Hlavní navigace

Názory k článku Google prý uvede vlastní tablet, Chrome OS má zůstat stranou

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 4. 2010 10:15

    pas
    OS bez vývojářů? No já doufám, že vývojáři dají přednost OS, u kterého jim jeho producent nediktuje, jaký jazyk mají při vývoji používat, jaké nástroje a kompilátory...
  • 14. 4. 2010 10:56

    pas
    Samozřejmě, v tržní ekonomice nemá smysl diskutovat, co je "nechutné vydělávání". Pokud si myslím, že to Apple dělá špatně, tak to musí prokázat zase jen trh. Google si to taky myslí a přijde s platformou, která by měla přilákat primárně vývojáře (protože jim nebude zakazovat "úspory z velkovýroby" - z portování, z crossplatformního vývoje) a tím pádem sekundárně uživatele. Třeba je to mylný předpoklad, ale je to aspoň zásadní alternativa (ne jen kopie), tak už proto stojí za to ji vyzkoušet, protože pokud se to někomu podaří skloubit s uživatelskou příjemností a bezpečností, tak má můj obdiv (dosáhnout toho v "diktatuře" není zas takové umění).
  • 14. 4. 2010 10:23

    risototh (neregistrovaný) ---.usr.iklub.sk
    Skutocne toto je problem Apple. Oni nevyrabaju iPhone a iPad pre nic ine, len preto, aby mohli nechutne zarabat na app store. A to je aj hlavny dovod, preco su tieto inak po technologickej stranke zaujimave zariadenia ako forest gump... Je to iba cista ochrana zaujmov a trhu. Akonahle by povolili vsetky ficury a nekontrolovali, kto co pre to zariadenie vydava, rychlo by ludia opustili ich app store a tym padom by velmi klesli trzby (ktore teraz tvoria majoritnu cast zisku). Najlepsie na tom je ten obchodny model. V podstate zarabaju na programoch, ktore napisal niekto iny. Z tohto hladiska to bol genialny tah.
  • 14. 4. 2010 10:38

    Martin (neregistrovaný) 88.101.156.---
    Přečtěte si prosím nějaké čtvrtletní finanční zprávy z Apple, než někam napíšete "majoritnu část zisku". V % vyjádření příjmy z iTunes a AppStore nejsou nikterak významné, ale jsou důležitou součástí tzv. Apple ekosystému. Dávají zákazníkovy důvod koupit si právě jejich zařízení. Apple je zatím především HW firma. Jen oproti jiným vsadila na propracovanost a efektivitu HW + SW oproti univerzalitě jiných.

    Jinak zajímalo by mě co si představujete pod pojmem "nechutně zarábat"? Víte přesně jaká je jejich provize?
  • 14. 4. 2010 10:45

    Martin Kalenda (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    Kde jsou peníze tam půjdou vývojáři. Měl jsem několik G1, dva magicy, Hero ... a za 6 měsíců byl příjem pro vývojáře NULA.

    Do iphone jsem vysypal za aplikace okolo 200EUR tj 65 USD pro apple, zbytek developeři - to není za 4 měsíce špatný výsledek.

    Komplilátory? Nástroje kde pro mě jako uživatele jsou?
  • 14. 4. 2010 11:06

    pas
    Ano, pro vývojáře je mnoho kritérií, které posuzuje. Technologická svoboda (která je momentálně u iPhonu/iPadu nejnižší snad od dob sálových počítačů) je jedna věc. Další věc je monetizace, to je jasné - kdo chce uspět, musí zapracovat i na ní, ale možností je určitě víc než jen banální prodávání programů přes store...

    Kompilátory a nástroje opravdu uživatel nevidí. Ovlivňují, jak je platforma atraktivní pro vývojáře, teprve od toho se odvíjí atraktivita pro uživatele.
  • 14. 4. 2010 11:25

    bez přezdívky
    Přistupujete k tomu příliš technokraticky. Stejně jako Google. Ve skutečnosti je to jinak. Vývojář je dělník a když se ukáže, že peníze přinese programování ve VisualBasicu, tak bude vývojář programovat povinně ve VisualBasicu.

