Polovina všech zisků hudebního průmyslu generovaných na YouTube tak pochází z fanouškovského obsahu, na nějž byly vzneseny nároky prostřednictvím systému Content ID. 

EBF17_braverman

YouTube není jediným serverem, kde se rozhodl Google s pirátstvím bojovat. Firma odřezává servery s nelegálním obsahem i od svého reklamního systému AdSense. Za poslední čtyři roky už se na blacklistu ocitlo necelých sto tisíc webů. 

Zpráva přichází v době, kdy hudební průmysl proti YouTube brojí a posílá otevřené dopisy na všechny strany. Ten poslední směřoval do amerického kongresu a podepsal ho třeba i Paul McCartney nebo U2. Výzvu podpořily i velké vydavatelské domy jako BMI, Sony Music nebo Universal Music Group.

Našli jste v článku chybu?