    A ve světě iPhone peníze jsou, to je bez diskuse. V Androidu to zdaleka tak slavné není a je to i vidět na odklonu velkých herních firem.

    Apple vítězí na všech frontách.
    - iPhone je bezvadné herní zařízení (díky multitouch!)
    - Apple si hýčká herní vývojáře (každý keynote je nemalý čas věnován hrám)
    - Game center je geniální jednotící produkt
    - iAds je geniální v tom, že se uživatel nebude bát kliknout na reklamu, protože mu neuteče stávající kontext v aplikaci
    - Android Market je neovladatelný shit, který pro vývojáře nic nedělá. Jako vývojář tam hodím aplikaci a voda se za ní zavře.

    Co udělal Google v poslední době pro Android? Kdy vydal nějaké oficiální oznámení o novém Androidu? Ten navíc majitelé starších telefonů - G1, Magic, Hero možná ani nikdy mít nebudou. Celá platforma se rozplizla a zmatněla. A co (po vydání iPhone OS 4.0) bude mít Android jako konkurenční výhodu? Už nám tam nic nezbylo, co? Apple už má všechno jako my a stovky drobností navíc!
  • 14. 4. 2010 15:54

    pas
    Tou svobodou jsem myslel prostý fakt, že musím programovat v Céčku, v ničem jiném. Začínal jsem na osmibitech a pominu-li fakt, že tam nebyly žádné app story (to je jiná story :)), tak bylo normální, že kdokoliv udělal třeba Turbo Basic nad Basicem... nebo kompilátor Pascalu... Výrobce OS prostě nediktoval nástroje a styl práce.
  • 14. 4. 2010 11:42

    Flasi (neregistrovaný) ---.hq.iol.cz
    Zcela zbytečně řešíte vývojáře, jako člověka, který píše kód. V tomhle smyslu je nutno chápat vývojáře jako vývojovou firmu jako celek (resp. její vedení, což může být v mnoha případech stejný člověk jako ten, co píše kód, ale to je fuk).
    A takový vývojář (firma, její produktový manažer,...) prostě posuzují, co jim vývoj na danou platformu přinese. A je jedno, jestli tomu říkají SWAT, nebo jinak - ale to, že vám apple může zakázat konkrétní technologii kompilátoru se hodnotí jako značné riziko.
    Což o to, když vyvíjíte na uzavřenou platformu (např. herní konzole), tak tam je všelijakých omezení celá řada. Ale (alespoň co vím), tak se nestalo, že by došlo k tak významné změně podmínek za chodu.
  • 14. 4. 2010 11:46

    pas
    Moje "technokratické" myšlení má samozřejmě obyčejné ekonomické kořeny. Píšete, že "se ukáže, že peníze přináší programování ve Visual Basicu". Já jsem přesvědčený, že obecně je životaschopnější takové řešení, kdy toto "ukáže se" je ponecháno trhu, resp. pružnému každodennímu přizpůsobování celého odvětví, ne že se jednou za čas sejde vedení jedné firmy a odklepne, co "se ukázalo" a podle toho se pojede v příští pětiletce. Ale důkaz pro to nemám, jen doufám, že se to ukáže. :) Ostatně příkladem takové svobodné platformy je web, tam ani Apple nediktuje (nemůže diktovat) vývojářům nástroje. A webové aplikace jsou také hlavní alternativou k těm klasickým, ale svou životaschopnost musí zase prokázat samy.
    Jinak, s konkrétními výhradami vůči Androidu můžu klidně souhlasit...
  • 14. 4. 2010 15:23

    Martin (neregistrovaný) 88.101.156.---
    Pominu-li aktivační poplatek 99USD/ rok (ten platím až, když chci prodávat, vyvíjet můžu grátis) tak si Apple účtuje 30% z prodané aplikace. Pro laika je to možná hodně (pro MS/ Android/ Java/ Flash můžu inkasovat celou částku sám), ale v praxi je to velmi přijatelný podíl. Dostávám unifikované prodejní prostředí, X-miliónů potencionálních zákazníků, "reklamu" a také stabilní prostředí. A to je sakra hodně pro menší vývojáře, bez velkého marketingového zázemí. Mám-li si to samé řešit po vlastní ose, tak náklady budou určitě vyšší než těch 30%, navíc jsou často fixní a splatné ještě než něco prodám. Tady mit to někdo strhne až se něco prodám, tzn. není jak prodělat (zjednodušeně).

    Akorát nechápu to o té diktatuře, jak je to myšleno? Nevím zda např. v Sev. Koreji je to uživatelsky přívětivé a jsem tam v bezpečí :))
  • 14. 4. 2010 15:35

    pas
    Ale jistě, systém funguje, protože je v tuto chvíli výhodný pro Apple i pro vývojáře. Pro vývojáře (nejvíc právě pro ty malé) začne být nevýhodný v situaci, kdy budou chtít cílit pro více platforem (to začne být aktuální teprve až tu bude konkurenční tablet). Apple zakazuje jakékoliv "metaplatformy", vrstvy kompatibility, a to i při vývoji (ne v runtimu). Představuje si, že vývojář dělá jen pro něj a vždy staví na zelené louce.

    S tou diktaturou je to snad zřejmé, ale představte si spíš něco jako Francův nebo Pinochetův režim než komunismus, ten je neefektivní z mnoha jiných důvodů. :)
  • 14. 4. 2010 15:43

    Martin (neregistrovaný) 88.101.156.---
    Od sálových počítačů? Hmm, tak nevím na čem jsem dělal na fakultě. A co je to ta technologická svoboda? Znám vývoj pro prostředí od Amigy 500, DOS, Win, Mac OS, iPhone OS. Ale uniká mi ta nejnižší technologická svoboda. Tím myslíte, že jako vývojář pro OS X/ iPhone OS mám mnohem víc právních restrikcí než např. u Androidu nebo Win? To ano, ale mám zase spoustu výhod, které na jiných platformách nemám. Představte si např. vývoj aplikace kde je jeden systém ale X HW produktů, kde navíc co 6 měsíců výrobce vydá nový model. Ideální pro schizofreniky.

    Malou technologickou svobodu mám když něco vyvijím pro microcontroléry, tam mám např. 32 základních instrukcí a pevně dané nožičky na švábovi, a poraď si. Zase na druhou stranu to má jiné výhody.
  • 14. 4. 2010 16:06

    Martin (neregistrovaný) 88.101.156.---
    Ano, aktuálně zakázal vývoj přes "meziplatformy" ale to je dobře a má to logiku (viz. http://aktuality.firstnet.cz/news/Budoucnost-vyvojarskych-platforem-u-Apple/). Oni vždy byly zastánci výstavby na zelené louce a nejvyšší optimalizace výkonu. A vývoj toho samého produktu pro jiné platformy zakázaný nemám. Jinak už v tuto chvíly je prosazení se s běžnou blbinkou na AppStore (na které se před rokem dalo vydělat) hodně obtížné, a je třeba hledat jiné nápady.

    Jakákoliv diktarura je mrcha :)) Jen to nesmím před dětma připustit :)) Apple přímo oplývá výstřelky, které bučí do nebe, ale je to jejich politika, která se na druhou stranu nemění. A dost často se ukáže, že ta blbost co vymysleli, měla opodstatnění v budoucnu, kdy už s něčím počítali, ale nikomu nic o tom neřekli. Aby udrželi potřeby zákazníků stále ve stavu "to chci", tak celý pokrok kouskují a potencují.
  • 14. 4. 2010 16:39

    pas
    No v tom odkazovaném článku nesouhlasím prakticky s ničím. Pestřejší nabídka vývojářských nástrojů přece nemůže cokoliv zhoršit, ale pouze zlepšit - to dá rozum i člověku, který neví, o čem je řeč. :) Nikdo přece nikoho nenutí ty dodatečné nástroje používat. Operuje se tam s myšlenkou, že metaplatforma nemůže držet krok s primární platformou. No proboha, jak tohle může někdo vymyslet? Vždyť může být spousta konkurujících si metaplatforem, které se předhánějí v tom držení kroku, a ostatně jakousi mentální "metaplatformu" má každý vývojář i ve své hlavě. Když Apple přijde s novým API, musí se přizpůsobit všichni (nástroje i ty hlavy) a není nic, jak to urychlit. Zkrátka toto opatření je stejné jako třeba vyžadovat, aby vývojář měl vysokoškolský titul. Ano, zpravidla je pak lepší vývojář.
  • 15. 4. 2010 0:01

    Martin (neregistrovaný) ---.morava.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Asi se shodneme, že dané rozhodnutí je blokování konkurence a že Apple by např. Flash 10 přímo neohrozil. Ale já souhlasím s tím že multiplatformní systémy jsou krokem vedle (mám na mysli současný stav) a spíše škodí. Ano, jako vývojář jsem schopen jednoduše generovat svůj výtvor na více systémů a ono to funguje. Ale jak? Viz přímo ten Flash, proč asi novější knihovní funkce jsou mnohdy tragicky pomalejší a neoptimalizované, než než použití souboru starších funkcí? Kompromis je vždy na úkor něčeho. Koulím vždy očima, když vidím novější verzi SW, kde je jen pár nových funkcí, ale nárůst zabraného HDD a RAM je v násobcích předchůdce. Což teprve paralelizmus a jiné věci. Určitě máte pravdu, že většině aplikací je to jedno a rozhoduje rychlost uvedení a šíře trhu, možná jsem deformovanej tím že jsem vyrostl na JSA a microkontrolérech.

    S těmi vysokoškoláky si nejsem jistý, za nás se na kybernetice kladl důraz na analýzu a teoretické pochopení zpracovávaného problému. Dnes bohužel vidím hodně lidí co mají jen souhrn SW prostředků a cílem je jen co nejrychlejší uvedení do provozu.
  • 15. 4. 2010 8:41

    pas
    Ale neuděláte z vývojáře lepšího vývojáře tím, že mu zakážete používat různé nástroje a pomůcky a donutíte ho programovat low-level stylem. Pokud se rozhodne vytvořit blbou aplikaci, tak to udělá stůj co stůj. :) Kromě toho některé vyšší kompilátory můžou vyprodukovat naopak kvalitnější kód než by vyprodukoval průměrný programátor v low-level jazyku. Kdyby šlo o vrstvy v runtimu, chápal bych to, tam Jobs může říct, že Flash Player VŽDY zhorší výkon aplikace. Ale o vrstvách v compile-timu to podle mě neplatí tak jednoznačně. No uvidíme, jak se kauza bude vyvíjet, ostatně ani se moc nediskutuje, JAK vlastně Apple pozná, čím jsem si při vývoji vypomáhal. Flash CS5 kompiluje přímo do nativního kódu, ale existují nástroje typu preprocesor, které generují céčko (Xcode projekt) - viz třeba http://www.openplug.com/index.php/products/elips-studio. "Právně" jsou taky zakázané, ale reálně?
  • 26. 5. 2010 9:02

    Mark Vast
    Apple byl pořádně nakrknutej, když došlo k té "nemilé události" a Google převzal největší mobilní reklamní systém etablovaný v té dobějak na iPhonu tak na Androidu --- právě AdMob měl Apple v merku už hodně dlouho ale neměl odvahu, tak mu ho google vyfoukl a v táboru applu nastala panika, bylo najednou nutné jednat, nebylo mozne pripustit aby google skrze system admob vydelaval na iphone aplikacich snad jeste vic nez apple samotny :-)

    jen proto byl horkou jehlou spichnut iAds ...
  • 26. 5. 2010 9:09

    Mark Vast
    pro seznam aplikací pro Android které zatím google vyvinul nemusíme chodit daleko stačí si je vypsat třeba zde: http://www.androlib.com/android.developer.google-inc-jmmF.aspx ... v tomto výpisu chybí samozřejmě ty které jsou dodávány rovnou se samotným systémem (tedy youtube napriklad, perfektni internetovy browser, vychozi widgety na plochu, gmail klient apodobne ...)
  • 26. 5. 2010 9:13

    Mark1651 (neregistrovaný) 195.113.183.---
    A upřímně ...

    podívejte se na tento graf
    http://cz.androlib.com/appstats.aspx

    kdo z vás má pocit že má android problém s počtem aplikací a vývojářů ? :-) ... graf mluví jasně, exponenciální růst = sakra velký uspech ...
  • 26. 5. 2010 8:41

    Mark1651 (neregistrovaný) 195.113.183.---
    Tak teď jste i se svou zlatou aurou šlápl do pořádné louže ... vymýšlíte si něco co není pravda jen abyste dotvořil hezky znějící glosu "dělá technologii. ..dělá trh" se kterou jste se potreboval pochlubit ... ale placate nesmysly.

    ze appstore je nesrovnatelny s Android marketem ? procpak prosimvas? nejste ponekud zaslepen dojmy ? ... vzdyt je to totez, navic pocet aplikaci na android marketu rapidne roste ted je to snad uz 60 tisic coz samozrejme neni tolik jako u daleko dele existujiciho iphonu (kde je to tusim 200 tisic) ale zadna dulezita ani nedulezita aplikace uz troufam si tvrdit v Android Marketu nechybi a to hned v nekolika variantach ...

    ze apple prinesl iAds ? ... samozrejme kdyz musel reagovat na skutecnost ze google ted svetu prinasi daleko popularnejsi system AdMob ktery pracuje na obou platformach a plni stejny ucel. Doplnte si prosim znalosti nez zacnete takto velebit jinak spise jen kopii toho co uz google Má ...

    vase posledni vety, schvalne ocituji, protoze to je vystavni protimluv realitě: "Google nemá nic z toho. Jen piluje operační systém a na aplikace zvysoka kašle. Jenže co je OS bez aplikací? A bez vývojářů?" ... jasne jsem vam dolozil ze google nejen ze ma totez, ale v pripade AdMob versus iAds je google dokonce mnohem DAL nez apple. Na aplikace rozhodne nekasle dovolim si skromny vycet tech na ktere si vzpomenu: google maps, google mail, youtube (ano jsou to vsechno specialni aplikace pro android ktere ty technologie prinasi pohodlne do mobilniho telefonu prakticky na vsech mobilnich platformach vcetne androida), mezi nimi jsou luxusni novinky jako treba Google Goggles, google voice, ... ruzne doplnkove aplikace jako google finance, samozrejme nemuzeme zapomenout na luxusni automobilovou navigaci kterou dava google zdarma, Google Navigation ! ... co to prosimvas melete o nedostatku aplikaci?

    Rapidni rust aplikaci (podivejte se na statistiku na androlib.com) svedci o tom ze vyvojaru a aplikaci pribyva stale rychlejsim tempem ! Pro priste si odpuste ty FUDy z neznalosti. Je to trapne i jen cist.
  • 14. 4. 2010 9:11

    bez přezdívky
    Problém Googlu je v tom, že dělá technologii. Apple dělá trh.

    Apple má kvalitní iStore (nesrovnatelný s Googlím Marketem), přinesl iAds, Game center, nakupování přímo z aplikací.... co nápad to geniální možnost příjmů. A v uživatelsky přívětivé formě.

    Google nemá nic z toho. Jen piluje operační systém a na aplikace zvysoka kašle. Jenže co je OS bez aplikací? A bez vývojářů?